'Wereldberoep,
maar ik word er
niet rijk van'
'Erg leuk werk,
je kunt mensen
'Ik heb het
mooiste beroep
dat er is'
8 NIEUWS
BEROEPSKEUZE BRUGKLASSERS
Wat wil je later
worden? In
vriendenboekjes
voor kinderen is
deze vraag vaste
prik. Voor de
meesten van ons
blijft het bij dromen,
blijkt uit onderzoek,
maar er zijn
uitzonderingen.
Politieagent
Leraar
Kapper
Piloot, kapper, dieren
arts. Grote kans dat een
van deze beroepen op
uw wensenlijstje
stond, toen u 12 jaar
was. Het blijken de populairste
droomberoepen van brugklasleer
lingen. Voor het eerst heeft statis
tiekbureau CBS onderzoek gedaan
naar onze jeugddromen. Van alle
brugklasleerlingen van schooljaar
1999-2000 wist ongeveer de helft
wat ze wilden worden. Bijzonder
is dat we nu ook weten hoe vaak
die wens wordt waargemaakt.
,,Het is zeker atypisch onderzoek
voor ons, maar we hadden nog
zo'n schat aan informatie liggen'',
vertelt onderzoeker Tanja Traag.
,,Nu de huidige groepachters be
ginnen aan hun volgende school
en levensfase, hebben we gekeken
wat die leeftijdsgroep twintig jaar
geleden invulde en wat er van hen
terecht is gekomen."
Wat blijkt? Een op de vijf is
daadwerkelijk in een aansluitende
bedrijfstak gaan werken. Dat geldt
vooral voor meisjes die met kinde
ren wilden werken, of jongens die
timmerman wilden worden.
Haarverzorging
Het meest genoemde droombe-
roep van meisjes was kapper.
Daarnaast gaven ze de voorkeur
aan dierenarts, leerkracht in het
basisonderwijs of kinderverzor
ger. Uit het CBS-onderzoek blijkt
dat 16 procent van de brugklasleer
lingen die kapper wilden worden,
nu ook werkzaam is in de bedrijfs
tak haarverzorging. Van de leerlin
gen die aangaven juf of meester te
willen worden, kwam een groot
gedeelte (35 procent) terecht in het
basis- of voortgezet onderwijs.
Jongens zagen hun toekomst
vooral als piloot, architect, it'er,
politieagent of automonteur. Pi
loot stond fier op één, al werkt nu
slechts 7 procent van de toenma
lige brugklassers in de burger
luchtvaart. Naast piloot was ook
politieman een gewild beroep. Die
droom werd waargemaakt door 8
procent van de brugklassers.
,,Ik was een jaar of 7 en ik woonde nog in
mijn thuisland Iran. De Iraanse revolutie
was net beëindigd en ik kan me herinneren
dat er overal militaire parades waren. Het
zag er zo imponerend uit voor mij als klein
jochie, al die uniformen. Later in Nederland
bleef ik zwaar onder de indruk van unifor
men, maar ik begon ook te denken: als poli
tieman kun je echt wat voor de maatschap
pij betekenen. Dat sprak me aan.
,,Ik begon mijn carrière in Kanaleneiland
in Utrecht. Daar wonen veel allochtone
mensen. Als ik iemand aansprak, zagen ze
me als verrader, omdat ik van dezelfde
komaf was. Dat was niet wat ik had ver
wacht toen ik bij de politie ging werken. Ik
stelde mijn doelen bij. Nu denk ik: als ik het
leven van één iemand kan verbeteren, is dat
goed. Ik heb eens iemand gereanimeerd in
de supermarkt. De volgende dag kreeg ik
een telefoontje. De vrouw van het slachtof
fer was helemaal in tranen. Ik dacht dat ik
iets verkeerd had gedaan, maar ze wilde me
bedanken voor het redden van haar man.
Dat zal ik nooit vergeten. Ik word er niet rijk
van, maar ik heb wel een wereldberoep. Ik
kom op mijn werk en ik heb geen idee hoe
de dag gaat verlopen. Dat is denk ik beter
dan een matige kantoorbaan.''
Ingeborg droomde op 11-jarige leeftijd reeds
van het kappersvak. ,,Ik was op jonge leeftijd
al bezig met de haren van mijn vriendinnen.
Op mijn 13de knipte ik iedereen. Eenmaal op
de kappersopleiding was dat een probleem,
want ik moest alles vergeten wat ik mezelf
had aangeleerd.
,,Ik had nooit iets met school, maar de
kappersopleiding vond ik echt leuk. Het is
creatief werk. Je kunt het vergelijken met
bloemschikken. Je hebt het in de vingers of
niet.
Als ik naar iemand kijk, let ik op de
hoofdvorm en wat voor soort kapsel daarbij
past. Bij een rond hoofd zou ik zeggen: doe
een langer, of wat korter kapsel, maar knip
het niet op de kaaklijn. Daar wordt je hoofd
nog ronder van. Het vak zelf is heel erg leuk,
je kunt mensen blij maken.
,,Ik heb altijd met mijn handen willen
werken. In mijn tijd was het kappersvak nog
heel populair. Als 17-jarige kwam ik lastig
aan een baan, nu hebben we juist veel
moeite om nieuwe leerlingen te vinden. Het
is lichamelijk zwaar werk, want je staat de
hele dag. Ik denk dat veel jongeren dat te
genstaat.''
Hannah werd al op 11-jarige leeftijd aange
stoken door haar ouders, die allebei in het
onderwijs zaten.
,,Ik weet nog goed dat we op de camping
in Italië waren. Mijn ouders praatten over
hun werk. Waar het precies over ging weet
ik niet meer, maar het was wel positief. Dat
wil ik later ook, dacht ik. Ik heb zelfs les ge
had van mijn vader. Hij verzon iedere week
een verhaal. Het ging altijd over 'Kareltje en
Marietje'. Ik vroeg hem later: verzon je dat
ter plekke? Ja, zei hij. Hij keek naar onze re
acties en op basis daarvan kon het verhaal
alle kanten op gaan. Ik doe nu precies het
zelfde in mijn klas.
,,Ik heb het mooiste beroep dat er is, al
hoewel ik merk dat het imago van ons be
roep verslechterd is. Alle stakingen dragen
bij aan dat negatieve beeld. Als ik op een ver
jaardag sta en zeg dat ik leraar ben, zeggen
de meeste mensen: 'Je hebt het vast heel
zwaar.' Zo voel ik dat niet. Het is hard wer
ken, onder meer omdat je veel tijd kwijt
bent aan het registreren van allerlei testre
sultaten. Ik sta twee dagen per week voor de
klas en daarnaast doe ik promotieonderzoek.
De combinatie wetenschap en praktijk vind
ik leuk.''
vrijdag 5 juli 2019
GO
Marie-Louise Hoogendoorn
Den Haag
INaam: Mehran (32)
Wilde vroeger worden: politieagent
Is nu: hoofdagent in Rotterdam
Naam: Ingeborg van Peski (54)
Wilde vroeger worden:
kapper of kraamverzorgster
Is nu: kapper en eigenaar van
Coiffure Ingeborg
INaam: Hannah Bijlsma (28)
Wilde vroeger worden: leraar
Is nu: leraar groep 3 van
Basisschool de Cirkel