ning van mijn eigen expositie in het Rijks museum. Ik kan geen groter verjaardags cadeau krijgen.'' (De opening is inmiddels achter de rug; het interview vond kort er voor plaats, red.) De tentoonstelling 12XErwin Olaf, naar aanleiding van de overdracht van zijn kern collectie van vijfhonderd afdrukken van foto's, boeken, posters en video's aan het museum, vormt het derde hoogtepunt van 2019. Twee ton kreeg hij ervoor. ,,Ik ben wel lief, maar niet te lief. Het is zweten aan beide kanten. Tegen jonge fotografen zeg ik ook: beter 10 euro dan tien complimenten." ,,Ik kan er ronddwalen, ontdekken, ont snappen. Ik ben er wel veertig keer geweest en zie steeds weer andere werken die mij inspireren. Ik zie overeenkomst tussen ou dere schilderkunst en mijn geënsceneerde fotografie. Ik registreer niet de werkelijk heid, maar mijn verbeelding. Dat deden de oude meesters ook. Ook in Rembrandts tijd werden mensen gecast, zoals zijn 'volle naakte vrouw'. En waarom legde Liotard in godsnaam een ontbijtende vrouw vast en ik een dame in de keuken? Schijnbaar zin loze taferelen. Kennelijk is er een niet-afla- tende dwang ons op die manier te uiten.'' ,,Nee. Maar je moet beeldende kunst ook niet overschatten. Soms is het schromelijk overrated, zeker moderne kunst. De makers, en ik ben geen uitzondering, kunnen er heel goed over lullen. En eerlijk: de jour nalistiek is ook nooit kritisch, het is alleen maar halleluja. Terwijl ook economische motieven, luiheid en interessantdoenerij een rol spelen. Je ziet bezoekers weleens schaapachtig vijf minuten naar een doek of installatie kijken puur omdat anderen dat doen. Je kunt er ook langslopen in 30 seconden. Kevin was nog nooit in het Louvre geweest, hij wilde de Mona Lisa zien. Nou, hij had net zo goed naar een koekblik kunnen kijken. Je staat op 20 kilometer afstand van een doek zo groot als een postzegel achter een dikke glasplaat met duizenden anderen die alleen willen afvinken dat ze er geweest zijn. Geen klap aan. Loop eens wat verder naar onbekender werk dat mooi is!'' ,,De exposities in D en Haag kostten veel energie en tijd. Vijfjaar geleden begonnen de eerste gesprekken. Heel intens. Inmid dels ben ik ervaringsdeskundige en weet ik hoe het gaat: na een paar maanden is het PASPOORT Erwin Olaf Springveld Geboren 2 juli 1959, in Hilversum. Opleiding School voor de Journalistiek. Loopbaan Begint met journalistieke en documentairefotografie, maar kiest al snel voor geënsceneerde beelden en portretten waarbij hij alles zelf regisseert, van het uitkiezen van het model tot decors, make-up en belich ting. Werkt in opdracht voor onder meer Nieuwe Revu, Heineken en Microsoft. Maakt in de jaren 80 furore met de series Squares en Chessman, met Mapple- thorpe-achtige shockfoto grafie. Daarna wordt zijn werk meer museaal en genuanceerd. Hij ontwerpt de euromunt met Willem- Alexander in 2013 en foto grafeert het Koninklijk Huis in 2017. Privé Getrouwd met Kevin Ray Edwards. Wat heeft u met het Rijksmuseum? Dat klinkt niet echt hoogstaand. Eerst Den Haag, nu Amsterdam: u rolt van de ene in de andere expositie. Hoe voelt dat? ZATERDAG 6 JULI 2019 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 99