Duurdere bloemkool maakt wereld kleurig Donner helpt North Sea Port over de grens 7 AKKERRANDEN VOL BLOEMEN Als iedereen bereid is een paar centen meer te betalen voor z'n bloemkool dan is de stap naar een meer biodiverse wereld gezet. Een mooiere ook. Dat laten de nu bloeiende akkerranden op Schouwen- Duiveland wel zien. SffiÉaiÉr - 1- Loop twee stappen een akkerrand in met boer André Slootmaker en imker Helle van der Roest en je bent de mannen kwijt. Tussen de paarsgekleurde phacelia en an der bloeiend schoon worden ver halen uitgewisseld over gewassen en insecten. Imkervereniging, ge meente en Agrarisch Schouwen- Duiveland hebben de handen in een geslagen om de biodiversiteit van het buitengebied op te krik ken. Langs akkers over heel het ei land is twintig kilometer aan bloe menranden ingezaaid. De drie partijen kregen in een vingerknip de neuzen dezelfde kant op. Geen oeverloos gepraat, maar hup.... gelijk een eenjarig bloemenmengsel de grond in. ,,We moeten samenwerken", zegt voorzitter Van der Roest van Im kervereniging Schouwen-Duive- land. ,,We moeten met elkaar zor- w.'ó gen dat de natuur van dit fantasti sche eiland behouden blijft voor de toekomst. Dat doe je mét elkaar en niet door met een vingertje naar elkaar te wijzen." Insecten De akkerranden, het stikt er echt van de insecten, zijn belangrijk voor bestuiving en biodiversiteit. Tegelijkertijd zorgen ze er voor dat boeren met spuiten en bemes ten verder van de sloten vandaan blijven, benoemt Slootmaker (coördinator van het project Zon nestraal van Agrarisch Schouwen- Duiveland) enkele voordelen. ,,En we willen mensen van het polder landschap laten genieten." Toch kleeft er voor de landbouw een groot nadeel aan de bloemen pracht. In de akkerranden heeft onkruid vrij spel. Dat geeft ook weer zaad en verspreidt zich dus verder. ,,Dat is wel een moeilijk heid voor ons." Zaak is daarom het akkerrandenproject toekomstbe- stendig te maken, vinden zowel landbouwer als imker. De ge meente Schouwen-Duiveland steekt er de komende drie jaar jaarlijks 50.000 euro in. Cirkeltje Maar wil je dóór met biodiversiteit en niet na drie jaar met grof ge schut het onkruid weer te lijf moeten, moet je ook op zoek naar Langs akkers over heel het eiland is twintig kilometer bloemenranden ingezaaid een duurzaam verdienmodel. Slootmaker: ,,Ons voedsel mag niks kosten. Dat vind ik het lastig ste aan dit verhaal. Wij hebben de oppervlakte, maar daar willen we eind van het jaar ook een boter ham mee hebben verdiend." Dus ook de consument moet om. ,,Die zou bereid moeten zijn iets meer voor z'n bloemkool te betalen." Zodat de boer de ruimte heeft om in biodiversiteit te inves teren. Het draait daarbij niet om schuld, benadrukt Van der Roest. ,,De schuld ligt niet bij de boer of bij de consument. De samenleving is zo gegroeid. Dat vind ik zelf het lastigste nu: dat cirkeltje moeten we doorbreken. Je moet mét elkaar werken in plaats van tegen elkaar. Daar schiet je geen sikkepit mee op. We moeten ons met elkaar be wust worden van de samenleving waarin we leven. En we zouden met z'n allen betere beheerders moeten worden van de wereld en de natuur." Frank Balkenende Terneuzen De regels voor grensarbeid, infra structuur, milieu en veiligheid ver schillen sterk tussen Nederland en België. Hiermee worstelt het Vlaams-Zeeuwse havenbedrijf North Sea Port dagelijks. Piet Hein Donner en gouverneur Cathy Berx van Antwerpen gaan nu onderzoe ken wat er te doen valt aan de bot sende wetten en regels. Donner en Berx doen dat niet alleen, maar met een uitgebreid team. Ook gebeurt