24 MEDIA CULTUUI ANGELA KIJKT TV Alle schilderijen van Rembrandt zijn te zien in de RAI op de tentoonstelling Discover Rembrandt - His life and all his paintings. Het is geen grap, toch is het niet waar: het zijn reproducties. Het was dan wel een hypermoderne pubquiz, maar toch deed gelegenheidsprogramma Het Jaar 1969 op NPO 1 eerder denken aan een vergeeld showbizzveteranenclubhuis. Zo'n ge heime plek waar oudgedienden als Koos Postema, George Baker, Lenny Kuhr en Henny Huisman een biertje komen drinken en herinneringen ophalen. Waar Ria Valk bardienst heeft, de sigaretten nog gewoon op tafel staan en de tv onophoudelijk Flo- ris afspeelt. Geef maar toe, het zou toch heerlijk zijn als die plek echt bestond - los van die sigaretten natuur lijk. Dat je als buitenstaander als een vlieg op de muur kon meeluisteren naar de herinneringen en aangedikte avonturen. Nou, dinsdag was het dus zover. De NOS greep het vijftigjarig jubileum van de maanlanding aan om een special te maken over het bijzondere jaar 1969. Ze deed dat op min of meer dezelfde manier als waarop ze vorig jaar de tachtigste verjaardag van prinses Beatrix vierde: door een aantal bekende generatiegenoten bij el kaar te zetten. Aan Herman van der Zandt de schone taak de verhalen eruit te trekken en de gas ten in het gareel te houden. Nu denk ik er als groentje uit 1976 niet dagelijks aan, maar 1969, dat was inderdaad wat. Woodstock, de bed-in van John Lennon, Little Green Bag, hip pies, de doorbraak van Corry Konings en Koos Pos tema die - oh la la - op tv over sterilisatie bij man nen praatte. Kortom, zo'n beetje alles ging op de helling. #Metoo was nog ver weg, maar de vrou wenemancipatie was er al volop. Dus diste Willeke van Ammelrooy lachend de anekdote op, dat 'gekke meid' Adèle Bloemendaal tijdens de opna mes van 't Schaep met de 5 pooten haar tegenspeler Piet Römer vol bij zijn piemel pakte. Het was ook de tijd dat presentatoren helemaal geen autocue nodig hadden, maar voor de camera gewoon vertelden wat er in hen opkwam. Drie keer raden welke gast dat nog even fijntjes memo reerde... Precies, Mart Smeets, die lekker mee- deinde op Venus van Shocking Blue. Het programma was natuurlijk een schot in de roos voor de gemiddelde NPO 1-kijker die oud ge noeg is om 1969 bewust te hebben meegemaakt. Maar ook als 43-jarige was het leerzaam. Zo wil ik graag weten welke antirimpelcrème Koos Postema gebruikt. Want hij wordt volgende maand 87 maar oogde en praatte alsof hij gisteren nog op tv was en morgen probleemloos een nieuwe Een Groot Uur U presenteert. Al vraag ik me wel af welk onderwerp anno 2019 net zo taboedoorbrekend is als sterilisatie bij mannen in 1969. lle schilderijen van Rembrandt bij elkaar in één ruimte? Het is een utopie. Organisa torisch én verze keringstechnisch zal zo'n droomexpositie nooit kun nen worden gerealiseerd. Toch hangen ter gelegenheid van Rembrandts 350ste sterfjaar alle schilderijen die Rembrandt vervaar digde bij elkaar in een grote ruimte van de RAI in Amsterdam. Alleen gaat het, zoals de bezoeker zich hope lijk realiseert, niet om de echte doe ken, maar om reproducties. „Digitaal gerestaureerd alsof ze zojuist Rem- brandts atelier hebben verlaten'', noemt organisatie- en adviesbureau Onderneming Kunst het. ,,En op ware grootte.'' Het bureau organi seert de expositie in samenwerking met Stabilo International en de RAI. Zo is De Nachtwacht in zijn oor spronkelijke staat gereproduceerd, dus inclusief de in 1715 afgesneden delen (omdat het anders niet in het Je ziet hier meer dan driehonderd reproducties. Je mag er dicht op staan en eraan zitten stadhuis, nu het Koninklijk Paleis op de Dam, paste). Ook zijn twee gesto len Rembrandts, die nog niet terecht zijn, op de chronologisch opgezette tentoonstelling te zien. Nachtwacht De grote schilderijen, zoals De Nacht wacht, zijn op canvas geprint, alle an dere op dibond, kunststof plaatmate riaal met een aluminium bovenlaag. En hier is ook het laatste, vorig jaar ontdekte en aan Rembrandt toege kende schilderij te bewonderen: Portret van een jongeman. ,,Je kunt Rembrandts ontwikke ling als schilder heel mooi volgen, omdat we alles op chronologische volgorde laten zien'', zegt Erik Her- mida, directeur van Onderneming Kunst en ook organisator van de KunstRAI. ,,Je ziet hier meer dan driehonderd reproducties en je mag er gewoon heel dicht op gaan staan en er aanzitten. Dat mag in het Rijks museum niet." Leuk en aardig, maar, zegt Her- mida met een grote lach, feit is dat je naar platte Rembrandts staat te kij ken en niets meekrijgt van de struc- Arcade nu akoestisch Reijn naar Locarno Nou ja, ik verkeer in elk geval in goed gezelschap donderdag 18 juli 2019 1969 maar zonder verf Maarten Moll 44 —Erik Hermida, directeur Onderneming Kunst Medewerkers bouwen de tentoon stelling Discover Rem brandt op. Ook het wassen beeld van de oude schilder, uit Ma dame Tussauds, is te bewonderen. fotos anp MUZIEK Duncan Lau rence brengt morgen een akoestische versie van zijn winnende song festivalliedje Ar cade uit. Wan neer er echt nieuwe muziek van de zanger verschijnt, is niet bekend. FILM Instinct, het re giedebuut van Halina Reijn, be leeft op 12 au gustus de we reldpremière op het prestigieuze filmfestival in Locarno (Zwit serland). De thriller met Ca- rice van Houten is te zien als Pi azza Grande- screening, als eerste Neder landse film ooit. —Wat actrice Julia Roberts betreft zijn de beste acteurs, onder wie zijzelf, dit jaar niet genomineerd voor een Emmy Award.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24