mmm I Dialoog tussen oud en nieuw klaar. Over en uit. Ondanks die wetenschap ben ik toch een beetje verdrietig; je leeft ergens naartoe en dan is het ineens voorbij, je verliest wat. Door het Rijks heb ik nu het gevoel als vroeger bij de kerstboom. Die grote doos waarin die felbegeerde driewie ler zat, heb ik opengemaakt. En nu ligt er nog dat kleine pakje en daar blijkt dan een diamanten ringetje in verstopt. Overrom pelend. Verder denk ik: hierna moet ik wel een paar jaar mijn bek houden. Daar moet ik op letten. Want wij oude mannen zijn altijd verongelijkt, willen constant erken ning en denken dat we recht hebben op meer roem en mooie recensies. Haantjes gedrag. Daar moet ik tegen vechten. Het allervreselijkste: verbittering. Ik wil geen verzuurde man worden.'' ,,Ik vind dat niet erg. Ik ben dol op stagiairs: 12 Op de tentoonstelling 12x Erwin Olaf in het Amsterdamse Rijksmu seum (t/m 22 septem ber) toont Ewin Olaf middels elf foto's en een video-installatie welke Nederlandse schilders hem hebben beïnvloed. Zijn werk is te zien naast de oude meesters, als een soort dialoog tussen oud en nieuw. Zo hangt het portret Hope (2007) met het meisje in gele jurk naast het Portret van een meisje in het blauw (1641) van Johannes Cornelisz Verspronck. „Beide poses zijn bedacht en geven een kort moment weer. Het meisje heeft natuurlijk niet uren zo voor de schilder geze ten, op een gegeven moment zei ze: mama, ik heb geen zin meer. ,,De overeenkomst tus sen mijn tafereel in de keuken en het doek van Jean-Étienne Lio- tard uit 1756 het zijn registraties van schijn baar zinloze, alledaagse taferelen. Waarom schilderde hij een vrouw die ontbijt? En waarom fotografeerde ik juist die ene keukensituatie? Waarom al die moeite?'' Over de dialoog tussen Olafs La Penseuse uit 1987 en Rembrandts Naakte vrouw, gezeten op een verhoging (1629/1633) zegt hij: ,,Die vrouw frappeerde mij direct. Goh, je hoeft er helemaal niet gewel dig uit te zien om een mooi onderwerp voor een kunstwerk te zijn. Dat was een ontdek king, ik was opgegroeid met fotografie waarbij iedereen even knap en geweldig was. Het niet- perfecte blijkt ook fas cinerend; dat moet Rembrandt ook gevon den hebben.'' Wat is het ergste aan plaatsmaken?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 100