Brandstichting Japan: 33 doden Oad gegaimTdeerd VERTREK NIEUWS 15 alle reiz(St|Sraugustus De 'zandmotor' die voor de kust tussen Kijkduin en Ter Heijde ligt, krijgt een Brits broertje. Nederlandse bedrijven leggen daar een zandbank aan die twee dorpen moet beschermen. Misschien herinnert u zich de Sin- terklaasstorm van 2013 nog wel. Be woners van kustplaatsjes in Nor folk, ten noordoosten van Londen, doen dat zeker. Die beruchte de- cembernacht beukten de golven zo hard tegen de kliffen dat hele stuk ken in zee vielen - inclusief huizen. Honderden woningen die voor heen op veilige afstand van het wa ter stonden, balanceren sindsdien gevaarlijk dicht bij de rand. Dat geldt ook voor de gasterminal van Bacton. Die terminal van Shell en Perenco is van vitaal belang voor de Britse energievoorziening: hij le vert 30 procent van het gas dat het land gebruikt. Precies op dat snel eroderende stukje kust komen na melijk zo'n twintig gasleidingen vanuit boorplatforms, België en Nederland aan land, zegt adviseur kustbescherming Jaap Flikweert van Royal HaskoningDHV. ,,Sinds de Sinterklaasstorm staat hij nog maar tien in plaats van twintig me ter van de rand. Dat zorgde voor een groot gevoel van urgentie. Het pro bleem van de kusterosie werd lange tijd onoplosbaar geacht.'' Een betonnen of stenen zeewe ring bouwen om de gasterminal te beschermen was namelijk geen op tie, legt Flikweert uit. ,,Die zou er- voor zorgen dat het probleem bij de buren - de inwoners van de naast gelegen dorpjes - alleen maar gro ter wordt.'' Hun huizen worden nu nog enigszins beschermd door de zandstranden die voor de kliffen liggen. Zand dempt de golven. Als je daar beton voor legt, komt er minder zand in zee en krijg je meer erosie verderop.'' De oplossing vonden de Britten in Nederland: bij de zogenoemde zandmotor die sinds 2011 voor de Zuid-Hollandse kust bij Ter Heijde ligt. Het strand en de duinen waren daar relatief smal. Zandbank Door een kunstmatige zandbank aan te leggen, zo was het idee, wordt de kust daar op een natuur lijke manier beschermd. Het blijkt te werken: de wind en de golven verspreiden het zand vanzelf verder langs de kust. Op die manier kan ook de kust van Norfolk worden beschermd, dacht Flikweert, die al vijftien jaar voor Royal Hasko- ningDHV in Engeland werkt. Shell, dat veel samenwerkt met het Ne derlandse ingenieursbureau, had daar wel oren naar. Samen met de mede-eigenaren van de gastermi- nal, Britse overheden en inwoners van Norfolk bracht het zo'n 20 mil joen euro voor de aanleg bij elkaar. Baggeraar Van Oord is deze week van start gegaan met het aanleggen van de kunstmatige zandbank. Bij het project zijn nog meer Neder landse partijen betrokken: de TU Delft en adviesbureau Deltares hielpen bij het ontwerp. Dat is niet simpelweg een kopie van de Neder landse zandmotor. Het Britse broertje wordt langgerekter en steekt minder ver in zee, legt Flik- weert uit. ,,Want de zee wordt hier veel sneller diep. We hebben geke ken naar de efficiëntste, best betaal bare oplossing. De grootste bult zand komt voor de gasterminal die zich over 1,5 kilometer kustlijn uit strekt, met een staart die zo'n 3 ki- lometer uitwaaiert naar de dorpjes Bacton en Walcott. Voor de mensen daar is het een geschenk uit de he mel. Ongeveer tweehonderd hui zen dreigden komende twintig tot vijftig jaar in zee te verdwijnen. Dat veroorzaakt een hoop leed. Mensen voelen zich er niet meer veilig, hun huizen zijn onverkoopbaar. Met de zandmotor zijn ze zeker voor vijf tien tot twintig jaar beschermd.'' Hele klus De Britse zandmotor mag qua ku bieke meters zand een factor tien kleiner worden dan zijn Neder landse broer, de aanleg wordt nog altijd een hele klus. Van Oord zal komende vijf weken dag en nacht bezig zijn om 1,8 miljoen kubieke meter zand op te zuigen van de zee bodem en dat op de juiste plek te spuiten, zegt Flikweert. ,,Dan heb je het over een Rotterdamse Kuip vol met zand, plus nog wat extra. Dit wordt de grootste zandsuppletie in de Britse geschiedenis.'' KYOTO Bij een brand in een stu dio voor animatiefilms in de Ja panse stad Kyoto zijn gisteren 33 mensen om het leven gekomen en 35 personen gewond geraakt. De politie gaat uit van brandstichting. Die vertoont kenmerken van een aanslag. Aanvankelijk was sprake van twaalf dodelijke slachtoffers. Brandweerlieden vonden hun li chamen op de begane grond en de eerste verdieping van het twee verdiepingen tellende pand van Kyoto Animation. Op de trap van de tweede verdieping naar het dakterras werden daarna de leven loze lichamen gevonden van nog eens 21 personen, verklaarde een brandweerofficial. Van de 35 personen met ver- wondingen is een tiental er vol gens hem slecht aan toe. Veel ge wonden verloren volgens de brandweer het bewustzijn terwijl ze probeerden te vluchten. Op het moment van de brand bevonden zich 73 personen in het gebouw. Benzine De vermoedelijke brandstichter is een 41-jarige man. Hij ligt gewond in het ziekenhuis en is aangehou den. De man kwam het pand van Kyoto Animation gisterochtend binnen omstreeks 10.30 uur plaat selijke tijd (03.30 uur Nederlandse tijd), goot benzine uit en stak die in brand. ,,Daarbij riep hij volgens ooggetuigen: 'jullie gaan sterven''', verklaarde een politiewoordvoer der. Over een eventuele relatie tus sen de vermeende dader en het be drijf is nog niets bekend. Getuigen hoorden naar eigen zeggen explosies in het bedrijfs pand en zagen daarna zwarte rook naar buiten komen. De brandweer had het vuur na drie uur onder controle. Kyoto Animation-baas Hideki Hatta, die de aanval veroordeelt, vraagt zich af waarom de dader 'zoveel geweld' gebruikte. Zijn be drijf ontving in het verleden vol gens hem mails met anonieme doodsbedreigingen, maar re ageerde daar telkens 'oprecht' op. ,,Ik link ze dan ook niet aan de aan val van vandaag'', aldus de top man. Kyoto Animation produceert tekenfilms voor succesvolle Ja panse tv-series. |mkute kortingen tot 200,- f. :ï.Wï vrijdag 19 juli 2019 Broertje Nederlandse zandmotor gaat de Britse kust beschermen Annemieke van Dongen Amersfoort Zand motor Voor de kust opgespoten zand versterkt in de LdllUlllUlUl loop der jaren vanzelf de kust. Boek nu op oad.nl, bel 0547 20 18 31 of ga naar uw reisbureau. Vo|s ons °P °P oad.nl/voorwaarden - Bij het Britse Bacton is inmiddels begonnen met de aanleg van een tweede zandmotor. foto chris taylor 2040

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15