WIM HOFMAN
Moestuin
DEIA
'We wisten niet dat er
zóveel mogelijk is.'
ZEELAND 13
voor elkaar
De zon scheen al een paar
dagen fel en het regende
aldoor maar niet. Maar
in de tuin groeit toch alles flink
door. We hebben hier en daar
nog wel wat regenwater. Dat is
vooral nodig voor het moes
tuintje.
Dat tuintje vind ik wel een
mooie aanwinst. De courgette-
plant doet het goed en heeft
mooie gele bloemen. De rabar
ber heeft enorme grote blade
ren. Je vraagt je af waar zo'n
plant het vandaan haalt.
Vlakbij staat een knaloranje
Oost-Indische kers en een rekje
van stokjes, waar zich een sie-
rerwt met lekker ruikende
lichtpaarse bloemetjes omhoog
werkt. Vooral de combinatie
groenten en bloemen vind ik
mooi. De stokbonen willen
ook omhoog. Wonderlijk is het
wel dat ze allemaal linksom
draaien rond hun stokken. Er
zijn blijkbaar wetten. Veel ro
zen zijn al verdord en hun
blaadjes worden door de wind
weggeblazen, maar we zien al
weer de eerste dahlia's!
De sjalotten zijn geoogst en
drogen nu in de zon. De rijtjes
met tuinbonen zijn al opge
ruimd en langs het pad staan
afrikaantjes. Ze zijn netjes in
een rij geplant en ze krijgen, als
het goed is, allemaal donker
kleurige bloemen, maar er is
iets misgegaan. Nu hebben
slakken de plantjes ontdekt en
ze hebben de sappigste en mal
ste blaadjes er al vanaf gegeten.
Van sommige planten hebben
ze zelfs de toppen finaal afge
knaagd! Die zijn dus naar de
knoppen.
Slakken willen geen felle zon
neschijn en komen daarom in
de nacht tevoorschijn en glij
den dan met hun voet over hun
eigen gladde slijm in het duis
ter naar de planten toe en zo
horen wij ze niet en we horen
ze ook niet knabbelen, ze doen
dat stilletjes, die stiekemerds.
WHGïWN
BRIEVEN
Waterstof
Elektrisch rijden lijkt me prima.
Ik maak me alleen zorgen over
het feit dat tot nu met accu's ge
reden wordt. Wat ik me afvraag:
maken we nu niet dezelfde fout
als in het verleden met de kern
centrales? Dat leek het ei van
Columbus, maar het probleem
van het restafval is nog steeds
niet opgelost.
Rijden met accu's levert binnen
afzienbare tijd ook een enorm
afvalprobleem op, lijkt me. Wat
gaan we doen met al die afge
dankte accu's? Hebben we daar
al goed over nagedacht? We
hebben er al zoveel in onze
(handige) elektrische gereed
schappen als schroefboorma
chines en dergelijke.
Daarom ben ik blij te lezen dat
er in Den Haag tientallen taxi's
rondrijden op waterstof (krant
24 juni). Dat lijkt mij een veel
beter plan. Vergeet de accu en
rol waterstofstations uit.
George van de Poel
Torenberg 11,
Zaamslag
Rekeningrijden
Belasting heffen op de aanwe
zigheid van een voertuig op een
bepaalde tijd en plaats. Voor mij
als digibeet is dit een door Fred
Flintstone bedachte toepassing
van de mogelijkheden. Big Bro
ther kan toch wel anders te
werk gaan, bijvoorbeeld elke
verkeersovertreding: snelheid,
door rood rijden, foutparkeren
en rechts inhalen kan automa
tisch worden beboet.
Deze registratie gekoppeld aan
de registratie van de smart-
phone kan informatie verschaf
fen over de personen in een auto
en hun handelingen. Gebruik
van de smartphone door de
chauffeur kan meteen worden
beboet. Via een koppeling met
het voertuig kan een brandstof
verspillende rijstijl worden
vastgesteld en extra belast. Het
oneigenlijke gebruik van be
drijfsvoertuigen en leaseauto's,
waarvan we tot nu toe aanne
men dat het niet gebeurt, wordt
geregistreerd. Criminelen op
het slechte pad zijn altijd tra
ceerbaar. Wel stel ik dan bij-
voorbeeld ook een mogelijke
korting voor voor auto's met
meerdere inzittenden. Verdie
nen ze eerlijk wat geld.
L. Jacobs
Populierestraat 23,
's-Gravenpolder
Eensgezindheid
Typisch Nederlands is dat de
politiek in Nederland gedomi
neerd wordt door onderwerpen
die niet ter zake doen, zoals Ko
ningsdag, Zwarte Piet, hoofd
doekjes, islamisering en gender-
neutraal. Identiteitsvragen
(krant 26 juni) waar men blijk
baar geen genoeg van kan krij
gen. Het zijn afleidingsmanoeu
vres. De sociaal-economische
problemen daarentegen krijgen
nagenoeg geen aandacht, terwijl
dat nu juist datgene is waar het
echt om gaat.
Al ruim veertig jaar stagneren
de inkomens, de arbeidsonze-
kerheid. Belastingdienst houdt
de multinationals uit de wind,
wel stijgende belastingdruk
voor de burgers. Geen strijdbare
maar polderende vakbeweging.
Geprivatiseerde zorg voor het
geld, pensioendiefstal, verho
ging AOW-leeftijd. Er is een
toenemende afbraak van sociale
voorzieningen.
Het kapitaal wordt rijker en rij
ker, de arbeid wordt armer en
armer. Nederlander ontwaak! In
een, voor iedere burger welva
rende maatschappij, zou die
identiteit er nauwelijks toe
doen.
Luc Brusselaers
Hoefkensdijk 11,
Kuitaart
vrijdag 5 juli 2019
VL
De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator
U kunt uw brief (maximaal
150 woorden) richten aan:
lezersredacteur@pzc.nl
of per post aan
Lezersredacteur PZC
Postbus 5046
4380 KA Vlissingen
08801-30210
Rijden op waterstof is wel
licht duurzamer dan elektrici
teit. FOTO ANP
Wat uw wensen ook zijn, onze ervaren teams
helpen u graag om het afscheid altijd persoonlijk
en bijzonder te maken. Ca voor informatie naar
dela.nl/zeeuwsvlaanderen of bel 0165 74 21 99
vooreen persoonlijk gesprek.