10 NIEUWS
Fotograaf Julius Rooymans en modeontwerper
Hans Ubbink maakten een minutieuze replica van
De Nachtwacht. Een immense klus: de kostuums,
de look-a-likes. ,,Die hond hadden we in één keer.''
Rembrandt bracht de werkelijkheid
naar het schilderij, wij brengen het
schilderij naar de werkelijkheid. Dat
is het credo van fotograaf Julius Rooy
mans (47) en modeontwerper Hans
Ubbink (57). Acht maanden werkten
ze aan Nachtwacht36o - The other side
of art.
Als je de grote loods aan de Oosten
burgermiddenstraat 101 betreedt en
daar een groot schilderij ziet hangen,
denk je even dat het hier om de echte
Nachtwacht gaat. Maar die wordt mo
menteel in het Rijksmuseum publie
kelijk achter glas onderzocht voor een
aanstaande restauratie, dus moet het
om een 'andere' Nachtwacht gaan. Dat
is ook zo. Het gaat hier om een heden
daagse, fotografische replica van het
bekendste schilderij van Rembrandt
uit 1642. Haarscherp en griezelig goed
lijkend op het origineel. Daarnaast
zijn op de expositie nog 35 afgeleide
portretten en objecten van dit project
te zien.
Rooymans: ,,Een tijd geleden zagen
we in een galerie een bewerking van
De Nachtwacht, beschilderd met rode
letters en met naakte vrouwen tussen
de schutters. Gruwelijk.''
Ubbink: ,,Je zei ook: 'Wat doen ze
die man aan.' Het was een heel nare
replica, vonden wij. Daarop besloten
we zelf een replica te maken, maar
dan beter. Hoe zou het schilderij er uit
hebben gezien als Rembrandt het op
dat moment echt zou hebben geschil
derd. We streefden naar een zo na
tuurgetrouw mogelijke weergave.''
Er volgde via een socialemediacam-
pagne een grote zoektocht naar de
dubbelgangers die op de reconstructie
van het beroemde schuttersstuk zou
den staan. De 22 schutters, maar ook
de kinderen en de hond. ,,Die hond
hadden we in één keer, een 8-jarig
meisje uit Eindhoven kwam hier en
had haar hond getraind om precies in
de pose te gaan staan als op het doek'',
zegt Ubbink. Hij lacht. Dan, licht
somber: ,,Wat was dit project een
klus, man. Die kleding
,,We hebben alles zelf moeten ma
ken, omdat we nergens geschikte kos
tuums konden vinden. Het was inter-
preteren en improviseren. Het bor
duursel op het gele pak van Willem
van Ruytenburch bijvoorbeeld heeft
Rembrandt wat impressionistisch ge
schilderd. Ik heb een ontwerp ge
maakt en in India zijn vijf specialisten
zes dagen bezig geweest om dat bor
duursel op het pak te naaien.''
Extreem
Ook het fotograferen was niet een
voudig. ,,Alle personen zijn afzonder
lijk gefotografeerd'', zegt Rooymans,
,,zoals Rembrandt ze ook allemaal
portretteerde om ze daarna in de
compositie te zetten. Je moet dan wel
alles met dezelfde lichtval schieten,
anders lijkt het nergens op. Omdat de
resolutie zo extreem hoog is, moesten
de figuranten baard en snor laten
groeien, anders had je kunnen zien
dat ze nepsnorren en plakbaarden
zouden dragen.''
Misschien wel interessanter is de ach
terkant van deze moderne Nacht
wacht. Een even grote foto die volgens
de makers 'de keerzijde' van de kunst
laat zien. Het leven van de kunstenaar.
Rooymans: ,,Je ziet de schutters nu
op de rug, je ziet Rembrandt schilde
ren. Dit is echt het werk van ons sa
men. Hier zie je allemaal verwijzin
gen naar het leven van Rembrandt.
Zijn vrouwen, de invloed van Cara-
vaggio, onze reactie op wat in de Gou
den Eeuw in de koloniën ten koste
van anderen werd vergaard, de rol van
de vrouw in de 17de eeuw.''
Ubbink: ,,Ik geef onze Nachtwacht
een cijfer tussen de 9,5 en de 10. Ik
denk niet dat iemand snel nog een
keer zal proberen het zo te doen."
donderdag 11 juli 2019
M Links: de keerzijde
van De Nachtwacht.
Onder: de fotografische
Nachtwachtreplica.
Lizzy-Ann verbeeldt het
enige meisje op de re
plica van Rembrandts
meesterwerk.
FOTO JULIUS ROOYMANS
Rembrandt
zou trots zijn
Maarten Moll
Amsterdam
Nachtwacht360. Tot en met 4
augustus, do t/m zo. Oostenburger
middenstraat 101, Amsterdam.