Unieke opknapbeurt voor Na jaren voorbereiding begint het Rijkmuseum maandag met de restauratie van De Nachtwacht. De grondige opknapbeurt van Rembandts meesterwerk wordt monnikenwerk met de modernste technologie. Met deze technieken kunnen we inzoomen tot op het niveau van een pigmentkorrel de straling komt energie vrij die door de detector wordt gemeten. Zo kan bepaald worden van welk element energie vrijkomt en dus ook welk pigment gebruikt is. Lood wijst meestal op wit pig ment, koper op groen of blauw. Dat is een verschil met een ge wone röntgenfoto. Daarop zijn slechts de contrasten tussen zware en lichte elementen te zien, waar mee alleen de aanwezigheid van bijvoorbeeld loodwit als pigment kon worden aangetoond. De Macro-XRF maakt de chemi sche elementen van veel meer pig menten zichtbaar. Zo krijgen de onderzoekers inzicht in hoe Rem brandt een compositie maakte en welke veranderingen hij daarin aanbracht, maar ook in zijn schil dertechniek en de combinatie van pigmenten. Het museum komt zich dichter bij het verhaal van het kunstwerk en bij de kunstenaar. Bijzonder Bij de recente restauratie van Mar ten Oopjen, het beroemde twee luik van Rembrandt, leverde deze technologie bijzondere ontdek kingen op. Te zien was dat de schilder op beide portretten aan vankelijk op de achtergrond een ronde poort had geschilderd. Die heeft hij afgedekt met gordijnen. Met andere scantechnologieën worden pigmenten geïdentifi ceerd. Van sommige details, zoals het wit uitgeslagen hondje of een gezicht, worden scans in De restauratie van De Nachtwacht is als een operatie in het ziekenhuis. Eerst wordt de 'patiënt' met geavanceerde technologieën uitgebreid gescand. Als na het onderzoek de diagnose gesteld is, wordt een behandelplan gemaakt en kan de operatie beginnen. De wereldberoemde schutters- compagnie van kapitein Frans Banninck Cocq en luitenant Wil lem van Ruytenburgh is natuurlijk niet 'ziek'. ,,Maar ze kampt wel met verouderingsverschijnselen'', zegt Petria Noble, hoofd restaura tieatelier schilderijen bij het Rijks museum. Sinds Rembrandt van Rijn zijn meesterwerk in 1642 voltooide, heeft het veel te verduren gehad. De Nachtwacht is drie keer door bezoekers beschadigd: één keer met zoutzuur (1990), twee keer met een mes (1911 en 1975). Het is in bijna vier eeuwen tijd minstens 25 keer behandeld. De verf waarmee de beschadi gingen bij de laatste grote restau ratie, bijna 45 jaar geleden, zijn bij gewerkt (retouches), is verkleurd. Daarnaast is het vernis vergeeld en aan de oppervlakte van het doek is soms een witte waas zichtbaar, zo als bij het hondje rechtsonder. Noble: ,,Ook op het zwarte pak van Banninck Cocq zit kleinscha lig verfverlies. Dit komt door een eerdere schoonmaak. We weten nog te weinig over de behandelin gen in het verleden, bijvoorbeeld welke vernissen in de 17de en 18de eeuw zijn gebruikt.'' Deze 26ste behandeling wordt in alle opzichten een unieke. Die gebeurt niet achter de schermen in het restauratieatelier, maar in een grote glazen vitrine in de Nachtwachtzaal. Het publiek kan op zeven meter afstand of via in ternet live meekijken. Noble: ,,Mensen hebben bij een restaura tie het ouderwetse idee dat we al leen met een penseel een schilde rij opknappen, maar het is een complex proces.'' Scantechnieken Bij Operatie Nachtwacht wordt een scala aan moderne technologieën toegepast. Met verschillende scan technieken, hogeresolutiefotogra- fie en geavanceerde computerana lyses wordt het schilderij in alle lagen - van vernis tot doek - in beeld gebracht. De Nachtwacht (3,79 bij 4,53 me ter) wordt uit de lijst gehaald en op een beweegbare ezel in het 'glazen huis' gezet. Daaromheen wordt apparatuur op een hefpla teau geplaatst om gedetailleerde beelden van het schilderij te ma ken. Vooraf zijn in de zaal metingen verricht naar mogelijke trillingen door lopende bezoekers en verkeer buiten het museum. ,,Alle appara ten moeten zo trillingsvrij moge- lijk zijn'', zegt Noble. ,,Speciaal voor deze operatie zijn in Zweden twee hefplateaus ontworpen.'' Eerst worden met ultrahogere- solutiefotografie ruim 12.000 ver schillende opnames van het schil derij gemaakt. Al die 'stukjes' worden vervolgens aan elkaar ge monteerd tot één digitaal geheel. Maandag begint de onderzoeks fase. Voor het schilderij wordt een zogenoemde macro-röntgenfluo- rescentiescanner (Macro-XRF) ge- plaatst. Het apparaat scant De Nachtwacht 56 dagen non-stop millimeter voor millimeter, op 1 centimeter afstand van het doek. Per dag werkt de scanner 80 bij 60 centimeter af. De scanner, ontwikkeld door de TU Delft en Universiteit van Ant werpen, brengt de samenstelling van de pigmenten in de verflagen in beeld. Verf bevat een of meer dere soorten pigment. De scanner legt niet alleen de pigmenten aan de oppervlakte bloot, maar ook meestal alle lagen daaronder. De Macro-XRF bestaat uit een gemotoriseerd frame met daarop een röntgenbuis en detector. Door ZATERDAG 6 JULI 2019 GO Restauratie Nachtwacht is óók een meesterwerk TONNY VAN DER MEE Kijk op de site bij /wetenschap hoe De Nachtwacht uitgroeide tot ons nationale symbool. Ultrahogeresolutie scanner brengt de kleinste barstjes in beeld Mobiele röntgenscanner (MA-XRF) laat details en kleuren van onderliggende verflagen zien Scanner maakt pigmenten zichtbaar met infrarood

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 70