22
WIELRENNEN TOUR DE FRANCE 2019
Na tien dagen enerverende koers daalde
gisteren eindelijk de rust neer in de Tour de France.
Zelden in de recente geschiedenis van de
wielerwedstrijd was het eerste deel zo gevarieerd,
attractief en leuk om naar te kijken. Het belooft wat
voor het vervolg met de Pyreneeën en Alpen.
Hoogtepunten te over: verrassende
geletruidragers als Mike Teunissen en
Giulio Ciccone, het meesterwerk van
Thomas de Gendt, aanvallers die wer
den beloond in de Vogezen en het
Centraal Massief, de bommen die
heuvelkanon Julian Alaphilippe
gooide op steile hellingen en een dag
voor de rustdag ook nog eens de wind
die van een beoogde sprintersrit een
chaotische dag met waaiers maakte.
Het was alsof er tien dagen lang
eendagsklassiekers werden verreden
met tussendoor een ploegentijdrit.
Massaal werd genoten van die eerste
tien Tour-dagen, ook in het peloton,
vertelt Dylan Groenewegen. De
spaarzame etappe waarin hij zich toch
nog enigszins verveelde? Rit zeven.
Juist, de rit die hij won, maar die met
zijn 230 kilometer aan de lange kant
was.
Haal alle beklimmingen, heuvels en
viaducten uit het parkoers en zijn
kansen stijgen aanzienlijk, maar dit
jaar heeft de organisatie gekozen voor
een start zonder achtereenvolgende,
voorspelbare sprintetappes. Er werd
gesprint, liefst vijfmaal, maar ver
spreid over het eerste tien dagen en
telkens met een andere ritwinnaar en
na een interessant koersverloop.
Maar Groenewegen hoor j e niet kla
gen. ,,Het is voor mij natuurlijk te gek
als er 21 vlakke ritten in het parkoers
worden opgenomen. Maar die berg
ritten horen in de Tour. En ik denk ze
ker dat het voor de kijkers ook heel
leuk is als ze er al in het begin van de
ronde zijn. En die etappe van maan
dag bijvoorbeeld leek vlak, maar vond
ik vrij zwaar. Dan komt ook de wind
er nog bij kijken en sowieso liep het
op het einde smerig op. Dat maakt het
soms zwaar voor sprinters zoals ik,
maar ik ben ook iemand die kan ge
nieten van het fietsen. En de voorbije
week waren het mooie ritten, dat ze
ker."
Weg is de kritiek die de Tour meer
dan eens ten deel viel tot de eerste
rustdag. Te saai, te voorspelbaar. In
2017 moest Thierry Gouvenu, de man
die de parkoersen uittekent, zich ver
dedigen voor de keuze van vele vlakke
ritten (ver) boven de 200 kilometer.
Vorig jaar was het wachten op de ber
gen tot na de eerste rustdag. Braken al
leen de etappes naar de Mür-de-Bre-
tagne en de kasseienetappe naar Rou-
baix het ritme van de vlakke etappes.
Hoe anders is het dit jaar, met bijvoor
beeld de rit met De Gendt in de
hoofdrol? Urenlang vocht hij om uit
de greep van het peloton te blijven, en
won. Ook Dylan Teuns en Daryl Im
pey zegevierden na een vroege vlucht.
,,Het parkoers speelt zeker een grote
rol", zegt titelverdediger Geraint Tho
mas. ,,Er was een ploegentijdrit, een
etappe naar La Planche des Belles Fil-
les, de finishes met de korte klimme-
tjes ervoor, en dan maandag de wind.
Daarnaast rijdt Alaphilippe echt
agressief. Het is een combinatie van
dat alles."
Onverhard
Ineos-renner Dylan van Baarle denkt
dat de organisatie van de Tour de
France zich misschien heeft laten in
spireren. ,,Ze hebben wellicht naar de
Giro gekeken met van die gekkere
aankomsten." Hij doelt ook op de fi
nish bovenop La Planche des Belles
Filles op dag 6 na een serieuze bergrit.
De streep was een kilometer verderop
getrokken dan in het verleden en
daardoor zagen we de renners klim-
De
ploegentijdrit,
de etappe
naar
La Planche
des Belles
Filles, de
finishes met
klimmetjes
ervoor.
De wind.
Het is een
combinatie
van dat alles
men op een ongehoord steile en on
verharde weg. De dag viel misschien
tegen qua attractiviteit, de klasse
mentsrenners bestookten elkaar pas
in de laatste kilometer écht. In veel an
dere ritten, zoals de etappes naar Éper-
nay (winst Alaphilippe), Saint-
Etienne (De Gendt) en Albi (Van
Aert) was de finale langgerekt en in
tens.
Ineos-ploegleider Servais Knaven
roemt de dit jaar ingevoerde extra bo
nificatieseconden, die in sommige
etappes te verdienen zijn op de laatste
helling. ,,Dat maakt het interessanter
voor renners om aan te vallen. Het
geeft een man als Alaphilippe een ex
tra zetje, omdat er sowieso iets te ha
len valt."
De Fransman, de drager van de gele
trui, is de grootste smaakmaker van
deze Tour. Op de rustdag dronk hij te
vreden een kopje koffie tijdens zijn
training. Hij sprak nog maar eens de
verwachting uit dat hij uiteindelijk te
kort zal komen in het algemeen klas
sement. Omdat ook hij weet wat er al
lemaal nog gaat komen: een tijdrit,
drie Pyreneeën-ritten en een lood
zware slotweek door de Alpen op
grote hoogte. Maar zijn hoge positie in
het algemeen klassement zal zijn aan
valslust niet temperen, bezweert gele
truidrager Alaphilippe. ,,Hoe dan ook
zal ik mijn manier van koersen niet
veranderen, omdat dit is waar ik blij
van word en waar de fans plezier uit
halen", zegt hij.
woensdag 17 juli 2019
GO
Q Julian Alaphilippe laat
zijn concurrenten stof hap
pen. De man in het geel is
een van de smaakmakers.
FOTO COR VOS
Q Dylan Teuns boekte
een fraaie zege in rit 6 naar
La Planche des Belles Fil-
les. FOTO BSR
Voor Dylan Groenewe-
gen was het na een onge
lukkige start raak in rit 7.
FOTO AP
Q Na het onverwachte
geel voor Mike Teunissen in
de openingsrit, hield hij de
leiderstrui vast bij de door
Lotto-Jumbo gewonnen
ploegentijdrit een dag later.
FOTO BELGA
F! Thomas de Gendt kan
niet geloven dat zijn vlucht
succesvol is in de 8ste
etappe. foto reuters
Q Ook Daryl Impey was
succesvol in een ontsnap
ping. De Zuid-Afrikaan was
in rit 9 medevluchter Tiesj
Benoot te snel af. FOTO BELGA
Q Na Mike Teunissen was
er nog een verrassende lei
der: Giulio Ciccone. De Ita
liaan had twee dagen het
geel, waarna Alaphilippe
leider werd. foto cor vos
Tour is allesbehalve saai
Pim Bijl
Albi
-Geraint Thomas