eruitziet Qashqai is niet 7,0 19 Test mm--. Nissan Qashqai 1.3 DIG-T (140 pk), vanaf €28.390 Met nieuwe benzine motoren, resultaat van een samenwerking met Mercedes, tracht de Nissan Qashqai stand te houden in het drukke segment van de compacte SUV's. Een nieuw infotain- mentsysteem én nieuwe motoren: Nissan maakt er werk van om de Qashqai geen slacht offer te laten worden van de tand des tijds. De huidige generatie stamt alweer uit 2013 en kreeg in 2017 voor het laatst een facelift. Toch is het nieuwe, 7 inch scherm van het in fotainment kleiner dan bij sommige concurren ten. Het zou wat sneller mogen werken, maar is wel bij de tijd met zijn 3D-kaarten en smart- phone-koppeling. Die smartphone heeft hij trouwens hard nodig om een internetverbinding te maken, want zelf kan hij dat niet. Het grote aantal knop jes verraadt de leeftijd van de Qashqai. Dat heeft dan weer wel als voordeel dat je niet alles met een scherm hoeft te bedienen. De stem van het navigatiesysteem klinkt verouderd en slikt vaak een deel van het woord in. Hoewel de geteste auto rijk is uitgerust, reageert hij bij het onbedoeld ver laten van de rijstrook slechts met een piep en remingreep. Met stuur- correcties de auto binnen de lijnen houden kan deze handgeschakelde Qashqai niet. Dan moet je kiezen voor de versie met automaat en 1000 euro bijbetalen voor het ProPilot-systeem. De zitruimte op de ach terbank is net voldoende. Ook de 430 liter aan bagageruimte verlegt in deze klasse geen gren zen. Bovendien is de laadruimte niet helemaal rechthoekig van vorm. Handig is weer wel dat na het omklappen van de bankleuning een vlakke laadvloer ontstaat, zon der tildrempel. De nieuwe vier cilin der benzinemotor (1,3 liter, 140 pk) blijkt heer lijk soepel en zuinig (testverbruik 1 op 16,7). De stevige vering en lichte besturing bezor gen de Qashqai een voor spelbaar weggedrag. Maar hij zou geholpen zijn met iets meer veer- comfort. —Niek Schenk Ook qua bagageruimte is deze auto beperkt. Onder de voorklep kun je niets kwijt en de kofferbak houdt ook al niet over. Op de testbaan mogen we wel geteld twintig minuten lang rond rijden met Honda's nieuwste aan winst. Voorin zit je prima, zo blijkt. Vrij rechtop, maar comforta bel en het zicht rondom is goed. De camera-buitenspiegels wennen snel. Dit in tegenstelling tot die van de e-Tron. Het geheim zit hem in het feit dat je de camera's bij de Honda niet ziet zitten, zodat je er ook niet naar wilt kijken. Daardoor worden je ogen automatisch naar de displays getrokken die in de hoeken van het dashboard zijn gemonteerd. Doordat de elektronische bui tenspiegels kleiner zijn dan stan daard spiegels, vangen ze volgens Honda minder wind, wat leidt tot een nog vrij forse 3,8 procent min der luchtweerstand en dus tot een grotere actieradius en minder windgeruis. Ook de binnenspiegel kan digitaal beeld leveren, maar hier is het lastiger focussen dan bij een 'echte' binnenspiegel. Bijko mend probleem is dat het beeld ook bij digitale weergave nog te veel spiegelt. Wanneer we de motor hebben gestart, is het een kwestie van de knop 'D' in de middenconsole indrukken en het 'stroompedaal' intrappen. Meteen suist de Honda weg. Niet zo indrukwekkend snel als een Tesla of Jaguar i-Pace, maar toch overtuigend vlot. Het enige dat je hoort is een vrolijke zoemtoon, die langzaam in toonhoogte stijgt. Even later rijden we met een vaart van 70 km/u op een bocht af. Het rempedaal voelt prima aan en brengt de auto snel tot stilstand. In de bocht blijft de Honda mooi vlak, een gevolg van de 50/50 gewichtsverdeling en de onder de vloer geplaatste accupakketten van Panasonic. Vlot De motor zit achterin, maar het ge wicht daarvan voel je niet. Wel ver groot de achterwielaandrijving het sportieve gevoel. Slap is de door Honda gebouwde elektromotor niet: met een vermogen van 150 pk en een trekkracht van 300 Newtonmeter bewegen we ons meer dan vlot over de testbaan. De 1500 kilo wegende Honda E accelereert in minder dan acht seconden van nul naar 100 km/u en zijn topsnelheid bedraagt 145 km/u. Die top is overigens elektro nisch begrensd, want harder is ner gens voor nodig, vinden de Japan ners. Helemaal leuk wordt het als we de draaicirkel uitproberen. Doordat de wielen niet worden gehinderd door aandrijfassen of motordelen, kunnen ze tot 45 graden uitslaan. Daardoor blijven de achterwielen nagenoeg op hun plek en draait de Honda bijna om zijn as. De draai- cirkel is met 4,3 meter op het ni veau van een Smart, wat zeer han dig is in de stad. Ook leuk is het om de auto met één pedaal voort te be wegen. Gas loslaten is afremmen, nog meer loslaten is nog meer rem men en wanneer je je voet van het pedaal haalt, remt de auto uit alle macht tot-ie stilstaat. Achter het stuur zitten flippers waarmee je de mate van regeneratie (het winnen van energie uit de remkracht) kunt reguleren. Het accupakket van de E kan voor 80 procent worden opgeladen in een half uur tijd. Aangezien het formaat 35,5 kWh is, heb je dan een laadsnelheid van 56,8 kW nodig. Dat maakt hem geschikt voor snel- laden tot 100 kW. Met een volle accu komt de auto 'meer dan 200 kilometer ver', stelt de Japanse autofabrikant. Prijskaartje De Honda E maakt officieel zijn entree tijdens de autoshow van Frankfurt in september. In april volgend jaar komt hij naar Neder land. De grote vraag is natuurlijk hoeveel hij gaat kosten. Naar ver luidt zou de prijs boven de 40.000 euro uit komen. Daarmee prijst Honda zich ogenschijnlijk uit de markt met concurrenten als de veel ruimere Hyundai Kona en Kia e- Niro, die 450 kilometer ver komen en ook rond de 40 mille kosten. Maar Honda is niet bang voor de Koreanen. ,,Wat heb je aan zoveel rijbereik in een stadsauto? Wij gaan voor luxe, beleving, pre mium-kwaliteit en karakter, niet voor de laagste prijs'', zegt Kohei Hitomi, ontwikkelingschef van de Honda E, zelfverzekerd. ,,We ma ken een auto die je graag wilt heb ben en die kopers kijken niet op duizend euro.'' vrijdag 5 juli 2019 GO voor in de stad Infotainment en laadruimte zijn niet indrukwek kend, maar de Qashqai rijdt fijn. fotos bart hoogveld Soepele en zui nige motor. Prima weggedrag. Voldoende zit- en bagageruimte. Geen automati sche stuurcorrec- ties. Kan zelf niet on line. Gebrekkige navi- gatiestem. Een soepele en zui nige motor en prima weggedrag kenmer ken deze Qashqai. Maar er zijn concur renten die net wat meer ruimte en com fort bieden. Boven dien is de uitrusting hier en daar niet hele maal bij de tijd. Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities M De Honda E rijdt soepel en is mooi afgewerkt. Maar voor zo'n kleine auto met beperkte actieradius krijgt ie een stevig prijskaartje. FOTO HONDA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19