Duurdere bloemkool maakt wereld kleurig
Donner helpt North Sea Port over de grens
7
AKKERRANDEN VOL BLOEMEN
Als iedereen
bereid is een paar
centen meer te
betalen voor z'n
bloemkool dan is de
stap naar een meer
biodiverse wereld
gezet. Een mooiere
ook. Dat laten de
nu bloeiende
akkerranden op
Schouwen-
Duiveland wel zien.
SffiÉaiÉr - 1-
Loop twee stappen een
akkerrand in met boer
André Slootmaker en
imker Helle van der
Roest en je bent de
mannen kwijt. Tussen
de paarsgekleurde phacelia en an
der bloeiend schoon worden ver
halen uitgewisseld over gewassen
en insecten. Imkervereniging, ge
meente en Agrarisch Schouwen-
Duiveland hebben de handen in
een geslagen om de biodiversiteit
van het buitengebied op te krik
ken. Langs akkers over heel het ei
land is twintig kilometer aan bloe
menranden ingezaaid.
De drie partijen kregen in een
vingerknip de neuzen dezelfde
kant op. Geen oeverloos gepraat,
maar hup.... gelijk een eenjarig
bloemenmengsel de grond in.
,,We moeten samenwerken", zegt
voorzitter Van der Roest van Im
kervereniging Schouwen-Duive-
land. ,,We moeten met elkaar zor-
w.'ó
gen dat de natuur van dit fantasti
sche eiland behouden blijft voor
de toekomst. Dat doe je mét elkaar
en niet door met een vingertje
naar elkaar te wijzen."
Insecten
De akkerranden, het stikt er echt
van de insecten, zijn belangrijk
voor bestuiving en biodiversiteit.
Tegelijkertijd zorgen ze er voor
dat boeren met spuiten en bemes
ten verder van de sloten vandaan
blijven, benoemt Slootmaker
(coördinator van het project Zon
nestraal van Agrarisch Schouwen-
Duiveland) enkele voordelen. ,,En
we willen mensen van het polder
landschap laten genieten."
Toch kleeft er voor de landbouw
een groot nadeel aan de bloemen
pracht. In de akkerranden heeft
onkruid vrij spel. Dat geeft ook
weer zaad en verspreidt zich dus
verder. ,,Dat is wel een moeilijk
heid voor ons." Zaak is daarom het
akkerrandenproject toekomstbe-
stendig te maken, vinden zowel
landbouwer als imker. De ge
meente Schouwen-Duiveland
steekt er de komende drie jaar
jaarlijks 50.000 euro in.
Cirkeltje
Maar wil je dóór met biodiversiteit
en niet na drie jaar met grof ge
schut het onkruid weer te lijf
moeten, moet je ook op zoek naar
Langs akkers over
heel het eiland is
twintig kilometer
bloemenranden
ingezaaid
een duurzaam verdienmodel.
Slootmaker: ,,Ons voedsel mag
niks kosten. Dat vind ik het lastig
ste aan dit verhaal. Wij hebben de
oppervlakte, maar daar willen we
eind van het jaar ook een boter
ham mee hebben verdiend."
Dus ook de consument moet
om. ,,Die zou bereid moeten zijn
iets meer voor z'n bloemkool te
betalen." Zodat de boer de ruimte
heeft om in biodiversiteit te inves
teren. Het draait daarbij niet om
schuld, benadrukt Van der Roest.
,,De schuld ligt niet bij de boer of
bij de consument. De samenleving
is zo gegroeid. Dat vind ik zelf het
lastigste nu: dat cirkeltje moeten
we doorbreken. Je moet mét elkaar
werken in plaats van tegen elkaar.
Daar schiet je geen sikkepit mee
op. We moeten ons met elkaar be
wust worden van de samenleving
waarin we leven. En we zouden
met z'n allen betere beheerders
moeten worden van de wereld en
de natuur."
Frank Balkenende
Terneuzen
De regels voor grensarbeid, infra
structuur, milieu en veiligheid ver
schillen sterk tussen Nederland en
België. Hiermee worstelt het
Vlaams-Zeeuwse havenbedrijf
North Sea Port dagelijks. Piet Hein
Donner en gouverneur Cathy Berx
van Antwerpen gaan nu onderzoe
ken wat er te doen valt aan de bot
sende wetten en regels. Donner en
Berx doen dat niet alleen, maar met
een uitgebreid team.
