Brandstichting Japan: 33 doden
Oad
gegaimTdeerd
VERTREK
NIEUWS 15
alle reiz(St|Sraugustus
De 'zandmotor' die
voor de kust tussen
Kijkduin en Ter Heijde
ligt, krijgt een Brits
broertje. Nederlandse
bedrijven leggen daar
een zandbank aan die
twee dorpen moet
beschermen.
Misschien herinnert u zich de Sin-
terklaasstorm van 2013 nog wel. Be
woners van kustplaatsjes in Nor
folk, ten noordoosten van Londen,
doen dat zeker. Die beruchte de-
cembernacht beukten de golven zo
hard tegen de kliffen dat hele stuk
ken in zee vielen - inclusief huizen.
Honderden woningen die voor
heen op veilige afstand van het wa
ter stonden, balanceren sindsdien
gevaarlijk dicht bij de rand. Dat
geldt ook voor de gasterminal van
Bacton. Die terminal van Shell en
Perenco is van vitaal belang voor de
Britse energievoorziening: hij le
vert 30 procent van het gas dat het
land gebruikt. Precies op dat snel
eroderende stukje kust komen na
melijk zo'n twintig gasleidingen
vanuit boorplatforms, België en
Nederland aan land, zegt adviseur
kustbescherming Jaap Flikweert
van Royal HaskoningDHV. ,,Sinds
de Sinterklaasstorm staat hij nog
maar tien in plaats van twintig me
ter van de rand. Dat zorgde voor een
groot gevoel van urgentie. Het pro
bleem van de kusterosie werd lange
tijd onoplosbaar geacht.''
Een betonnen of stenen zeewe
ring bouwen om de gasterminal te
beschermen was namelijk geen op
tie, legt Flikweert uit. ,,Die zou er-
voor zorgen dat het probleem bij de
buren - de inwoners van de naast
gelegen dorpjes - alleen maar gro
ter wordt.'' Hun huizen worden nu
nog enigszins beschermd door de
zandstranden die voor de kliffen
liggen. Zand dempt de golven. Als
je daar beton voor legt, komt er
minder zand in zee en krijg je meer
erosie verderop.''
De oplossing vonden de Britten
in Nederland: bij de zogenoemde
zandmotor die sinds 2011 voor de
Zuid-Hollandse kust bij Ter Heijde
ligt. Het strand en de duinen waren
daar relatief smal.
Zandbank
Door een kunstmatige zandbank
aan te leggen, zo was het idee,
wordt de kust daar op een natuur
lijke manier beschermd. Het blijkt
te werken: de wind en de golven
verspreiden het zand vanzelf verder
langs de kust. Op die manier kan
ook de kust van Norfolk worden
beschermd, dacht Flikweert, die al
vijftien jaar voor Royal Hasko-
ningDHV in Engeland werkt. Shell,
dat veel samenwerkt met het Ne
derlandse ingenieursbureau, had
daar wel oren naar. Samen met de
mede-eigenaren van de gastermi-
nal, Britse overheden en inwoners
van Norfolk bracht het zo'n 20 mil
joen euro voor de aanleg bij elkaar.
Baggeraar Van Oord is deze week
van start gegaan met het aanleggen
van de kunstmatige zandbank. Bij
het project zijn nog meer Neder
landse partijen betrokken: de TU
Delft en adviesbureau Deltares
hielpen bij het ontwerp. Dat is niet
simpelweg een kopie van de Neder
landse zandmotor. Het Britse
broertje wordt langgerekter en
steekt minder ver in zee, legt Flik-
weert uit. ,,Want de zee wordt hier
veel sneller diep. We hebben geke
ken naar de efficiëntste, best betaal
bare oplossing. De grootste bult
zand komt voor de gasterminal die
zich over 1,5 kilometer kustlijn uit
strekt, met een staart die zo'n 3 ki-
lometer uitwaaiert naar de dorpjes
Bacton en Walcott. Voor de mensen
daar is het een geschenk uit de he
mel. Ongeveer tweehonderd hui
zen dreigden komende twintig tot
vijftig jaar in zee te verdwijnen. Dat
veroorzaakt een hoop leed. Mensen
voelen zich er niet meer veilig, hun
huizen zijn onverkoopbaar. Met de
zandmotor zijn ze zeker voor vijf
tien tot twintig jaar beschermd.''
