Slotconcert rond Lisa Jacobs vol romantiek ZEELAND 17 aan te sporen tot applaus, terwijl er verder niks gebeurt. Ja, hij vangt een hoedje op uit het publiek. Niet met zijn hoofd, maar met zijn hand, om het hoofddeksel snel op de kruin te zwiepen. De helft van de tijd loopt hij naar een smartphone om een ander muziekje te kiezen. Je zit te wachten op een grande finale, maar het is vooral geschreeuw en weinig wol. Langdradig Helaas zijn de voorstellingen van de acrobatische circusperformance Pie in the Sky in een tent op de Spuistraat stijf uitverkocht. Dan maar naar Piep schuim, een begaafd muzikaal duo dat tevoorschijn piept uit twee grote nestkasten die aan een boom zijn vastgesjord. Zo leuk als die voorstel ling is, zo langdradig is El Goma die tegenover Piepschuim kinderen staaf- ballonnen door midden laat slaan. Zijn evenwichtsact is een stuk leuker. De hoelahoep-voorstelling van Clap Clap Circo is ronduit briljant. Goede timing en expressie, maar bovenal de kinderwagen. Met de scootmo- biel/rolstoel als goede tweede. Tenzij je een plekje op een tribune hebt we ten te bemachtigen, is de kans op een botsing groter dan op de gevaarlijkste kruising in Zeeland. Valt er ondanks enkele blauwe plek ken wat te genieten op Onderstroom? Soms wel, soms niet. De luchtacroba- tiek van La Galina de Metal is af en toe knullig. Tot drie keer toe mislukt een poging tot handstand. Ook bij Capu- chini Circo vraag je je zo nu en dan af: waar zit ik naar te kijken? Waar de ene clown een spannende act opvoert, is zijn collega vooral bezig het publiek Het Festival pakte in deze 21ste editie uit met enkele nieuwe elementen. De keuze om het slotconcert te laten verzorgen door een ander gezel schap was er een van. Met violiste Lisa Jacobs nodigde Ramón Jaffé een publiektrekker uit. Zij bouwt aan een internationale carrière en met het ensemble The String So- loïsts (Amsterdam) bracht zij een fris en afwisselend programma met werken van barok tot twintig ste eeuw. Het Concerto in D van Locatelli was het eerste uit de reeks van twaalf Concerti L'Arte del Violino. Deze concerten werden in 1733 uit gegeven in Amsterdam en zouden een grote invloed hebben op de ontwikkeling van de vioolconcer ten daarna. Het bijzondere aan deze composities is de hoge eisen aan de uitvoerder, die technisch al les moet aankunnen. Er wordt veel in het hoge register gespeeld wat intonatiemoeilijkheden kan ople veren, de boogvoering is moeilijk en het tempo is vaak erg snel. Ja cobs had er geen enkele moeite mee en het ensemble volgde goed. Opvallend in deze concerten is het capriccio aan het einde van de hoekdelen. Het lijken cadensen, maar zijn uitgeschreven uiterst vir tuoze solodelen waarin de uitvoer der alles uit de kast moet halen. De effecten werden eensgezind ge bracht, de pizzicati klonken spits en het enthousiasme spatte van de musici af. Zwoel De Nocturne in d voor cello (Ramón Jaffé) en strijkers van Tsjaikovski was een werk waarin de romanti sche, zeer zwoele kant van de com ponist werd uitvergroot. Verrassend lieflijk en roman tisch klonk Rêve d'Enfant van Eu- gène Ysaye. Heerlijk wiegende muziek met een verstild slot In Variazioni op Une Larme van Rossini soleerde Ramón Jaffé. Ros sini schreef op latere leeftijd een reeks pianowerkjes (Zonden van de ouderdom). De Traan met varia ties (in een bewerking van Jaffé voor cello en strijkers) zit vol ver driet, maar ook de typische Rossini humor is te horen. De variaties zijn technisch moeilijk voor de cellist met vooral ingewikkelde glissandi. Na de pauze presenteerde het Ensemble Serenade in Es van Suk. Dat hij een leerling/schoonzoon van Dvorak was, kwam uit in het karakter van het werk, Het is uitge sproken romantisch met een Oost- Europese ondertoon. Deze keer geen solist en meer aandacht voor de persoonlijke kunde van de en semble-leden. De koraalachtige passage in het slotdeel kwam plechtig over. Een slotconcert van een festival vraagt om een spetterende uit smijter. Die kwam er met drie werkjes van Piazzolla. De duo- werken voor viool en cello Amor en Escualo klonken uitermate harts tochtelijk, Jaffé en Jacobs brachten de muziek gepassioneerd. In Liber- tango, met het opzwepende ritme, kwam het speelplezier van de mu sici goed over. knap om twintig hoelahoeps rond je lichaam te laten draaien. Kinderen vinden het geweldig. Ook Checkpoint Henry mikt op kinderen. Ze kunnen een visum krijgen als ze verklaren dat ze brave zie len zijn. Na een paar stem pels gaat de slagboom open. Grappig? Nee. Kinderachtig, ja! Bruid Om de lachspieren echt te trainen, moet je naar Mur- muyo op de Oude Markt. Vorig jaar was hij al op Onderstroom als ver- keersontregelaar. De wit geschminkte en in rood-gele overall gesto ken straatartiest ontre gelt nietsvermoedende toeschouwers. Met ge baren en gefluit pakt hij biertjes af en maakt hij dames het hof. Naar de partners trekt hij een lange neus. Het gaat zelfs zover dat hij zich in de echt laat verbinden. Twee huwelijkskandi daten zien er - knielend voor een uit het publiek benoemde dominee - toch maar van af. Mur- muyo spijkert ze vervol gens aan een denkbeel dig kruis. Uiteindelijk stemt een mevrouw toe en klinkt 'daar komt de bruid'. Een auto rijdt het de markt op. Uit de kof ferbak haalt de clown emmers. Iedereen ver moedt confetti, maar er zit water in. Murmuyo slingert ze leeg over het publiek. Zo eindigt een middagje Onderstroom met gebutste schenen en een natte broek. maandag 8 juli 2019 en zere schenen Veel publiek op het Bellamypark, het hart van het festival. De Zeeuwse Concertzaal in Mid delburg liep zaterdag redelijk vol voor het slotconcert van het Mu ziekfestival Middelburg. Alles draaide rond violiste Lisa Ja cobs en haar strijkersensemble en artistiek leider Ramón Jaffé. Jeanette Vergouwen RECENSIE Kamermuziekfestival Middelburg Werken van Locatelli, Tsjaikovski, Ysaye, Rossini, Suk en Piazzolla. Door Ramón Jaffé, Lisa Jacobs en The String Soloïsts. Gehoord zaterdag 6 juli in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. Evenwichtskun stenaar El Goma.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17