Eurozone heeft Lagarde juist nodig DE WEEK VAN PHLIPPEN 14 Topman denkt de omzet in de Degelijk en saai. Dat was het imago van L. ten Cate en Tweka. De Twentse maker van ondergoed en badkleding denkt weer hip te worden door terug te grijpen op retro en vintage. Volker Wessels 1^ De eerste versie van deze co lumn is in de prullenmand beland. Ik wil er niet al te veel woorden aan vuil maken waarom, maar door mijn stijgende ergernis moest die eerste versie eerst even uit mijn pen. Waar gaat het om? Afgelopen maandag is Christine Lagarde (nu nog baas van het IMF) genomineerd als president van de Europese Centrale Bank. De hele week is ze in de media neer gesabeld. Economen en analisten riepen in koor dat het met haar 'een experiment wordt' (codetaal voor: ze is incapabel), want ze zou 'slechts' een jurist zijn en geen econoom, geen centrale bankier en bovendien partijdig. RTL had zich nog het meest verlaagd door zelf een anti-Lagardefilmpje te maken. aanpakken van financiële en mone taire problemen op wereldschaal, is blijkbaar irrelevant. Dat haar Ame rikaanse evenknie Powell net als zij jurist is en deze kritiek niet te ver duren kreeg, stemde geen van deze heethoofden tot zelfreflectie. Wat de klagers niet doorhebben, is dat Lagarde de zeldzame verza meling vaardigheden heeft die de ECB de komende jaren hard nodig heeft. Want wat is veruit de groot ste uitdaging die de ECB en eigen lijk de hele eurozone de komende jaren te wachten staat? Juist, de boel bij elkaar houden. De euro stabiel houden zodat fi nanciële markten niet kunnen gaan speculeren op het imploderen van de eurozone, mocht Italië in de pro blemen komen of de Duitse maak industrie kopje-onder gaan in deze onzekere, door handelsconflicten gedreven wereld. Toen de huidige ECB-president Mario Draghi voor dit dilemma stond, in de zomer van 2012, sprak hij de beroemde woorden 'whatever it takes'. In zijn geval werd dat een mix van verwachtingsmanagement (met woorden voorsorteren op wat hij later zou gaan beslissen), rente verlagingen en het opkopen van schuldpapieren. De academische technocraat Draghi redde op dat moment de eurozone. Lagarde staat straks voor een veel fundamenteler probleem. Het pro bleem is niet zozeer wat te beslis sen op welk moment, maar vooral hoe ze voorkomt dat wat ze ook beslist, niet meer werkt. Het rente instrument is namelijk sleets. Elke nieuwe renteverlaging lijkt steeds minder effectief in het op gang brengen van investeringen en uitgaven. Daarbij worden de bij werkingen van lage rentes en de verstoring van obligatiemarkten steeds nijpender voor banken, pensioenfondsen en investeerders. Lagarde is een goede netwerker met politiek gevoel en invloed Mario Draghi ziet dit probleem al jaren aankomen en benoemt ook al jaren de oplossing: de politiek moet hem niet dwingen de hele klus in zijn eentje te klaren. Als overheden de geldkraan openzet ten op het moment dat de econo mie verzwakt, wordt de ECB effec tiever. Christine Lagarde is een zeldzaam goede netwerker met politiek gevoel en invloed. Zij kan de politiek beïnvloeden zonder de onafhankelijkheid van de ECB ook maar in het geringste aan te tasten. Wat daarbij helpt is dat de genomi neerde baas van de Europese Com missie, Ursula von der Leyen, het zelfde wil. Ze wil politici overhalen om het Europese voor het lande lijke, kleine eigenbelang te laten prevaleren. Volgens mij is dit een match made in heaven. Aegon ASML Arcelor Mittal et hulp van een pri vate investeerder werkt topman Jeroen van Douve- ren (54) aan de comeback van de Nederlandse merken L. ten Cate en Tweka. Maar dat gaat niet zonder vallen en op staan. Juist deze week werd be kend dat afscheid moet worden genomen van een tiental mede- werkers.Van Douveren maakt er geen woorden aan vuil. De onder broekenmaker is een richting in geslagen en wil daar vooralsnog niet van afwijken. Van Douveren verlegt zijn aan dacht naar de ontwerpen die Tweka vooral in de jaren 80 en 90 gebruikte voor badkleding. ,,Bloe- metjes. Heel veel bloemetjes.'' Hij trekt er nog net geen vies gezicht bij, maar de manier waarop de di recteur de zin uitspreekt, zegt veel over wat hij ervan vindt. ,,De ont werpen van de badpakken waren te rommelig en te kleurrijk. En te veel gericht op hypes. Herinner je de serie Miami Vice nog? Tweka liftte mee op het succes met strak uitgesneden badpakken in fluo rescerende kleuren. ,,De hype ging voorbij en de badpakken bleven in de winkels hangen.'' Het is een van de vele anekdotes die Van Douveren vertelt tijdens de rondleiding in de gebouwen van L. ten Cate/Tweka in het Twentse Geesteren. In een van de voormalige productiehallen (ondergoed en badkleding worden al jaren gemaakt in Turkije, Ban gladesh en China) is nu een klein museum van de merken gevestigd. Het is alsof de geur er nog hangt van de olie die nodig was om de gigantische breimachines te laten draaien. Die machines werden door oprichter Loets ten Cate in 1952 aangeschaft voor de productie van naadloze panty's. ,,Die panty's werden een groot succes. Niet alleen in ons land, maar in heel Europa. Vrouwen waren na de oorlog toe aan wat luxe. In de jaren 60 introduceerde het bedrijf ook naadloos ondergoed. In Geesteren maakten meer dan vierhonderd mensen in de eerste jaren panty's en daarna ondergoed.'' Als zevende zoon van het gezin was er voor Loets ten Cate geen plaats bij Koninklijke Ten Cate (bekend van de supervezels) en dus begon hij zijn eigen onderne ming. De afgelopen decennia raak ten de merken in de vergetelheid. Het imago was wat suffig, eigen lijk vooral saai en degelijk. ,,Nie- mand twijfelde aan de kwaliteit, maar de merken konden wel een revival gebruiken.'' Private equity Van Douveren ging in 2016 als ceo aan de slag in Geesteren na banen bij Friesland Campina, Nutricia en Vlisco. Vanuit zijn Vlisco-tijd deed de in Raalte geboren Van Douve ren de nodige ervaring op met pri vate equity (beleggen in niet- beursgenoteerde bedrijven), waarna hij in 2015 in contact kwam met de Nederlandse pri- vate-equitypartij Antea. Samen met deze investeerder kocht hij L. ten Cate en Tweka. Met een bescheiden medewer kersteam probeert Van Douveren het imago van de merken te ver jongen en het koperspubliek inter- nationaler te maken. ,,Ik heb pro ducten als kaas en potjes Olvarit verkocht, had geen verstand van ondergoed. Maar wel van sales en marketing, dat heb je nodig om een merk vooruit te helpen.'' @sandraphlippen Dat Lagarde meer dan een de cennium aan ervaring heeft in het m Sandra Phlippen is hoofd Neder land bij het Economisch Bureau van ABN Amro en docent aan de Erasmus School of Economics. O zaterdag 6 juli 2019 GO Beleggers beloonden het Nederlandse bouwbedrijf. +15% De verzekeraar sloot de beurs- week positief af. De chipsector stond onder druk na een waar schuwing van Samsung. Aandelen van staalbedrijven werden van de hand gedaan na een scherpe da ling van de prijs van ijzererts. a> E o Sanne Schelfaut Geesteren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 14