AUTO De snelle opkomst en ondergang 18 VRAAG ANTWOORD In de jaren 50 kwamen ze op als goedkope vervoersoplossing voor het grote publiek, om een decennium later als sneeuw voor de zon te verdwijnen: de dwergauto's. Is de politie niet strafbaar met die dieselauto's? Is in mijn auto het dagrijlicht aan te passen? Waarom vermeldt u nog steeds pk in plaats van kW? De allerkleinste auto's ooit gemaakt vormen een vreemd hoofdstuk in de geschiedenis van de auto, maar tegenwoordig genie ten dwergauto's een ware cultstatus. Het Louwman Museum in Den Haag eert de kleine klassiekers met een tentoonstelling. ,,Ze werden alom gezien als een veiligere en comfortabelere oplossing voor mensen die na de oorlog nog vooral op motorfietsen reden. Maar wees eerlijk: dit is natuurlijk totaal niet veilig.'' Andy Schwietzer weet smakelijk te vertellen over de ge schiedenis van dwergauto's, terwijl hij ons door de grote ontvangsthal van het Haagse Louwman Museum gidst. Normaal werkt Schwietzer als curator van museum PS.Speicher in het Duitse Einbeck, dat zich gespeci aliseerd heeft in de piepkleine autoo tjes uit de jaren 50 en 60 van de vo rige eeuw. Een deel van de collectie staat nu in Den Haag als onderdeel van de nieuwe tentoonstelling over dwergauto's, die Schwietzer met de Nederlandse museumdirecteur Ro nald Kooyman samenstelde. Een dwergauto. Die geuzennaam maakt de kleine modellen aaibaar en schattig, maar de gedachte achter dit fenomeen is vooral praktisch, vertelt Schwietzer. ,,In de jaren na de Tweede Wereldoorlog waren materi alen nog altijd schaars en reden veel mensen op scooters en motorfietsen. Langzaam maar zeker vroegen zij om meer comfort en veiligheid, ze wil den beter beschermd zitten en een dakje boven hun hoofd. Zodoende begonnen fabrikanten zoals Vespa een soort overdekte scooters te maken en ontstond een ware rage met die aparte, piepkleine machien tjes.'' Overleven De dertig dwergauto's in de tijdelijke Louwman-tentoonstelling vertellen allemaal een apart verhaal. De verza meling is divers en kleurrijk, met modellen uit onder meer Engeland, Duitsland, Zwitserland en zelfs Nederland. Kooyman, directeur van het fraaie vrijdag 12 juli 2019 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl In Duitsland zit de voorma lige Audi-topman al enige tijd in de gevangenis van wege het dieselschandaal. De Audi TDI-motoren maken gebruik van vier soorten sjoemeltechniek, waarbij al op lage snelheid de uitlaat gasreiniging helemaal wordt uitgeschakeld. Gevolg: ongezuiverde uitstoot die meer dan achttien keer de norm overschrijdt. De Nederlandse politie rijdt met nieuwe Audi TDI's die nog steeds van deze sjoemel- techniek gebruikmaken. Is dit niet strafbaar? —L. Markus Kan in mijn Peugeot 2008 (uit 2015) de dagrijverlich- ting aangepast worden, zodat ook de achterlichten branden? En zo ja, hoe kan dat gewijzigd worden? —Riny Kostermans Dat heb ik even nagevraagd bij de Nederlandse importeur van Peugeot en die zegt dat het niet mogelijk is. Jammer, want het tegelijkertijd auto- De politie rijdt pas sinds vorig jaar met de Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro en de Audi's met sjoemelsoftware dateren van voor 2018. Bovendien komen politieauto's in de regel volgens de voorschrif ten voor onderhoud en upda tes in de werkplaats. Zelfs al zou er in een politieauto sjoemelsoftware zitten, dan mogen we er nog van uitgaan dat de vereiste update inmid dels heeft plaatsgevonden. matisch inschakelen van de achterlichten zou veel veiliger zijn. Bij de meeste auto's is dat nog steeds niet het geval. Wat mij al jaren verbaast, is dat het vermogen van een auto nog steeds in paarden krachten (pk) wordt uitge drukt en niet in kilowatt (kW). Sinds de invoering van het Internationale Stelsel van Eenheden (SI-stelsel) in 1960 is het gebruik van de pk niet meer gestandaardi seerd. Sterker nog, in Ne derland werd het SI-stelsel in 1978 wettelijk verplicht. Maar zelfs bij elektrische auto's die nog nooit een paard hebben gezien, wordt het vermogen nog steeds in pk's uitgedrukt. Het wordt tijd dat u uw lezers eens opvoedt door het goede voorbeeld te geven. —Jos Willems U hebt helemaal gelijk wat betreft de standaard in de technische wereld, maar de overgrote meerderheid van de Nederlandse automobilis ten spreekt nog steeds over pk's en met onze publicaties sluiten wij daar graag bij aan. De opvoeding laten we aan anderen over. Ukkies op wielen ROLAND TAMELING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18