WERK Waarom wij beter zijn dan zij Handboek werken over de grens mf peSPeCJ Bijrijder 18 Je brein op het werk WAT DOET EEN.... Werken in het buitenland is verfrissend, maar kan tegelijkertijd best lastig zijn. Wie de cultuur van de ander niet kent, maakt zomaar een misstap. De Amerikaanse hoogleraar Erin Meyer beschrijft de valkuilen in haar boek The Culture Map. Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? De Tour de France is in volle gang en het is nogal belangrijk voor onze eigen waarde hoe'onze jongens' het ervanaf brengen. Doen ze het goed, dan voelen we ons fantastisch. We zijn aan het 'BIRG-en', aldus psychologiegrootheid Robert Cialdini. BIRG staat voor: Bas- ken In Reflected Glory, we wen telen ons in de overwinning die afstraalt van onze helden. Dylan Groenewegen zijn niet zomaar mensen. Ze horen bij ons, ze zijn net als wij Neder landers. En we vinden mensen die bij ons cluppie horen goed en 'de anderen', in dit geval de Slowaak Peter Sagan of de Australiër Michael Matthews, slecht. Deze groepsvorming komt overal voor en kan door aller lei eigenschappen en voorkeu ren ontstaan: jongens tegen de meiden, Ajax tegen PSV, lunchwandelaars tegen ach- ter-het-bureau-eters, of zelfs hoe je een wc-rol ophangt. competitie en teamgevoel is nooit weg. We hebben meer vertrouwen in de mensen van ons eigen clubje, we werken er liever mee samen en we verge ven hen makkelijker fouten. Het wordt vervelend wan neer groepen elkaar bmnen een bedrijf tegenwerken. Want de anderen, de out- group, sluiten we liever buiten. We hebben snel kritiek op ze en scheren ze makkelijk over een kam. Dit levert stressvolle situaties op, maar kost ook geld wanneer binnen een bedrijf tien keer hetzelfde wiel wordt uitgevonden omdat afdeling A niet praat met afdeling B. Hoe zorg je dat er binnen het bedrijf geBIRGt wordt? Stel een gezamenlijk doel voorop. Zorg dat iedereen de bedrijfs- missie kan dromen en zoek een concurrent die jullie met vereende krachten van de markt willen vegen. Deel voorbeelden van afdelingen die succes behaalden door samenwerking. En probeer te ontdekken wat je gemeen hebt met mensen uit de andere groep. Er is altijd een interesse of eigenschap waarin je het zelfde bent. Dat je graag de Tour kijkt, of juist niet. n Hong Kong moet je een visite kaartje met twee handen aangeven aan de hoogste baas die aan tafel plaatsneemt. Het kaartje dat je terugkrijgt, moet je aandachtig bekijken en tot het einde van de bijeenkomst naast je laten liggen. Zomaar in je tas stoppen? Dat is een absolute no-go. Dat ontdekte Shima Zeroual (35) toen ze voor haar werk als salesmanager naar Azië vertrok. Ze doet al vijftien jaar internationaal zaken, tegenwoordig veel binnen Europa. Ze werkt onder andere voor Duitse klanten. ,,Héél hiërarchisch. Herr dit, Fraulein dat. Ik zeg dat heel soms, vaker noem ik mensen gewoon bij de voornaam. Dat doe ik expres. Ik ben bang dat als ik die hiërarchie aanhoud, de klant en ik niet meer op hetzelfde niveau zitten." De zakenwereld wordt steeds internationaler, maar dat betekent niet dat alle cultuurverschillen verdwenen zijn. ,,Helaas heeft de overgrote meerderheid van de mana gers die internationaal zakendoen, weinig besef van de invloed van cultuur op hun werk'', schrijft de Amerikaanse hoogleraar Erin Meyer in haar bestseller The Culture Map, die recent in Nederlandse vertaling is verschenen. Sterker nog, zegt ze: nu veel communicatie via virtuele media verloopt, is de kans dat het misgaat alleen maar groter, omdat je subtiele cultuursignalen op die manier niet oppikt. Haar boek biedt hulp en vertelt hoe bepaalde cultu ren in elkaar zitten en hoe je daar in het zakenleven mee om kunt gaan. In 2011 kwamen 31.000 arbeids migranten naar ons land die zich inschreven bij een gemeente, blijkt uit cijfers die het CBS begin dit jaar publiceerde. Hiervan waren ongeveer vier op de tien kennismigrant. Hoe veel Nederlanders in het buitenland aan het werk zijn, wordt niet geregis treerd. Zeroual lacht. ,,The Culture Map is mijn bijbel!" Ze doet altijd haar huis- 'In Singapore moetje met ze meepraten, in Japan hoor je je bij bedrijven je schoenen uit te doen' werk als ze voor zaken afreist naar een bepaald land. ,,Hoe moet ik me gedragen, wat moet ik doen, wat zijn de normen en waarden in het desbe treffende land? In Taiwan draag je niet te veel oorbellen en accessoires, in Thailand is het gebruikelijk om complimenten te geven over het land. In Canada zijn ze allergisch voor verkooppraatjes, best lastig als je salesmanager bent. In Singapore moet je met ze meepraten, ze vooral niet tegenspreken, en in Japan moet je bij sommige bedrijven je schoenen uitdoen." Feedback Inlezen voorkomt niet alles. Zeroual: ,,Ik heb een keer knallende ruzie gehad met een Amerikaanse collega. Ze vond me rude. Ik gaf heel eerlijk feedback, en dat werd als negatief ervaren. Mensen schrikken snel van Nederlanders." Dat beaamt onderhandelcoach Merel van der Wouden (32), die vier jaar in Canada heeft gewerkt. Haar donderdag 11 juli 2019 GO Want Mike Teunissen en Ook in bedrijven komen groepjes en kliekjes in allerlei soorten en maten voor. Dat kan positief zijn. Een beetje JERREL SPORKSLEDE (49) is bijrijder bij transportbedrijf Euser. Lijkt dit je wat? Kijk voor vaca tures op de site van deze krant bij /werkt Zorg jij voor een goede sfeer in de cabine? ,,Ja, soms wel. Ik houd van muziek en draai weleens aan de knoppen. Muziek en airconditioning helpen om actief te blijven.'' Moet je gespierd zijn voor al dat sjouwen? ,,Je moet kracht in je armen hebben en niet zeuren. Ik kom vaak in de sportschool." In samenwerking met Nationale Vacaturebank Ruzie omdat MARLOE VAN DER SCHRIER -SHIMA ZEROUAL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18