14 ZEELAND Wat hebben goed ademhalen en goed lopen te maken met design? Meer dan je zou denken, leert Karin Bloemen. MASTERCLASS DESIGNERS De een prikt ietwat lusteloos met een vorkje in haar sa lade, de ander hapt gretig een broodje kaas weg. Het is heet deze vrijdagmiddag en de vij ver aan hun voeten verkoelt am per. Achter de lunchende designers het indrukwekkende hoofdkan toor van ABN AMRO op de Zuidas in Amsterdam. Daar wacht cabare tière en zangeres Karin Bloemen en dus is de een iets zenuwachti ger dan de ander. In de ochtend heeft 'La Bloe men' hen onder meer geleerd hoe belangrijk goed ademhalen is en dat een stukje lopen over een po dium veel moeilijker is dan het lijkt. Over een paar minuten wacht het echte werk, want dan moeten de 22 ontwerpers hun stu dio presenteren. Op datzelfde po dium, met een microfoon om de nek en vóór je de collega's, mensen van de organisatie en een tiental coaches. En dan ook nog eens iemand van de pers in de zaal Dus ja, dan spelen de zenuwen een beetje op en smaakt die salade toch net even anders. In de schaduw van de kantoor kolos vertelt Katja Lucas, senior projectmanager Design Works bij de Dutch Design Foundation (DDF) waarom men zeven jaar geleden is begonnen met het pro gramma Driving Dutch Design. Dat tien maanden durende tra ject is een initiatief van ABN AMRO en wordt uitgevoerd door die bank en door de Beroepsorga nisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en de DDF. Elk jaar selecte ren Lucas en Marsha Simon (pro jectmanager en coördinator BNO) in december de studio's die dat professionaliseringstraject aan gaan. 22 designstudio's, waaronder een flink aantal uit Eindhoven, doen mee aan het programma. Daarin worden de talentvolle ont werpers klaargestoomd voor de toekomst. De ontwerpers volgen elke derde donderdag van de maand de masterclasses. Op allerlei gebie den: van profilering, financiering, Het zijn designers, die op een prettige manier heel anders denken dan wij bedrijfsvoering, presentatie tot en met communicatie. Daarnaast ontwikkelen de ontwerpers zich persoonlijk, want iedere deelne mer krijgt een ABN AMRO-coach toegewezen. Vrijwillig Paul van Sprundel is een van die coaches en hij doet het met veel plezier. ,,Het is vrijwillig en je krijgt er ook een beetje tijd voor van ABN AMRO, maar het is vooral heel bijzonder om de jonge talenten te kunnen helpen. En ik krijg ook veel terug, want het zijn toch designers, die op een prettige manier heel anders denken dan wij. Die kennis kan ik vervolgens ook weer kwijt in mijn reguliere werk op de bank, dus het mes snijdt eigenlijk aan twee kanten." Lucas: „Vandaag leren ze hoe ze moeten pitchen; hun studio goed voor het voetlicht moeten bren gen, onder leiding van Karin Bloe men. Dat gaan we over een tijdje nog een keer oefenen en in okto ber krijgen ze dan hun vuurdoop tijdens de Dutch Design Week. Voor die bijeenkomst kunnen de designers hun gedroomde cliënten uitnodigen, daar helpen wij ze mee. Die mensen zitten dan in de zaal, in het Klokgebouw, en dan moet al het werk van de voorbije maanden bij elkaar komen." Naast die pitches is er ook een tentoon stelling en wordt er een publicatie gepresenteerd. Is wat Driving Dutch Design doet eigenlijk niet iets dat thuis hoort op een academie? Lucas: ,,Die hebben dat wel geprobeerd, maar de opleiding zit echt al ram- vol. Ik denk dat het goed is dat je tijdens de studie je helemaal stort op het vakgebied. En als je een maal weet wie je bent en wat je kan, dat je daarna die zakelijke kant aanpakt. En dan komt DDD dus om de hoek kijken." In de flinke theaterzaal van de bank, waar gewoonlijk topman Kees van Dijkhuizen jaarcijfers en plannen bekendmaakt, zit nu Je ontwikkelen als ondernemer was voor mij, na de studie, helemaal nieuw Karin Bloemen op rij negen, met een schrijfblokje op schoot. En ze kijkt en luistert aandachtig en geeft rake adviezen na elke pitch. Dat gaat van 'Pak eens wat meer tijd, die heb je zat hoor', en: 'Leg het probleem maar bij het publiek, dan ben jij er vanaf, tot: 'Gebruik de kleur in je stem, die is namelijk prachtig'. En als iemand helemaal stilvalt, fluistert-roept de theatervrouw 'geef een voorbeeldje', om zo de ontwerper - zichtbaar opgelucht - weer op het goede spoor te helpen. Ontwikkelen Een van de deelnemers is Billy van Katwijk, in 2017 afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven met tassen, gemaakt van dieren- magen. ,,Je ontwikkelen als onder nemer was voor mij, na de studie, helemaal nieuw. Met schade en schande kom je dan verder. In dit traject worden we bij de hand ge nomen en dat fungeert ook als stok achter de deur: héél zinvol. Het belangrijkste dat ik heb ge leerd, is dat ik moet kiezen; ik kan niet alles doen." En praktisch? La chend: ,,Ik heb - dankzij mijn coach - geleerd goede offertes te maken. En ik heb inmiddels ook een goede boekhouder." Het pitchen, zo zegt ze, is niet echt haar ding, maar: ,,Het gaat steeds beter. En wat Karin Bloemen ons leert is top, ik heb er nu veel meer vertrouwen in." donderdag 11 juli 2019 VL ■':j Karin Bloemen geeft de masterclass presenteren aan de designers. ,,Wat ze ons leert is top." foto marlies wessels 'Gebruik de kleur in je stem!' Rob Schoonen Amsterdam/Eindhoven -Paul van Sprundel, coach -Billy van Katwijk, designer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 59