NIEUWS 3
12 miljoen Nederlanders op weg naar vakantiebestemming
'Songfestival
gaat naar
Maastricht'
De zwarte zaterdagen genoteerd?
Die nieuwe tent al een keer opgesteld in
het plantsoen? Het is vakantie! Met 12
miljoen landgenoten rijden en vliegen we
naar alle windstreken.
Schiphol moet
elke groei
verdienen
Zuid-Nederland vertrekt dit
weekend massaal, regio Noord
volgt over een week en Midden
Nederland is dit jaar laat met de
schoolvakanties: van 20 juli tot 1
september.
Het is dé kantoorvraag van de
laatste weken: 'Ga je nog weg deze
zomer?' Mensen met kleine niet-
leerplichtige kinderen melden een
tikkie triomfantelijk dat ze pas nS
de schoolvakanties gaan óf al ge
weest zijn. De ondertoon: Ik wens
je veel succes met die snikhete fi
les, overvolle zwembaden en het
schuifelen langs de attracties.
Het aantal buitenlandse vakan
ties stijgt dit jaar van 8,7 naar 8,8
miljoen, terwijl de tripjes in eigen
land afnemen van 2,5 naar 2,4 mil
joen. Vooral bestemmingen in Eu
ropa aan de Middellandse zee zijn
populair.
Die zwembaddrukte zit er ko
mende week overigens niet in.
Midden-Frankrijk moet het doen
met zo'n 20 graden (de helft van
vorige week) en soms een bui. Ook
Duitsland is volgende week iets
koeler dan normaal.
Wie - verleid door de tropische
zomer van 2018 - met de tent naar
de Wadden trekt: neem een goede
slaapzak mee, het wordt 's nachts
10 graden, als gevolg van een
koude noordwestelijke wind. En
overdag zo'n 17 graden. ,,Pak dus
toch maar een jasje of trui in'', zegt
weerman Ben Lankamp van
Weerplaza. Een paar buien maken
de huidige kwakkelzomer af.
De echte zomer houdt zich
voorlopig schuil in Spanje, Portu
gal en Griekenland. En verrassend:
ook Scandinavië houdt het ko
mende week droog met bijna zo
merse temperaturen. In Neder
land wordt het tegen volgend
weekend weer wat warmer.
Last-minutes
Reisorganisaties meldden een paar
weken geleden al een piekje in de
lastminutevliegvakanties. Ook
volgens cijfers van de ANWB is er
een fikse stijging in het aantal
vliegvakanties, van 3,9 miljoen vo
rig naar tot 4,2 miljoen deze zo
mer. Schiphol rekent in juli en au
gustus op bijna 13 miljoen passa
giers, 1 miljoen méér dan gemid
deld in twee maanden. Eind juli,
begin augustus, wordt het drukst
met op sommige dagen wel
234.000 passagiers. Dat is krank
zinnig druk, en het kan nóg druk
ker worden als de zomer verder
kwakkelt en er veel lastminutes
komen. De marechaussee zet zo'n
65 extra mensen in; ook Schiphol
komt met extra begeleiders om de
wachttijden bij de controle aan
vaardbaar te houden. En er zijn
vergeleken met vorig jaar driedui
zend extra parkeerplaatsen.
Op de weg naar de vakantielan
den wordt het sommige dagen
stapvoets rijden ook al is het aantal
autovakanties met honderddui
zend wagens gedaald tot 3,8 mil
joen.
Wie met de auto vertrekt: pro
beer niet in de weekenden te rei
zen. Het wordt heel druk, vooral 3
en 10 augustus - de zwarte zater
dagen van dit seizoen - dan slip
pen de Franse péages compleet
dicht met vakantieverkeer, zowel
in noordelijke als zuidelijke rich
ting. Denk er niet te licht over. Vo
rig jaar hadden toeristen op de
Franse snelwegen te maken met
een extra reistijd tot wel 5 uur.
De ANWB kreeg in september
vorig jaar al telefoontjes wanneer
volgend jaar de zwarte zaterdagen
zijn. ,,Haha, dat nóóit meer, den
ken de mensen. Maar die lange fi
les horen er nu eenmaal bij'', zegt
Arnoud Broekhuis van de ANWB
Verkeerscentrale. ,,Geboekte acco-
modatie loopt meestal van zater
dag tot zaterdag en bijna niemand
blijft drie weken op dezelfde plek,
dus binnen de vakantie wordt er
ook nog gereisd. Wij zeggen: de
vakantie begint als je thuis ver
trekt. Neem dan even pauze.''
