22 WIELRENNEN TOUR DE FRANCE 2019 Na tien dagen enerverende koers daalde gisteren eindelijk de rust neer in de Tour de France. Zelden in de recente geschiedenis van de wielerwedstrijd was het eerste deel zo gevarieerd, attractief en leuk om naar te kijken. Het belooft wat voor het vervolg met de Pyreneeën en Alpen. Hoogtepunten te over: verrassende geletruidragers als Mike Teunissen en Giulio Ciccone, het meesterwerk van Thomas de Gendt, aanvallers die wer den beloond in de Vogezen en het Centraal Massief, de bommen die heuvelkanon Julian Alaphilippe gooide op steile hellingen en een dag voor de rustdag ook nog eens de wind die van een beoogde sprintersrit een chaotische dag met waaiers maakte. Het was alsof er tien dagen lang eendagsklassiekers werden verreden met tussendoor een ploegentijdrit. Massaal werd genoten van die eerste tien Tour-dagen, ook in het peloton, vertelt Dylan Groenewegen. De spaarzame etappe waarin hij zich toch nog enigszins verveelde? Rit zeven. Juist, de rit die hij won, maar die met zijn 230 kilometer aan de lange kant was. Haal alle beklimmingen, heuvels en viaducten uit het parkoers en zijn kansen stijgen aanzienlijk, maar dit jaar heeft de organisatie gekozen voor een start zonder achtereenvolgende, voorspelbare sprintetappes. Er werd gesprint, liefst vijfmaal, maar ver spreid over het eerste tien dagen en telkens met een andere ritwinnaar en na een interessant koersverloop. Maar Groenewegen hoor j e niet kla gen. ,,Het is voor mij natuurlijk te gek als er 21 vlakke ritten in het parkoers worden opgenomen. Maar die berg ritten horen in de Tour. En ik denk ze ker dat het voor de kijkers ook heel leuk is als ze er al in het begin van de ronde zijn. En die etappe van maan dag bijvoorbeeld leek vlak, maar vond ik vrij zwaar. Dan komt ook de wind er nog bij kijken en sowieso liep het op het einde smerig op. Dat maakt het soms zwaar voor sprinters zoals ik, maar ik ben ook iemand die kan ge nieten van het fietsen. En de voorbije week waren het mooie ritten, dat ze ker." Weg is de kritiek die de Tour meer dan eens ten deel viel tot de eerste rustdag. Te saai, te voorspelbaar. In 2017 moest Thierry Gouvenu, de man die de parkoersen uittekent, zich ver dedigen voor de keuze van vele vlakke ritten (ver) boven de 200 kilometer. Vorig jaar was het wachten op de ber gen tot na de eerste rustdag. Braken al leen de etappes naar de Mür-de-Bre- tagne en de kasseienetappe naar Rou- baix het ritme van de vlakke etappes. Hoe anders is het dit jaar, met bijvoor beeld de rit met De Gendt in de hoofdrol? Urenlang vocht hij om uit de greep van het peloton te blijven, en won. Ook Dylan Teuns en Daryl Im pey zegevierden na een vroege vlucht. ,,Het parkoers speelt zeker een grote rol", zegt titelverdediger Geraint Tho mas. ,,Er was een ploegentijdrit, een etappe naar La Planche des Belles Fil- les, de finishes met de korte klimme- tjes ervoor, en dan maandag de wind. Daarnaast rijdt Alaphilippe echt agressief. Het is een combinatie van dat alles." Onverhard Ineos-renner Dylan van Baarle denkt dat de organisatie van de Tour de France zich misschien heeft laten in spireren. ,,Ze hebben wellicht naar de Giro gekeken met van die gekkere aankomsten." Hij doelt ook op de fi nish bovenop La Planche des Belles Filles op dag 6 na een serieuze bergrit. De streep was een kilometer verderop getrokken dan in het verleden en daardoor zagen we de renners klim- De ploegentijdrit, de etappe naar La Planche des Belles Filles, de finishes met klimmetjes ervoor. De wind. Het is een combinatie van dat alles men op een ongehoord steile en on verharde weg. De dag viel misschien tegen qua attractiviteit, de klasse mentsrenners bestookten elkaar pas in de laatste kilometer écht. In veel an dere ritten, zoals de etappes naar Éper- nay (winst Alaphilippe), Saint- Etienne (De Gendt) en Albi (Van Aert) was de finale langgerekt en in tens. Ineos-ploegleider Servais Knaven roemt de dit jaar ingevoerde extra bo nificatieseconden, die in sommige etappes te verdienen zijn op de laatste helling. ,,Dat maakt het interessanter voor renners om aan te vallen. Het geeft een man als Alaphilippe een ex tra zetje, omdat er sowieso iets te ha len valt." De Fransman, de drager van de gele trui, is de grootste smaakmaker van deze Tour. Op de rustdag dronk hij te vreden een kopje koffie tijdens zijn training. Hij sprak nog maar eens de verwachting uit dat hij uiteindelijk te kort zal komen in het algemeen klas sement. Omdat ook hij weet wat er al lemaal nog gaat komen: een tijdrit, drie Pyreneeën-ritten en een lood zware slotweek door de Alpen op grote hoogte. Maar zijn hoge positie in het algemeen klassement zal zijn aan valslust niet temperen, bezweert gele truidrager Alaphilippe. ,,Hoe dan ook zal ik mijn manier van koersen niet veranderen, omdat dit is waar ik blij van word en waar de fans plezier uit halen", zegt hij. woensdag 17 juli 2019 GO Q Julian Alaphilippe laat zijn concurrenten stof hap pen. De man in het geel is een van de smaakmakers. FOTO COR VOS Q Dylan Teuns boekte een fraaie zege in rit 6 naar La Planche des Belles Fil- les. FOTO BSR Voor Dylan Groenewe- gen was het na een onge lukkige start raak in rit 7. FOTO AP Q Na het onverwachte geel voor Mike Teunissen in de openingsrit, hield hij de leiderstrui vast bij de door Lotto-Jumbo gewonnen ploegentijdrit een dag later. FOTO BELGA F! Thomas de Gendt kan niet geloven dat zijn vlucht succesvol is in de 8ste etappe. foto reuters Q Ook Daryl Impey was succesvol in een ontsnap ping. De Zuid-Afrikaan was in rit 9 medevluchter Tiesj Benoot te snel af. FOTO BELGA Q Na Mike Teunissen was er nog een verrassende lei der: Giulio Ciccone. De Ita liaan had twee dagen het geel, waarna Alaphilippe leider werd. foto cor vos Tour is allesbehalve saai Pim Bijl Albi -Geraint Thomas

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 22