24 MEDIA CULTUUI
ANGELA
KIJKT TV
Alle schilderijen van Rembrandt zijn te zien in
de RAI op de tentoonstelling Discover Rembrandt - His life
and all his paintings. Het is geen grap, toch is het niet waar:
het zijn reproducties.
Het was dan wel een hypermoderne pubquiz,
maar toch deed gelegenheidsprogramma
Het Jaar 1969 op NPO 1 eerder denken aan
een vergeeld showbizzveteranenclubhuis. Zo'n ge
heime plek waar oudgedienden als Koos Postema,
George Baker, Lenny Kuhr en Henny Huisman een
biertje komen drinken en herinneringen ophalen.
Waar Ria Valk bardienst heeft, de sigaretten nog
gewoon op tafel staan en de tv onophoudelijk Flo-
ris afspeelt.
Geef maar toe, het zou toch heerlijk zijn als die
plek echt bestond - los van die sigaretten natuur
lijk. Dat je als buitenstaander als een vlieg op de
muur kon meeluisteren naar de herinneringen en
aangedikte avonturen. Nou, dinsdag was het dus
zover. De NOS greep het vijftigjarig jubileum van
de maanlanding aan om een special te maken over
het bijzondere jaar 1969. Ze deed dat op min of
meer dezelfde manier als waarop ze vorig jaar de
tachtigste verjaardag van prinses Beatrix vierde:
door een aantal bekende generatiegenoten bij el
kaar te zetten. Aan Herman van der Zandt de
schone taak de verhalen eruit te trekken en de gas
ten in het gareel te houden.
Nu denk ik er als groentje uit 1976 niet dagelijks
aan, maar 1969, dat was inderdaad wat. Woodstock,
de bed-in van John Lennon, Little Green Bag, hip
pies, de doorbraak van Corry Konings en Koos Pos
tema die - oh la la - op tv over sterilisatie bij man
nen praatte. Kortom, zo'n beetje alles ging op de
helling. #Metoo was nog ver weg, maar de vrou
wenemancipatie was er al volop. Dus diste Willeke
van Ammelrooy lachend de anekdote op, dat
'gekke meid' Adèle Bloemendaal tijdens de opna
mes van 't Schaep met de 5 pooten haar tegenspeler
Piet Römer vol bij zijn piemel pakte.
Het was ook de tijd dat presentatoren helemaal
geen autocue nodig hadden, maar voor de camera
gewoon vertelden wat er in hen opkwam. Drie
keer raden welke gast dat nog even fijntjes memo
reerde... Precies, Mart Smeets, die lekker mee-
deinde op Venus van Shocking Blue.
Het programma was natuurlijk een schot in de
roos voor de gemiddelde NPO 1-kijker die oud ge
noeg is om 1969 bewust te hebben meegemaakt.
Maar ook als 43-jarige was het leerzaam. Zo wil ik
graag weten welke antirimpelcrème Koos Postema
gebruikt. Want hij wordt volgende maand 87
maar oogde en praatte alsof hij gisteren nog op tv
was en morgen probleemloos een nieuwe Een
Groot Uur U presenteert. Al vraag ik me wel af welk
onderwerp anno 2019 net zo taboedoorbrekend is
als sterilisatie bij mannen in 1969.
lle schilderijen
van Rembrandt bij
elkaar in één
ruimte? Het is een
utopie. Organisa
torisch én verze
keringstechnisch
zal zo'n droomexpositie nooit kun
nen worden gerealiseerd.
Toch hangen ter gelegenheid van
Rembrandts 350ste sterfjaar alle
schilderijen die Rembrandt vervaar
digde bij elkaar in een grote ruimte
van de RAI in Amsterdam. Alleen
gaat het, zoals de bezoeker zich hope
lijk realiseert, niet om de echte doe
ken, maar om reproducties. „Digitaal
gerestaureerd alsof ze zojuist Rem-
brandts atelier hebben verlaten'',
noemt organisatie- en adviesbureau
Onderneming Kunst het. ,,En op
ware grootte.'' Het bureau organi
seert de expositie in samenwerking
met Stabilo International en de RAI.
Zo is De Nachtwacht in zijn oor
spronkelijke staat gereproduceerd,
dus inclusief de in 1715 afgesneden
delen (omdat het anders niet in het
Je ziet hier
meer dan
driehonderd
reproducties.
Je mag er
dicht op staan
en eraan zitten
stadhuis, nu het Koninklijk Paleis op
de Dam, paste). Ook zijn twee gesto
len Rembrandts, die nog niet terecht
zijn, op de chronologisch opgezette
tentoonstelling te zien.
Nachtwacht
De grote schilderijen, zoals De Nacht
wacht, zijn op canvas geprint, alle an
dere op dibond, kunststof plaatmate
riaal met een aluminium bovenlaag.
En hier is ook het laatste, vorig jaar
ontdekte en aan Rembrandt toege
kende schilderij te bewonderen:
Portret van een jongeman.
,,Je kunt Rembrandts ontwikke
ling als schilder heel mooi volgen,
omdat we alles op chronologische
volgorde laten zien'', zegt Erik Her-
mida, directeur van Onderneming
Kunst en ook organisator van de
KunstRAI. ,,Je ziet hier meer dan
driehonderd reproducties en je mag
er gewoon heel dicht op gaan staan
en er aanzitten. Dat mag in het Rijks
museum niet."
Leuk en aardig, maar, zegt Her-
mida met een grote lach, feit is dat je
naar platte Rembrandts staat te kij
ken en niets meekrijgt van de struc-
Arcade nu
akoestisch
Reijn naar
Locarno
Nou ja, ik verkeer
in elk geval in
goed gezelschap
donderdag 18 juli 2019
1969
maar
zonder verf
Maarten Moll
44
—Erik Hermida,
directeur Onderneming
Kunst
Medewerkers
bouwen de tentoon
stelling Discover Rem
brandt op. Ook het
wassen beeld van de
oude schilder, uit Ma
dame Tussauds, is te
bewonderen. fotos anp
MUZIEK
Duncan Lau
rence brengt
morgen een
akoestische
versie van zijn
winnende song
festivalliedje Ar
cade uit. Wan
neer er echt
nieuwe muziek
van de zanger
verschijnt, is
niet bekend.
FILM
Instinct, het re
giedebuut van
Halina Reijn, be
leeft op 12 au
gustus de we
reldpremière op
het prestigieuze
filmfestival in
Locarno (Zwit
serland). De
thriller met Ca-
rice van Houten
is te zien als Pi
azza Grande-
screening, als
eerste Neder
landse film ooit.
—Wat actrice Julia
Roberts betreft zijn de
beste acteurs, onder wie
zijzelf, dit jaar niet
genomineerd voor een
Emmy Award.