HETISHIERFANTASTISCHDRUK! 8 NIEUWS '1 'Precies hoe ik me Holland altijd heb voorgesteld' Hoe later, hoe beter Schilder die Boerjatisch en Mandarijn spreekt Cultureel erfgoed of toeristenfuik? Bij de Zaanse Schans, waar het inmiddels zo druk is dat de winkels even op slot moeten, woedt het debat al jaren. Je ziet het overal. Het toerisme gaat ten koste van authenticiteit De poging om de naam van hun huidige standplaats uit te spreken, strandt in iets als 'Zensie Skensie'. Maar 'awesome' vinden nichtjes Sara Bird (19, met hoedje) en Briar Henderson (20) uit Melbourne (Australië) de Zaanse Schans wel. Briar: ,,Dit is precies hoe ik me Holland altijd heb voorgesteld. Molens, houten huis jes, weilanden.'' Ze komen net uit Amsterdam en vinden de drukte best meevallen. Sara: ,,Je kan alles nog steeds goed zien; de toeristen domineren niet.'' Studente logopedie Sara en tandartsassistente Briar maken deze zomer een 'grand tour' door Europa van ongeveer een maand en zijn in Nederland omdat er nogal wat familiehistorie ligt. Briar, trots: ,,Onze oma komt uit Vinedool Vindale? Veenendaal, ja dat." In de hoofdstad logeren ze gratis bij een kennis. Sara: ,,Die geeft ons goede tips; de Dam, het Anne Frank Huis en deze plek dus.'' Wouter Corduwener (30) is elke dag aan de voet van de molens te vinden. Nu ja, bijna elke dag. ,,Bij on weer haak ik af.'' De kunstenaar, afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, verkoopt teke ningen, etsen en houtsnede drukken met molens, fietsen en weilanden en maakt ter plekke, in vijf mi nuten, ook karikaturen. ,,Die doen het goed.'' Het werk kost zo tussen de 15 en 170 euro maar hoe veel dit alles hem oplevert, houdt hij liever in het midden. ,,Ik kan ervan rondkomen en dat is voor een kunstenaar al hartstikke mooi, toch?'' Hij bivakkeert zo'n zeven jaar bij de Zaanse Schans en ziet zichzelf er nog wel een tijd staan. ,,Ik kan mijn creativiteit nog steeds kwijt en vind het contact met de toeristen tof.'' Hij heeft zichzelf en passant negentien talen aange leerd, waaronder Mandarijn, Jamaicaans Creools en, ja wel, de buitenissige Mongoolse taal Boerja tisch. „Zo kan ik écht contact ma ken met mensen." Aan één ding heeft de kunstenaar met zijn eigen YouTubekanaal een hekel. „Toeristen die te cheap zijn om mijn werk te ko pen en er maar een foto van ma ken." r zijn fotogenieke mo lens, pittoreske huisjes en schilderachtige stei- gers, maar dé toeristen magneet van de Zaanse Schans is de weerbestendige reuzen- klomp bij de winkel van Kooijman Souvenirs Clogs. Geen minuut gaat er in het minidorpje voorbij, of een Japans gezin, een Spaans setje of Israëlische vriendinnenclan hijst zich in de houten kolos. Ja, tot in Fu- kuoka moeten er klompfoto's bij de verjaardagsvisite rondgaan. Geinig toch? Nou, wie een dagje in het karakteristieke Zaanse buurtje in Noord-Holland rondscharrelt, komt erachter dat het allemaal niet zo grappig is. Het multiplex gevaarte van zo'n twee bij drie meter is niet minder dan een splijtzwam, steen des aanstoots, paard van Troje mis schien wel, en tevens de reden voor een historische rechtszaak. Wat de een als toffe Instaspot ziet, ziet de an der als symbool van verloedering. Aan de ene kant van het spectrum bevindt zich zo'n joviale figuur als Ko Kraakman van kaasboerderij 'Ca- tharina Hoeve' die voor 13,95 stukjes geitenkaas met lavendel verkoopt. Kraakman heeft er de afgelopen jaren alles aan gedaan om niet minder, maar méér toeristen naar de Schans te praten: hij en de pr-afdeling van de gemeente reisden met succes tour operators over de hele globe af. Blij: ,,Ze komen hier nu overal vandaan. Uit China, Korea, Sri Lanka, Mexico, Brazilië en Argentinië.'' Cultureel erfgoed Aan de andere kant figureert de be dachtzame Piet Koster van