7 DE VLAAMSE REGERING donderdag 11 juli 2019 nuari terug in Den Haag. En zegt: „Nederland beviel en bevalt me ma teloos." En ook: ,,Ik ben een grensge val." Letterlijk, voegt hij daaraan toe. Als geboren Bruggeling kent hij de grensregio. Zijn echtgenote Miranda de Schepper is afkomstig uit het Ne derlandse Koewacht. Schoonouders en een schoonzus wonen in Terneu- zen, een schoonbroer in Zuiddorpe. We praten met hem in de Oude Deputatiezaal van het Provinciehuis in Gent. Om te polsen hoe het naar zijn idee staat met de verstandhou ding tussen Vlaanderen en Zeeland. North Sea Port (NSP) D'havé: ,,De hele mentaliteit is sinds 1 januari 2018, toen North Sea Port werd gevormd, heel snel omgeslagen. Economisch gezien en ook politiek is er een sterke vervlechting tussen Vlaanderen en Zeeland ontstaan. De fusie heeft al vele schaalvoordelen opgeleverd. Met 14,5 miljard euro aan toegevoegde waarde is NSP de derde haven van Europa, na Rotterdam en Antwerpen. Met op dit moment 525 bedrijven en honderdduizend te werkstellingen. In Rotterdam en Antwerpen gaat het om overslag en petrochemie. Gent en Zeeland Sea ports vormen samen een industriële haven, de schepen die hier komen hebben ook echt een lokale bestem ming, voor de plaatselijke industrie. Denk aan DOW en Yara. Omdat het niet om overslag draait, is er veel minder onnodig verkeer. Daarmee heeft NSP meer toekomst dan vele andere havens, zeker in het licht van het beperken van uitstoot van CO2." ,,De grote gedachte achter de haven- fusie is heel rationeel, bedrijfs-eco- nomisch. Emotie staat buiten spel. Dat was wel anders tijdens mijn eer ste periode als Algemeen Afgevaar digde van 2008 tot 2014. De commo tie over de ontpoldering van de Hed- wigepolder draaide bijna op irratio nele gevoelens. Vlamingen begrepen niet waarom Zeeuwen de emoties van 1953 erbij haalden. Er zou vrucht bare grond worden opgeofferd voor Antwerpse havenbelangen, dat en andere indianenverhalen deden de ronde. Politiek kwam de relatie op scherp te staan. Ik heb in die tijd een fietstocht door Zeeland gemaakt, omdat ik het als mijn taak zag begrip op te brengen voor Nederland. Ik sprak bestuurders, mensen van be drijven, mensen in de straat. Met de burgemeester Jan-Frans Mulder van Hulst fietste ik naar Saeftinghe. We begrepen elkaar. We moesten ver mijden dat de Hedwigekwestie naar het Permanent Hof van Arbitrage zou worden gebracht. Dan was de ontpoldering echt een atoombom ge worden. Op diplomatiek niveau zijn we eruit gekomen, de wrange gevoe lens zijn weggewerkt. Onze relatie is daardoor schokbestendiger, robuus ter geworden." Verbindingen ,,Wat verbindt Nederland en Vlaan deren? Dan heb je het meteen over onderwerpen als zeespiegelstijging en energietransitie. Daarover werd gesproken op de topontmoetingen tussen Vlaanderen en Nederland. Het begon met een gezamenlijke handelsmissie naar Texas in 2011. Een jaar later was de eerste topontmoe- Laatde Fransen maar in Vlaamse en Zeeuwse bedrijven binnen stromen ting met premier Rutte en Kris Pee- ters, de toenmalige minister-presi dent van Vlaanderen, en de ministers van Verkeer en waterstaat. Vorig jaar was in Middelburg alweer de vierde top. Telkens worden er grensverleg gende afspraken gemaakt, die tien jaar geleden volstrekt onmogelijk zouden zijn geweest. Vorig jaar is be sloten tot samenwerking tussen de Universiteit Gent en de Campus Zee land. Ze buigen zich over deltavraag stukken als alternatieve voeding, stij ging van de zeespiegel en het off shore opwekken van stroom. Er wordt gekeken of de samenwerking kan worden doorvertaald in een mas- teropleiding watermanagement in Zeeland. Bijkomend doel is dat er meer jonge mensen ter plekke blij ven of terugkeren. En als je dan toch daar een universiteit wilt, ga dan naar Gent." Binnenvaart ,,We overleggen over wegen en spoor in de Kanaalzone. De steeds vaker en langer openstaande brug bij Sluiskil vormt hoe langer hoe meer een ob stakel voor het goederenspoorver- keer. Er is onder voorzitterschap van Karla Peijs een speciaal overleg over de spoorverbinding van Terneuzen naar Gent. Dat soort zaken past in een groter plaatje, zoals de corridor naar de Middellandse Zee. Ook de Seine-Schelde-verbinding hebben we in het vizier. De Franse president Macron heeft na druk van onze kant besloten toch door te gaan met de aanleg van een nieuw kanaal tussen Compiègne en Cambrai. Dan heb je het over 106 kilometer, kostprijs 4,5 miljard. Alles staat klaar, de werk zaamheden kunnen volgend voorjaar beginnen. Vlaanderen heeft de Leie al aangepast: bruggen verbreed en verhoogd en een nieuwe sluis bij Kortrijk. Allemaal om capaciteit te creëren voor duwvaart-convooien. Terneuzen wordt straks de high-way voor de nieuwe generatie binnen vaartschepen van 4500 ton en drie la gen containers. De bestaande sluis en een stukje van de nieuwe worden er voor vrijgemaakt." Nederlandse taal ,,De Seine-Schelde-verbinding kun nen we als ruggengraat gebruiken voor nieuwe samenwerking. De regio Hauts-de France zit in hetzelfde cul turele landschap als Vlaanderen en Zeeland. Je ziet dat aan de gehecht heid aan tradities, aan de bouw, aan de taal. Terug naar het voormalige Graafschap Vlaanderen, zo voelt het. Dat besloeg tijdens de middeleeu wen een deel van Noord-Frankrijk, Vlaanderen en het huidige Zeeuws- Vlaanderen. In Noord-Frankrijk zie je een toenemende bereidheid om Nederlands te leren, gemiddeld vier duizend leerlingen per jaar op mid delbare scholen. Dat gebeurt met het oog op werkgelegenheid. In de Franse regio is 11 tot 12 procent werk loos, in Vlaanderen en Zeeland is schaarste aan arbeidskrachten. Laat de Fransen maar in Vlaamse en Zeeuwse bedrijven binnenstromen. Identiteit speelt hier minder dan bij voorbeeld in Limburg. Wat ons ver bindt, is de feitelijkheid van elke dag. We delen nog geen identiteit. Mis schien hoeft dat ook niet." PM gevoelens zijn weggewerkt'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 35