Opgeklopte spanning
Ut
Koreaanse liefdesperikelen
op het filmfestival in Cannes
7
Beter dan de
echte natuur
THE LION KING
Voor de nieuwe realistische versie
van The Lion King moest Zimmer
weer aan de slag met zijn soundtrack.
Ook zijn muziek, evenals de songs
van Elton John en Tim Rice, moest
aangepast worden. ,,Ik heb veel ge
leerd van mijn werk voor The Lion
King. Ik sta nog steeds achter de mu
ziek van toen, maar wilde er toch iets
aan toevoegen. De muziek voor de
eerste film was nogal episch, maar
deze keer wilde ik het spontaner la
ten klinken. Om dat te bereiken heb
ik de muziek als een live-concert op
genomen. De filmmakers waren in
de studio aanwezig toen mijn orkest
en ik het uitvoerden."
Politiek
Het verhaal van The Lion King spreekt
Zimmer nog steeds aan. Zeker omdat
er politieke parallellen in het spel
zijn. ,,Toen wij in 1994 bezig waren
met de film werd Nelson Mandela
gekozen als president van Zuid-
Afrika na veel trammelant in dat
land. Nu is het drama nog steeds
actueel. Alles is politiek. Ook voor
muziekmakers zoals ik. Je moet goed
luisteren naar wat er in de wereld ge
beurt en dat proberen te vertalen in
je composities. Dat heb ik met deze
film geprobeerd."
Oscar
Door zijn status als een van de be
langrijkste en meest gevraagde film
componisten van Hollywood treedt
Zimmer ook regelmatig op met een
orkest om zijn muziek live uit te voe
ren. Op 11 november treedt hij op in
de Amsterdamse Ziggodome. Hij kan
putten uit een rijk oeuvre, aangezien
hij aan meer dan 150 films heeft mee
gewerkt. Er zitten iconische films bij
als The Dark Knight, Gladiator, Dun
kirk en Inception.
Toch is het verbazingwekkend dat
hij alleen voor The Lion King een Os
car kreeg. Is dat niet wat weinig?
Zimmer haalt zijn schouders op en
sluit af: ,,Ik maak geen muziek om
prijzen mee te winnen. Ik compo
neer omdat muziek door mijn aderen
vloeit. Dat is het enige wat telt voor
mij.''
Claire's Camera
Ballon
De Zuid-Koreaanse regisseur
Hong Sang-soo is een specialist in
minimalistische films. Zijn stijl is
sober. Er wordt veel gepraat, soms
in bijna kinderlijke zinnen, maar
achter de woorden gaat veel
schuil. Zo ook in Claire's Camera,
zijn twintigste film, die zich af
speelt tijdens het Filmfestival van
Cannes. Verwacht geen beelden
van rode lopers, party's, sterren
en glitter and glamour.
Hong Sang-soo toont smalle
straatjes, afgelegen terrasjes en
een enkele strandscène. Belangrij
ker zijn de dialogen. Isabelle Hup-
pert speelt als lerares Claire de
tussenpersoon in een driehoeks
verhouding tussen drie Koreaanse
filmmakers.
Claire loopt rond in Cannes,
maakt polaroidfoto's van iedereen
en komt zodoende in contact met
de Koreanen en hun liefdesperi
kelen. Dat zij in haar onschuld
haar fotootjes toont van de be-
trokkenen heeft zij niet in de ga
ten. ,,Een foto verandert mensen'',
is haar motto. Claire's Camera is
een heerlijk vluchtige film, een
geïmproviseerde sonate die meer
om het lijf heeft dan op het eerste
gezicht lijkt.
- A.Z.
Achter de saaie titel Ballon gaat
een waar gebeurd drama schuil
over een Oost-Duits gezin dat in
de zomer van 1979 per ballon van
uit de DDR naar West-Duitsland
wilde vluchten.
De film van Michael Herbig is
opgezet als een thriller, maar de
opgebouwde spanning over het
slagen van de operatie komt
meestal nogal geforceerd over.
Bovendien is dit verhaal over de
familie Strelzyk al eerder ver
filmd. Nota bene door Disney in
1982 met als titel Night Crossing
onder regie van veteraan Delbert
Mann. De Duitse versie komt au
thentieker over en maakt vooral
duidelijk hoe groot de onder
drukking was van de burgers die
een paranoïde leven leidden. Wie
kon je vertrouwen? Zelfs je eigen
kind, geïndoctrineerd op school,
kon je verraden.
Als beeldvorming van de on
derdrukkende DDR-maatschap-
pij voldoet Ballon zeker. Maar de
opgeklopte spanning maakt de
film er niet overtuigender op.
-A.Z.
donderdag 18 juli 2019
ANIMATIE
Regie: Jon Favreau. Originele
stemmen: Donald Glover,
Beyoncé, Seth Rogen en James
Earl Jones.
Eigenlijk lijkt de nieuwe filmver
sie van The Lion King nog het
meest op een natuurdocumen-
taire van de BBC. Zo natuurge
trouw maak je het zelden mee.
Alles oogt nog echter dan de
werkelijkheid.
Natuurlijk wordt er gesproken en
gezongen door de dieren. Alle
hits uit de animatiemusical
komen nog een keer voorbij.
Zelfs Beyoncé leverde twee mu
zikale bijdragen als Nala, de
jeugdvriendin van Simba. Hij is
de hoofdpersoon in het verhaal
dat een tragedie is over honger
maar macht, verlies en overleven
in een vijandige omgeving.
Moet het verhaal nog een keer
worden naverteld? Wie heeft
The Lion King, of de theatermu
sicalversie ervan, nog niet ge
zien? De welp Simba voelt na de
dood van zijn vader zijn naar
macht hongerende oom Scar in
zijn nek hijgen. Ook deze keer is
Scar een sinister wezen: hij is
misschien wel de grootste
schurk uit de geschiedenis van
Disney.
Verwacht wat verhaal betreft
geen veranderingen in deze re
make. De film wordt bijna shot
voor shot naverteld, alleen op
een fotorealistische manier. Dat
kwam de makers op enige kritiek
te staan. Waarom werd er inhou
delijk niet meer risico genomen?
Maar Disney zou wel gek zijn om
iets aan de plot te veranderen.
The Lion King is een klassiek
verhaal, vol Shakespeare-ach-
tige intriges, dat echt geen en
kele wijziging behoeft. De film is
een hernieuwde kennismaking,
maar wel in een heel nieuw, per
fect passend en oogverblindend
mooi jasje.
- A.Z.
Beyoncé sprak de stem in van de
volwassen Nala, Donald Glover van
de volwassen Simba. Verder (van
boven naar beneden): Billy Eichner,
Seth Rogen, John Oliver, Alfre
Woodard, JD McCrary, Shahadi
Wright Joseph, Chiwetel Ejiofor.
FOTO'S WALT DISNEY
Kijk op de site bij /video
Hans Zimmer speelt
voor Ab Zagt
Simba met Zazu in
The Lion King.
FOTO DISNEY
▲Hans Zimmer.
FOTO REUTERS
DRAMA
Regie: Hong Sang-soo.
Hoofdrollen: Isabelle Huppert en
Kim Min-hee.
Claire (Isabelle Huppert) en
Jeon Man-hee (Kim Min-hee).
FOTO JEONWONSA FILM CO..CAMÉLIA FILM
DRAMA
Regie: Michael Herbig.
Hoofdrollen: Friedrich Mücke en
Karoline Schuch.