AUTO
De snelle opkomst en ondergang
18
VRAAG ANTWOORD
In de jaren 50 kwamen ze op als goedkope
vervoersoplossing voor het grote publiek,
om een decennium later als sneeuw voor
de zon te verdwijnen: de dwergauto's.
Is de politie niet
strafbaar met
die dieselauto's?
Is in mijn auto
het dagrijlicht
aan te passen?
Waarom vermeldt
u nog steeds pk
in plaats van kW?
De allerkleinste auto's ooit
gemaakt vormen een
vreemd hoofdstuk in de
geschiedenis van de auto,
maar tegenwoordig genie
ten dwergauto's een ware cultstatus.
Het Louwman Museum in Den Haag
eert de kleine klassiekers met een
tentoonstelling.
,,Ze werden alom gezien als een
veiligere en comfortabelere oplossing
voor mensen die na de oorlog nog
vooral op motorfietsen reden. Maar
wees eerlijk: dit is natuurlijk totaal
niet veilig.'' Andy Schwietzer weet
smakelijk te vertellen over de ge
schiedenis van dwergauto's, terwijl
hij ons door de grote ontvangsthal
van het Haagse Louwman Museum
gidst.
Normaal werkt Schwietzer als
curator van museum PS.Speicher in
het Duitse Einbeck, dat zich gespeci
aliseerd heeft in de piepkleine autoo
tjes uit de jaren 50 en 60 van de vo
rige eeuw. Een deel van de collectie
staat nu in Den Haag als onderdeel
van de nieuwe tentoonstelling over
dwergauto's, die Schwietzer met de
Nederlandse museumdirecteur Ro
nald Kooyman samenstelde.
Een dwergauto. Die geuzennaam
maakt de kleine modellen aaibaar en
schattig, maar de gedachte achter dit
fenomeen is vooral praktisch, vertelt
Schwietzer. ,,In de jaren na de
Tweede Wereldoorlog waren materi
alen nog altijd schaars en reden veel
mensen op scooters en motorfietsen.
Langzaam maar zeker vroegen zij om
meer comfort en veiligheid, ze wil
den beter beschermd zitten en een
dakje boven hun hoofd. Zodoende
begonnen fabrikanten zoals Vespa
een soort overdekte scooters te
maken en ontstond een ware rage
met die aparte, piepkleine machien
tjes.''
Overleven
De dertig dwergauto's in de tijdelijke
Louwman-tentoonstelling vertellen
allemaal een apart verhaal. De verza
meling is divers en kleurrijk, met
modellen uit onder meer Engeland,
Duitsland, Zwitserland en zelfs
Nederland.
Kooyman, directeur van het fraaie
vrijdag 12 juli 2019
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
In Duitsland zit de voorma
lige Audi-topman al enige
tijd in de gevangenis van
wege het dieselschandaal.
De Audi TDI-motoren maken
gebruik van vier soorten
sjoemeltechniek, waarbij al
op lage snelheid de uitlaat
gasreiniging helemaal wordt
uitgeschakeld. Gevolg:
ongezuiverde uitstoot die
meer dan achttien keer de
norm overschrijdt. De
Nederlandse politie rijdt met
nieuwe Audi TDI's die nog
steeds van deze sjoemel-
techniek gebruikmaken. Is
dit niet strafbaar?
—L. Markus
Kan in mijn Peugeot 2008
(uit 2015) de dagrijverlich-
ting aangepast worden,
zodat ook de achterlichten
branden? En zo ja, hoe kan
dat gewijzigd worden?
—Riny Kostermans
Dat heb ik even nagevraagd
bij de Nederlandse importeur
van Peugeot en die zegt dat
het niet mogelijk is. Jammer,
want het tegelijkertijd auto-
De politie rijdt pas sinds vorig
jaar met de Audi A6 3.0 TDI
Avant Quattro en de Audi's
met sjoemelsoftware dateren
van voor 2018. Bovendien
komen politieauto's in de
regel volgens de voorschrif
ten voor onderhoud en upda
tes in de werkplaats. Zelfs al
zou er in een politieauto
sjoemelsoftware zitten, dan
mogen we er nog van uitgaan
dat de vereiste update inmid
dels heeft plaatsgevonden.
matisch inschakelen van de
achterlichten zou veel veiliger
zijn. Bij de meeste auto's is
dat nog steeds niet het geval.
Wat mij al jaren verbaast, is
dat het vermogen van een
auto nog steeds in paarden
krachten (pk) wordt uitge
drukt en niet in kilowatt
(kW). Sinds de invoering van
het Internationale Stelsel
van Eenheden (SI-stelsel) in
1960 is het gebruik van de
pk niet meer gestandaardi
seerd. Sterker nog, in Ne
derland werd het SI-stelsel
in 1978 wettelijk verplicht.
Maar zelfs bij elektrische
auto's die nog nooit een
paard hebben gezien, wordt
het vermogen nog steeds in
pk's uitgedrukt. Het wordt
tijd dat u uw lezers eens
opvoedt door het goede
voorbeeld te geven.
—Jos Willems
U hebt helemaal gelijk wat
betreft de standaard in de
technische wereld, maar de
overgrote meerderheid van
de Nederlandse automobilis
ten spreekt nog steeds over
pk's en met onze publicaties
sluiten wij daar graag bij aan.
De opvoeding laten we aan
anderen over.
Ukkies
op wielen
ROLAND TAMELING