TD r: r 'Discriminatie op arbeidsmarkt is erg zorgelijk' Winst en omzet van ASML vallen mee ECONOMIE 17 i brancheorganisatie is begonnen met een roadshow langs autobedrij ven om uit te leggen wat er veran dert en wat dat elektrische revolu tie betekent voor de bedrijven. Hij verwacht dat de automerken steeds minder verkooppunten zullen krij gen. ,,Van de tweeduizend merk dealers verdwijnen er ieder jaar tientallen en dat gaat nog wel even door.'' Klimaatakkoord Autobedrijven zullen ook gaan zoe ken naar alternatieve verdienmo- dellen, want in de garage wordt het niet meer verdiend. Een gemid delde automobilist besteedt nu zo'n 520 euro per jaar aan onder houd. De incidentele onderhouds beurt van een elektrische auto is niet duurder dan 165 tot 300 euro. Renses: ,,Wij willen en kunnen niet meer alleen afhankelijk zijn van au toverkoop en -onderhoud'', zegt Renses. Hij verkoopt ook elektri sche motoren, begint met elektri sche fietsen, heeft snellaadpalen bij zijn bedrijf geplaatst en begint ook met de verkoop van zonnepanelen en warmtepompen. ,,Het Klimaat akkoord is ons businessplan. We hebben het helemaal doorgenomen met het management. Er staat bij voorbeeld in dat het verduurzamen op wijkniveau plaats moet vinden. Maar hoe? Wie gaat dat regelen? Dat staat er niet bij. Daar gaan wij ons Wat gaat de automonteur doen als heel Nederland elektrisch rijdt? op storten. En we gaan proberen om ons concept landelijk te verko pen want ik vind het heel raar dat niet veel meer autobedrijven het zelfde doen als wij.'' Renses' bedrijfkrijgt een nieuwe naam: Circulus. Het nieuwe pand heeft een groene wand van planten, een warmtepomp en de zonnepa nelen zijn besteld. ,,We worden CO2-negatief met ons bedrijf.'' Definitief afscheid van de oude auto heeft Renses nog niet geno men. Officieel is ie nog Subaru- dealer. ,,Helemaal stoppen vonden we een beetje eng. Ik heb een be drijf met 25 personeelsleden voor wie je verantwoordelijk bent. Ik zou graag idealist zijn, maar daar heb ik het geld niet voor.'' Renses verkoopt nu vooral elek trische en hybride-auto's die hij door heel Europa en in de VS koopt. Hij verdient erop door de verschil len in belasting in de verschillende landen. In de garage wordt bij een ben zine-auto de olie ververst. De mon teur smeert de afdichtring van het oliefilter in en schroeft het vast. Renses: ,,Dat is ook een probleem waar we aan moeten werken. Wat moet de monteur die hier al decen nia werkt en heel goed is in het re viseren van versnellingsbakken gaan doen? Wij hebben behoefte aan IT-experts en softwarepro- grammeurs.'' Vooral sollicitanten met een Turkse, Marokkaanse of Antilli aanse achtergrond worden gedis crimineerd, zeggen de onderzoe kers. ,,De resultaten zijn weinig geruststellend. Er is sprake van bijzonder grote discriminatie", vindt socioloog Bram Lancee van de UvA, die het onderzoek leidde. Tussen 2016 en 2018 stuurde Lancee met collegaonderzoekers uit Utrecht en Amsterdam meer dan 4200 sollicitatiebrieven. De fictieve sollicitanten waren tussen de 23 en 25 jaar oud en hadden vier jaar werkervaring - de vacatures waren wel bestaand. De namen en de moedertaal van de sollicitanten werden steeds aangepast, alle sol licitanten hadden de Nederlandse nationaliteit. De reacties op de brieven werden genoteerd. Conclusie: de kans dat de brief van een sollicitant met Neder landse achtergrond uit de stapel wordt gepikt, is 30 procent groter dan de kans dat kandidaten met een migratieachtergrond worden uitgenodigd voor een eerste ge sprek. Inhoud Naast verschillende namen, vari eerden de onderzoekers ook nog de inhoud van de cv's. Lancee: ,,In wetenschappelijke literatuur wordt vaak geopperd dat wanneer er meer informatie over producti viteit op een cv staat, de werkgever minder hoeft te discrimineren omdat die weet wat de kandidaat kan", legt hij uit. ,,Dat blijkt niet zo te zijn. Extra informatie over de ervaring en productiviteit, maakte in dit geval niet uit." Dat is volgens de onderzoekers extra zorgelijk. ,,De kandidaat kan er zelf bijzonder weinig tot niets aan doen om die discriminatie te verhelpen", aldus Lancee. ,,De op lossing ligt echt bij de overheid of werkgevers." Een veelgehoord al ternatief is anoniem solliciteren. Er werd getwijfeld aan mijn integriteit. Wat een boer niet kent, dat eet-ie niet. De Turkse Sabiha Kiris (36) liep in de praktijk tegen discriminatie op de arbeidsmarkt aan. Vorig jaar deelde ze haar verhaal op haar Lin- kedIn-pagina. ,,Er werd gerefe reerd naar mijn Turkse achter grond en de vooroordelen die daaraan gekoppeld zijn. Er werd getwijfeld aan mijn integriteit.'' De resultaten van het nieuwe onderzoek verbazen haar dan ook niet. ,,Wat een boer niet kent, dat eet-ie niet", zegt ze. ,,Ik denk dat het niet eens altijd bewust is, maar als j e het niet kent, weet je ook niet wat je in huis haalt. EINDHOVEN De ASML-di- rectie was goed geluimd tij dens de presentatie van de nieuwe kwartaalcijfers giste ren. De chipmachinemaker boekte een winst van 476 mil joen euro. In het eerste kwar taal was dat nog 355 miljoen euro.Ook de omzet viel met 2,57 miljard euro niet tegen. Motor achter de omzetgroei is een grote groei van de order boekingen. Mede dankzij de bestelling van tien peperdure EUV-machines (EUV staat voor extreem ultraviolet licht) werd voor 2,83 miljard euro aan orders ingeboekt, het dub bele van het eerste kwartaal. Topman Peter Wennink merkte op dat de productie van de nieuwste EUV-machi- nes sterk is verbeterd ten op zichte van het eerste kwartaal, dat werd getekend door data- diefstal, een brand en het dal waar de chipmarkt in ver keerde. ,,De rest van het jaar zien we dat de markt voor ge heugenchips nog steeds zwak is, maar die wordt meer dan gecompenseerd door de markt voor rekenchips. Onze klanten willen nieuwe fabrieken bou wen voor de productie van chips met details van 7 nano meter (miljoenste millimeter) of lager. Van de tien orders van EUV-machines die we in het tweede kwartaal ontvingen waren er ook enkele bestemd voor geheugenchips." donderdag 18 juli 2019 GO R>, ijfj - V' VS Een automonteur is in ga rage Renses aan het werk aan een benzinewagen. FOTO MARCO OKHUIZEN -Garagehouder André Renses Een Tesla heeft maar om de 80.000 kilometer een on derhoudsbeurt nodig. Werkzoekenden met een mi gratieachtergrond moeten meer sollicitatiebrieven sturen dan hun Nederlandse even knieën om uitgenodigd te wor den voor een eerste gesprek. Dat blijkt uit een groot onder zoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Uni versiteit Utrecht. Marloe van der Schrier Amsterdam - Sabiha Kiris

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17