Dat nóóit meer,
denken de mensen,
maar die files horen
er nu eenmaal bij
Donderdag of zondag gaan rijden
is vaak de beste optie, met de min
ste kans op files. Of knip die mon-
stertocht van meer dan 1000 kilo
meter op in twee stukken; veel re
laxter. En dan nog. Eén kopstaartje
en je staat zo een uur stil. ,,En files
zijn soms onverwacht. Scandina
vië is heel populair en vorig jaar
stonden mensen uren stil bij
Hamburg, daar kregen we veel
boze telefoontjes over.'' Zijn gou
den tip: volg @ANWBEuropa op
Twitter, daar worden grote op
stopping gemeld. ,,Dan kun je bij
tijds omrijden.''
Sluiproutes
Als dat mag, tenminste. In Oosten
rijk zijn bijvoorbeeld de 'sluiprou
tes' rond Innsbruck afgesloten
voor vakantieverkeer en vracht
wagens. Ze zijn in de dorpjes die
lange karavaan met gele kenteken
platen spuugzat.
En in Duitsland? Ga even zit
ten... Er wordt deze zomer op vijf
honderd plekken aan de Autobahn
gewerkt, niks doorblazen dus,
maar maximaal 80 kilometer per
uur over de versmalde rijstroken.
Vooral in Noord-Rijnland-Westfa-
len, Beieren en Hessen, precies op
de route naar de vakantiebestem
mingen.
Frankrijk, Spanje en Italië zijn
favoriet onder de vakantievierders.
In eigen land zijn de provincies
Gelderland en Drenthe geliefd en
dan vooral de verblijven in huisjes
en stacaravans.
Rotterdam vindt zichzelf een
grote kanshebber met Ahoy,
donderdag trok Amsterdam zich
terug. Volgens burgemeester
Femke Halsema zijn de Ziggo
Dome en de Johan Cruijff ArenA
al bezet en is AFAS Live te klein.
Burgemeester Annemarie
Penn-te Strake van Maastricht
leek zich gisteren weinig zorgen
meer te maken. ,,Wij zijn de
meest Europese stad van Neder
land'', zei ze. Volgens Hilver-
sumse bronnen is de symboli
sche waarde van de stad, van
wege onder meer het Verdrag
van Maastricht, dé reden van
EBU om het Songfestivalcircus
er te laten neerstrijken.
Andere argumenten: Maas
tricht heeft als knooppunt van
drie landen een topografisch
voordeel, er is een historische
binnenstad en EBU verwacht
een fikse financiële bijdrage.
Kortweg: Maastricht is veel rij
ker dan Rotterdam. Het organi
seren van het festijn zou zo'n
15 miljoen euro kosten.
Formeel moet de knoop nog
worden doorgehakt. De beslis
sing wordt genomen met de or
ganiserende mediapartijen uit
Nederland: de NPO, de NOS en
omroep AvroTros die het Song
festival volgend jaar mei live op
de buis brengen. Naast Maas
tricht en Rotterdam, zijn op pa
pier ook Utrecht, Den Bosch en
Arnhem nog in de race. In au
gustus moet officieel bekend
worden welke stad het Songfes
tival voor zijn rekening neemt.
DEN HAAG Het aantal vluch
ten van en naar Schiphol mag
vanaf 2021 stapsgewijs toene
men tot maximaal 540.000,
mits bij elke stap wordt aange
toond dat de hinder voor om
wonenden en het milieu af
neemt.
Minister Van Nieuwenhuizen
(Infrastructuur en Waterstaat)
wil onder meer dat het aantal
nachtvluchten omlaag gaat, en
daarmee de overlast. Ook moet
er een overlast-top 20 worden
gemaakt waaraan Schiphol ac
tief kan werken.
Het is nog niet duidelijk hoe
de stapsgewijze groei er de ko
mende jaren gaat uitzien. ,,We
willen de overlast flink terug
schroeven en stellen dat als
harde voorwaarde. Schiphol zal
elk stapje groei moeten verdie
nen'', aldus de minister.
zaterdag 6 juli 2019
Ton Voermans
Den Haag
-Arnoud Broekhuis, ANWB
Fileleed bij de tolpoortjes op
de péage in Zuid-Frankrijk. Wie
eraan wil ontsnappen, zal op an
dere dagen moeten rijden.
FOTO AFP
De kans is groot dat Maas
tricht volgend jaar gastheer is
van het Eurovisie Songfesti
val. Organisator European
Broadcasting Union (EBU)
heeft een voorkeur voor de
Limburgse muziektempel
MECC, melden ingewijden.
Gudo Tienhooven
Hilversum
I