Celstraf geëist voor veroorzaker botsing met wielrenner Bronzen Kruis voor heldhaftige Zeeuw Volvo's zijn per trein veel sneller in China 9 weer als voorheen. We zien ook mosselen achter de oesterriffen gedijen. Uit andere studies blijkt dat vroeg of laat zeegrassen te rugkeren. En die houden het zand dan weer beter vast.'' De proefis bedoeld om de zandhonger - het slinken van slikken en zandplaten in het Na tionaal Park Oosterschelde - te vertragen. ,,Die zandhonger zorgt ervoor dat de getijdenplaten en de slikken langzaam lager wor den. Die getijdenplaten hebben twee belangrijke functies. Steltlo pers scharrelen er hun kostje op. Kleine kreeftjes, schelpdieren en wormen. Maar als de platen klei ner en lager worden, slinkt hun voedselgebied. Ook hebben vo gels steeds minder tijd om te foe- rageren. Een andere functie van slikken en platen is dat ze de gol ven afzwakken waardoor er min der golfaanval is op de dijken rond de Oosterschelde. Dat bete kent minder onderhoud aan dij ken en dus minder kosten.'' De oesterriffen zijn een aanvul lende maatregel, onderstreept Ysebaert. „Oesters zijn biobou- wers. Ze vormen een driedimen sionale structuur op de bodem en breken daardoor de golven. Op die manier kun je het zand van de suppletie langer vasthouden. Daardoor hoef je minder snel weer zand op te brengen. De rif fen vormen ook een leefgebied voor andere dieren, ze verhogen de biodiversiteit.'' Noordzeekust Is een oesterrif ook geschikt als golfbreker voor de Noordzeekust? Slechts beperkt, vermoedt Yse- baert. ,,Op bepaalde plaatsen kan Oesterszijn biobouwers. Ze vormen een driedimensionale structuur op de bodem en breken daardoor de golven het werken, maar voor een strand heb je veel meer golfslag, het zand is meer in beweging. Oes terriffen in de brandingszone te rugbrengen, is een ingewikkeld verhaal. Wel kunnen oesterriffen in de Noordzee functioneel zijn, maar dan meer om de biodiversi teit te verhogen, want riffen trek ken andere soorten zeedieren aan.'' Het is wel zinvol te kijken naar harde structuren in combi natie met oesters, want oesters groeien heel goed op een harde ondergrond. In windpark Bors- sele 3 en 4 zullen platte oesters worden gekweekt. De voeten van windmolens zijn daar ideale plekken voor, zegt Ysebaert ,,Als secundaire kustverdediging denk ik eerder aan de Grevelingen waar nu meer getij komt en pla ten beter moeten worden be schermd.'' Smaal vult aan: ,,Ook in de Westerschelde en de Wad denzee zijn er potentiële plekken voor oesterriffen. Vaak zullen combinaties met zandsuppleties nodig zijn." Wageningen Marine Research monitort de riffen nu drie jaar. Geld voor een langere onder zoeksperiode ontbreekt. Yse- baert: ,,We zullen wel proberen om een oogje in het zeil te hou den. Het is wel een oproep. Je moet zo'n gebied toch wel 5 tot 10 jaar volgen om in te schatten of de maatregelen echt werken. Eén zware storm kan het beeld totaal veranderen.'' Shah sjokt terug naar de Oes- terdam. Grijnzend wringt de pro movendus zijn schoeisel uit. ,,Jul- lie water is toch een stuk kouder dan bij ons.'' Op 29 juni van dat jaar moest de koerier op een adres aan de Postweg in Yerseke een pakje bezorgen. Hij gaf het af, kon vanwege daar lig gend bouwmateriaal niet keren en verkoos het om de ruim veertig me ter lange oprit achteruit te rijden. ,,Hij stoof weg", verklaarde een ge tuige later. ,,Niet harder dan acht ki lometer", zegt C. zelf ,,want er zit een begrenzer op". Begroeiing be lemmerde het zicht en de bestelbus waarin hij reed had geen achteruit- rijcamera. Fietsend verkeer was pas vanaf tien meter te zien. Terwijl zijn auto bijna het hele fietspad van de Postweg blokkeerde zag hij plot seling een jongeman op een race fiets