Ook gebeurt het onderzoek in
nauwe samenspraak met commis
saris van de koning Han Polman, de
(waarnemend) gouverneur van
Oost-Vlaanderen Didier Detolle-
naere en professor Niels Koeman,
lid van de Raad voor de Leefomge
ving en Infrastructuur. Eind vol
gend jaar komen ze met hun bevin
dingen. Dat meldt staatssecretaris
Raymond Knops van Binnenlandse
Zaken in een brief aan de Tweede
Kamer. Bij de brief zit ook een in
ventarisatie van knelpunten die
economische groei van North Sea
Port remmen. Het havenbedrijf
zegt door de verschillen in regels en
wetgeving minder effectief te kun
nen opereren.
Dubbele loonbelasting
Zo zijn medewerkers van North Sea
Port veel tij d kwijt aan hun urenad-
ministratie. Om dubbele loonbe
lasting - zowel in Nederland als in
België - te voorkomen, moet een
werknemer aantonen dat hij of zij
niet meer dan 183 dagen per jaar in
het buurland heeft gewerkt. Perso
neel van North Sea Port dat vaker
pendelt binnen het havengebied
heeft er een hele kluif aan. Daar-
Samenwerking in de
grensregio kan ook
volgen in onderwijs,
zorg en arbeidsmarkt
naast zijn er grote verschillen in on
der meer het pensioenstelsel, ont
slagbescherming en ziekteverzeke
ring. Het personeelsmanagement
van het havenbedrijf is hierdoor
complex. Slechts 7 van de 250 me
dewerkers staan geregistreerd als
grensarbeider. Verder hebben de
havenmeesters aan weerszijden
van de grens verschillende be
voegdheden.
Ook groene projecten over de
grens heen stuiten op botsende
wetgeving. Het transporteren van
koolstofrijke restgassen van staal
producent Arcelor Mittal in Gent
naar Dow in Terneuzen is goed
voor het milieu, maar kan zomaar
verzanden omdat in België de ver
gunningstrajecten, milieuruimte
en ruimtelijke ordening anders in
elkaar steken dan in Nederland.
Daarnaast kleven er juridische be
perkingen aan het transport van
CO2 over landsgrenzen. Een ander
voorbeeld: voor nieuwe grensover
schrijdende spoorlijnen en buislei
dingen moeten in beide landen ver
schillende procedures worden
doorlopen. Vergunningen en finan
ciering komen daardoor moeizaam
van de grond. Ook transport van
(scheeps)afvalstoffen over de grens
zorgt voor rompslomp.
Het gedurfde huwelijk van de
Zeeuwse havens en die van Gent
per 1 januari 2018 jaagt andere sa
menwerkingsvormen over de grens
aan. Onder meer in het onderwijs,
de zorg en op de arbeidsmarkt wor
den de banden tussen Zeeland en
Vlaanderen aangehaald.
Vanuit Zeeland en Gent is er de
wens om van het havengebied een
experimenteerregio te maken
waarin zo min mogelijk hindernis
sen worden opgeworpen door de
verschillende wetten in Nederland
en België. Daarvoor moeten nu
eerst alle knelpunten op een rijtje
worden gezet. Vervolgens moet er
een systeem worden ontwikkeld
dat deze knelpunten oplost. Dat
gaat de komende anderhalf jaar ge
beuren door Donner en de zijnen
en een instituut van de Universiteit
van Maastricht dat is gespeciali
seerd in grensoverschrijdende sa
menwerking en grensarbeid.
woensdag 17 juli 2019
GO
Esme Soesman
Nieuwerkerk
i')
v 'IT* SJÊ VvT.
- Trt.
Boer André Slootmaker (l) en imker Helle van der Roest in de, nu volop bloeiende, bloemenrand bij het bedrijf van Slootmaker in Nieu
werkerk. Paars lijkt hier te overheersen, maar ook klaprozen en zonnebloemen zijn er te zien. foto ernesta verburg
Samenwerken over de grens
blijkt moeilijk. Het fusiehavenbe
drijf North Sea Port merkt elke
dag weer hoe weerbarstig de
praktijk is. Piet Hein Donner,
oud-minister en voormalig vi-
cepresident van de Raad van
State, reikt de helpende hand.