MEDIA CULTUUR 27
VOOR DUMMIES
de overvallers en de professor wer
ken. Ituno: ,,We hebben geen wijd
perspectief als acteurs. Wij weten
ongeveer wat de lijn van ons karakter
wordt en hoe zich dat verhoudt tot
andere personages. Maar alleen de re
gisseur en de schrijvers weten alles.
Het is een mix tussen hun plan en
onze improvisatie. Net als in de serie,
waar alleen El Profesor weet wat er te
gebeuren staat.''
La Casa de Papel begon twee jaar
geleden bij de Spaanse zender An-
tena 3 en werd vlot opgepikt door
Netflix. De streamingdienst be
werkte het eerste seizoen, maakte
van de negen oorspronkelijke afleve
ringen twaalf episodes en werkte sa
men met Antena 3 aan het tweede
seizoen. De derde reeks is alleen door
Netflix geproduceerd.
Flores: ,,Dat is voor ons ook heel
gek, want we zijn er aan gewend dat
er elke week een nieuwe aflevering
komt en dat je daar reacties op krijgt.
Hoe gaat dat nu, als het hele seizoen
in één keer beschikbaar is. En wat
doen wij? Gaan we met elkaar kij
ken?''
Met Netflix kwam uiteraard ook de
wereldwijde gekte. Corberó: ,,Ik was
als actrice al gewend dat mensen in
Spanje naar me toe kwamen voor een
foto, maar ik kon in het buitenland
altijd onherkenbaar over straat. Die
anonimiteit ben ik nu kwijt, ik kan
beter thuis blijven. Waar ik ook loop,
overal hoor ik om me heen: Tokio,
Tokio, Tokio. En het mafste is: ik kijk
nog om ook.''
Ho, wacht, stop: wie nog niet heeft
gekeken naar de succesvolste niet-
Engelstalige serie op Netflix, leest be
ter eerst het kader 'La Casa de Papel
voor Dummies'. En voor wie de eer
ste twee seizoenen een tijdje geleden
wel gezien heeft: een korte opfriscur
sus.
Want het laatste shot van het
tweede seizoen was de hereniging
tussen het brein achter de overval op
De Munt in Madrid, de Professor, en
Raquel. Dat was een jaar na de bloe
derige afloop in de Spaanse hoofd
stad, waarbij overvaller Berlijn met
kogels was doorzeefd. Raquel en
Salva, de Professor, troffen elkaar he
vig verliefd op de Filipijnen.
In Azië gaat het derde seizoen ook
verder, maar de eerste afleveringen
spelen zich tevens af in Latijns-Ame-
rika (Panama, Argentinië) en Europa
(Madrid, heel even in Den Haag). Het
zegt iets over het wereldwijde succes
van de serie, ook ver buiten het
Spaanse taalgebied. ,,We filmden in
Thailand en daar moesten we om de
vijftig meter stoppen omdat we toe
geschreeuwd werden'', grinnikt Al-
varo Morte, die de rol van professor
vertolkt. ,,In Thailand! Aan de andere
kant van de wereld!''
Het mondiale succes van de serie is
krankzinnig. De Dafi-maskers en
rode overalls die de overvallers ge
bruiken tijdens hun daad, worden
overal op aarde bij verkleedpartijen
gebruikt. En de Casa de Papel-es-
caperooms werden de afgelopen ja
ren ook zo'n begrip, aan beide kanten
van de evenaar. „Net als bij Harry
Potter", merkt Flores op.
Haar verklaring van de populariteit
zit dus in de voetbaltheorie, Corberó
en Ituno denken veel eerder aan de
identificatiemogelijkheden voor de
kijkers.
Corberó: „De personages zijn nogal
scherp gecast, elk karakter is com-
Iedere kijker kan er wel
iemand uitpikken om
zichzelf mee te
vergelijken
pleet verschillend. Dus iedere kijker
kan er wel iemand uitpikken om
zichzelf mee te vergelijken."
Ituno, die in het nieuwe seizoen de
bijnaam Lisboa (Lissabon) krijgt,
knikt: „Een groep gekke gasten, die
inbreekt bij de nationale munt om
eigen geld te drukken. Dat is ieders
droom. Het is eenvoudig om je daarin
te herkennen, zeker met alle ontevre
denheid in de wereld."
Een andere successleutel lijkt de
wijze waarop regisseur Alex Pina en
de scriptschrijvers met de acteurs aan
de slag gaan. Die heeft namelijk
nogal wat weg van de wijze waarop
woensdag 17 juli 2019
GO
De eerste twee seizoenen van
La Casa de Papel (letterlijk:
het huis van papier) draaiden
om de fictieve grootste over
val uit de Spaanse geschiede
nis. Negen overvallers, bijeen
gebracht in een landhuis in To
ledo door het brein (de Profes
sor), moesten het gebouw van
de Koninklijke Munt in Madrid
binnendringen om daar hun
eigen geld te drukken. In elf
dagen tijd zouden ze 2,4 miljard
euro moeten kunnen persen, ter
wijl ze een flink aantal aanwezi
gen gegijzeld houden.
De overvallers spreken elkaar
niet met hun namen aan, maar
kiezen elk een stad als hun
roepnaam. In dezelfde rode
overalls, met allemaal een mas
ker van de Spaanse kunstenaar
Dali op het hoofd, trekken Tokio,
Nairobi, Berlin, Moscou, Rio,
Denver, Helsinki en Oslo naar
het gebouw in de Spaanse
hoofdstad voor hun spectacu
laire actie.
De politie en zelfs het leger kun
nen niet voorkomen dat hun
opzet grotendeels slaagt, al
brengen de overvallers wel of
fers: Berlin, Moscou en Oslo
overleven de beroving niet.
En natuurlijk vliegen er ook de
nodige vlinders door de ver
haallijnen: Rio en Tokio worden
een setje en Denver en gijzelaar
Mónica ontwikkelen diepe ge
voelen voor elkaar. Maar de
meest in het oog springende ro
mance is die tussen het brein, de
professor, en politierechercheur
Raquel Morillo. Zij ontmaskert
die Salva, maar loopt aan het
einde van het tweede seizoen
ook over naar zijn bende.
44
—Ürsula Corberó (Tokio)