9 Nederlandse schepen gebruiken de zee-engte veelvuldig. Als vrije doorvaart onmogelijk is, doet dit pijn in Rotterdam 1 valt, doet dat ook de haven van Rotterdam pijn. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat Nederland bij draagt aan dergelijke internationale missies. In 2002 stelde Nederland marineschepen ter beschikking voor het escorteren van andere oorlogsbodems in de Straat van Hormuz. Datzelfde gebeurde in 2005. Van 2009 tot 2017 namen marineschepen deel aan de an tipiraterijmissie voor de kust van Somalië. 6 WAT KAN NEDERLAND BIJDRAGEN? Ons land beschikt over oorlogsbodems die een prima bijdrage zouden kunnen leveren aan de missie. In het bijzonder de twee M-fregatten komen in aanmerking. Als het gaat om één schip, maakt de Zr. Ms. Van Speijk de meeste kans. Het betreft een zogeheten 'multipurposefre gat', inzetbaar voor oppervlakteoorlogsvoering en onderzeebootbestrijding. Het beschikt over eigen luchtverdediging. Het schip is onlangs ook gemodi ficeerd. Er zouden voorzieningen zijn aangebracht om extra zware machinegeweren te plaatsen. Vol gens Marineschepen.nl wordt er veelvuldig een be roep gedaan op de Van Speijk. Dit jaar heeft het fre gat deelgenomen aan verschillende oefeningen, on der meer in de Noorse wateren. Het kabinet neemt half augustus een be sluit. Het laat zich daarbij onder meer leiden door een veiligheidsanalyse, opgesteld door de leiding van de Koninklijke Marine en de Commandant der Strijdkrachten. In de aanloop naar het besluit zal de Amerikaanse druk ongetwijfeld worden opge voerd. Door zowel ambassadeur Pete Hoekstra als diens hoogste baas, president Trump. Hij zal er de komende week bij premier Mark Rutte op aan dringen een bijdrage te leveren als de premier hem in het Witte Huis bezoekt. Rutte zal op zijn beurt meer duidelijkheid willen hebben over de tijds duur van de missie en over de bereidheid van an dere landen aan de missie mee te doen. Nadat Iran een Amerikaanse drone uit de lucht had gehaald en Trump op het laatste moment een Amerikaanse vergeldingsactie had afgeblazen, wordt nu het scheepvaartverkeer lastiggevallen. moeten deze zeestraat tussen Djibouti en Jemen passeren. ruil voor stopzetting van internationale sancties zegde Iran toe geen kernwapen te zullen ontwik kelen. Volgens president Trump schond Iran de ge maakte afspraken. Iran bestreed dat, daarin ge steund door controleurs van het Internationale Atoomagentschap IAEA en andere ondertekenaars. De door Trump ingestelde sancties, met onder meer een olie-embargo, raken Iran hard. Vorige maand kondigde het daarom aan zich ook niet lan ger aan het kernakkoord te houden. Temeer, omdat de andere ondertekenaars er niet in slaagden om de schade als gevolg van de sancties te verzachten. Volgens de Amerikanen moeten bondge noten, zeker landen met grote koopvaardijvlo ten die veel gebruik maken van de vaarroutes, bijdragen aan de lasten. Het verzoek past in het beleid van Donald Trump dat Amerika niet langer alleen wil opdraaien voor de veiligheid in de wereld. Bondgenoten moeten volgens hem een grotere mi litaire inspanning leveren bij missies. De kans dat China zal deelnemen aan de coalitie is uiterst klein. Frankrijk en Noorwegen zeiden meteen 'nee', al snel gevolgd door België. Japan, Griekenland en Duitsland houden de boot af. Dat Noorwegen en Ja pan niets voelen voor een bijdrage, moet slecht val len in Washington. Juist schepen van Japanse en Noorse rederijen waren het doelwit van aanvallen in de Straat van Hormuz. vrijdag 12 juli 2019 GO OMAN Egypte Saoedi- Arabië Qatar Oman Djibouti Incidenten in de Straat van Hormuz am IRAN Woensdag: aanval op Britse tanker Straat van Hormuz VAE P Juni: drone VS neer geschoten (locatie betwist) Juni: aanval op 2 tankers Mei: aanval op 4 tankers Golf van Oman 120719 BRON: REUTERS, NYT, BBC 7 WANNEER HAKT NEDERLAND DE KNOOP DOOR? FOTO NASA Mogelijk kan multipurposefregat Zr. Ms. Van Speijk een rol vervullen bij het beveiligen van de Straat van Hormuz. foto zadrach salampessy Het Britse marineschip Montrose kwam recent driemaal in actie tij dens incidenten met koopvaardijschepen. foto ap 3 WAAROM LOPEN DE SPANNINGEN TUSSEN DE VS EN IRAN OP? De VS heeft zich eenzijdig teruggetrok ken uit het kernakkoord uit 2015 met Iran. In 4 WAT ZIJN DE REACTIES OP HET AMERIKAANSE VERZOEK? 5 WAAROM NEEMT NEDERLAND HET VERZOEK WEL IN OVERWEGING? Allereerst zijn er de Nederlandse belan gen bij een veilige scheepvaart in en rond de Perzische Golf. Volgens marineschepen.nl maken gemiddeld veertig Nederlandse schepen elke maand gebruik van de zee-engtes. De wateren zijn ook de 'thuisbasis' voor Nederlandse bedrijven die in de regio aan allerlei waterbouwprojecten werken. Bovendien hebben veel koopvaardijschepen Neder land als bestemming. Als de vrije doorvaart weg-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 9