7
DE VLAAMSE REGERING
donderdag 11 juli 2019
nuari terug in Den Haag. En zegt:
„Nederland beviel en bevalt me ma
teloos." En ook: ,,Ik ben een grensge
val." Letterlijk, voegt hij daaraan toe.
Als geboren Bruggeling kent hij de
grensregio. Zijn echtgenote Miranda
de Schepper is afkomstig uit het Ne
derlandse Koewacht. Schoonouders
en een schoonzus wonen in Terneu-
zen, een schoonbroer in Zuiddorpe.
We praten met hem in de Oude
Deputatiezaal van het Provinciehuis
in Gent. Om te polsen hoe het naar
zijn idee staat met de verstandhou
ding tussen Vlaanderen en Zeeland.
North Sea Port (NSP)
D'havé: ,,De hele mentaliteit is sinds
1 januari 2018, toen North Sea Port
werd gevormd, heel snel omgeslagen.
Economisch gezien en ook politiek is
er een sterke vervlechting tussen
Vlaanderen en Zeeland ontstaan. De
fusie heeft al vele schaalvoordelen
opgeleverd. Met 14,5 miljard euro aan
toegevoegde waarde is NSP de derde
haven van Europa, na Rotterdam en
Antwerpen. Met op dit moment 525
bedrijven en honderdduizend te
werkstellingen. In Rotterdam en
Antwerpen gaat het om overslag en
petrochemie. Gent en Zeeland Sea
ports vormen samen een industriële
haven, de schepen die hier komen
hebben ook echt een lokale bestem
ming, voor de plaatselijke industrie.
Denk aan DOW en Yara. Omdat het
niet om overslag draait, is er veel
minder onnodig verkeer. Daarmee
heeft NSP meer toekomst dan vele
andere havens, zeker in het licht van
het beperken van uitstoot van CO2."
,,De grote gedachte achter de haven-
fusie is heel rationeel, bedrijfs-eco-
nomisch. Emotie staat buiten spel.
Dat was wel anders tijdens mijn eer
ste periode als Algemeen Afgevaar
digde van 2008 tot 2014. De commo
tie over de ontpoldering van de Hed-
wigepolder draaide bijna op irratio
nele gevoelens. Vlamingen begrepen
niet waarom Zeeuwen de emoties
van 1953 erbij haalden. Er zou vrucht
bare grond worden opgeofferd voor
Antwerpse havenbelangen, dat en
andere indianenverhalen deden de
ronde. Politiek kwam de relatie op
scherp te staan. Ik heb in die tijd een
fietstocht door Zeeland gemaakt,
omdat ik het als mijn taak zag begrip
op te brengen voor Nederland. Ik
sprak bestuurders, mensen van be
drijven, mensen in de straat. Met de
burgemeester Jan-Frans Mulder van
Hulst fietste ik naar Saeftinghe. We
begrepen elkaar. We moesten ver
mijden dat de Hedwigekwestie naar
het Permanent Hof van Arbitrage
zou worden gebracht. Dan was de
ontpoldering echt een atoombom ge
worden. Op diplomatiek niveau zijn
we eruit gekomen, de wrange gevoe
lens zijn weggewerkt. Onze relatie is
daardoor schokbestendiger, robuus
ter geworden."
Verbindingen
,,Wat verbindt Nederland en Vlaan
deren? Dan heb je het meteen over
onderwerpen als zeespiegelstijging
en energietransitie. Daarover werd
gesproken op de topontmoetingen
tussen Vlaanderen en Nederland.
Het begon met een gezamenlijke
handelsmissie naar Texas in 2011. Een
jaar later was de eerste topontmoe-
Laatde
Fransen
maar in
Vlaamse en
Zeeuwse
bedrijven
binnen
stromen
ting met premier Rutte en Kris Pee-
ters, de toenmalige minister-presi
dent van Vlaanderen, en de ministers
van Verkeer en waterstaat. Vorig jaar
was in Middelburg alweer de vierde
top. Telkens worden er grensverleg
gende afspraken gemaakt, die tien
jaar geleden volstrekt onmogelijk
zouden zijn geweest. Vorig jaar is be
sloten tot samenwerking tussen de
Universiteit Gent en de Campus Zee
land. Ze buigen zich over deltavraag
stukken als alternatieve voeding, stij
ging van de zeespiegel en het off
shore opwekken van stroom. Er
wordt gekeken of de samenwerking
kan worden doorvertaald in een mas-
teropleiding watermanagement in
Zeeland. Bijkomend doel is dat er
meer jonge mensen ter plekke blij
ven of terugkeren. En als je dan toch
daar een universiteit wilt, ga dan naar
Gent."
Binnenvaart
,,We overleggen over wegen en spoor
in de Kanaalzone. De steeds vaker en
langer openstaande brug bij Sluiskil
vormt hoe langer hoe meer een ob
stakel voor het goederenspoorver-
keer. Er is onder voorzitterschap van
Karla Peijs een speciaal overleg over
de spoorverbinding van Terneuzen
naar Gent. Dat soort zaken past in
een groter plaatje, zoals de corridor
naar de Middellandse Zee. Ook de
Seine-Schelde-verbinding hebben
we in het vizier. De Franse president
Macron heeft na druk van onze kant
besloten toch door te gaan met de
aanleg van een nieuw kanaal tussen
Compiègne en Cambrai. Dan heb je
het over 106 kilometer, kostprijs 4,5
miljard. Alles staat klaar, de werk
zaamheden kunnen volgend voorjaar
beginnen. Vlaanderen heeft de Leie
al aangepast: bruggen verbreed en
verhoogd en een nieuwe sluis bij
Kortrijk. Allemaal om capaciteit te
creëren voor duwvaart-convooien.
Terneuzen wordt straks de high-way
voor de nieuwe generatie binnen
vaartschepen van 4500 ton en drie la
gen containers. De bestaande sluis en
een stukje van de nieuwe worden er
voor vrijgemaakt."
Nederlandse taal
,,De Seine-Schelde-verbinding kun
nen we als ruggengraat gebruiken
voor nieuwe samenwerking. De regio
Hauts-de France zit in hetzelfde cul
turele landschap als Vlaanderen en
Zeeland. Je ziet dat aan de gehecht
heid aan tradities, aan de bouw, aan
de taal. Terug naar het voormalige
Graafschap Vlaanderen, zo voelt het.
Dat besloeg tijdens de middeleeu
wen een deel van Noord-Frankrijk,
Vlaanderen en het huidige Zeeuws-
Vlaanderen. In Noord-Frankrijk zie
je een toenemende bereidheid om
Nederlands te leren, gemiddeld vier
duizend leerlingen per jaar op mid
delbare scholen. Dat gebeurt met het
oog op werkgelegenheid. In de
Franse regio is 11 tot 12 procent werk
loos, in Vlaanderen en Zeeland is
schaarste aan arbeidskrachten. Laat
de Fransen maar in Vlaamse en
Zeeuwse bedrijven binnenstromen.
Identiteit speelt hier minder dan bij
voorbeeld in Limburg. Wat ons ver
bindt, is de feitelijkheid van elke dag.
We delen nog geen identiteit. Mis
schien hoeft dat ook niet."
PM
gevoelens zijn weggewerkt'