Vakantie O O O lil PSYCHOLOGELD 16 ECONOMIE De opmars van de elektrische auto is niet meer te stuiten. Autobedrijven breken zich het hoofd over de vraag waar ze in de toekomst nog aan kunnen verdienen, want elektrische auto's zijn nagenoeg onderhoudsvrij. 'Over tien jaar bestaan de autoboulevards niet meer.' GARAGE AFSCHEID Maar hun papa's en mama's des te meer. 65 staat gelijk aan het aantal vakantiedagen van mijn dochtertje: schoolvakanties, studiedagen en andere onverwachte vrije dagen opgeteld - en dus exclusief verplichte vrije dagen als Pasen en Hemelvaart. En 25 is het aantal vrije dagen van de gemiddelde Nederlander, ook van mijn man. Zelfs als tweeverdieners besluiten om nooit meer samen op vakantie gaan, komen ze dus zo'n 15 vakantiedagen te kort. Daarmee is iedere vakantie, en zeker de lange zomervakantie, verworden tot een onoplosbare puzzel. Kinderen worden heen en weer ge sleurd tussen de buitenschoolse opvang, vakan tiekampen en de grootouders. Niet gek dat veel ouders schoolvakanties als stressvol ervaren. En de aanloop naar de zomervakantie is vaak al net zo erg. Met de vele musicals, picknicks en af scheidsfeestjes waar ouders mogen komen op draven. Na het werk snel langs de supermarkt voor een bedankkaartje voor juf Astrid. En 's avonds laat nog een pastasalade in el kaar draaien - shit, geiten kaas vergeten - voor de ou derbarbecue. Sinds mijn dochtertje op de basisschool zit, begrijp ik pas écht waarom zoveel ouders - lees: moeders - parttime werken. Twee full time banen zijn eenvoudig weg niet te combineren met een schoolgaand kind. Als wij als maatschappij willen dat vrouwen wer ken, meer dan twee of drie dagen per week, zo dat ze ook in aanmerking komen voor leiding gevende functies, dan is verandering keihard nodig. Het is gemakkelijk om de basisschool de schuld te geven: waarom vallen die studieda gen niet gewoon binnen de vele vakanties van juffen en meesters? En zijn die twaalf vakantie weken nu echt nodig? Maar mij bekruipt steeds vaker het gevoel dat het probleem elders ligt: 65 vakantiedagen is misschien behoorlijk wat, maar nog belangrijker: 25 is veel te weinig. Waarom is het in onze welvarende maatschap pij nog steeds zo normaal dat je bijna al je tijd aan werk besteedt? En niet aan je jonge school gaande kinderen, je partner of een inspirerende hobby? Meer vakantiedagen hoeft helemaal niet ten koste te gaan van de productiviteit van werknemers. Het noopt vooral tot efficiënter werken: minder mailen, vergaderen en geklets bij de koffieautomaat. En ik vermoed dat het ziekteverzuim erdoor daalt. En heel belangrijk: het zal de carrières van vrouwen stimuleren. Om mij heen zie ik dat het nog altijd vooral vrouwen zijn die een stap terug doen voor hun gezin. Daar kunnen we die vrouwen op aan spreken. Of hun mannen. Maar we kunnen het als maatschappij ook zo regelen dat werk en ge zin beter te combineren zijn. Om te beginnen met meer vakantiedagen. Vooral vrouwen doen een stap terug voor hun gezin ASML Ahold Delhaize TomTom Arcelor Mittal ,,Een grote beurt aan een elektri sche auto? Banden controleren, remmen schoonmaken, uitlijnen, de airco controleren en het interi eurfilter vervangen en dan door de wasstraat. Nog geen kwart van het onderhoud dat een benzineauto nodig heeft. Je kunt erop wachten met een kop koffie.'' Garagehouder André Renses van vakgarage Ren- ses in Alkmaar is de derde generatie die het inmiddels tachtig jaar oude autobedrijf runt. Hij heeft het roer drastisch omgegooid nu de impact van elektrische auto steeds duide lijker wordt. Een Tesla bijvoorbeeld heeft maar om de 80.000 kilometer een 'beurt' nodig. En het bestverko pende elektrische automerk van Nederland doet niet aan show rooms in iedere stad. Kopen gaat via internet. ,,Alle automerken zullen aan die Tesla-methode moeten. Over tien jaar zullen de grote lan delijke dealers nog showrooms hebben, waarvan ze er steeds meer sluiten om het hoofd boven water te houden. Maar die kleine zelfstan dige dealer? Geen idee waar hij zijn boterham mee kan verdienen. Over tien jaar is de autoboulevard zoals we die nu kennen, verdwenen.'' Trend Wie nu niks doet, komt over een paar jaar in de problemen, waar schuwt ook brancheorganisatie Bo- vag. In december was 30 procent van alle nieuwe auto's een elektri sche. Afgelopen maand was de Tesla 3 de bestverkochte auto van Nederland. Weliswaar zijn die ver- kooppieken sterk gedreven door de zakelijke leaserijders die naar de goedkoopste auto's speuren, maar de trend is onmiskenbaar. Brancheorganisatie Bovag denkt dat in 2025 al 25 procent van de nieuwe auto's elektrisch zal zijn. Weer vijfjaar later zelfs 75 procent. In 2030 zullen er in het Bovag-sce- nario anderhalf miljoen elektrische auto's in Nederland zijn. Vooral au tobedrijven die zich bezighouden met verkoop en onderhoud van au to's tot zes jaar oud zullen daardoor een oplawaai van jewelste krijgen. Bovag voorziet voor die bedrijven komend decennium een omzetda ling van 31 procent. Er is domweg nauwelijks onderhoud aan elektri sche auto's. Er gaat geen druppel olie in, het aantal bewegende delen is wel een factor honderd lager, geen koelvloeistof, geen bougies, de remmen slijten nauwelijks, geen distributieriemen, niets van dat al les. Alleen de banden slijten sneller vanwege de zware accu's en het forse vermogen van de elektrische auto's. Daar valt nog iets te verdie nen. Bovag-woordvoerder Tom Huy- skens wil geen paniek zaaien. ,,In 2030 zijn er nog steeds 7,5 miljoen auto's op benzine en diesel die on derhoud nodig hebben.'' De - Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Hoeveel is 65 min 25? Basisschoolkinderen hoeven zich de komende weken niet druk te maken over deze rekensom. Reageren? economie@persgroep.nl donderdag 18 juli 2019 O De chipmachi nemaker was koploper in de AEX. Positieve cijfers voor het super marktconcern. Het navigatiebe- drijf liet weten licht hogere kos ten te verwach ten. UK Eergisteren nog de grootste stij- ger in de AEX, gisteren de grootste daler. Ton Voermans Alkmaar E o c verdienen a elektrische auto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16