Vakantie
O
O
O
lil
PSYCHOLOGELD
16 ECONOMIE
De opmars van de elektrische auto is niet meer te stuiten.
Autobedrijven breken zich het hoofd over de vraag waar ze in
de toekomst nog aan kunnen verdienen, want elektrische auto's
zijn nagenoeg onderhoudsvrij. 'Over tien jaar bestaan de
autoboulevards niet meer.'
GARAGE AFSCHEID
Maar hun papa's en mama's des te meer. 65 staat
gelijk aan het aantal vakantiedagen van mijn
dochtertje: schoolvakanties, studiedagen en
andere onverwachte vrije dagen opgeteld - en
dus exclusief verplichte vrije dagen als Pasen en
Hemelvaart. En 25 is het aantal vrije dagen van
de gemiddelde Nederlander, ook van mijn man.
Zelfs als tweeverdieners besluiten om nooit
meer samen op vakantie gaan, komen ze dus
zo'n 15 vakantiedagen te kort.
Daarmee is iedere vakantie, en zeker de lange
zomervakantie, verworden tot een onoplosbare
puzzel. Kinderen worden heen en weer ge
sleurd tussen de buitenschoolse opvang, vakan
tiekampen en de grootouders. Niet gek dat veel
ouders schoolvakanties als stressvol ervaren. En
de aanloop naar de zomervakantie is vaak al net
zo erg. Met de vele musicals, picknicks en af
scheidsfeestjes waar ouders mogen komen op
draven. Na het werk snel langs de supermarkt
voor een bedankkaartje voor
juf Astrid. En 's avonds laat
nog een pastasalade in el
kaar draaien - shit, geiten
kaas vergeten - voor de ou
derbarbecue.
Sinds mijn dochtertje op
de basisschool zit, begrijp
ik pas écht waarom zoveel
ouders - lees: moeders -
parttime werken. Twee full
time banen zijn eenvoudig
weg niet te combineren met
een schoolgaand kind. Als
wij als maatschappij willen dat vrouwen wer
ken, meer dan twee of drie dagen per week, zo
dat ze ook in aanmerking komen voor leiding
gevende functies, dan is verandering keihard
nodig.
Het is gemakkelijk om de basisschool de
schuld te geven: waarom vallen die studieda
gen niet gewoon binnen de vele vakanties van
juffen en meesters? En zijn die twaalf vakantie
weken nu echt nodig? Maar mij bekruipt steeds
vaker het gevoel dat het probleem elders ligt:
65 vakantiedagen is misschien behoorlijk wat,
maar nog belangrijker: 25 is veel te weinig.
Waarom is het in onze welvarende maatschap
pij nog steeds zo normaal dat je bijna al je tijd
aan werk besteedt? En niet aan je jonge school
gaande kinderen, je partner of een inspirerende
hobby? Meer vakantiedagen hoeft helemaal niet
ten koste te gaan van de productiviteit van
werknemers. Het noopt vooral tot efficiënter
werken: minder mailen, vergaderen en geklets
bij de koffieautomaat. En ik vermoed dat het
ziekteverzuim erdoor daalt. En heel belangrijk:
het zal de carrières van vrouwen stimuleren.
Om mij heen zie ik dat het nog altijd vooral
vrouwen zijn die een stap terug doen voor hun
gezin. Daar kunnen we die vrouwen op aan
spreken. Of hun mannen. Maar we kunnen het
als maatschappij ook zo regelen dat werk en ge
zin beter te combineren zijn. Om te beginnen
met meer vakantiedagen.
Vooral
vrouwen
doen een
stap terug
voor hun
gezin
ASML
Ahold
Delhaize
TomTom
Arcelor
Mittal
,,Een grote beurt aan een elektri
sche auto? Banden controleren,
remmen schoonmaken, uitlijnen,
de airco controleren en het interi
eurfilter vervangen en dan door de
wasstraat. Nog geen kwart van het
onderhoud dat een benzineauto
nodig heeft. Je kunt erop wachten
met een kop koffie.'' Garagehouder
André Renses van vakgarage Ren-
ses in Alkmaar is de derde generatie
die het inmiddels tachtig jaar oude
autobedrijf runt. Hij heeft het roer
drastisch omgegooid nu de impact
van elektrische auto steeds duide
lijker wordt.
Een Tesla bijvoorbeeld heeft
maar om de 80.000 kilometer een
'beurt' nodig. En het bestverko
pende elektrische automerk van
Nederland doet niet aan show
rooms in iedere stad. Kopen gaat via
internet. ,,Alle automerken zullen
aan die Tesla-methode moeten.
Over tien jaar zullen de grote lan
delijke dealers nog showrooms
hebben, waarvan ze er steeds meer
sluiten om het hoofd boven water
te houden. Maar die kleine zelfstan
dige dealer? Geen idee waar hij zijn
boterham mee kan verdienen. Over
tien jaar is de autoboulevard zoals
we die nu kennen, verdwenen.''
Trend
Wie nu niks doet, komt over een
paar jaar in de problemen, waar
schuwt ook brancheorganisatie Bo-
vag. In december was 30 procent
van alle nieuwe auto's een elektri
sche. Afgelopen maand was de
Tesla 3 de bestverkochte auto van
Nederland. Weliswaar zijn die ver-
kooppieken sterk gedreven door de
zakelijke leaserijders die naar de
goedkoopste auto's speuren, maar
de trend is onmiskenbaar.
Brancheorganisatie Bovag denkt
dat in 2025 al 25 procent van de
nieuwe auto's elektrisch zal zijn.
Weer vijfjaar later zelfs 75 procent.
In 2030 zullen er in het Bovag-sce-
nario anderhalf miljoen elektrische
auto's in Nederland zijn. Vooral au
tobedrijven die zich bezighouden
met verkoop en onderhoud van au
to's tot zes jaar oud zullen daardoor
een oplawaai van jewelste krijgen.
Bovag voorziet voor die bedrijven
komend decennium een omzetda
ling van 31 procent. Er is domweg
nauwelijks onderhoud aan elektri
sche auto's. Er gaat geen druppel
olie in, het aantal bewegende delen
is wel een factor honderd lager,
geen koelvloeistof, geen bougies, de
remmen slijten nauwelijks, geen
distributieriemen, niets van dat al
les. Alleen de banden slijten sneller
vanwege de zware accu's en het
forse vermogen van de elektrische
auto's. Daar valt nog iets te verdie
nen.
Bovag-woordvoerder Tom Huy-
skens wil geen paniek zaaien. ,,In
2030 zijn er nog steeds 7,5 miljoen
auto's op benzine en diesel die on
derhoud nodig hebben.'' De
-
Neem plaats op
de sofa van Irene
van den Berg. Zij
analyseert iedere
week ons econo
misch gedrag.
Hoeveel is 65 min 25? Basisschoolkinderen
hoeven zich de komende weken niet
druk te maken over deze rekensom.
Reageren? economie@persgroep.nl
donderdag 18 juli 2019
O
De chipmachi
nemaker was
koploper in de
AEX.
Positieve cijfers
voor het super
marktconcern.
Het navigatiebe-
drijf liet weten
licht hogere kos
ten te verwach
ten.
UK
Eergisteren nog
de grootste stij-
ger in de AEX,
gisteren de
grootste daler.
Ton Voermans
Alkmaar
E
o
c
verdienen a
elektrische
auto