TD
r:
r
'Discriminatie
op arbeidsmarkt
is erg zorgelijk'
Winst en omzet van
ASML vallen mee
ECONOMIE 17
i
brancheorganisatie is begonnen
met een roadshow langs autobedrij
ven om uit te leggen wat er veran
dert en wat dat elektrische revolu
tie betekent voor de bedrijven. Hij
verwacht dat de automerken steeds
minder verkooppunten zullen krij
gen. ,,Van de tweeduizend merk
dealers verdwijnen er ieder jaar
tientallen en dat gaat nog wel even
door.''
Klimaatakkoord
Autobedrijven zullen ook gaan zoe
ken naar alternatieve verdienmo-
dellen, want in de garage wordt het
niet meer verdiend. Een gemid
delde automobilist besteedt nu
zo'n 520 euro per jaar aan onder
houd. De incidentele onderhouds
beurt van een elektrische auto is
niet duurder dan 165 tot 300 euro.
Renses: ,,Wij willen en kunnen niet
meer alleen afhankelijk zijn van au
toverkoop en -onderhoud'', zegt
Renses. Hij verkoopt ook elektri
sche motoren, begint met elektri
sche fietsen, heeft snellaadpalen bij
zijn bedrijf geplaatst en begint ook
met de verkoop van zonnepanelen
en warmtepompen. ,,Het Klimaat
akkoord is ons businessplan. We
hebben het helemaal doorgenomen
met het management. Er staat bij
voorbeeld in dat het verduurzamen
op wijkniveau plaats moet vinden.
Maar hoe? Wie gaat dat regelen? Dat
staat er niet bij. Daar gaan wij ons
Wat gaat de
automonteur doen
als heel Nederland
elektrisch rijdt?
op storten. En we gaan proberen
om ons concept landelijk te verko
pen want ik vind het heel raar dat
niet veel meer autobedrijven het
zelfde doen als wij.''
Renses' bedrijfkrijgt een nieuwe
naam: Circulus. Het nieuwe pand
heeft een groene wand van planten,
een warmtepomp en de zonnepa
nelen zijn besteld. ,,We worden
CO2-negatief met ons bedrijf.''
Definitief afscheid van de oude
auto heeft Renses nog niet geno
men. Officieel is ie nog Subaru-
dealer. ,,Helemaal stoppen vonden
we een beetje eng. Ik heb een be
drijf met 25 personeelsleden voor
wie je verantwoordelijk bent. Ik
zou graag idealist zijn, maar daar
heb ik het geld niet voor.''
Renses verkoopt nu vooral elek
trische en hybride-auto's die hij
door heel Europa en in de VS koopt.
Hij verdient erop door de verschil
len in belasting in de verschillende
landen.
In de garage wordt bij een ben
zine-auto de olie ververst. De mon
teur smeert de afdichtring van het
oliefilter in en schroeft het vast.
Renses: ,,Dat is ook een probleem
waar we aan moeten werken. Wat
moet de monteur die hier al decen
nia werkt en heel goed is in het re
viseren van versnellingsbakken
gaan doen? Wij hebben behoefte
aan IT-experts en softwarepro-
grammeurs.''
Vooral sollicitanten met een
Turkse, Marokkaanse of Antilli
aanse achtergrond worden gedis
crimineerd, zeggen de onderzoe
kers. ,,De resultaten zijn weinig
geruststellend. Er is sprake van
bijzonder grote discriminatie",
vindt socioloog Bram Lancee van
de UvA, die het onderzoek leidde.
Tussen 2016 en 2018 stuurde
Lancee met collegaonderzoekers
uit Utrecht en Amsterdam meer
dan 4200 sollicitatiebrieven. De
fictieve sollicitanten waren tussen
de 23 en 25 jaar oud en hadden vier
jaar werkervaring - de vacatures
waren wel bestaand. De namen en
de moedertaal van de sollicitanten
werden steeds aangepast, alle sol
licitanten hadden de Nederlandse
nationaliteit. De reacties op de
brieven werden genoteerd.
