Celstraf geëist voor
veroorzaker botsing
met wielrenner
Bronzen Kruis voor
heldhaftige Zeeuw
Volvo's zijn per trein
veel sneller in China
9
weer als voorheen. We zien ook
mosselen achter de oesterriffen
gedijen. Uit andere studies blijkt
dat vroeg of laat zeegrassen te
rugkeren. En die houden het
zand dan weer beter vast.''
De proefis bedoeld om de
zandhonger - het slinken van
slikken en zandplaten in het Na
tionaal Park Oosterschelde - te
vertragen. ,,Die zandhonger zorgt
ervoor dat de getijdenplaten en
de slikken langzaam lager wor
den. Die getijdenplaten hebben
twee belangrijke functies. Steltlo
pers scharrelen er hun kostje op.
Kleine kreeftjes, schelpdieren en
wormen. Maar als de platen klei
ner en lager worden, slinkt hun
voedselgebied. Ook hebben vo
gels steeds minder tijd om te foe-
rageren. Een andere functie van
slikken en platen is dat ze de gol
ven afzwakken waardoor er min
der golfaanval is op de dijken
rond de Oosterschelde. Dat bete
kent minder onderhoud aan dij
ken en dus minder kosten.''
De oesterriffen zijn een aanvul
lende maatregel, onderstreept
Ysebaert. „Oesters zijn biobou-
wers. Ze vormen een driedimen
sionale structuur op de bodem en
breken daardoor de golven. Op
die manier kun je het zand van de
suppletie langer vasthouden.
Daardoor hoef je minder snel
weer zand op te brengen. De rif
fen vormen ook een leefgebied
voor andere dieren, ze verhogen
de biodiversiteit.''
Noordzeekust
Is een oesterrif ook geschikt als
golfbreker voor de Noordzeekust?
Slechts beperkt, vermoedt Yse-
baert. ,,Op bepaalde plaatsen kan
Oesterszijn
biobouwers. Ze
vormen een
driedimensionale
structuur op de
bodem en breken
daardoor de golven
het werken, maar voor een strand
heb je veel meer golfslag, het
zand is meer in beweging. Oes
terriffen in de brandingszone te
rugbrengen, is een ingewikkeld
verhaal. Wel kunnen oesterriffen
in de Noordzee functioneel zijn,
maar dan meer om de biodiversi
teit te verhogen, want riffen trek
ken andere soorten zeedieren
aan.'' Het is wel zinvol te kijken
naar harde structuren in combi
natie met oesters, want oesters
groeien heel goed op een harde
ondergrond. In windpark Bors-
sele 3 en 4 zullen platte oesters
worden gekweekt. De voeten van
windmolens zijn daar ideale
plekken voor, zegt Ysebaert ,,Als
secundaire kustverdediging denk
ik eerder aan de Grevelingen
waar nu meer getij komt en pla
ten beter moeten worden be
schermd.'' Smaal vult aan: ,,Ook
in de Westerschelde en de Wad
denzee zijn er potentiële plekken
voor oesterriffen. Vaak zullen
combinaties met zandsuppleties
nodig zijn."
Wageningen Marine Research
monitort de riffen nu drie jaar.
Geld voor een langere onder
zoeksperiode ontbreekt. Yse-
baert: ,,We zullen wel proberen
om een oogje in het zeil te hou
den. Het is wel een oproep. Je
moet zo'n gebied toch wel 5 tot 10
jaar volgen om in te schatten of
de maatregelen echt werken. Eén
zware storm kan het beeld totaal
veranderen.''
Shah sjokt terug naar de Oes-
terdam. Grijnzend wringt de pro
movendus zijn schoeisel uit. ,,Jul-
lie water is toch een stuk kouder
dan bij ons.''
Op 29 juni van dat jaar moest de
koerier op een adres aan de Postweg
in Yerseke een pakje bezorgen. Hij
gaf het af, kon vanwege daar lig
gend bouwmateriaal niet keren en
verkoos het om de ruim veertig me
ter lange oprit achteruit te rijden.
,,Hij stoof weg", verklaarde een ge
tuige later. ,,Niet harder dan acht ki
lometer", zegt C. zelf ,,want er zit
een begrenzer op". Begroeiing be
lemmerde het zicht en de bestelbus
waarin hij reed had geen achteruit-
rijcamera. Fietsend verkeer was pas
vanaf tien meter te zien. Terwijl
zijn auto bijna het hele fietspad van
de Postweg blokkeerde zag hij plot
seling een jongeman op een race
fiets aankomen. Bijna 40 km per
uur reed hij en een botsing was on
vermijdelijk. C. riep nog 'stop!',
maar dat bleek in de volgende twee
seconden tot de klap zinloos.
