AUTO BMW ruilt sportieve karakter in voor VRAAG ANTWOORD BMW wil met de nieuwe 1 Serie meer binnenruimte bieden bij gelijkblijvende buitenmaten. Daarvoor moest wel het lievelingsrecept van autofanaten overboord: achterwielaandrijving en een in lengte geplaatste motor. Wordt het in een zwarte auto heter dan in een witte? Oplossing voor achterlichten bij dagrijlicht Wangen staan bol: wat is nou de juiste bandenspanning? 1 vinden autoliefhebbers I wereldwijd: een in lengte- I richting geplaatste, krach tige zescilinder motor en achterwiel aandrijving. Maar in de nieuwe BMW 1 Serie zijn deze genot verho gende elementen met één pennen streek geëlimineerd. Ogenschijnlijk een logische stap, omdat de X1 en X2 op dezelfde bodemplaat zijn geba seerd en het nieuwe concept gewoon een hoop geld bespaart. De vraag is echter of BMW hiermee wegkomt bij autoliefhebbers, want voor het imago van het als sportief bekendstaande merk kan het schade lijk zijn. Bij de snelste variant, de M 135i waarmee we bij deze eerste ken nismaking rijden, is de motor nu dwars voorin geplaatst, is de zescilin der vervangen door een viercilinder turbomotor en worden nu niet de achterwielen, maar de voorwielen aangedreven. Bij de sportiefste versies loopt er weliswaar nog een aandrijf- asje naar de achterwielen, maar dat is eigenlijk alleen om bij te springen als het nat of glad is. De standaard uit- vrijdag 19 juli 2019 Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl Ik heb het deze zomer weer meermalen ervaren: in een stilstaande auto kan het bloedheet worden. Maakt het daarbij eigenlijk nog uit of een auto zwart of wit is? —B.S. Oppenheimer Het is zo dat donkere kleuren het zonlicht meer absorbe ren, waardoor het oppervlak eerder opwarmt, terwijl lich tere kleuren zonnestralen juist reflecteren. Maar in auto's komt de warmte niet zozeer via de gelakte carros serie de auto binnen, maar voornamelijk door de opwar ming van dashboardmateria len en de stoelbekleding. Laatst vroeg iemand zich in deze rubriek af of bij het dagrijlicht van haar Peugeot 2008 ook de achterlichten ingeschakeld kunnen wor den. Peugeot wil of kan dit blijkbaar niet uitvoeren, maar ik heb misschien een tip: de verlichting op stads licht zetten, dan heb je altijd achterlicht. —Thea de Roode Dank voor de tip. Lezer Aad Koevoets komt ook met deze oplossing: ,,Ik heb ook een Peugeot 2008 uit 2015. Als ik van de stand automatische verlichting naar stand stads verlichting draai, heb ik vóór ledverlichting en achter bran den de achterlichten." Mijn Renault Captur heeft vierseizoenenbanden. Bij de autodeur staat vermeld dat de voorbanden respectieve lijk de achterbanden moe ten zijn voorzien van 2,3 en 2,1 bar. Dat heb ik laatst aan gehouden, maar ik vind dat de wangen van de banden bol staan. Bij aflevering van de auto was de banden spanning hoger. Wat is juist? —Alwines Konings Vaak houdt het garagebedrijf bij winter- en vierseizoenen banden 0,2 a 0,3 bar hoger aan dan de aanbevolen span ning. De lucht in de band 1 Serie mist z'n Daarom zal de binnentempe- ratuur van een witte of zwarte auto onder dezelfde omstandigheden nauwelijks verschillen. Wie de hitte te lijf wil gaan, doet er verstandig aan de lichtinval via de ramen zo veel mogelijk te blokkeren of genoemde materialen in het interieur af te dekken met bijvoorbeeld een speciaal scherm dat de stralen reflec teert. 'krimpt' namelijk bij lage tem peraturen en zo bereid je de banden beter voor op het winterseizoen. Bij warmte in de zomer zal de lucht juist uitzetten. De autofabrikant maakt bij het advies bij het portier meestal geen onder scheid tussen verschillende typen banden en ook niet tussen zomer- of wintersei zoen. Waarschijnlijk verklaart dit het door u geconsta teerde verschil. ERIK KOUWENHOVEN II et is de perfecte lay-out I voor een sportieve auto, De 1 Serie is vooral in de breedte gegroeid. De moderne grille en verlichtingsunits geven hem een eigentijds uiterlijk. Hij rijdt dynamisch maar wel braver dan voorheen. fotos bmw

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18