binnenruimte Kleine SUV met grote ambities 8,1 19 Test vrijdag 19 juli 2019 Volkswagen T-Cross 1.0 TSI (115 pk/85 kW) 7-DSG, vanaf €27.770 De Volkswagen Polo is al jaren een van de meest verkochte auto's in Nederland. Nu is hij er ook als SUV en die heet T-Cross. De T-Cross verrast vooral met de vorm geving van zijn achter kant. Daar springen de sierlijke achterlichten in het oog. Maar verder is de T-Cross toch vooral een voorspelbare Volks wagen, waarbij met name de afwerking van het interieur niet bijzonder is. Wat dat betreft krijgt hij nog een zware kluif aan de gloednieuwe Renault Captur, een auto die al jaren in deze klasse in Nederland een bestsel ler is, en dan komt Ford binnenkort ook nog eens met de op de Fiesta gebaseerde Puma. Het gebruiksvriende lijke infotainment maakt indruk, net als het digitale instrumen tenpaneel. Het oogt fraai, is veelzijdig en reageert snel. In deze klasse is deze kwaliteit onover troffen. Alle moderne veiligheidssystemen zijn leverbaar. De zitruimte achterin is dik in orde en de achterbank is ver schuifbaar voor extra been- of bagageruimte. De laatste is 385 tot 455 liter groot. Ook handig is de leuning van de bijrij- dersstoel die je helemaal kan omklappen om lange spullen mee te nemen. De 1,0 liter grote drie cilinder turbo-benzine motor (testverbruik 1 op 14,9) is niet te rumoerig en kan de auto gemakke lijk aan. Hij is er lekker vlot mee, mits je hem goed op toeren houdt. De zeventraps DSG-auto- maat past er prima bij. Die draagt ook flink bij aan het rijcomfort. Al leen is de werking van het start-stopsysteem vaak te nadrukkelijk merkbaar in de auto. Dat hoor en voel je dan aan een lichte trilling. De besturing zou wat directer mogen zijn, maar een kniesoor die daar op let. Het onderstel combineert goed veer- comfort met een stevige wegligging. Vergeleken met een Polo voel je in de hoger gebouwde T-Cross wel meer bewegingen van de carrosserie. Een Polo ligt strakker tegen het asfalt. —Niek Schenk niet en je moet hard trappen om tot stilstand te komen. Een tweede test exemplaar deed het iets beter, maar ook hier hadden we meer bijtkracht en een betere doseerbaarheid van de remmen verwacht. Achteruit BMW presenteert in de nieuwe 1 Serie tal van nieuwe opties, zoals een panoramadak, een elektrisch bedien- bare achterklep, een digitale cockpit en een digitale sleutel, zodat je de auto ook met je smartphone kunt openen en starten. Verder wordt de auto, al dan niet standaard, uitgerust met diverse actieve rijhulpsystemen, zoals rijstrookbewaking, cruise control met afstandsradar en een automatisch inparkeersysteem. Nieuw is de Reversing Assistant, waarmee de 1 Serie automatisch ach teruit kan rijden. De auto onthoudt de stuurbewegingen van de laatste 50 meter, tot een snelheid van 36 km/u. BMW gaat de 1 Serie leveren met drie- en viercilindermotoren, zowel diesels als benzinemotoren. Bij de verkoopstart biedt BMW twee ben zineversies aan: de 118i met 140 pk sterke driecilindermotor en de M135i met 306 pk sterke 2.0 viercilinder. Er zijn drie diesels, de 116d (116 pk), de 118d (150 pk) en de 120d (190 pk). De twee krachtigste motorversies zijn standaard voorzien van xDrive-vier- wielaandrijving. De 1 Serie blijft het goedkoopste model van BMW. De prijzen begin nen nu bij 33.013 euro voor de 118i. De goedkoopste diesel is voorlopig de 116d (35.458 euro). Het topmodel M 135i xDrive heeft een vanafprijs van 60.766 euro. ste valt het stuur op, dat is dikker dan een rookworst van de Hema. De pook voor de automaat daarentegen heeft de vorm van een paddenstoeltje met een te korte steel. Daardoor is hij lastig te bedienen. Verder is de auto ergonomisch prima in orde en voelt alles kwalitatief goed en hoogwaar dig aan. De motor van de topversie is ster ker dan ooit. Met de zescilinder had de 1 Serie voorheen 306 paarden krachten. Nu, met de viercilinder turbomotor, zijn dat er maar liefst 340. Met het M Performance Pack schiet de BMW M135i in 4,7 seconden naar de 100 km/u. En zonder dat pak ket nog altijd in 4,8 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 250 km/u. voeringen hebben uitsluitend voor wielaandrijving. Onverzettelijk Volgens BMW is er niets aan de hand. 'Veel mensen weten van hun huidige auto niet eens of die voor- of achterwielaandrijving heeft', zeggen ze in München. Bovendien is de nieuwe auto lichter en wendbaarder en rijdt hij net zo dynamisch. Als kopers per se een sportieve BMW willen, hebben ze genoeg andere modellen om uit te kiezen. Eén ding is zeker: het nieuwe mo del oogt dynamischer dan zijn voor ganger. De proporties kloppen beter, de rare omgekeerde inkepingen on derin de deuren zijn verdwenen en door de moderne grille en verlich tingsunits ziet het model er fris en eigentijds uit. Doordat de 1 Serie vooral in de breedte groeide, straalt ie ook iets onverzettelijks uit. De BMW heeft standaard vijf deu ren en biedt met het ontbreken van een naar achteren doorlopende car- dan-as en het efficiënter ingedeelde interieur meer ruimte. De achterpas sagiers hebben in alle richtingen centimeters meer vrijheid en de kofferbak is met 20 liter gegroeid tot 380 liter. Ook de aankleding van het interieur is erop vooruitgegaan. Als eer- Beschaafd Helaas blijkt de motorkarakteristiek niet verbeterd. Het is allemaal wat netjes. Snel, maar beschaafd. Geen rafelrandje, geen snerp, geen brul. En bij het loslaten van het gaspedaal zijn weliswaar af en toe een paar kunst matig geproduceerde plofjes hoor baar, maar echt wild wordt het nooit. Dat geldt ook voor de gepolijste wegligging. De auto is snel en reageert adequaat op commando's van stuur, rem en gaspedaal, maar eigenlijk zou je willen dat er nog een knop op de auto zat waarbij alles net iets scherper gezet zou worden. In de ook door ons gereden diesel variant valt de enorme stilte in het interieur op. Geluiden van motor, bak en banden worden bovenmatig goed geëlimineerd en dat zorgt voor een aangename rust aan boord. Jam mer alleen dat de remmen in onze testauto niet goed reageren. Ze bijten GO rafelrandje De T-Cross heeft sierlijke achterlichten en uitstekend infotainment. fotos bart hoogveld Voorbeeldig wer kend én ogend infotainment. Ver schuifbare achterbank. Prima motor. Comforta bel. Erg aanwezig start-stopsysteem. Interieur is bij de con currentie vaak fraaier en verrassender. Afgezien van zijn ka raktervolle achterkant vertoont de T-Cross weinig verrassingen. Maar hij rijdt goed en zijn infotainment is in deze klasse toonaan gevend. Verder maken het ruime interieur en de verschuifbare bank hem erg handig in het gebruik. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19