12 NIEUWS Make-up van bekende merken is voor groeiende middenklasse Kenia te duur Geparkeerde auto's, drommen men sen en openbaarvervoerbusjes knok ken om elke centimeter van Dubois Road in Nairobi. De weg is een win kelparadijs - tenminste, als je van nep houdt. Alle grote merknamen zijn er te koop, alleen zien ze er net even an ders uit dan de originelen en zijn ze aantrekkelijker geprijsd. Op de begane grond van het Excel- gebouw verdringen vrouwen zich in winkeltjes van enkele vierkante me ters waar make-up wordt verkocht. Alles is er te krijgen, van L'Oréal tot Urban Decay en MAC. Kate Nduta is op zoek naar de knalrode Ruby Woo lippenstift van MAC, de namaakversie welteverstaan. Overal krijgt ze nul op het rekest: de kleur van de nep-MAC blijkt zo populair dat het product ra zendsnel is uitverkocht. De verkoopster in Grandmaks Beauty komt op de proppen met een alternatief: Russian Red, van hetzelfde merk. Nduta gaat overstag en koopt ook nog poeder. Het aanbod van oog schaduw slaat ze af. ,,Ik weet dat dit niet de echte MAC is en ik ben voor zichtig. Ik heb slechte ervaring met de oogschaduw, want dat is volgens mij gewoon krijtstof die klontert als je 'm opbrengt.'' Anoniem De lippenstift kost het equivalent van drie euro, het poeder twee euro. De verkoopster wil alleen kwijt dat ze haar spullen van een leverancier krijgt en dat ze vermoedt dat ze worden ge produceerd in China. Ze wil anoniem blijven: net als de andere verkoopsters in het gebouw is ze bang voor ACA, de namaakbestrijder van de overheid. De verkopers kunnen boetes krijgen en hun waar kwijtraken. Ook klant Nduta is niet op haar gemak. Ze is als de dood dat haar baas hoort dat ze il- legale spullen heeft gekocht. ,,Toch neem ik het risico hier te winkelen. Als bankemployee krijg ik een be scheiden salaris, maar ik wil er wel leuk uitzien.'' Door de groeiende middenklasse in Kenia is de vraag naar make-up in vooral stedelijk gebied snel gestegen: de omvang van de make-upmarkt is meer dan honderd miljoen euro, een verdubbeling in vijf jaar tijd. Ook de grote internationale make-upmerken hebben winkels geopend, meestal in luxueuzere winkelcentra in Nairobi. De prijs van de merkproducten is echter een probleem. In een officieel MAC-filiaal in het Hub-winkelcen- trum kost de lippenstift die Nduta voor 3 euro kocht in Dubois Road, 28 euro. Dat is ver boven wat de ge middelde Keniaanse vrouw zich kan permitteren. Dus blijft er een grote markt voor nepproducten - ook al zijn die verboden. Elk product dat wel mag worden verkocht, krijgt een zogeheten Kebskwaliteitssticker, om aan te ge ven dat het om een onvervalst product gaat, waarvan de inhoud is getest. Vorig jaar werd voor ruim negentig miljoen euro aan namaak en illegale producten in beslag genomen. Toch is dat slechts een deel van wat wordt ver handeld, stelt Wanyama Musiambo, de coördinator van alle overheidsorga nen die betrokken zijn bij de jacht op illegale spullen. ,,Het is duidelijk dat meer dan negentig procent uit China komt.'' Musiambo geeft de schuld aan samenwerking tussen corrupt dou anepersoneel en handelaren. ,,Meer Ik heb slechte ervaring met oogschaduw, want dat is krijtstof die klontert als je 'm opbrengt dan negentig procent van wat we ver nietigen komt het land binnen via of ficiële grensovergangen. Daar zit Ke- niaans personeel dat moet zorgen dat dit niet gebeurt.'' Ook in de echte MAC-winkel kunnen ze over het fenomeen meepraten. ,,We krijgen nogal eens klanten die namaak hebben gekocht. Ze willen dan hun foundation of poeder bijgevuld heb ben. Maar wij herkennen al gauw nep en vertellen dan eerst de prijs. Dat le vert meestal schrikreacties op'', aldus MAC-verkoopster Sophia Adhiambo in de winkel vol spiegels op de eerste verdieping. Ze vindt het weliswaar sneu als klanten teleurgesteld zijn, maar ze vindt ze ook dom - al is het maar vanwege de gezondheidsrisico's die ze nemen. Kwik Er is in Kenia weliswaar geen uitge breid onderzoek gedaan naar de in houd van nepmake-up, maar derma toloog Evanson Kamuri waarschuwde in dagblad The Standard dat bij inci dentele testen kwik is gevonden in na- maakmake-up. ,,Het wordt door de huid geabsorbeerd en dringt door in de organen. Het is echt gezonder merkartikelen te kopen.'' Adhiambo vindt het onbegrijpelijk. Ze wijst erop dat bijna alle jongeren een goedkope smartphone bezitten. ,,Er zijn zo veel glamsites waar je alles kunt lezen en leren over nep en echte make-up. Ze moeten niet lukraak ko pen. Je neemt toch geen enkel risico met de enige huid die je hebt?'' woensdag 17 juli 2019 Met ongezond nepspul er toch mooi uit willen zien In Kenia groeit de welvaart en daarmee de aandacht voor uiter lijk. Maar de echte merken zijn voor velen te duur. Daardoor bloeit de handel in nepmake-up. Ilona Eveleens Nairobi De omvang van de make-upmarkt is dankzij de groeiende middenklasse inmiddels meer dan honderd miljoen euro, een verdubbeling in vijf jaar tijd. Een vrouw laat zich opmaken bij een beautysalon op straat, vlakbij een busstation in de Keniaanse hoofdstad Nairobi. foto s. maina/afp -Kate Nduta, klant

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 12