10 NIEUWS Fotograaf Julius Rooymans en modeontwerper Hans Ubbink maakten een minutieuze replica van De Nachtwacht. Een immense klus: de kostuums, de look-a-likes. ,,Die hond hadden we in één keer.'' Rembrandt bracht de werkelijkheid naar het schilderij, wij brengen het schilderij naar de werkelijkheid. Dat is het credo van fotograaf Julius Rooy mans (47) en modeontwerper Hans Ubbink (57). Acht maanden werkten ze aan Nachtwacht36o - The other side of art. Als je de grote loods aan de Oosten burgermiddenstraat 101 betreedt en daar een groot schilderij ziet hangen, denk je even dat het hier om de echte Nachtwacht gaat. Maar die wordt mo menteel in het Rijksmuseum publie kelijk achter glas onderzocht voor een aanstaande restauratie, dus moet het om een 'andere' Nachtwacht gaan. Dat is ook zo. Het gaat hier om een heden daagse, fotografische replica van het bekendste schilderij van Rembrandt uit 1642. Haarscherp en griezelig goed lijkend op het origineel. Daarnaast zijn op de expositie nog 35 afgeleide portretten en objecten van dit project te zien. Rooymans: ,,Een tijd geleden zagen we in een galerie een bewerking van De Nachtwacht, beschilderd met rode letters en met naakte vrouwen tussen de schutters. Gruwelijk.'' Ubbink: ,,Je zei ook: 'Wat doen ze die man aan.' Het was een heel nare replica, vonden wij. Daarop besloten we zelf een replica te maken, maar dan beter. Hoe zou het schilderij er uit hebben gezien als Rembrandt het op dat moment echt zou hebben geschil derd. We streefden naar een zo na tuurgetrouw mogelijke weergave.'' Er volgde via een socialemediacam- pagne een grote zoektocht naar de dubbelgangers die op de reconstructie van het beroemde schuttersstuk zou den staan. De 22 schutters, maar ook de kinderen en de hond. ,,Die hond hadden we in één keer, een 8-jarig meisje uit Eindhoven kwam hier en had haar hond getraind om precies in de pose te gaan staan als op het doek'', zegt Ubbink. Hij lacht. Dan, licht somber: ,,Wat was dit project een klus, man. Die kleding ,,We hebben alles zelf moeten ma ken, omdat we nergens geschikte kos tuums konden vinden. Het was inter- preteren en improviseren. Het bor duursel op het gele pak van Willem van Ruytenburch bijvoorbeeld heeft Rembrandt wat impressionistisch ge schilderd. Ik heb een ontwerp ge maakt en in India zijn vijf specialisten zes dagen bezig geweest om dat bor duursel op het pak te naaien.'' Extreem Ook het fotograferen was niet een voudig. ,,Alle personen zijn afzonder lijk gefotografeerd'', zegt Rooymans, ,,zoals Rembrandt ze ook allemaal portretteerde om ze daarna in de compositie te zetten. Je moet dan wel alles met dezelfde lichtval schieten, anders lijkt het nergens op. Omdat de resolutie zo extreem hoog is, moesten de figuranten baard en snor laten groeien, anders had je kunnen zien dat ze nepsnorren en plakbaarden zouden dragen.'' Misschien wel interessanter is de ach terkant van deze moderne Nacht wacht. Een even grote foto die volgens de makers 'de keerzijde' van de kunst laat zien. Het leven van de kunstenaar. Rooymans: ,,Je ziet de schutters nu op de rug, je ziet Rembrandt schilde ren. Dit is echt het werk van ons sa men. Hier zie je allemaal verwijzin gen naar het leven van Rembrandt. Zijn vrouwen, de invloed van Cara- vaggio, onze reactie op wat in de Gou den Eeuw in de koloniën ten koste van anderen werd vergaard, de rol van de vrouw in de 17de eeuw.'' Ubbink: ,,Ik geef onze Nachtwacht een cijfer tussen de 9,5 en de 10. Ik denk niet dat iemand snel nog een keer zal proberen het zo te doen." donderdag 11 juli 2019 M Links: de keerzijde van De Nachtwacht. Onder: de fotografische Nachtwachtreplica. Lizzy-Ann verbeeldt het enige meisje op de re plica van Rembrandts meesterwerk. FOTO JULIUS ROOYMANS Rembrandt zou trots zijn Maarten Moll Amsterdam Nachtwacht360. Tot en met 4 augustus, do t/m zo. Oostenburger middenstraat 101, Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 10