aankomen. Bijna 40 km per uur reed hij en een botsing was on vermijdelijk. C. riep nog 'stop!', maar dat bleek in de volgende twee seconden tot de klap zinloos. De jongen, de toen 16-jarige Eu ropees kampioen mountainbiken Jitse Van Thillo uit het Belgische Essen, klapte vol tegen de zijkant van de bestelbus en werd met een traumahelikopter naar het Erasmus MC in Rotterdam vervoerd. Daar werd een dwarslaesie geconsta teerd; hij zal de rest van zijn leven rolstoelafhankelijk zijn. Slachtoffer is Jitse Van Thillo, de toen 16-jarige Europees kampioen mountainbiken ,,U had van alles kunnen doen om veilig die weg af te rijden", hield of ficier van justitie Marieke Fimerius hem voor. ,,U heeft zelf keuzes ge maakt en neemt geen verantwoor delijkheid voor de fouten die u maakte. Bovendien had de fietser voorrang." Uitspraak 18 juli. DEN HAAG Voormalig commando Jeroen van Hoek uit Sint-Maartens dijk heeft voor getoonde moed in Afghanistan het Bronzen Kruis ge kregen. De nu 38-jarige Zeeuw was van 2004 tot 2015 in dienst van De fensie. Volgens de legerleiding heeft hij zich tien jaar geleden in Afghani stan onderscheiden 'vanwege zijn herhaald moedig en beleidvol op treden'. Tegenwoordig is Van Hoek verhalenverteller en schrijver. Vo rig jaar trad hij in de openbaarheid toen hij tijdens de Veteranendag in Den Haag zijn verhaal deed in de Ridderzaal. ,,Militair zijn was voor mij als een verblijf in het buiten- land. Het is opwindend, maar niet mijn thuis. Schrijven was altijd de rode draad door mijn leven en na Afghanistan ben ik die creativiteit meer uiting gaan geven. Eerst als grafisch ontwerper en vervolgens als schrijver, dichter en verhalen verteller", vertelde hij vorig jaar in de PZC. Zijn taak in Afghanistan was het vanaf de grond coördineren van luchtsteun. Dat deed hij vaak onder vijandelijk vuur met gevaar voor ei gen leven. Het was ook mede aan hem te danken dat een zwaarge wonde Nederlandse korporaal kon worden opgepikt door een helikop ter. GENT Bedrijven in de grensover schrijdende haven North Sea Port profiteren van de Nieuwe Zijde route, een reeks spoorverbindingen tussen Europa en China. Zo gaan er voortaan meer Volvo's vanuit de fa briek in Gent naar China, Italië en Oostenrijk. Ook keren er meer in China geproduceerde Volvo's per trein terug. Vanuit North Sea Port vertrek ken verschillende malen per week treintransporten met wagens naar China, Italië en Oostenrijk. De eer ste trein met 190 XC60's uit China kwam deze week aan in Gent. Op de terugreis neemt de trein 180 XC90's, V90's en V60's terug naar de Chinese havenstad Xi'an. Voordelen Er zitten verschillende voordelen aan transporten per trein ten op zichte van weg- en zeevervoer. Het vervoer per spoor is relatief snel, goedkoop en duurzaam. Auto's kunnen sneller worden afgeleverd bij de klant. De tijd tussen produc tie en eindbestemming kan met spoorvervoer worden gehalveerd, meldt North Sea Port in een pers bericht. North Sea Port versterkt hiermee haar positie als logistiek efficiënte haven. vrijdag 5 juli 2019 GO de oevers - Tom Ysebaert, WUR Voor het veroorzaken van een verkeersongeval in 2017 waarbij een wielrenner zwaar lichame lijk letsel opliep, is gisteren tegen de 32-jarige B.C. uit Roo sendaal een celstraf van twee jaar, waarvan de helft voorwaar delijk, geëist. Daarnaast vindt de officier van justitie dat hij vier jaar niet zou mogen rijden. Ad Roos Middelburg M Inspectie van een oesterrif bij Viane (Schou- wen-Duiveland). Vlnr: de Bengalese professor Shahadat Hossain (linksachter), emeritus hoogleraar Aad Smaal, de Amerikaanse profes sor Loren Coen en promovendus Mohammed Shah Chowdhury. foto ernesta verburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 37