AUTO
BMW ruilt sportieve karakter in voor
VRAAG ANTWOORD
BMW wil met de nieuwe 1 Serie meer binnenruimte
bieden bij gelijkblijvende buitenmaten. Daarvoor moest
wel het lievelingsrecept van autofanaten overboord:
achterwielaandrijving en een in lengte geplaatste motor.
Wordt het in een
zwarte auto heter
dan in een witte?
Oplossing voor
achterlichten
bij dagrijlicht
Wangen staan bol:
wat is nou de juiste
bandenspanning?
1 vinden autoliefhebbers
I wereldwijd: een in lengte-
I richting geplaatste, krach
tige zescilinder motor en achterwiel
aandrijving. Maar in de nieuwe
BMW 1 Serie zijn deze genot verho
gende elementen met één pennen
streek geëlimineerd. Ogenschijnlijk
een logische stap, omdat de X1 en
X2 op dezelfde bodemplaat zijn geba
seerd en het nieuwe concept gewoon
een hoop geld bespaart.
De vraag is echter of BMW hiermee
wegkomt bij autoliefhebbers, want
voor het imago van het als sportief
bekendstaande merk kan het schade
lijk zijn. Bij de snelste variant, de M
135i waarmee we bij deze eerste ken
nismaking rijden, is de motor nu
dwars voorin geplaatst, is de zescilin
der vervangen door een viercilinder
turbomotor en worden nu niet de
achterwielen, maar de voorwielen
aangedreven. Bij de sportiefste versies
loopt er weliswaar nog een aandrijf-
asje naar de achterwielen, maar dat is
eigenlijk alleen om bij te springen als
het nat of glad is. De standaard uit-
vrijdag 19 juli 2019
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
Ik heb het deze zomer weer
meermalen ervaren: in een
stilstaande auto kan het
bloedheet worden. Maakt
het daarbij eigenlijk nog uit
of een auto zwart of wit is?
—B.S. Oppenheimer
Het is zo dat donkere kleuren
het zonlicht meer absorbe
ren, waardoor het oppervlak
eerder opwarmt, terwijl lich
tere kleuren zonnestralen
juist reflecteren. Maar in
auto's komt de warmte niet
zozeer via de gelakte carros
serie de auto binnen, maar
voornamelijk door de opwar
ming van dashboardmateria
len en de stoelbekleding.
Laatst vroeg iemand zich in
deze rubriek af of bij het
dagrijlicht van haar Peugeot
2008 ook de achterlichten
ingeschakeld kunnen wor
den. Peugeot wil of kan dit
blijkbaar niet uitvoeren,
maar ik heb misschien een
tip: de verlichting op stads
licht zetten, dan heb je altijd
achterlicht. —Thea de Roode
Dank voor de tip. Lezer Aad
Koevoets komt ook met deze
oplossing: ,,Ik heb ook een
Peugeot 2008 uit 2015. Als ik
van de stand automatische
verlichting naar stand stads
verlichting draai, heb ik vóór
ledverlichting en achter bran
den de achterlichten."
Mijn Renault Captur heeft
vierseizoenenbanden. Bij de
autodeur staat vermeld dat
de voorbanden respectieve
lijk de achterbanden moe
ten zijn voorzien van 2,3 en
2,1 bar. Dat heb ik laatst aan
gehouden, maar ik vind dat
de wangen van de banden
bol staan. Bij aflevering van
de auto was de banden
spanning hoger. Wat is juist?
—Alwines Konings
Vaak houdt het garagebedrijf
bij winter- en vierseizoenen
banden 0,2 a 0,3 bar hoger
aan dan de aanbevolen span
ning. De lucht in de band
1 Serie mist z'n
Daarom zal de binnentempe-
ratuur van een witte of
zwarte auto onder dezelfde
omstandigheden nauwelijks
verschillen. Wie de hitte te lijf
wil gaan, doet er verstandig
aan de lichtinval via de ramen
zo veel mogelijk te blokkeren
of genoemde materialen in
het interieur af te dekken met
bijvoorbeeld een speciaal
scherm dat de stralen reflec
teert.
'krimpt' namelijk bij lage tem
peraturen en zo bereid je de
banden beter voor op het
winterseizoen. Bij warmte in
de zomer zal de lucht juist
uitzetten. De autofabrikant
maakt bij het advies bij het
portier meestal geen onder
scheid tussen verschillende
typen banden en ook niet
tussen zomer- of wintersei
zoen. Waarschijnlijk verklaart
dit het door u geconsta
teerde verschil.
ERIK KOUWENHOVEN
II et is de perfecte lay-out
I voor een sportieve auto,
De 1 Serie is vooral in de breedte gegroeid.
De moderne grille en verlichtingsunits geven
hem een eigentijds uiterlijk. Hij rijdt dynamisch
maar wel braver dan voorheen. fotos bmw