de histori sche commissie van de Zaanse Schans die de Venetiaanse toestan den in het door hem zo gekoesterde cultureel erfgoed met frustratie aan ziet. ,,Wat we over de hele wereld zien, zien we ook hier. Het toerisme gaat ten koste van authenticiteit, ter wijl toeristen juist hunkeren naar échte cultuurgeschiedenis.'' Volgens voorzitter Piet Oudega van Stichting de Zaanse Schans, is de 'Vo- lendammisering' van het gebied in gezet met de plaatsing van, jawel, 'the giant clog'. ,,Dat was het eerste eh, ja, 'ding', dat speciaal voor toeristen werd neergezet en niks te maken had met de historie van de Zaanse Schans: het was nooit de bedoeling -Piet Koster, dat hier toeristenwinkels met toeris tische uitstallingen kwamen.'' (zie kader rechtsonder, red). De plaatsing medio jaren 90 leidt zelfs tot een rechtszaak tussen mid denstand en erfgoedhoeders. Er komt een arbitragecommissie van drie wijze mannen die uiteindelijk oor deelt dat de klomp blijven mag. De commissie spoort de kibbelende ge meenschap wel aan 'spelregels' voor het gebied met elkaar af te spreken. Sinds 'klompgate' is het een con tinu gevecht tegen de verkwanseling, verzucht Koster. ,,De Zaanse Schaans hoort eruit te zien als een gebied van rond 1850: dat is de opzet. Maar nu liggen er overal rondvaartboten, is er een fotograaf die de toeristen bij de hoofdingang zo'n beetje bespringt, en was er zelfs een winkelier die de ramen van zijn monumentale pand in een uitgiftepunt voor ijs en stroop wafels veranderde.'' Kraakman van de kaasboerderij verzet zich tegen een 'te rigide aan pak'. ,,Uiteindelijk moeten de onder nemers hier geld verdienen: er wer ken hier wel 400 mensen.'' Maar is hij een cultuurbarbaar? Geenszins. ,,lk heb zelf ook een hekel aan toeris tendorpjes waar je niks dan souve nirwinkeltjes ziet.'' De grote plastic koe op zijn erf, waaruit kinderen li monade konden 'melken', heeft hij als zoenoffer dus maar verwijderd. De architectuurhoeders en winke liers zijn het, tussen het gekibbel door, wel over één ding eens: met het jaarlijkse bezoekcijfer van 2,3 miljoen is in 2018 de max bereikt. Oudega: ,,We hebben met z'n allen vastge steld dat we niet nog meer toeristen willen, willen we het een beetje aan genaam houden.'' En een 'beetje aan genaam' is het in piekperiodes als Pa sen en augustus al niet meer: toeris ten botsen tegen scholieren op de fiets, bewoners worden dol van de foutparkeerders en de kaasboerderij moet de deuren af en toe sluiten. Kraakman: ,,In april was het soms zo druk dat we er geen klanten meer bij konden hebben.'' Over hoe dat moet - de toeristen- stroom indammen - zal waarschijn lijk nog wél lang en uitgebreid wor den geruzied. Het idee van een toe gangspas tot het gebied - voorzichtig geopperd door Oudega en de zijnen - is voor de middenstand onbespreek baar. Kraakman: ,,Het moet openbaar terrein blijven.'' De ondernemers pleiten voor spreiding door 'gevari eerde parkeertarieven' en Koster ziet op zijn beurt wel wat in 'timeslots' voor bezoek. En de reuzenklomp? Die heeft in de loop van de tijd gezelschap gekre gen van nog een paar reuzenklompen en, in de verte, nóg een paar, want, ja, dat is nu eenmaal een wetmatigheid in toeristenoorden, zegt Koster. donderdag 11 juli 2019 GO RISTEN Ja, het wordt er steeds voller. Maar in de rustige maanden (november t/m februari) is een bezoek aan de Zaanse Schans prima te doen. Wie per se in het hoogseizoen wil: ga aan het einde van de middag; vanaf 17.00 zijn de meeste toerbussen vertrokken. Op deze site vind je een 'druktekalen- der': www.dezaanseschans.nl DE SCHILDER Zaanse Schans zucht onder de terreur van de gele reuzenklomp De klomp des aanstoots. Eefje Oomen Zaanse Schans historische commissie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 8