binnenruimte
Kleine SUV met
grote ambities
8,1
19
Test
vrijdag 19 juli 2019
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI (115 pk/85 kW)
7-DSG, vanaf €27.770
De Volkswagen Polo is
al jaren een van de
meest verkochte
auto's in Nederland.
Nu is hij er ook als SUV
en die heet T-Cross.
De T-Cross verrast
vooral met de vorm
geving van zijn achter
kant. Daar springen de
sierlijke achterlichten in
het oog. Maar verder is
de T-Cross toch vooral
een voorspelbare Volks
wagen, waarbij met
name de afwerking van
het interieur niet
bijzonder is. Wat dat
betreft krijgt hij nog een
zware kluif aan de
gloednieuwe Renault
Captur, een auto die al
jaren in deze klasse in
Nederland een bestsel
ler is, en dan komt Ford
binnenkort ook nog
eens met de op de Fiesta
gebaseerde Puma.
Het gebruiksvriende
lijke infotainment
maakt indruk, net als
het digitale instrumen
tenpaneel. Het oogt fraai,
is veelzijdig en reageert
snel. In deze klasse is
deze kwaliteit onover
troffen. Alle moderne
veiligheidssystemen zijn
leverbaar. De zitruimte
achterin is dik in orde en
de achterbank is ver
schuifbaar voor extra
been- of bagageruimte.
De laatste is 385 tot 455
liter groot. Ook handig is
de leuning van de bijrij-
dersstoel die je helemaal
kan omklappen om lange
spullen mee te nemen.
De 1,0 liter grote drie
cilinder turbo-benzine
motor (testverbruik 1 op
14,9) is niet te rumoerig
en kan de auto gemakke
lijk aan. Hij is er lekker
vlot mee, mits je hem
goed op toeren houdt. De
zeventraps DSG-auto-
maat past er prima bij.
Die draagt ook flink bij
aan het rijcomfort. Al
leen is de werking van
het start-stopsysteem
vaak te nadrukkelijk
merkbaar in de auto. Dat
hoor en voel je dan aan
een lichte trilling.
De besturing zou wat
directer mogen zijn,
maar een kniesoor die
daar op let. Het onderstel
combineert goed veer-
comfort met een stevige
wegligging. Vergeleken
met een Polo voel je in de
hoger gebouwde T-Cross
wel meer bewegingen
van de carrosserie. Een
Polo ligt strakker tegen
het asfalt. —Niek Schenk
niet en je moet hard trappen om tot
stilstand te komen. Een tweede test
exemplaar deed het iets beter, maar
ook hier hadden we meer bijtkracht
en een betere doseerbaarheid van de
remmen verwacht.
Achteruit
BMW presenteert in de nieuwe 1
Serie tal van nieuwe opties, zoals een
panoramadak, een elektrisch bedien-
bare achterklep, een digitale cockpit
en een digitale sleutel, zodat je de
auto ook met je smartphone kunt
openen en starten. Verder wordt de
auto, al dan niet standaard, uitgerust
met diverse actieve rijhulpsystemen,
zoals rijstrookbewaking, cruise
control met afstandsradar en een
automatisch inparkeersysteem.
Nieuw is de Reversing Assistant,
waarmee de 1 Serie automatisch ach
teruit kan rijden. De auto onthoudt
de stuurbewegingen van de laatste 50
meter, tot een snelheid van 36 km/u.
BMW gaat de 1 Serie leveren met
drie- en viercilindermotoren, zowel
diesels als benzinemotoren. Bij de
verkoopstart biedt BMW twee ben
zineversies aan: de 118i met 140 pk
sterke driecilindermotor en de M135i
met 306 pk sterke 2.0 viercilinder. Er
zijn drie diesels, de 116d (116 pk), de
118d (150 pk) en de 120d (190 pk). De
twee krachtigste motorversies zijn
standaard voorzien van xDrive-vier-
wielaandrijving.
De 1 Serie blijft het goedkoopste
model van BMW. De prijzen begin
nen nu bij 33.013 euro voor de 118i.
