WIM HOFMAN Moestuin DEIA 'We wisten niet dat er zóveel mogelijk is.' ZEELAND 13 voor elkaar De zon scheen al een paar dagen fel en het regende aldoor maar niet. Maar in de tuin groeit toch alles flink door. We hebben hier en daar nog wel wat regenwater. Dat is vooral nodig voor het moes tuintje. Dat tuintje vind ik wel een mooie aanwinst. De courgette- plant doet het goed en heeft mooie gele bloemen. De rabar ber heeft enorme grote blade ren. Je vraagt je af waar zo'n plant het vandaan haalt. Vlakbij staat een knaloranje Oost-Indische kers en een rekje van stokjes, waar zich een sie- rerwt met lekker ruikende lichtpaarse bloemetjes omhoog werkt. Vooral de combinatie groenten en bloemen vind ik mooi. De stokbonen willen ook omhoog. Wonderlijk is het wel dat ze allemaal linksom draaien rond hun stokken. Er zijn blijkbaar wetten. Veel ro zen zijn al verdord en hun blaadjes worden door de wind weggeblazen, maar we zien al weer de eerste dahlia's! De sjalotten zijn geoogst en drogen nu in de zon. De rijtjes met tuinbonen zijn al opge ruimd en langs het pad staan afrikaantjes. Ze zijn netjes in een rij geplant en ze krijgen, als het goed is, allemaal donker kleurige bloemen, maar er is iets misgegaan. Nu hebben slakken de plantjes ontdekt en ze hebben de sappigste en mal ste blaadjes er al vanaf gegeten. Van sommige planten hebben ze zelfs de toppen finaal afge knaagd! Die zijn dus naar de knoppen. Slakken willen geen felle zon neschijn en komen daarom in de nacht tevoorschijn en glij den dan met hun voet over hun eigen gladde slijm in het duis ter naar de planten toe en zo horen wij ze niet en we horen ze ook niet knabbelen, ze doen dat stilletjes, die stiekemerds. WHGïWN BRIEVEN Waterstof Elektrisch rijden lijkt me prima. Ik maak me alleen zorgen over het feit dat tot nu met accu's ge reden wordt. Wat ik me afvraag: maken we nu niet dezelfde fout als in het verleden met de kern centrales? Dat leek het ei van Columbus, maar het probleem van het restafval is nog steeds niet opgelost. Rijden met accu's levert binnen afzienbare tijd ook een enorm afvalprobleem op, lijkt me. Wat gaan we doen met al die afge dankte accu's? Hebben we daar al goed over nagedacht? We hebben er al zoveel in onze (handige) elektrische gereed schappen als schroefboorma chines en dergelijke. Daarom ben ik blij te lezen dat er in Den Haag tientallen taxi's rondrijden op waterstof (krant 24 juni). Dat lijkt mij een veel beter plan. Vergeet de accu en rol waterstofstations uit. George van de Poel Torenberg 11, Zaamslag Rekeningrijden Belasting heffen op de aanwe zigheid van een voertuig op een bepaalde tijd en plaats. Voor mij als digibeet is dit een door Fred Flintstone bedachte toepassing van de mogelijkheden. Big Bro ther kan toch wel anders te werk gaan, bijvoorbeeld elke verkeersovertreding: snelheid, door rood rijden, foutparkeren en rechts inhalen kan automa tisch worden beboet. Deze registratie gekoppeld aan de registratie van de smart- phone kan informatie verschaf fen over de personen in een auto en hun handelingen. Gebruik van de smartphone door de chauffeur kan meteen worden beboet. Via een koppeling met het voertuig kan een brandstof verspillende rijstijl worden vastgesteld en extra belast. Het oneigenlijke gebruik van be drijfsvoertuigen en leaseauto's, waarvan we tot nu toe aanne men dat het niet gebeurt, wordt geregistreerd. Criminelen op het slechte pad zijn altijd tra ceerbaar. Wel stel ik dan bij- voorbeeld ook een mogelijke korting voor voor auto's met meerdere inzittenden. Verdie nen ze eerlijk wat geld. L. Jacobs Populierestraat 23, 's-Gravenpolder Eensgezindheid Typisch Nederlands is dat de politiek in Nederland gedomi neerd wordt door onderwerpen die niet ter zake doen, zoals Ko ningsdag, Zwarte Piet, hoofd doekjes, islamisering en gender- neutraal. Identiteitsvragen (krant 26 juni) waar men blijk baar geen genoeg van kan krij gen. Het zijn afleidingsmanoeu vres. De sociaal-economische problemen daarentegen krijgen nagenoeg geen aandacht, terwijl dat nu juist datgene is waar het echt om gaat. Al ruim veertig jaar stagneren de inkomens, de arbeidsonze- kerheid. Belastingdienst houdt de multinationals uit de wind, wel stijgende belastingdruk voor de burgers. Geen strijdbare maar polderende vakbeweging. Geprivatiseerde zorg voor het geld, pensioendiefstal, verho ging AOW-leeftijd. Er is een toenemende afbraak van sociale voorzieningen. Het kapitaal wordt rijker en rij ker, de arbeid wordt armer en armer. Nederlander ontwaak! In een, voor iedere burger welva rende maatschappij, zou die identiteit er nauwelijks toe doen. Luc Brusselaers Hoefkensdijk 11, Kuitaart vrijdag 5 juli 2019 VL De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator U kunt uw brief (maximaal 150 woorden) richten aan: lezersredacteur@pzc.nl of per post aan Lezersredacteur PZC Postbus 5046 4380 KA Vlissingen 08801-30210 Rijden op waterstof is wel licht duurzamer dan elektrici teit. FOTO ANP Wat uw wensen ook zijn, onze ervaren teams helpen u graag om het afscheid altijd persoonlijk en bijzonder te maken. Ca voor informatie naar dela.nl/zeeuwsvlaanderen of bel 0165 74 21 99 vooreen persoonlijk gesprek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 55