'Wereldberoep, maar ik word er niet rijk van' 'Erg leuk werk, je kunt mensen 'Ik heb het mooiste beroep dat er is' 8 NIEUWS BEROEPSKEUZE BRUGKLASSERS Wat wil je later worden? In vriendenboekjes voor kinderen is deze vraag vaste prik. Voor de meesten van ons blijft het bij dromen, blijkt uit onderzoek, maar er zijn uitzonderingen. Politieagent Leraar Kapper Piloot, kapper, dieren arts. Grote kans dat een van deze beroepen op uw wensenlijstje stond, toen u 12 jaar was. Het blijken de populairste droomberoepen van brugklasleer lingen. Voor het eerst heeft statis tiekbureau CBS onderzoek gedaan naar onze jeugddromen. Van alle brugklasleerlingen van schooljaar 1999-2000 wist ongeveer de helft wat ze wilden worden. Bijzonder is dat we nu ook weten hoe vaak die wens wordt waargemaakt. ,,Het is zeker atypisch onderzoek voor ons, maar we hadden nog zo'n schat aan informatie liggen'', vertelt onderzoeker Tanja Traag. ,,Nu de huidige groepachters be ginnen aan hun volgende school en levensfase, hebben we gekeken wat die leeftijdsgroep twintig jaar geleden invulde en wat er van hen terecht is gekomen." Wat blijkt? Een op de vijf is daadwerkelijk in een aansluitende bedrijfstak gaan werken. Dat geldt vooral voor meisjes die met kinde ren wilden werken, of jongens die timmerman wilden worden. Haarverzorging Het meest genoemde droombe- roep van meisjes was kapper. Daarnaast gaven ze de voorkeur aan dierenarts, leerkracht in het basisonderwijs of kinderverzor ger. Uit het CBS-onderzoek blijkt dat 16 procent van de brugklasleer lingen die kapper wilden worden, nu ook werkzaam is in de bedrijfs tak haarverzorging. Van de leerlin gen die aangaven juf of meester te willen worden, kwam een groot gedeelte (35 procent) terecht in het basis- of voortgezet onderwijs. Jongens zagen hun toekomst vooral als piloot, architect, it'er, politieagent of automonteur. Pi loot stond fier op één, al werkt nu slechts 7 procent van de toenma lige brugklassers in de burger luchtvaart. Naast piloot was ook politieman een gewild beroep. Die droom werd waargemaakt door 8 procent van de brugklassers. ,,Ik was een jaar of 7 en ik woonde nog in mijn thuisland Iran. De Iraanse revolutie was net beëindigd en ik kan me herinneren dat er overal militaire parades waren. Het zag er zo imponerend uit voor mij als klein jochie, al die uniformen. Later in Nederland bleef ik zwaar onder de indruk van unifor men, maar ik begon ook te denken: als poli tieman kun je echt wat voor de maatschap pij betekenen. Dat sprak me aan. ,,Ik begon mijn carrière in Kanaleneiland in Utrecht. Daar wonen veel allochtone mensen. Als ik iemand aansprak, zagen ze me als verrader, omdat ik van dezelfde komaf was. Dat was niet wat ik had ver wacht toen ik bij de politie ging werken. Ik stelde mijn doelen bij. Nu denk ik: als ik het leven van één iemand kan verbeteren, is dat goed. Ik heb eens iemand gereanimeerd in de supermarkt. De volgende dag kreeg ik een telefoontje. De vrouw van het slachtof fer was helemaal in tranen. Ik dacht dat ik iets verkeerd had gedaan, maar ze wilde me bedanken voor het redden van haar man. Dat zal ik nooit vergeten. Ik word er niet rijk van, maar ik heb wel een wereldberoep. Ik kom op mijn werk en ik heb geen idee hoe de dag gaat verlopen. Dat is denk ik beter dan een matige kantoorbaan.'' Ingeborg droomde op 11-jarige leeftijd reeds van het kappersvak. ,,Ik was op jonge leeftijd al bezig met de haren van mijn vriendinnen. Op mijn 13de knipte ik iedereen. Eenmaal op de kappersopleiding was dat een probleem, want ik moest alles vergeten wat ik mezelf had aangeleerd. ,,Ik had nooit iets met school, maar de kappersopleiding vond ik echt leuk. Het is creatief werk. Je kunt het vergelijken met bloemschikken. Je hebt het in de vingers of niet. Als ik naar iemand kijk, let ik op de hoofdvorm en wat voor soort kapsel daarbij past. Bij een rond hoofd zou ik zeggen: doe een langer, of wat korter kapsel, maar knip het niet op de kaaklijn. Daar wordt je hoofd nog ronder van. Het vak zelf is heel erg leuk, je kunt mensen blij maken. ,,Ik heb altijd met mijn handen willen werken. In mijn tijd was het kappersvak nog heel populair. Als 17-jarige kwam ik lastig aan een baan, nu hebben we juist veel moeite om nieuwe leerlingen te vinden. Het is lichamelijk zwaar werk, want je staat de hele dag. Ik denk dat veel jongeren dat te genstaat.'' Hannah werd al op 11-jarige leeftijd aange stoken door haar ouders, die allebei in het onderwijs zaten. ,,Ik weet nog goed dat we op de camping in Italië waren. Mijn ouders praatten over hun werk. Waar het precies over ging weet ik niet meer, maar het was wel positief. Dat wil ik later ook, dacht ik. Ik heb zelfs les ge had van mijn vader. Hij verzon iedere week een verhaal. Het ging altijd over 'Kareltje en Marietje'. Ik vroeg hem later: verzon je dat ter plekke? Ja, zei hij. Hij keek naar onze re acties en op basis daarvan kon het verhaal alle kanten op gaan. Ik doe nu precies het zelfde in mijn klas. ,,Ik heb het mooiste beroep dat er is, al hoewel ik merk dat het imago van ons be roep verslechterd is. Alle stakingen dragen bij aan dat negatieve beeld. Als ik op een ver jaardag sta en zeg dat ik leraar ben, zeggen de meeste mensen: 'Je hebt het vast heel zwaar.' Zo voel ik dat niet. Het is hard wer ken, onder meer omdat je veel tijd kwijt bent aan het registreren van allerlei testre sultaten. Ik sta twee dagen per week voor de klas en daarnaast doe ik promotieonderzoek. De combinatie wetenschap en praktijk vind ik leuk.'' vrijdag 5 juli 2019 GO Marie-Louise Hoogendoorn Den Haag INaam: Mehran (32) Wilde vroeger worden: politieagent Is nu: hoofdagent in Rotterdam Naam: Ingeborg van Peski (54) Wilde vroeger worden: kapper of kraamverzorgster Is nu: kapper en eigenaar van Coiffure Ingeborg INaam: Hannah Bijlsma (28) Wilde vroeger worden: leraar Is nu: leraar groep 3 van Basisschool de Cirkel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 8