Hele klus
De Britse zandmotor mag qua ku
bieke meters zand een factor tien
kleiner worden dan zijn Neder
landse broer, de aanleg wordt nog
altijd een hele klus. Van Oord zal
komende vijf weken dag en nacht
bezig zijn om 1,8 miljoen kubieke
meter zand op te zuigen van de zee
bodem en dat op de juiste plek te
spuiten, zegt Flikweert. ,,Dan heb je
het over een Rotterdamse Kuip vol
met zand, plus nog wat extra. Dit
wordt de grootste zandsuppletie in
de Britse geschiedenis.''
KYOTO Bij een brand in een stu
dio voor animatiefilms in de Ja
panse stad Kyoto zijn gisteren 33
mensen om het leven gekomen en
35 personen gewond geraakt. De
politie gaat uit van brandstichting.
Die vertoont kenmerken van een
aanslag.
Aanvankelijk was sprake van
twaalf dodelijke slachtoffers.
Brandweerlieden vonden hun li
chamen op de begane grond en de
eerste verdieping van het twee
verdiepingen tellende pand van
Kyoto Animation. Op de trap van
de tweede verdieping naar het
dakterras werden daarna de leven
loze lichamen gevonden van nog
eens 21 personen, verklaarde een
brandweerofficial.
Van de 35 personen met ver-
wondingen is een tiental er vol
gens hem slecht aan toe. Veel ge
wonden verloren volgens de
brandweer het bewustzijn terwijl
ze probeerden te vluchten. Op het
moment van de brand bevonden
zich 73 personen in het gebouw.
Benzine
De vermoedelijke brandstichter is
een 41-jarige man. Hij ligt gewond
in het ziekenhuis en is aangehou
den. De man kwam het pand van
Kyoto Animation gisterochtend
binnen omstreeks 10.30 uur plaat
selijke tijd (03.30 uur Nederlandse
tijd), goot benzine uit en stak die
in brand. ,,Daarbij riep hij volgens
ooggetuigen: 'jullie gaan sterven''',
verklaarde een politiewoordvoer
der. Over een eventuele relatie tus
sen de vermeende dader en het be
drijf is nog niets bekend.
Getuigen hoorden naar eigen
zeggen explosies in het bedrijfs
pand en zagen daarna zwarte rook
naar buiten komen. De brandweer
had het vuur na drie uur onder
controle.
Kyoto Animation-baas Hideki
Hatta, die de aanval veroordeelt,
vraagt zich af waarom de dader
'zoveel geweld' gebruikte. Zijn be
drijf ontving in het verleden vol
gens hem mails met anonieme
doodsbedreigingen, maar re
ageerde daar telkens 'oprecht' op.
,,Ik link ze dan ook niet aan de aan
val van vandaag'', aldus de top
man. Kyoto Animation produceert
tekenfilms voor succesvolle Ja
panse tv-series.
|mkute kortingen tot 200,-
f. :ï.Wï
vrijdag 19 juli 2019
Broertje Nederlandse zandmotor
gaat de Britse kust beschermen
Annemieke van Dongen
Amersfoort
Zand motor Voor de kust opgespoten zand versterkt in de
LdllUlllUlUl loop der jaren vanzelf de kust.
Boek nu op oad.nl, bel 0547 20 18 31 of ga naar uw reisbureau. Vo|s ons °P
°P oad.nl/voorwaarden
-
Bij het Britse Bacton is inmiddels begonnen met de aanleg van een tweede zandmotor. foto chris taylor
2040