Let op de afwijkende regels i NIEUWS 13 Hoe voorkom je komende maand een vervelende buitenlandse boete? Met de grote zomeruittocht voor de deur, zetten we de (nieuwe) verkeersregels in de populairste vakantielanden op een rij. FRANKRIJK Snelheid Milieuvignet Gsm en gps DUITSLAND Snelheid Milieuzones Reddingsstrook Andere regels SPANJE Snelheid Andere regels BELGIE Snelheid Milieuzones Andere regels: ITALIE Snelheid Milieuzones Andere regels SPANJE vrijdag 12 juli 2019 GO Met de auto op vakan Tommy Thijs O Op snelwegen bedraagt de maximumsnelheid 130 kilometer per uur, maar - let op! - bij regen 110 km/u. De in 2018 ingevoerde verlaging van de limiet naar 80 km/u op secundaire wegen zorgde voor een storm van protest. Gele Hesjes vernielden duizenden snelheidscamera's. Op 6 juni draaide het Franse parlement de maatregel deels terug. Elk departement mag zelf beslissen of de snelheid 80 km/u blijft of weer 90 km/u wordt. Tientallen kiezen voor het laatste. Steeds meer Franse steden, waaronder Parijs, kennen milieu zones. Departementen mogen bij ernstige luchtvervuiling bo vendien tijdelijke zones instellen. Een speciaal vignet is dan ver eist. Sinds juli valt ook de Parijse Périphérique binnen een milieu zone. Behalve in het weekend. Frankrijk treedt streng op tegen bellen in de auto. Ook handsfree met oortjes mag niet. Een Flits- meister-app is eveneens niet toegestaan. De boete kan wel oplopen tot 1500 euro. Gewone navigatie per gsm mag wél, mits in een houder geplaatst. Ook al is er geen algemene snelheidsbeperking op de Auto bahn (richtsnelheid is maximaal 130 km/u), op veel plaatsen geldt toch 120 km/u of 90 km/u. Zeker bij wegwerkzaamheden geldt een strikt maximum en treedt de Duitse politie streng op. In Duitsland wordt met ca mera's streng op bumperkleven gecontroleerd. Op autosnelwegen geldt als vei lig de helft van de gereden snel heid in meters. Bij 100 km/u is dat dus 50 meter. Boetes kun nen oplopen tot 400 euro, af hankelijk van snelheid en de ge houden afstand. In veel Duitse steden gelden Umwelt- of milieuzones. Tegen woordig hebben automobilisten bijna altijd een groene voorruit- sticker nodig. De juiste sticker is verkrijgbaar in de garages en stations van keuringsorganisatie TÜV en Dekra in de steden met zo'n zone. Ook de ANWB-(web-) winkel verkoopt ze. In Berlijn (vanaf augustus) en Stuttgart (sinds januari) gelden voor bepaalde dieselauto's een verbod op sommige trajecten. In Duitsland, en ook in Oosten rijk, zijn automobilisten bij file of sterk vertraagd verkeer ver plicht een zogenoemde 'Ret- tungsgasse' (reddingsstrook) te vormen. De hulpdiensten rijden niet over de vluchtstrook zoals bij ons. Geadviseerd wordt om bij aan sluiten in de file, de middelste strook vrij te houden voor politie of ambulance. Ook in Duitsland is het gebrui ken van radardetectieappara- tuur verboden. De signalering van flitspalen of trajectcontrole in navigatieapparatuur (ook in gsm's, tablets en tomtoms) moet worden verwijderd. Uitzet ten is niet genoeg. Op de Spaanse autosnelwegen (autopista en autovia) mag je maximaal 120 km/u rijden. Net als in Frankrijk is de snel heid op secundaire wegen ver laagd: hier naar 90 m/u. Enkel op de wegen met een fy sieke scheiding tussen de rij richtingen mag je nog 100 km/u rijden. Ook Spanje is net als Frankrijk streng wat betreft gsm- en gps- gebruik. Handsfree bellen met oortjes is er verboden, net als het aanraken van een gps of smartphone. Draag je een bril? Dan moet je een reservebril bij je hebben. In Spanje gelden in sommige steden milieuzones. Barcelona kent een milieuzone tijdens dagen met grote luchtverontrei niging. i I In België is de maximumsnel heid op snelwegen 120 km/u. In Vlaanderen geldt buiten de be bouwde kom een maximum van 70 km/u in plaats van 90 km/u, tenzij de borden anders aange geven. In Wallonië is dat 90 km/u. Binnen de bebouwde kom mag je overal 50 km/u. Antwerpen en Brussel hebben afgelopen jaren een Lage Emis sie Zone (LEZ) ingesteld, waar oudere diesel- en/of benzinewa gens niet welkom zijn. Gent telt enkele autovrije zones. Het gehele Brusselse Hoofdste delijke Gewest valt onder de lage-emissiezone (LEZ), dus alle negentien gemeenten. De Ring (R0) valt er niet onder. Overal gelden andere regels voor snelheid, milieu zone en flitspaal signa lering. FOTO'S AFP, GETTY EN REUTERS Nederlandse automobilisten hoeven zich in tegenstelling tot andere buitenlanders niet vooraf te registreren. Dankzij een over eenkomst met de RDW kunnen Belgische autoriteiten putten uit het Nederlandse kentekenregis ter. Is je auto te vervuilend dan kan een dagpas worden aange vraagd. In dat geval is registratie wél vereist. Overtreding leidt in Brussel tot 150 euro boete. Bestuurders moeten in België te allen tijde in staat zijn om alle nodige rijbewegingen uit te voe ren. Op basis van deze alge mene regel kan een boete vol gen voor wie tijdens het rijden iets eet of drinkt, make-up aan brengt, een sigaret rookt, of iets uit het dashboardkastje pakt. O Op de Italiaanse autosnelwegen mag maximaal 130 km/u worden gereden, op de autowegen 110 km/u. Buiten de bebouwde kom is de limiet 90 km/u, binnen de bebouwde kom 50 km/u. Ook Italië kent milieuzones: de Zona Traffico Limitato. Steden met milieuzones zijn bijvoor beeld Rome, Bologna, Bolzano, Bressanone (Brixen), Firenze (Florence), Milaan en Verona. De regels verschillen van stad tot stad. Aan te raden is buiten de zone te parkeren en vervolgens te voet, met het ov of per taxi naar binnen te gaan. Sinds 2016 is roken verboden met een kind tot 18 jaar of zwangere vrouw in de auto. De boete is hoog. Ook mag in Italië niet handsfree worden gebeld met oortjes. Fietsen achter op de caravan of camper moeten worden gemar keerd met een speciaal reflecte rend aluminium bord van 50 bij 50 cm.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 13