In de aanbieding: één cruiseterminal (die niemand wil hebben) 16 ECONOMIE De toekomst van de Amsterdamse cruiseterminal is ongewis. Het stadsbestuur wil ervanaf. Maar buurgemeenten willen hem ook niet. En Rotterdam? De grootste haven van Nederland is alleen aantrekkelijk voor reders als de passagiers meteen op de bus richting Amsterdam kunnen stappen. Ooit, nog niet eens zo heel lang geleden, was de Amsterdamse cruiseterminal aan de Piet Hein- kade een symbool van economi sche voorspoed: daar komt de zil vervloot binnenvaren met aan boord kapitaalkrachtige toeristen die hun geld uitgeven in de stad. In middels is de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) uitgegroeid tot een symbool van massatoerisme. Daar komen vervuilende schepen binnenvaren, met aan boord nog meer toeristen, op weg naar de toch al drukke binnenstad. De liefde is inmiddels dusdanig bekoeld dat de PTA de stad uit moet. Deze vertrekwens is vorig jaar vastgelegd in het coalitie akkoord van GroenLinks, D66, PvdA en SP. Dit betekent dat de terminal elders aan het Noordzee kanaal een plek moet krijgen. Maar de belangrijkste kandidaten, Zaan stad en Velsen, waartoe IJmuiden behoort, willen de terminal niet overnemen. ,,Wij werken niet mee aan een terminal in Zaanstad'', zegt wethouder Hans Krieger (VVD). Zijn collega en partijgenoot Jeroen Verwoort van de gemeente Velsen zegt op zijn beurt 'geen ruimte te hebben voor de PTA'. Feitelijk is de cruiseterminal eind 2016 al de wacht aangezegd door de toenmalige wethouder Kajsa Ol- longren, die toerisme in haar porte feuille had. In het zogenoemde Ha vendebat stelde ze plompverloren vast dat de cruiseterminal weg moest uit de binnenstad. ,,De drukte in de stad wordt onder meer veroorzaakt door cruisepassagiers die soms maar voor een halve dag in Amsterdam zijn'', lichtte Ollongren haar besluit toe in Het Parool. Ze hanteerde een overvaltechniek; de directeur van de terminal was niet vooraf geïnformeerd. Wij zijn het symbool geworden van vervuiling en overtoerisme Het ging haar niet alleen om de drukte. Amsterdam werkte ook aan een brug over het IJ. Die moet niet alleen de oversteek vergemakkelij ken voor fietsers, maar zal volgens toenmalig wethouders Eric van der Burg en Pieter Litjens ook uit groeien tot een nieuw icoon. Zoals de Erasmusbrug in Rotterdam. Als die oeververbinding er ligt, kunnen cruiseboten niet meer aanleggen aan de Piet Heinkade. Het vorige college zocht naar alter natieve plekken. Hierbij kwamen de Coenhaven in het Westelijk Ha vengebied en de Achtersluispolder in Zaanstad als opties bovendrij ven. In overleg met Zaanstad kreeg de Coenhaven de voorkeur: daar zou de terminal naartoe gaan. Na de verkiezingen in maart vo rig jaar was de situatie weer heel anders. Een nieuw college trad aan en veegde direct de Coenhaven van tafel: te duur, te vervuilend en bovendien een sta-in-de-weg voor woningbouw in dat deel van de stad. 'Dit gaat dus niet door', staat in het coalitieakkoord, waarin de be sturende partijen beloven in goed overleg met andere partijen te zoe ken naar een alternatieve locatie buiten de stad. Verwoort, wethou der in Velsen, wist niet wat hij hoorde: ,,Amsterdam kan wel zeg gen dat het de terminal niet wil, maar dat heeft gevolgen voor de hele regio.'' Een plek in IJmuiden is geen op tie, zegt Verwoort. In de haven is onvoldoende ruimte voor een cruiseterminal. Daar meren al tien tallen cruiseschepen aan, plus alle vissersschepen. Een paar boten meer moet lukken, maar niet de 123 stuks die Amsterdam denkt te ont vangen. Bovendien: hoe moeten die toeristen vervolgens naar Amster dam? De tweebaansweg langs het kanaal loopt nu al geregeld vast. ,,Het is een illusie dat wij de aan. Dat waren er zeven meer dan een jaar eerder. Het aantal passagiers nam licht toe, van 1946 in 2017 tot 2007 vorig jaar. cruiseterminal kunnen over nemen", zegt Verwoort, om daar fijntjes aan toe te voegen: ,,Dat had Amsterdam zich eerder moeten realiseren.'' Zaanstad zal helemaal niet mee werken aan een verhuizing van de PTA. Een plek bij de Achtersluis- polder, vlak bij de Coentunnel, is definitief van tafel en dat weet Am sterdam allang, zegt Krieger. ,,Wij hebben andere plannen met dat ge bied." Onder meer Tony Chocolo- nely opent daar zijn hoofdkantoor. Verwoort: ,,Ik begrijp de proble men van Amsterdam heel goed, maar ik sta voor de belangen van Zaanstad.'' Om uit de impasse te geraken hebben de gemeenten aan het Noordzeekanaal een gezamenlijke opdracht gegeven voor onderzoek naar een nieuwe plek. Zaanstad en Velsen verbonden hier wel de voor waarde aan dat ook de Coenhaven hierbij weer op tafel komt. ,,Wat mij betreft moeten alle opties voorbij komen", aldus Verwoort. En zo is het ineens weer mogelijk dat de ter minal toch in Amsterdam blijft en het college op zijn schreden moet terugkeren. Dick de Graaff, directeur van de PTA, zit er maar mooi mee. Hij heeft geen idee waar de toekomst van zijn terminal, toch geen kleintje, ligt. Hij vindt de discussie 'spijtig'. ,,We zijn het symbool ge worden van vervuiling en overtoe- risme.'' Zijn terminal heeft al te lijden onder de nieuwe toeristenbelasting van de gemeente, waardoor het aantal schepen afneemt van 180 in 2018 naar 123 dit jaar en 112 in 2020. Hierdoor is al een verplaatsing van cruiseschepen op gang gekomen. Rederijen die boos zijn over deze maatregel, wijken uit naar Rotter dam en IJmuiden. zaterdag 6 juli 2019 GO De MSC Splendida komt aan bij de Passenger Terminal Amsterdam. foto anp Michiel Couzy Amsterdam -Dick de Graaf, directeur van de Passenger Terminal Amsterdam Vorige jaar ontving Amster dam 180 cruiseboten, met aan boord 425.000 passa giers, veel meer dan een jaar eerder, toen er 134 boten binnenliepen met 333.000 toeristen aan boord. De belasting bedraagt 8 euro per persoon per dag en geldt alleen voor passagiers die in Amsterdam een tus senstop maken en dus niet hier op- of afstappen. In IJmuiden kwamen vorig jaar dertig cruiseschepen Rotterdam ontvangt dit jaar naar verwachting 106 cruiseschepen. Naast de zeecruiseboten ontvangen Amsterdam en IJmuiden ook riviercruise- boten. In Amsterdam kwa men vorig jaar 2007 rivier- cruiseboten aan, in IJmuiden 245. Dat is een flinke toe name, want in 2017 kwam het aantal aankomsten uit op 1946 in Amsterdam en 61 in Zaanstad. Veel passagiers die aan komen in IJmuiden en Rotter dam, gaan vervolgens met de touringcar naar Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16