De jongen, de toen 16-jarige Eu
ropees kampioen mountainbiken
Jitse Van Thillo uit het Belgische
Essen, klapte vol tegen de zijkant
van de bestelbus en werd met een
traumahelikopter naar het Erasmus
MC in Rotterdam vervoerd. Daar
werd een dwarslaesie geconsta
teerd; hij zal de rest van zijn leven
rolstoelafhankelijk zijn.
Slachtoffer is Jitse Van
Thillo, de toen 16-jarige
Europees kampioen
mountainbiken
,,U had van alles kunnen doen om
veilig die weg af te rijden", hield of
ficier van justitie Marieke Fimerius
hem voor. ,,U heeft zelf keuzes ge
maakt en neemt geen verantwoor
delijkheid voor de fouten die u
maakte. Bovendien had de fietser
voorrang."
Uitspraak 18 juli.
DEN HAAG Voormalig commando
Jeroen van Hoek uit Sint-Maartens
dijk heeft voor getoonde moed in
Afghanistan het Bronzen Kruis ge
kregen. De nu 38-jarige Zeeuw was
van 2004 tot 2015 in dienst van De
fensie.
Volgens de legerleiding heeft hij
zich tien jaar geleden in Afghani
stan onderscheiden 'vanwege zijn
herhaald moedig en beleidvol op
treden'. Tegenwoordig is Van Hoek
verhalenverteller en schrijver. Vo
rig jaar trad hij in de openbaarheid
toen hij tijdens de Veteranendag in
Den Haag zijn verhaal deed in de
Ridderzaal. ,,Militair zijn was voor
mij als een verblijf in het buiten-
land. Het is opwindend, maar niet
mijn thuis. Schrijven was altijd de
rode draad door mijn leven en na
Afghanistan ben ik die creativiteit
meer uiting gaan geven. Eerst als
grafisch ontwerper en vervolgens
als schrijver, dichter en verhalen
verteller", vertelde hij vorig jaar in
de PZC.
Zijn taak in Afghanistan was het
vanaf de grond coördineren van
luchtsteun. Dat deed hij vaak onder
vijandelijk vuur met gevaar voor ei
gen leven. Het was ook mede aan
hem te danken dat een zwaarge
wonde Nederlandse korporaal kon
worden opgepikt door een helikop
ter.
GENT Bedrijven in de grensover
schrijdende haven North Sea Port
profiteren van de Nieuwe Zijde
route, een reeks spoorverbindingen
tussen Europa en China. Zo gaan er
voortaan meer Volvo's vanuit de fa
briek in Gent naar China, Italië en
Oostenrijk. Ook keren er meer in
China geproduceerde Volvo's per
trein terug.
Vanuit North Sea Port vertrek
ken verschillende malen per week
treintransporten met wagens naar
China, Italië en Oostenrijk. De eer
ste trein met 190 XC60's uit China
kwam deze week aan in Gent. Op
de terugreis neemt de trein 180
XC90's, V90's en V60's terug naar
de Chinese havenstad Xi'an.
Voordelen
Er zitten verschillende voordelen
aan transporten per trein ten op
zichte van weg- en zeevervoer. Het
vervoer per spoor is relatief snel,
goedkoop en duurzaam. Auto's
kunnen sneller worden afgeleverd
bij de klant. De tijd tussen produc
tie en eindbestemming kan met
spoorvervoer worden gehalveerd,
meldt North Sea Port in een pers
bericht. North Sea Port versterkt
hiermee haar positie als logistiek
efficiënte haven.
vrijdag 5 juli 2019
GO
de oevers
- Tom Ysebaert, WUR
Voor het veroorzaken van een
verkeersongeval in 2017 waarbij
een wielrenner zwaar lichame
lijk letsel opliep, is gisteren
tegen de 32-jarige B.C. uit Roo
sendaal een celstraf van twee
jaar, waarvan de helft voorwaar
delijk, geëist. Daarnaast vindt de
officier van justitie dat hij vier
jaar niet zou mogen rijden.
Ad Roos
Middelburg
M Inspectie van een oesterrif bij Viane (Schou-
wen-Duiveland). Vlnr: de Bengalese professor
Shahadat Hossain (linksachter), emeritus
hoogleraar Aad Smaal, de Amerikaanse profes
sor Loren Coen en promovendus Mohammed
Shah Chowdhury. foto ernesta verburg