Huizen in zes jaar tijd 38 procent duurder ECONOMIE 15 geld, maar ook om de blijk van waardering voor bepaald gedrag. ,,De meeste mensen vinden het be langrijk bevestiging te krijgen dat ze goed presteren. Ze zullen ook om die reden inzetten op de doelen die worden gemeten.'' Hoogleraar beloningsbeleid Dur denkt dat de klimaatbonus de toe komst heeft. ,,Ik verwacht dat we zo'n CO2-prikkel de komende jaren bij steeds meer bedrijven gaan zien. We hebben lange tijd allemaal naar de overheid gekeken als het om milieubeleid gaat, maar aandeel houders nemen nu ook hun verant woordelijkheid." Door klimaat te koppelen aan beloningsbeleid geven de aandeelhouders aan dat het menens is De klimaatbonus 'staat nadrukke lijk op de agenda', bevestigt Asha Khoenkhoen van pensioenfonds ABP, een van de aandeelhouders die bij Shell en BP aandrong op een CO2-prikkel in topbeloningen. ABP is onderdeel van Climate Action ioo+, een investeerderscollectief dat bedrijven aanspoort de doelen van het klimaatakkoord van Parijs te halen. ,,Wij spreken met 161 be drijven - die samen zo'n 80 procent van de wereldwijze broeikasgas uitstoot vertegenwoordigen - over de verwachting hun beloningsbe leid te koppelen aan CO2-uitstoot. Hierbij zitten oliemaatschappijen maar ook industrietakken als trans port, staal en chemie, landbouw en elektriciteit.'' Nadelen Er kleven wel een aantal nadelen aan de klimaatbonus. Zo'n bonus zou, volgens Van Veen-Dirks, ten koste kunnen gaan van de eigen in trinsieke motivatie om klimaatver andering een halt toe te roepen. Een manager ziet broeikasreductie dan niet meer als iets wat nodig is om de aarde te beschermen, maar als middel om de bonus te behalen. De Wij denken dat een klimaatbonus helpt onze strategische doelstellingen voor de lange termijn duidelijk te maken betrokkenheid bij het onderwerp wordt daardoor kleiner. ,,Maar dit is alleen een nadeel als topmanagers nu wél intrinsiek gemotiveerd zou den zijn om klimaatopwarming te stoppen. Het is nog maar de vraag of dat zo is.'' Het risico bestaat bovendien dat managers zich richten op activitei ten waarmee zij hun beloning ver dienen, en daarbij het grotere doel uit het oog verliezen. Van Veen- Dirks: ,,Een manager zet bijvoor beeld in op CO2-reductie, maar be steedt vervolgens geen aandacht meer aan afvaldumping door zijn bedrijf. Bij bonussen werkt het zo: je krijgt wat je meet.'' Prestatiebeloning stimuleert bo vendien kortetermijndenken: top managers gaan zich richten op 'laaghangend fruit' waarmee ze re latief makkelijk hun bonus kunnen behalen. Bijvoorbeeld: een direc teur in de fossiele industrie kijkt waar op korte termijn CO2-reduc- tie te behalen valt in plaats van het businessmodel van zijn bedrijf structureel aan te passen. ,,Dit kun je voorkomen door de juiste combi natie van meetbare doelen vast te stellen met de juiste moeilijkheids graad, maar dat is wel een van de lastigste zaken van prestatiebelo ning", stelt Van Veen-Dirks. Zijn er geen effectievere manie ren om bij bedrijven aan te dringen op CO2-reductie? Khoenkhoen van ABP denkt van wel. ,,Het belo ningsbeleid is slechts een van de as pecten waar we op inzetten als het om CO2-reductie gaat. We vragen bedrijven ook hun ambities en doe len in lijn met het klimaatakkoord van Parijs op te stellen, hun be drijfsmodel te analyseren op kli maatrisico's en klimaatgerelateerde lobbyactiviteiten te melden.'' Shell heeft er vertrouwen in dat de CO2-prikkel gaat werken. ,,Wij denken dat een dergelijke