van de dwergauto Goed in het terrein, maar wiebelig 7,0 19 Test museum op de grens van Den Haag en Wassenaar, legt uit dat veel dwergauto's noodzakelijk waren om hun fabrikanten te laten overleven. ,,Neem Messerschmidt uit Duits land. Na de oorlog kon dat bedrijf geen vliegtuigen meer maken. Als alternatief introduceerde het in 1953 de KR175, een piepklein rijdend busje dat nog het meeste weg heeft van een vliegtuig zonder vleugels. Wij hebben hier trouwens een van de allereerste staan, compleet in originele staat.'' Wie langs de collectie loopt, ont dekt via affiches die naast de auto's staan een boeiende geschiedenis. Wist je bijvoorbeeld dat ook het machtige BMW nog bestaat dankzij de dwergauto? In de jaren 50 produ ceerde het Beierse bedrijf vooral motorfietsen en grote personen auto's, maar geen betaalbare auto voor de massa, waar steeds meer vraag naar was. Daarom klopte BMW aan bij het Italiaanse Iso, een koelkastenfabrikant die een kleine tweezitsauto had ontwikkeld. Die Isetta werd vervolgens door BMW in licentie gebouwd. Hij sloeg aan en hielp het beroemde automerk er mede bovenop. In totaal zijn er zo'n 160.000 van gebouwd. Tegenwoordig zijn ze zeer zeldzaam en geliefd. In Den Haag zijn vier versies te bewon deren. Regelgeving Wie zich bij de Isetta's omdraait, ziet een bonte verzameling Britse dwerg auto's van merken als Bond en Mini- car. ,,Veel van die auto's werden zo populair doordat ze profiteerden van speciale wetten en regels'', vertelt gastcurator Schweitzer. ,,Zo bestond er in Engeland een regel dat je voor een driewieler minder belasting hoefde te betalen, terwijl ook de eisen voor het rijbewijs minder streng waren. Dat maakte deze 'bubble cars' aantrekkelijk voor een groter publiek. Het verklaart meteen waarom Engelse dwergauto's vaak maar drie wielen hebben.'' Aan de andere kant van de zaal vertelt de aandoenlijke Subaru 360 uit 1958 een vergelijkbaar verhaal. ,,In Japan werd de kei jidosha (lichtge wicht auto)-regelgeving ingevoerd. Die moest ervoor zorgen dat mensen vooral in compacte wagens reden. Bleven motorinhoud, lengte, breedte en hoogte binnen de gestelde nor men, dan betaalde je voor een kei-car minder belasting.'' Die regels bestaan nog steeds, waardoor de Japanse Suzuki Jimny bijvoorbeeld smaller is dan de Europese versie. Plots einde Hoewel de Subaru 360 tot 1971 ge bouwd werd, viel in de jaren 60 al snel het doek voor veel dwergauto's. Niet alleen omdat de regelgeving strenger werd - in Engeland mocht je bijvoorbeeld niet langer met een motorrijbewijs achter het stuur stap pen - maar ook omdat het publiek hogere eisen begon te stellen aan zaken als veiligheid en prestaties. ,,Daarop scoren dwergauto's over het algemeen niet heel goed, nee...'', beaamt Kooyman. ,,Kijk maar eens naar zo'n Isetta. Er is vrijwel geen kreukelzone en je zit met het stuur zowat tussen je benen. Daar kwam bij dat de modellen al snel meer con currentie kregen van 'volwassener' auto's zoals de originele Fiat 500, de Volkswagen Kever en de Mini. Die waren vaak sterker, stiller en groter, terwijl ze niet veel meer kostten. In die strijd ging de dwergauto uitein delijk ten onder.'' Toekomst Vormt de huidige tijd eigenlijk geen perfect moment voor een comeback van deze compacte karretjes? Met steden die steeds voller worden, als maar strengere uitstooteisen en een steeds heftiger discussie over auto gebruik? Dat zou je denken, maar fabrikanten die een moderne 'micro auto' lanceren, weten die maar zel den tot een écht succes te maken. Het bestverkopende voorbeeld is wellicht de Smart, van Mercedes- moederbedrijf Daimler, maar zelfs die maakt niet de gewenste winst. Toyota schrapte de iQ, Renault komt niet uit de marge met de elektrische Twizy en zo zijn er meer voorbeel den. Aan de andere kant steken nieuwe