vertrouwen' 3 4 5 Vaderlijk advies aan jong stel pakt goed uit 19 Waarvan akte 'Dat is nnk zijn rekening neemt en zij niet eerlijk!' Hij is erg verontwaar digd. 'Dus ik moet veel meer betalen dan zij?' roept de jongeman onge lovig. 'Dat is ook niet eerlijk!' Zij kijkt beteuterd en even lijkt het jong geluk al verstoord voor het goed en wel is begonnen. Nu komt mijn vader lijke rol goed van pas. Van Steen: „Oudere gebruikers beseffen niet altijd via welke kanalen bedrijven contact opnemen.'' Zo her kennen ze misschien niet meteen dat een zogenaamd dringend bericht dat oppopt op een website, een malafide truc is. Een goede vuistregel is dat dit soort berichten altijd algemeen van aard zijn, al lijken ze aan jou persoonlijk gericht. Dus als plots aan de zijkant van het scherm het bericht verschijnt dat dat 'jij' of 'u' computerproblemen hebt, moet je argwaan krijgen. Dat is alsof een wildvreemde je op straat vastgrijpt en zegt dat er een pro bleem met je gasleiding of koelkast is. Zo'n vreemd figuur zou je ook gewoon negeren, en dat is precies wat je ook met dit soort zogenaamd persoonlijke berichten op internet moet doen. Stel jezelf daarom altijd de vraag of de berichtgever normaal gesproken op een andere manier contact zou opnemen. Van Steen: ,,De Belasting dienst zoekt bijvoorbeeld geen con- tact via een willekeurige website, maar stuurt netjes een brief.'' Heeft het echt zo veel haast? Sommige oplichters zoeken per soonlijker contact. Zij sturen een e-mail met je naam erin of bellen je telefoonnummer. Dit laatste is een soort digitale babbeltruc. De beller doet zich voor als een groot bedrijf zoals Microsoft of Apple en zegt dat je computerproblemen hebt. Vervol gens krijg je instructies die de digi tale inbreker toegang tot je apparaat geven. Als je onder druk staat en niet weet wat je moet doen, kun je volgens Van Steen het best even de tijd nemen. ,,Oplichters zetten je onder druk om zo snel mogelijk te beslissen. Maar als de kwestie oprecht is, hoef je niet meteen te beslissen. Zeg dat je er later op terugkomt en eerst een nachtje over slaapt. Voel je nooit verplicht meteen te handelen.'' Klopt het adres van de website of afzender? Sommige oplichters bouwen de websites van bekende internetwin kels of een bank na en verschuilen zich achter een webadres dat net één of twee letters of cijfers verschilt van het origineel. Controleer daarom of het webadres echt klopt. Is de naam van het bedrijf exact goed geschre ven? Is het adres niet korter of langer dan het moet zijn? En klopt de extensie, zoals .nl, .org of .com? Dat geldt ook voor mailadressen. Vooral nepmails die van een bank lijken te komen zijn soms nauwelijks van echt te onderscheiden. Contro leer daarom eerst het afzendadres goed en klik niet op een bijlage in geval van twijfel. En bedenk: een bank zal u nooit via mail vragen om (pin)codes, om een bankpas op te sturen, of verzoeken om een nieuwe site of je computer te testen. Kan ik iemand om advies vragen? Zeker voor wie op latere leeftijd online gaat, kan het internet een verwarrende plaats zijn. Maar net als op vakantie, kan een gids je wegwijs maken in internetland. Van Steen: ,,Vraag vrienden en familie om advies, zeker als je twijfelt. Twijfel is vaak een belangrijk teken dat iets niet klopt.'' De (klein)kinderen kunnen een gids in de online wereld zijn. ,,Als een bekende met computers kan omgaan en weet wat je wel of niet moet doen, kun je die persoon om hulp vragen.'' Vet een glas wijn in de hand sta ik op een receptie als ik word aangespro ken door een ouder echtpaar. Ze stellen zich voor als mijnheer en mevrouw T. Zijn het cliënten? Ze komen me niet bekend voor en hun naam doet bij mij evenmin een belletje rinkelen. Ze willen mij bedanken. Ik heb geen idee waarvoor, maar als ze hun verhaal vertellen, schiet het me weer te binnen: het gaat om hun dochter en schoon zoon. Och, wat zijn die jong en bleu als ze zich - een jaar of wat geleden - bij mij melden omdat ze willen samenwonen en een huis kopen. Een lief en schattig stelletje dat van toeten noch blazen weet en mijn vaderlijke goede raad indrinkt als moedermelk. Nu ze een huis kopen, vertel ik ze, is het raad zaam om meteen een samenlevingscontract op te stellen. Dan zijn de zaken goed geregeld, ook als ze ooit uit elkaar zouden gaan. Dat, bezweren ze, zal hen nooit gebeuren, maar die bezwering heb ik al vaker gehoord. En zien verdampen. Ik vertel ze dat ze in het samenle vingscontract ook afspraken kunnen maken over de verde ling van de kosten van hun gezamenlijke huishouding. Met andere woorden: wie betaalt wat? Het eerlijkst is dat te doen op basis van hun inkomen. goede baan en verdient maandelijks 2500 euro netto. Maar het meisje zit 'Du s ik mnPt nog in havo 4 en moet het Lsifo uv uiutb doen met 750 euro per Veel meer maand: haar studiefinan ciering en de kleine bij betalen?' drage die ze van haar ou ders krijgt. Dat betekent rnept de dus, leg ik uit, dat hij een inn geman kleine 80 procent van de maandelijkse lasten voor de rest. 'Kijk even naar haar', raad ik hem aan. 'Hou je van haar?' De jongen kijkt opzij en ik zie voor mijn ogen het kwartje vallen: natuurlijk houdt hij van haar. 'Als zij straks meer gaat verdienen dan jij, kan het zomaar omgedraaid zijn', voeg ik nog toe. Hij is om, het contract wordt getekend. Het is het jonge stel goed gegaan, vertellen haar ouders. Zij is gaan studeren en heeft car rière gemaakt. Ze verdient meer dan haar vriend en betaalt dus ook een groter deel van de kosten. Ze zijn gelukkig samen en denken nu aan kin deren. ,,Zonder uw wijze raad had het heel anders af kunnen lopen'', zegt de moeder. Daar drinken we nog maar een wijntje op. NEE OPA, U HEEFT PER ONGELUK 'CALL OF DUTY' OPGESTART. woensdag 17 juli 2019 GO kwetsbaar Krijg je plots een bericht op een website dat je openstaande reke ningen hebt, of een probleem met je computer? Dan moeten alle alarm bellen gaan rinkelen. Oplichters doen zich graag als vertrouwde instanties voor. Om jouw gegevens te krijgen spelen zij in op gevoelige on derwerpen, zoals pensioenregelingen of veiligheid. Soms zit een ongeluk in een klein hoekje, en dat is in dit geval de adresbalk van je internetbrowser. Waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk, opgetekend door journalist Johan Nebbeling. De jongen heeft een Vanwege beroepsgeheim zijn geen namen vermeld. Reageren? akte@persgroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19