De goedkoopste diesel is voorlopig
de 116d (35.458 euro). Het topmodel
M 135i xDrive heeft een vanafprijs
van 60.766 euro.
ste valt het stuur op, dat is dikker dan
een rookworst van de Hema. De pook
voor de automaat daarentegen heeft
de vorm van een paddenstoeltje met
een te korte steel. Daardoor is hij
lastig te bedienen. Verder is de auto
ergonomisch prima in orde en voelt
alles kwalitatief goed en hoogwaar
dig aan.
De motor van de topversie is ster
ker dan ooit. Met de zescilinder had
de 1 Serie voorheen 306 paarden
krachten. Nu, met de viercilinder
turbomotor, zijn dat er maar liefst
340. Met het M Performance Pack
schiet de BMW M135i in 4,7 seconden
naar de 100 km/u. En zonder dat pak
ket nog altijd in 4,8 seconden. Zijn
topsnelheid ligt op 250 km/u.
voeringen hebben uitsluitend voor
wielaandrijving.
Onverzettelijk
Volgens BMW is er niets aan de
hand. 'Veel mensen weten van hun
huidige auto niet eens of die voor- of
achterwielaandrijving heeft', zeggen
ze in München. Bovendien is de
nieuwe auto lichter en wendbaarder
en rijdt hij net zo dynamisch. Als
kopers per se een sportieve BMW
willen, hebben ze genoeg andere
modellen om uit te kiezen.
Eén ding is zeker: het nieuwe mo
del oogt dynamischer dan zijn voor
ganger. De proporties kloppen beter,
de rare omgekeerde inkepingen on
derin de deuren zijn verdwenen en
door de moderne grille en verlich
tingsunits ziet het model er fris en
eigentijds uit. Doordat de 1 Serie
vooral in de breedte groeide, straalt
ie ook iets onverzettelijks uit.
De BMW heeft standaard vijf deu
ren en biedt met het ontbreken van
een naar achteren doorlopende car-
dan-as en het efficiënter ingedeelde
interieur meer ruimte. De achterpas
sagiers hebben in alle richtingen
centimeters meer vrijheid en
de kofferbak is met 20 liter
gegroeid tot 380 liter.
Ook de aankleding van
het interieur is erop
vooruitgegaan. Als eer-
Beschaafd
Helaas blijkt de motorkarakteristiek
niet verbeterd. Het is allemaal wat
netjes. Snel, maar beschaafd. Geen
rafelrandje, geen snerp, geen brul. En
bij het loslaten van het gaspedaal zijn
weliswaar af en toe een paar kunst
matig geproduceerde plofjes hoor
baar, maar echt wild wordt het nooit.
Dat geldt ook voor de gepolijste
wegligging. De auto is snel en
reageert adequaat op commando's
van stuur, rem en gaspedaal, maar
eigenlijk zou je willen dat er nog een
knop op de auto zat waarbij alles net
iets scherper gezet zou worden.
In de ook door ons gereden diesel
variant valt de enorme stilte in het
interieur op. Geluiden van motor,
bak en banden worden bovenmatig
goed geëlimineerd en dat zorgt voor
een aangename rust aan boord. Jam
mer alleen dat de remmen in onze
testauto niet goed reageren. Ze bijten
GO
rafelrandje
De T-Cross heeft sierlijke achterlichten en
uitstekend infotainment. fotos bart hoogveld
Voorbeeldig wer
kend én ogend
infotainment. Ver
schuifbare achterbank.
Prima motor. Comforta
bel.
Erg aanwezig
start-stopsysteem.
Interieur is bij de con
currentie vaak fraaier
en verrassender.
Afgezien van zijn ka
raktervolle achterkant
vertoont de T-Cross
weinig verrassingen.
Maar hij rijdt goed en
zijn infotainment is in
deze klasse toonaan
gevend. Verder maken
het ruime interieur en
de verschuifbare bank
hem erg handig in het
gebruik.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities