kom maar op, gaan we een potje boksen, ik doe niet zomaar een stap opzij. Ik vind het leuk als iemand van 18 of 19 gedreven is en me weet te verrassen. ,,Ik zie ook dat het vreselijk moeilijk is voor de nieuwe generatie. Er wordt weinig betaald voor fotografie, elke smartphone heeft een goede camera. Je onderscheiden is ingewikkeld. Ik heb zo'n mazzel gehad: mijn generatie zat on top of the waves. Het was de tijd van de homo-emancipatie, je had David Bowie, de opkomst van disco, house en xtc en er werd goed geld neer gelegd om dat vast te leggen. Ik schoot de ene na de andere reportage.'' ,,Wat heb ik een hoop shit gemaakt! Niet normaal. Ik heb zo'n 40.000 films in mijn administratie. Ik begon met 01 en 01t. Troep betekende dat. En 01r. Rotzooi. Ik schat dat er van die 40.000 zo'n 30.000 in de categorie troep en rotzooi geparkeerd kunnen worden. Maar ja: you need shit to grow flowers. Het is de kunst om te kiezen wat je naar voren duwt en wat je in de prul lenbak flikkert. Dat is ook een talent. Je kunt niet alleen zinderende meesterwerken maken. Zo heb ik in de jaren 90 heel weinig foto's gemaakt die ertoe doen. Te veel stap pen en de beest uithangen.'' ,,Dat ik niet iedereen constant meer wil overtuigen. Zo van: kijk eens wat ik kan! Dat ik het ook zoek in verstilling en reflec tie, in stillevens. In plaats van weer een beeld met een geweldig model in prachtig kostuum op een duikplank op een teen. En het liefst nog met een klein olifantje ernaast. Ik was daar nogal van. Op een gege ven moment ontdek je: less is more. Uit de serie Rain, Hope, Grief kijk ik met veel liefde naar het beeld van een treurende vrouw, waar verder geen mallemoer gebeurt. Het gaat om dat stukje zakdoek in haar hand dat ze bijna kapotknijpt. Het draait steeds min der om dat grote gebaar, maar om de details. Zoals je hele leven aan elkaar hangt van de tails, onverwachte gebeurtenissen.'' ,,De ontmoeting met Hans van Manen, vroeg in mijn carrière. Hij leerde me omgaan met de ingewikkelde Hasselblad- camera, toonde hoe ik kon afdrukken en componeren en liet mij kennismaken met beeldende kunst. En de ontmoeting met Shirley den Hartog, eerst stagiaire en nu al twintig jaar mijn manager die mij pushte meer vrij werk te maken. Wij zijn bij wijze van spreken getrouwd. Wat denkt u als u nu uw oeuvre bekijkt? Wat ziet u als uw grootste ontwikkeling? Welke toevalstreffers hebben uw leven bepaald? ZATERDAG 6 JULI 2019 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 101