Ferry onder vleugels van Westerscheldetunnel
ZEELAND 3
afstel komt. Tweede Kamerlid Isa-
belle Diks (GroenLinks) en Jean
Debie, bestuurder van de vakbond
VBM, riepen gisteren bij Omroep
Zeeland Defensie op om in plaats
van een kazerne te bouwen voor
mariniers, er een te bouwen voor
douane en marechaussee.
Stemmingmakerij
Provinciebestuurder Dick van de
Velde houdt de moed erin. ,,Ik
denk dat we ons vast moeten hou
den aan de afspraken, wat iedereen
ook vindt of wat er aan stemming
makerij gedaan wordt. Wij hebben
te maken met de staatssecretaris als
beslissingnemer. Er is dan af en toe
wat uitstel omdat er inhoudelijk
wat aan gepeuterd moet worden,
maar wij hebben nog geen enkel
bericht of signaal ontvangen dat de
afspraak om de marinierskazerne
te bouwen niet meer staat. Ik heb
nog even met Defensie gebeld en
die zeggen precies hetzelfde", al
dus gedeputeerde Van de Velde. In
Vlissingen laat wethouder Albert
Vader weten: ,,Als college van B en
W laten we ons niet verleiden om
ons met het medezeggenschaps-
traject te gaan bemoeien. Wij gaan
gewoon uit van een betrouwbare
Rijksoverheid waarmee wij afspra
ken hebben gemaakt over de reali
satie van een kazerne voor 1800
mariniers in Vlissingen."
Van de Velde kijkt uit naar het
debat dat de Tweede Kamer na de
zomer gaat voeren over de mari
nierskazerne. Daar ligt de sleutel.
,,Ik zit er met spanning op te wach
ten. Alle vervolgstappen hangen
van dat debat af." Met het verken
nen van een alternatief voor de
komst van de mariniers is Zeeland
niet bezig. „Absoluut niet Ik wil
daar niet op vooruitlopen", zegt
Van de Velde resoluut. ,,Ik ga me
niet op hetzelfde pad begeven als
de mensen die proberen iedereen
te beïnvloeden."
getjes, maar het lijkt steeds meer,
en dus erger te worden." Het over
leg kost tijd. Veel tijd, zeker nu de
hele operatie Michiel Adriaans-
zoon de Ruyter Kazerne, officieel
als een 'reorganisatie' wordt be
schouwd. Ter herinnering, toen in
2012 het besluit viel om de mari
niers een nieuw onderkomen te
bieden aan de Vlissingse Buitenha
ven, werd 2017 als jaar van inge
bruikname genoemd. Inmiddels is
het openingsjaar al verschoven
naar 2024.
Op zijn vroegst
Tegenstanders vinden dat het be
sluit uit 2012 door de tijd is achter
haald. Marinier Jonk is niet de
enige die verwacht dat van uitstel
gaan voeren met de medezeggen
schap over de verhuizing en de nog
te bouwen kazerne in Vlissingen.
Jonk zei deze week dat binnen
het overleg de argumenten tegen
de verhuizing steeds duidelijker
worden. „Defensie heeft nog
niet nagedacht over de be
drijfsvoering. Ze zijn wel
druk bezig met de vraag:
hoe gaan we de kazerne
bouwen, wat gaan we er
neerzetten? Maar niet
met de vraag: hoe gaan
we hem in gebruik
nemen?" Jonk
noemde
als voorbeeld het gebrek aan oefen
mogelijkheden in Zeeland. Zo
moeten de mariniers voor het oe
fenen met hun pantservoertuigen
naar de Leusderheide,
ook na de verhuizing
naar Vlissingen.
Dat alleen al kost
één miljoen
aan extra ver
plaatsingskos
ten, zei Jonk.
„En er komen
steeds wat
dingetjes bij,
kleine din-
De provincie en de WST onderte
kenden deze week een intentiever
klaring. Daarin staat dat de ferry
vanaf 2020 tien jaar lang onder de
vleugels van de NV Westerschelde
tunnel komt. Sinds september 2018
vormt de WST samen met doch
teronderneming Movenience (het
bedrijf dat de t-tags uitgeeft) al een
interim-directie van de Wester-
schelde Ferry. Die situatie wordt
vanaf 2020 geformaliseerd door het
fietsvoetveer een dochter van de
WST te maken.
Beleving
Volgens de provincie is dat een
goede zet. De Westerschelde Ferry
weet zich gesteund door een sterke
organisatie die de kennis en kunde
levert die nodig is om het fietsvoet
veer op een degelijke manier te ex
ploiteren. De afgelopen tijd is al het
nodige gedaan om de organisatie
van de veerdienst te versterken.
Ook zijn voorzieningen voor reizi
gers verbeterd en is er geïnvesteerd
in meer beleving aan boord waar
door de veerdienst een betere uit
straling moet krijgen. Het plan is
vooral in de zomer de veerdienst
als toeristische attractie aan te prij-
Er is al het nodige
gedaan om de
organisatie van het
veer te versterken
zen. Vorig jaar is besloten dat de
prijs voor losse kaartjes in de zo
mer omhoog mocht. Een retourtje
met de fiets kost nu 10 euro. Met de
extra inkomsten kan de overtocht
aantrekkelijker worden gemaakt
voor toeristen. Om de verkoopser
vice te verbeteren, is geïnvesteerd
in een online ticketsysteem.
Drank
Verder zijn in Vlissingen de fiet
senstalling al gerenoveerd en de
bestrating vernieuwd. Dit jaar
wordt het groen rond de terminal
aangepakt. Zowel in Breskens als in
Vlissingen krijgen de terminals
een flinke opknapbeurt. Verdere
upgrades zijn nieuwe verlichte
logo's, bankjes en borden en een
speelvoorziening voor kinderen.
De kaartautomaten krijgen een lo
gischer menu en zijn voortaan al
tijd beschikbaar. Er komen grotere
informatieborden in de terminals
en op de schepen. De drankauto
maten in de wachtruimtes zijn ver-
vangen door modernere machines,
de drankvoorziening aan boord is
luxer.
De provincie nam de exploitatie
van de veerdienst tussen Vlissin-
gen en Breskens in 2014 noodge
dwongen op zich, omdat geen
commerciële exploitant erin wilde
stappen. De verliezen leidden stee
vast tot politiek rumoer in Provin
ciale Staten, onder meer over de
dienstregeling. Vorig jaar besloten
de Staten tot rust in de tent: de bij
drage stijgt van 5 naar 5,5 miljoen
euro per jaar, de dienstregeling
blijft hetzelfde, veelgebruikers be
talen nauwelijks meer en scholie
ren krijgen korting (ze mogen mee
voor 12,50 euro per maand). Alleen
losse kaartjes zijn fors duurder ge
worden.
donderdag 11 juli 2019
mariniers dieper in 't zand
Het fietsvoetveer Vlissingen-
Breskens wordt per 1 januari
2020 een dochterbedrijf van de
NV Westerscheldetunnel (WST).
Volgens de provincie is een ster
kere organisatie achter de Wes-
terschelde Ferry BV nodig. Het
is niet bedoeling dat de NV Wes-
terscheldetunnel financiële te
korten van het fietsvoetveer zal
aanvullen.
Frank Balkenende
Vlissingen