Ferry onder vleugels van Westerscheldetunnel ZEELAND 3 afstel komt. Tweede Kamerlid Isa- belle Diks (GroenLinks) en Jean Debie, bestuurder van de vakbond VBM, riepen gisteren bij Omroep Zeeland Defensie op om in plaats van een kazerne te bouwen voor mariniers, er een te bouwen voor douane en marechaussee. Stemmingmakerij Provinciebestuurder Dick van de Velde houdt de moed erin. ,,Ik denk dat we ons vast moeten hou den aan de afspraken, wat iedereen ook vindt of wat er aan stemming makerij gedaan wordt. Wij hebben te maken met de staatssecretaris als beslissingnemer. Er is dan af en toe wat uitstel omdat er inhoudelijk wat aan gepeuterd moet worden, maar wij hebben nog geen enkel bericht of signaal ontvangen dat de afspraak om de marinierskazerne te bouwen niet meer staat. Ik heb nog even met Defensie gebeld en die zeggen precies hetzelfde", al dus gedeputeerde Van de Velde. In Vlissingen laat wethouder Albert Vader weten: ,,Als college van B en W laten we ons niet verleiden om ons met het medezeggenschaps- traject te gaan bemoeien. Wij gaan gewoon uit van een betrouwbare Rijksoverheid waarmee wij afspra ken hebben gemaakt over de reali satie van een kazerne voor 1800 mariniers in Vlissingen." Van de Velde kijkt uit naar het debat dat de Tweede Kamer na de zomer gaat voeren over de mari nierskazerne. Daar ligt de sleutel. ,,Ik zit er met spanning op te wach ten. Alle vervolgstappen hangen van dat debat af." Met het verken nen van een alternatief voor de komst van de mariniers is Zeeland niet bezig. „Absoluut niet Ik wil daar niet op vooruitlopen", zegt Van de Velde resoluut. ,,Ik ga me niet op hetzelfde pad begeven als de mensen die proberen iedereen te beïnvloeden." getjes, maar het lijkt steeds meer, en dus erger te worden." Het over leg kost tijd. Veel tijd, zeker nu de hele operatie Michiel Adriaans- zoon de Ruyter Kazerne, officieel als een 'reorganisatie' wordt be schouwd. Ter herinnering, toen in 2012 het besluit viel om de mari niers een nieuw onderkomen te bieden aan de Vlissingse Buitenha ven, werd 2017 als jaar van inge bruikname genoemd. Inmiddels is het openingsjaar al verschoven naar 2024. Op zijn vroegst Tegenstanders vinden dat het be sluit uit 2012 door de tijd is achter haald. Marinier Jonk is niet de enige die verwacht dat van uitstel gaan voeren met de medezeggen schap over de verhuizing en de nog te bouwen kazerne in Vlissingen. Jonk zei deze week dat binnen het overleg de argumenten tegen de verhuizing steeds duidelijker worden. „Defensie heeft nog niet nagedacht over de be drijfsvoering. Ze zijn wel druk bezig met de vraag: hoe gaan we de kazerne bouwen, wat gaan we er neerzetten? Maar niet met de vraag: hoe gaan we hem in gebruik nemen?" Jonk noemde als voorbeeld het gebrek aan oefen mogelijkheden in Zeeland. Zo moeten de mariniers voor het oe fenen met hun pantservoertuigen naar de Leusderheide, ook na de verhuizing naar Vlissingen. Dat alleen al kost één miljoen aan extra ver plaatsingskos ten, zei Jonk. „En er komen steeds wat dingetjes bij, kleine din- De provincie en de WST onderte kenden deze week een intentiever klaring. Daarin staat dat de ferry vanaf 2020 tien jaar lang onder de vleugels van de NV Westerschelde tunnel komt. Sinds september 2018 vormt de WST samen met doch teronderneming Movenience (het bedrijf dat de t-tags uitgeeft) al een interim-directie van de Wester- schelde Ferry. Die situatie wordt vanaf 2020 geformaliseerd door het fietsvoetveer een dochter van de WST te maken. Beleving Volgens de provincie is dat een goede zet. De Westerschelde Ferry weet zich gesteund door een sterke organisatie die de kennis en kunde levert die nodig is om het fietsvoet veer op een degelijke manier te ex ploiteren. De afgelopen tijd is al het nodige gedaan om de organisatie van de veerdienst te versterken. Ook zijn voorzieningen voor reizi gers verbeterd en is er geïnvesteerd in meer beleving aan boord waar door de veerdienst een betere uit straling moet krijgen. Het plan is vooral in de zomer de veerdienst als toeristische attractie aan te prij- Er is al het nodige gedaan om de organisatie van het veer te versterken zen. Vorig jaar is besloten dat de prijs voor losse kaartjes in de zo mer omhoog mocht. Een retourtje met de fiets kost nu 10 euro. Met de extra inkomsten kan de overtocht aantrekkelijker worden gemaakt voor toeristen. Om de verkoopser vice te verbeteren, is geïnvesteerd in een online ticketsysteem. Drank Verder zijn in Vlissingen de fiet senstalling al gerenoveerd en de bestrating vernieuwd. Dit jaar wordt het groen rond de terminal aangepakt. Zowel in Breskens als in Vlissingen krijgen de terminals een flinke opknapbeurt. Verdere upgrades zijn nieuwe verlichte logo's, bankjes en borden en een speelvoorziening voor kinderen. De kaartautomaten krijgen een lo gischer menu en zijn voortaan al tijd beschikbaar. Er komen grotere informatieborden in de terminals en op de schepen. De drankauto maten in de wachtruimtes zijn ver- vangen door modernere machines, de drankvoorziening aan boord is luxer. De provincie nam de exploitatie van de veerdienst tussen Vlissin- gen en Breskens in 2014 noodge dwongen op zich, omdat geen commerciële exploitant erin wilde stappen. De verliezen leidden stee vast tot politiek rumoer in Provin ciale Staten, onder meer over de dienstregeling. Vorig jaar besloten de Staten tot rust in de tent: de bij drage stijgt van 5 naar 5,5 miljoen euro per jaar, de dienstregeling blijft hetzelfde, veelgebruikers be talen nauwelijks meer en scholie ren krijgen korting (ze mogen mee voor 12,50 euro per maand). Alleen losse kaartjes zijn fors duurder ge worden. donderdag 11 juli 2019 mariniers dieper in 't zand Het fietsvoetveer Vlissingen- Breskens wordt per 1 januari 2020 een dochterbedrijf van de NV Westerscheldetunnel (WST). Volgens de provincie is een ster kere organisatie achter de Wes- terschelde Ferry BV nodig. Het is niet bedoeling dat de NV Wes- terscheldetunnel financiële te korten van het fietsvoetveer zal aanvullen. Frank Balkenende Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 31