Conclusie: de kans dat de brief
van een sollicitant met Neder
landse achtergrond uit de stapel
wordt gepikt, is 30 procent groter
dan de kans dat kandidaten met
een migratieachtergrond worden
uitgenodigd voor een eerste ge
sprek.
Inhoud
Naast verschillende namen, vari
eerden de onderzoekers ook nog
de inhoud van de cv's. Lancee: ,,In
wetenschappelijke literatuur
wordt vaak geopperd dat wanneer
er meer informatie over producti
viteit op een cv staat, de werkgever
minder hoeft te discrimineren
omdat die weet wat de kandidaat
kan", legt hij uit. ,,Dat blijkt niet zo
te zijn. Extra informatie over de
ervaring en productiviteit, maakte
in dit geval niet uit."
Dat is volgens de onderzoekers
extra zorgelijk. ,,De kandidaat kan
er zelf bijzonder weinig tot niets
aan doen om die discriminatie te
verhelpen", aldus Lancee. ,,De op
lossing ligt echt bij de overheid of
werkgevers." Een veelgehoord al
ternatief is anoniem solliciteren.
Er werd getwijfeld
aan mijn integriteit.
Wat een boer niet
kent, dat eet-ie niet.
De Turkse Sabiha Kiris (36) liep in
de praktijk tegen discriminatie op
de arbeidsmarkt aan. Vorig jaar
deelde ze haar verhaal op haar Lin-
kedIn-pagina. ,,Er werd gerefe
reerd naar mijn Turkse achter
grond en de vooroordelen die
daaraan gekoppeld zijn. Er werd
getwijfeld aan mijn integriteit.''
De resultaten van het nieuwe
onderzoek verbazen haar dan ook
niet. ,,Wat een boer niet kent, dat
eet-ie niet", zegt ze. ,,Ik denk dat
het niet eens altijd bewust is, maar
als j e het niet kent, weet je ook niet
wat je in huis haalt.
EINDHOVEN De ASML-di-
rectie was goed geluimd tij
dens de presentatie van de
nieuwe kwartaalcijfers giste
ren. De chipmachinemaker
boekte een winst van 476 mil
joen euro. In het eerste kwar
taal was dat nog 355 miljoen
euro.Ook de omzet viel met
2,57 miljard euro niet tegen.
Motor achter de omzetgroei is
een grote groei van de order
boekingen. Mede dankzij de
bestelling van tien peperdure
EUV-machines (EUV staat
voor extreem ultraviolet licht)
werd voor 2,83 miljard euro
aan orders ingeboekt, het dub
bele van het eerste kwartaal.
Topman Peter Wennink
merkte op dat de productie
van de nieuwste EUV-machi-
nes sterk is verbeterd ten op
zichte van het eerste kwartaal,
dat werd getekend door data-
diefstal, een brand en het dal
waar de chipmarkt in ver
keerde. ,,De rest van het jaar
zien we dat de markt voor ge
heugenchips nog steeds zwak
is, maar die wordt meer dan
gecompenseerd door de markt
voor rekenchips. Onze klanten
willen nieuwe fabrieken bou
wen voor de productie van
chips met details van 7 nano
meter (miljoenste millimeter)
of lager. Van de tien orders van
EUV-machines die we in het
tweede kwartaal ontvingen
waren er ook enkele bestemd
voor geheugenchips."
donderdag 18 juli 2019
GO
R>, ijfj - V'
VS
Een automonteur is in ga
rage Renses aan het werk
aan een benzinewagen.
FOTO MARCO OKHUIZEN
-Garagehouder André
Renses
Een Tesla heeft maar om
de 80.000 kilometer een on
derhoudsbeurt nodig.
Werkzoekenden met een mi
gratieachtergrond moeten
meer sollicitatiebrieven sturen
dan hun Nederlandse even
knieën om uitgenodigd te wor
den voor een eerste gesprek.
Dat blijkt uit een groot onder
zoek van de Universiteit van
Amsterdam (UvA) en de Uni
versiteit Utrecht.
Marloe van der Schrier
Amsterdam
- Sabiha Kiris