initiatieven de kop op die verrassend veel weg hebben van de originele dwergauto's. Sterker nog, de Zwit serse Microlino is een moderne, elek trische interpretatie van de BMW Isetta, met pastelkleurtjes en al. Van uit Italië komt de Biro en ook grote autofabrikanten spelen met ideeën voor compact stadsvervoer. ,,Het probleem is alleen dat al die dingen speeltjes voor de rijken zijn'', meent Schwietzer. ,,Ze zijn niet bedoeld om de massa goedkoop vervoer te bieden. Als zo'n modern autootje 20.000 euro kost, kiest het grote publiek nog altijd voor een Fiat Panda omdat die meer waar voor z'n geld biedt. En geef die mensen eens ongelijk. Als de dwergauto een come back wil maken, moet hij betaalbaar zijn voor iedereen. En misschien moeten overheden eens kijken naar speciale regels. Kijk maar om je heen, dat werkte vroeger ook!" Range Rover Evoque P250 (249 pk), vanaf €71.450 Goedkoop is de Evoque nog steeds niet. Voor de nieuwe generatie van deze chique SUV-coupé wordt minimaal 56.700 euro gevraagd. En dan is digitale radio zelfs in de duurdere versies niet standaard: prijs 356 euro. Je krijgt wel een bijzonder elegante SUV voor je geld. Een design revolutie zoals destijds is het nieuwe model niet, maar de vorm geving en uitstraling nemen ruim afstand van al die andere SUV's in deze klasse. De Evoque is niet ge groeid. En al is de wiel basis met 2 centimeter toegenomen, de been ruimte op de achter bank houdt nog steeds niet over. Handig is de digitale binnenspiegel: het beeld scherm geeft dankzij een camera bij de achterruit altijd zicht, ook als passa giers of bagage op de achterbank dat eigenlijk onmogelijk maken. An dere camera's laten je als het ware door het motor compartiment heen op het wegdek kijken. De Evoque blijkt veel terreinvaardiger dan de concurrentie, want hij heeft 4x4, biedt een keuze aan rijmenu's voor verschillende onder gronden én kan door 60 centimeter diep water rijden. Het optionele Wade Sensing meet ultra sonisch de diepte van de rivier. Voor een auto met zo'n elegant voorkomen, valt het tegen dat hij in de omgang zwaarlijvig blijkt. De vering is com fortabel, maar de carros seriebewegingen bezor gen hem een onrustig karakter. Dat is niet al leen ongunstig voor de inzittenden, maar ook voor de wegligging. Ook aan de potentie van de aandrijflijn merk je dat dit met bijna 1900 kilo een zware auto is. De 2,0 liter viercilinder turbo-benzinemotor (249 pk, testverbruik 1 op 8,9) moet er hard aan trekken en klinkt soms rauw als een diesel. De automaat reageert vaak te traag. —Niek Schenk vrijdag 12 juli 2019 GO üjf Links: vliegtuigbouwer Messerschmitt moest na WO II het roer omgooien en bracht deze KR175 op de markt. Midden: de Isetta 250 hielp BMW weer boven Jan. Rechts: de Britse Peel P50 is de kleinste dwerg auto ooit gefabriceerd. Hij is 132 centimeter lang, 99 cm breed en weegt 59 kilo. foto michel porro/getty images Een gezinsuitje anno 1962 met een Heinkel Trojan. De tentoonstelling Dwergauto's is tot en met 1 september te zien in het Louwman Museum in Den Haag. Meer info: louwmanmuseum.nl Har Wel een digitale binnenspiegel, maar digitale radio is niet standaard. fotos bart hoogveld De Range Rover Evoque was bij zijn debuut in 2011 een opvallend modepopje. Kan de tweede gene ratie het origineel overtreffen? Goede terrein vaardigheid. Goed veercomfort. Aandacht voor design en afwerking. Onrustig gewiebel. Te zwaar. Digitale radio is een dure optie. Zuinig is anders. De nieuwe Evoque is minder sensationeel dan de eerste genera tie. Hij heeft niet het lichtvoetige karakter van een Volvo XC40, BMW X2 of Audi Q3. Ook zou hij een snel lere automaat moeten hebben. Daartegen over staan veel com fort, een smaakvolle aankleding en uitge breide 4x4-techniek. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19