variabele - net zo goed als andere variabelen in de beloningsmix - helpt onze strategische doelstellingen voor de lange termijn duidelijk te maken. Inclusief de daarbij behorende ac ties. Daarbij betrekken we onze medewerkers en zijn we er duide lijk over, ook naar buiten, dat we het menen'', zegt Shell-woordvoer- der Laura van Lingen. Het olieconcern is van plan de klimaatbonus verder in het bedrijf door te voeren. ,,In 2019 geldt de nieuwe variabele in de belonings mix al voor 160 leden van het senior management en vanaf 2020 voor 1200 leidinggevenden van Shell. Ons senior management heeft een voorbeeldrol, maar we hebben de intentie dit na 2020 verder uit te breiden in andere lagen van de organisatie'', aldus Van Lingen. Is het eigenlijk niet treurig dat managers zo'n financiële prikkel nodig hebben om de aarde niet ver der te schaden? Hoogleraar Van Veen-Dirks: ,,Ja, dat is misschien wel zo. Maar als een dergelijke bo nus managers wél in actie krijgt, moeten we daar zeker gebruik van maken.'' De prijzen lagen vorige maand bijna 38 procent hoger in vergelij king met het dieptepunt in juni 2013. De CBS-prijsindex voor be staande woningen tikte vorige maand het hoogste niveau ooit aan. Daarmee ging het zoveelste record op de woningmarkt aan diggelen. De prijsstijging is wel aan het afvlakken. Volgens het CBS waren be staande koopwoningen in het tweede kwartaal gemiddeld 7,2 pro cent duurder dan een jaar eerder. Dat is de kleinste prijsstijging in de afgelopen twee jaar. Die prijs- afvlakking laat zich goed zien in de grote steden en in Amsterdam in het bijzonder, zegt het CBS. Zo kende de hoofdstad in het tweede kwartaal van dit jaar de ge ringste prijsstijging in bijna vijfjaar tijd. In de hoofdstad werden de hui zen 'slechts' 7 procent duurder dan een jaar eerder. Dat cijfer sluit aan bij wat de makelaars onlangs al zeiden: de gekte op de Amsterdamse huizen markt lijkt voorbij. Volgens de makelaars gingen de prijzen er zelfs omlaag. Zo was de gemiddelde prijs in Amsterdam 437.600 euro, een jaar eerder was dat nog 480.400 euro, ruim 9 procent meer. Wo ningzoekenden haken af of gaan op zoek naar een huis in goedkopere buurten of omliggende steden, al dus de makelaars. Ook in Rotterdam, Den Haag en Utrecht vlakken de huizenprijzen af. Met 9,7 procent was in Utrecht de prijsstijging het grootst. In april, mei en juni werden in to taal 52.506 woningen verkocht, bijna 1 procent minder dan een jaar eerder. In lang niet alle provincies loopt het aantal transacties terug. In acht provincies gingen juist meer woningen van de hand. Met 11 pro cent was de stijging van het aantal transacties in Friesland het grootst. Woningmarktdeskundigen ver wachten overigens dat de huizen- prij zen voorlopig nog wel even blij ven stijgen maar ze denken dat die stijging minder hard gaat. ,,Het pro bleem van schaarste is nog niet op gelost'', zei ING-econoom Rico Luman onlangs. dinsdag 23 juli 2019 Marjan van Loon, president directeur van Shell. Shell wil in 2020 een klimaatbonus instellen. foto anp Ceo Feike Sijbesma van DSM. De top van DSM kan al sinds 2009 een klimaat bonus krijgen. foto anp -Robert Dur, hoogleraar beloningsbeleid en prestaties -Laura van Ingen, Shell Huizenbezitters die tijdens de crisisjaren hun huis hebben gekocht, hebben op papier flink verdiend. Dat blijkt uit de laatste woningmarktcijfers van het Cen traal Bureau voor de Statistiek (CBS). Natasja de Groot Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15