het onderzoek in nauwe samenspraak met commis saris van de koning Han Polman, de (waarnemend) gouverneur van Oost-Vlaanderen Didier Detolle- naere en professor Niels Koeman, lid van de Raad voor de Leefomge ving en Infrastructuur. Eind vol gend jaar komen ze met hun bevin dingen. Dat meldt staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken in een brief aan de Tweede Kamer. Bij de brief zit ook een in ventarisatie van knelpunten die economische groei van North Sea Port remmen. Het havenbedrijf zegt door de verschillen in regels en wetgeving minder effectief te kun nen opereren. Dubbele loonbelasting Zo zijn medewerkers van North Sea Port veel tij d kwijt aan hun urenad- ministratie. Om dubbele loonbe lasting - zowel in Nederland als in België - te voorkomen, moet een werknemer aantonen dat hij of zij niet meer dan 183 dagen per jaar in het buurland heeft gewerkt. Perso neel van North Sea Port dat vaker pendelt binnen het havengebied heeft er een hele kluif aan. Daar- Samenwerking in de grensregio kan ook volgen in onderwijs, zorg en arbeidsmarkt naast zijn er grote verschillen in on der meer het pensioenstelsel, ont slagbescherming en ziekteverzeke ring. Het personeelsmanagement van het havenbedrijf is hierdoor complex. Slechts 7 van de 250 me dewerkers staan geregistreerd als grensarbeider. Verder hebben de havenmeesters aan weerszijden van de grens verschillende be voegdheden. Ook groene projecten over de grens heen stuiten op botsende wetgeving. Het transporteren van koolstofrijke restgassen van staal producent Arcelor Mittal in Gent naar Dow in Terneuzen is goed voor het milieu, maar kan zomaar verzanden omdat in België de ver gunningstrajecten, milieuruimte en ruimtelijke ordening anders in elkaar steken dan in Nederland. Daarnaast kleven er juridische be perkingen aan het transport van CO2 over landsgrenzen. Een ander voorbeeld: voor nieuwe grensover schrijdende spoorlijnen en buislei dingen moeten in beide landen ver schillende procedures worden doorlopen. Vergunningen en finan ciering komen daardoor moeizaam van de grond. Ook transport van (scheeps)afvalstoffen over de grens zorgt voor rompslomp. Het gedurfde huwelijk van de Zeeuwse havens en die van Gent per 1 januari 2018 jaagt andere sa menwerkingsvormen over de grens aan. Onder meer in het onderwijs, de zorg en op de arbeidsmarkt wor den de banden tussen Zeeland en Vlaanderen aangehaald. Vanuit Zeeland en Gent is er de wens om van het havengebied een experimenteerregio te maken waarin zo min mogelijk hindernis sen worden opgeworpen door de verschillende wetten in Nederland en België. Daarvoor moeten nu eerst alle knelpunten op een rijtje worden gezet. Vervolgens moet er een systeem worden ontwikkeld dat deze knelpunten oplost. Dat gaat de komende anderhalf jaar ge beuren door Donner en de zijnen en een instituut van de Universiteit van Maastricht dat is gespeciali seerd in grensoverschrijdende sa menwerking en grensarbeid. woensdag 17 juli 2019 GO Esme Soesman Nieuwerkerk i') v 'IT* SJÊ VvT. - Trt. Boer André Slootmaker (l) en imker Helle van der Roest in de, nu volop bloeiende, bloemenrand bij het bedrijf van Slootmaker in Nieu werkerk. Paars lijkt hier te overheersen, maar ook klaprozen en zonnebloemen zijn er te zien. foto ernesta verburg Samenwerken over de grens blijkt moeilijk. Het fusiehavenbe drijf North Sea Port merkt elke dag weer hoe weerbarstig de praktijk is. Piet Hein Donner, oud-minister en voormalig vi- cepresident van de Raad van State, reikt de helpende hand.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 39