MEDIA CULTUUR 27 VOOR DUMMIES de overvallers en de professor wer ken. Ituno: ,,We hebben geen wijd perspectief als acteurs. Wij weten ongeveer wat de lijn van ons karakter wordt en hoe zich dat verhoudt tot andere personages. Maar alleen de re gisseur en de schrijvers weten alles. Het is een mix tussen hun plan en onze improvisatie. Net als in de serie, waar alleen El Profesor weet wat er te gebeuren staat.'' La Casa de Papel begon twee jaar geleden bij de Spaanse zender An- tena 3 en werd vlot opgepikt door Netflix. De streamingdienst be werkte het eerste seizoen, maakte van de negen oorspronkelijke afleve ringen twaalf episodes en werkte sa men met Antena 3 aan het tweede seizoen. De derde reeks is alleen door Netflix geproduceerd. Flores: ,,Dat is voor ons ook heel gek, want we zijn er aan gewend dat er elke week een nieuwe aflevering komt en dat je daar reacties op krijgt. Hoe gaat dat nu, als het hele seizoen in één keer beschikbaar is. En wat doen wij? Gaan we met elkaar kij ken?'' Met Netflix kwam uiteraard ook de wereldwijde gekte. Corberó: ,,Ik was als actrice al gewend dat mensen in Spanje naar me toe kwamen voor een foto, maar ik kon in het buitenland altijd onherkenbaar over straat. Die anonimiteit ben ik nu kwijt, ik kan beter thuis blijven. Waar ik ook loop, overal hoor ik om me heen: Tokio, Tokio, Tokio. En het mafste is: ik kijk nog om ook.'' Ho, wacht, stop: wie nog niet heeft gekeken naar de succesvolste niet- Engelstalige serie op Netflix, leest be ter eerst het kader 'La Casa de Papel voor Dummies'. En voor wie de eer ste twee seizoenen een tijdje geleden wel gezien heeft: een korte opfriscur sus. Want het laatste shot van het tweede seizoen was de hereniging tussen het brein achter de overval op De Munt in Madrid, de Professor, en Raquel. Dat was een jaar na de bloe derige afloop in de Spaanse hoofd stad, waarbij overvaller Berlijn met kogels was doorzeefd. Raquel en Salva, de Professor, troffen elkaar he vig verliefd op de Filipijnen. In Azië gaat het derde seizoen ook verder, maar de eerste afleveringen spelen zich tevens af in Latijns-Ame- rika (Panama, Argentinië) en Europa (Madrid, heel even in Den Haag). Het zegt iets over het wereldwijde succes van de serie, ook ver buiten het Spaanse taalgebied. ,,We filmden in Thailand en daar moesten we om de vijftig meter stoppen omdat we toe geschreeuwd werden'', grinnikt Al- varo Morte, die de rol van professor vertolkt. ,,In Thailand! Aan de andere kant van de wereld!'' Het mondiale succes van de serie is krankzinnig. De Dafi-maskers en rode overalls die de overvallers ge bruiken tijdens hun daad, worden overal op aarde bij verkleedpartijen gebruikt. En de Casa de Papel-es- caperooms werden de afgelopen ja ren ook zo'n begrip, aan beide kanten van de evenaar. „Net als bij Harry Potter", merkt Flores op. Haar verklaring van de populariteit zit dus in de voetbaltheorie, Corberó en Ituno denken veel eerder aan de identificatiemogelijkheden voor de kijkers. Corberó: „De personages zijn nogal scherp gecast, elk karakter is com- Iedere kijker kan er wel iemand uitpikken om zichzelf mee te vergelijken pleet verschillend. Dus iedere kijker kan er wel iemand uitpikken om zichzelf mee te vergelijken." Ituno, die in het nieuwe seizoen de bijnaam Lisboa (Lissabon) krijgt, knikt: „Een groep gekke gasten, die inbreekt bij de nationale munt om eigen geld te drukken. Dat is ieders droom. Het is eenvoudig om je daarin te herkennen, zeker met alle ontevre denheid in de wereld." Een andere successleutel lijkt de wijze waarop regisseur Alex Pina en de scriptschrijvers met de acteurs aan de slag gaan. Die heeft namelijk nogal wat weg van de wijze waarop woensdag 17 juli 2019 GO De eerste twee seizoenen van La Casa de Papel (letterlijk: het huis van papier) draaiden om de fictieve grootste over val uit de Spaanse geschiede nis. Negen overvallers, bijeen gebracht in een landhuis in To ledo door het brein (de Profes sor), moesten het gebouw van de Koninklijke Munt in Madrid binnendringen om daar hun eigen geld te drukken. In elf dagen tijd zouden ze 2,4 miljard euro moeten kunnen persen, ter wijl ze een flink aantal aanwezi gen gegijzeld houden. De overvallers spreken elkaar niet met hun namen aan, maar kiezen elk een stad als hun roepnaam. In dezelfde rode overalls, met allemaal een mas ker van de Spaanse kunstenaar Dali op het hoofd, trekken Tokio, Nairobi, Berlin, Moscou, Rio, Denver, Helsinki en Oslo naar het gebouw in de Spaanse hoofdstad voor hun spectacu laire actie. De politie en zelfs het leger kun nen niet voorkomen dat hun opzet grotendeels slaagt, al brengen de overvallers wel of fers: Berlin, Moscou en Oslo overleven de beroving niet. En natuurlijk vliegen er ook de nodige vlinders door de ver haallijnen: Rio en Tokio worden een setje en Denver en gijzelaar Mónica ontwikkelen diepe ge voelen voor elkaar. Maar de meest in het oog springende ro mance is die tussen het brein, de professor, en politierechercheur Raquel Morillo. Zij ontmaskert die Salva, maar loopt aan het einde van het tweede seizoen ook over naar zijn bende. 44 —Ürsula Corberó (Tokio)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 27