Let op de afwijkende regels
i
NIEUWS 13
Hoe voorkom je
komende maand
een vervelende
buitenlandse
boete? Met de
grote zomeruittocht
voor de deur, zetten
we de (nieuwe)
verkeersregels
in de populairste
vakantielanden op
een rij.
FRANKRIJK
Snelheid
Milieuvignet
Gsm en gps
DUITSLAND
Snelheid
Milieuzones
Reddingsstrook
Andere regels
SPANJE
Snelheid
Andere regels
BELGIE
Snelheid
Milieuzones
Andere regels:
ITALIE
Snelheid
Milieuzones
Andere regels
SPANJE
vrijdag 12 juli 2019
GO
Met de auto op vakan
Tommy Thijs
O
Op snelwegen bedraagt de
maximumsnelheid 130 kilometer
per uur, maar - let op! - bij
regen 110 km/u.
De in 2018 ingevoerde verlaging
van de limiet naar 80 km/u op
secundaire wegen zorgde voor
een storm van protest. Gele
Hesjes vernielden duizenden
snelheidscamera's. Op 6 juni
draaide het Franse parlement
de maatregel deels terug. Elk
departement mag zelf beslissen
of de snelheid 80 km/u blijft of
weer 90 km/u wordt. Tientallen
kiezen voor het laatste.
Steeds meer Franse steden,
waaronder Parijs, kennen milieu
zones. Departementen mogen
bij ernstige luchtvervuiling bo
vendien tijdelijke zones instellen.
Een speciaal vignet is dan ver
eist. Sinds juli valt ook de Parijse
Périphérique binnen een milieu
zone. Behalve in het weekend.
Frankrijk treedt streng op tegen
bellen in de auto. Ook handsfree
met oortjes mag niet. Een Flits-
meister-app is eveneens niet
toegestaan. De boete kan wel
oplopen tot 1500 euro. Gewone
navigatie per gsm mag wél, mits
in een houder geplaatst.
Ook al is er geen algemene
snelheidsbeperking op de Auto
bahn (richtsnelheid is maximaal
130 km/u), op veel plaatsen
geldt toch 120 km/u of 90 km/u.
Zeker bij wegwerkzaamheden
geldt een strikt maximum en
treedt de Duitse politie streng
op. In Duitsland wordt met ca
mera's streng op bumperkleven
gecontroleerd.
Op autosnelwegen geldt als vei
lig de helft van de gereden snel
heid in meters. Bij 100 km/u is
dat dus 50 meter. Boetes kun
nen oplopen tot 400 euro, af
hankelijk van snelheid en de ge
houden afstand.
In veel Duitse steden gelden
Umwelt- of milieuzones. Tegen
woordig hebben automobilisten
bijna altijd een groene voorruit-
sticker nodig. De juiste sticker is
verkrijgbaar in de garages en
stations van keuringsorganisatie
TÜV en Dekra in de steden met
zo'n zone. Ook de ANWB-(web-)
winkel verkoopt ze.
In Berlijn (vanaf augustus) en
Stuttgart (sinds januari) gelden
voor bepaalde dieselauto's een
verbod op sommige trajecten.
In Duitsland, en ook in Oosten
rijk, zijn automobilisten bij file of
sterk vertraagd verkeer ver
plicht een zogenoemde 'Ret-
tungsgasse' (reddingsstrook) te
vormen.
De hulpdiensten rijden niet over
de vluchtstrook zoals bij ons.
Geadviseerd wordt om bij aan
sluiten in de file, de middelste
strook vrij te houden voor politie
of ambulance.
Ook in Duitsland is het gebrui
ken van radardetectieappara-
tuur verboden. De signalering
van flitspalen of trajectcontrole
in navigatieapparatuur (ook in
gsm's, tablets en tomtoms)
moet worden verwijderd. Uitzet
ten is niet genoeg.
Op de Spaanse autosnelwegen
(autopista en autovia) mag je
maximaal 120 km/u rijden.
Net als in Frankrijk is de snel
heid op secundaire wegen ver
laagd: hier naar 90 m/u.
Enkel op de wegen met een fy
sieke scheiding tussen de rij
richtingen mag je nog 100 km/u
rijden.
Ook Spanje is net als Frankrijk
streng wat betreft gsm- en gps-
gebruik. Handsfree bellen met
oortjes is er verboden, net als
het aanraken van een gps of
smartphone. Draag je een bril?
Dan moet je een reservebril bij
je hebben.
In Spanje gelden in sommige
steden milieuzones. Barcelona
kent een milieuzone tijdens
dagen met grote luchtverontrei
niging.
i I
In België is de maximumsnel
heid op snelwegen 120 km/u. In
Vlaanderen geldt buiten de be
bouwde kom een maximum van
70 km/u in plaats van 90 km/u,
tenzij de borden anders aange
geven. In Wallonië is dat 90
km/u. Binnen de bebouwde kom
mag je overal 50 km/u.
Antwerpen en Brussel hebben
afgelopen jaren een Lage Emis
sie Zone (LEZ) ingesteld, waar
oudere diesel- en/of benzinewa
gens niet welkom zijn. Gent telt
enkele autovrije zones.
Het gehele Brusselse Hoofdste
delijke Gewest valt onder de
lage-emissiezone (LEZ), dus alle
negentien gemeenten. De Ring
(R0) valt er niet onder.
Overal
gelden
andere
regels
voor
snelheid,
milieu
zone en
flitspaal
signa
lering.
FOTO'S AFP,
GETTY EN
REUTERS
Nederlandse automobilisten
hoeven zich in tegenstelling tot
andere buitenlanders niet vooraf
te registreren. Dankzij een over
eenkomst met de RDW kunnen
Belgische autoriteiten putten uit
het Nederlandse kentekenregis
ter.
Is je auto te vervuilend dan kan
een dagpas worden aange
vraagd. In dat geval is registratie
wél vereist. Overtreding leidt in
Brussel tot 150 euro boete.
Bestuurders moeten in België te
allen tijde in staat zijn om alle
nodige rijbewegingen uit te voe
ren. Op basis van deze alge
mene regel kan een boete vol
gen voor wie tijdens het rijden
iets eet of drinkt, make-up aan
brengt, een sigaret rookt, of iets
uit het dashboardkastje pakt.
O
Op de Italiaanse autosnelwegen
mag maximaal 130 km/u worden
gereden, op de autowegen 110
km/u. Buiten de bebouwde kom
is de limiet 90 km/u, binnen de
bebouwde kom 50 km/u.
Ook Italië kent milieuzones: de
Zona Traffico Limitato. Steden
met milieuzones zijn bijvoor
beeld Rome, Bologna, Bolzano,
Bressanone (Brixen), Firenze
(Florence), Milaan en Verona.
De regels verschillen van stad
tot stad.
Aan te raden is buiten de zone
te parkeren en vervolgens te
voet, met het ov of per taxi naar
binnen te gaan.
Sinds 2016 is roken verboden
met een kind tot 18 jaar of
zwangere vrouw in de auto. De
boete is hoog. Ook mag in Italië
niet handsfree worden gebeld
met oortjes.
Fietsen achter op de caravan of
camper moeten worden gemar
keerd met een speciaal reflecte
rend aluminium bord van 50 bij
50 cm.