eruitziet
Qashqai is niet
7,0
19
Test
mm--.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T (140 pk),
vanaf €28.390
Met nieuwe benzine
motoren, resultaat van
een samenwerking
met Mercedes, tracht
de Nissan Qashqai
stand te houden in het
drukke segment van
de compacte SUV's.
Een nieuw infotain-
mentsysteem én
nieuwe motoren: Nissan
maakt er werk van om
de Qashqai geen slacht
offer te laten worden
van de tand des tijds. De
huidige generatie stamt
alweer uit 2013 en kreeg
in 2017 voor het laatst
een facelift.
Toch is het nieuwe, 7
inch scherm van het in
fotainment kleiner dan
bij sommige concurren
ten. Het zou wat sneller
mogen werken, maar is
wel bij de tijd met zijn
3D-kaarten en smart-
phone-koppeling. Die
smartphone heeft hij
trouwens hard nodig om
een internetverbinding
te maken, want zelf kan
hij dat niet.
Het grote aantal knop
jes verraadt de leeftijd
van de Qashqai. Dat
heeft dan weer wel als
voordeel dat je niet alles
met een scherm hoeft te
bedienen. De stem van
het navigatiesysteem
klinkt verouderd en slikt
vaak een deel van het
woord in.
Hoewel de geteste auto
rijk is uitgerust, reageert
hij bij het onbedoeld ver
laten van de rijstrook
slechts met een piep en
remingreep. Met stuur-
correcties de auto binnen
de lijnen houden kan
deze handgeschakelde
Qashqai niet. Dan moet
je kiezen voor de versie
met automaat en 1000
euro bijbetalen voor het
ProPilot-systeem.
De zitruimte op de ach
terbank is net voldoende.
Ook de 430 liter aan
bagageruimte verlegt in
deze klasse geen gren
zen. Bovendien is de
laadruimte niet helemaal
rechthoekig van vorm.
Handig is weer wel dat
na het omklappen van de
bankleuning een vlakke
laadvloer ontstaat, zon
der tildrempel.
De nieuwe vier cilin
der benzinemotor (1,3
liter, 140 pk) blijkt heer
lijk soepel en zuinig
(testverbruik 1 op 16,7).
De stevige vering en
lichte besturing bezor
gen de Qashqai een voor
spelbaar weggedrag.
Maar hij zou geholpen
zijn met iets meer veer-
comfort. —Niek Schenk
Ook qua bagageruimte is deze auto
beperkt. Onder de voorklep kun je
niets kwijt en de kofferbak houdt
ook al niet over.
Op de testbaan mogen we wel
geteld twintig minuten lang rond
rijden met Honda's nieuwste aan
winst. Voorin zit je prima, zo
blijkt. Vrij rechtop, maar comforta
bel en het zicht rondom is goed.
De camera-buitenspiegels wennen
snel. Dit in tegenstelling tot die
van de e-Tron. Het geheim zit hem
in het feit dat je de camera's bij de
Honda niet ziet zitten, zodat je er
ook niet naar wilt kijken. Daardoor
worden je ogen automatisch naar
de displays getrokken die in de
hoeken van het dashboard zijn
gemonteerd.
Doordat de elektronische bui
tenspiegels kleiner zijn dan stan
daard spiegels, vangen ze volgens
Honda minder wind, wat leidt tot
een nog vrij forse 3,8 procent min
der luchtweerstand en dus tot een
grotere actieradius en minder
windgeruis. Ook de binnenspiegel
kan digitaal beeld leveren, maar
hier is het lastiger focussen dan bij
een 'echte' binnenspiegel. Bijko
mend probleem is dat het beeld
ook bij digitale weergave nog te
veel spiegelt.
Wanneer we de motor hebben
gestart, is het een kwestie van de
knop 'D' in de middenconsole
indrukken en het 'stroompedaal'
intrappen. Meteen suist de Honda
weg. Niet zo indrukwekkend snel
als een Tesla of Jaguar i-Pace, maar
toch overtuigend vlot. Het enige dat
je hoort is een vrolijke zoemtoon, die
langzaam in toonhoogte stijgt. Even
later rijden we met een vaart van 70
km/u op een bocht af. Het rempedaal
voelt prima aan en brengt de auto
snel tot stilstand. In de bocht blijft de
Honda mooi vlak, een gevolg van de
50/50 gewichtsverdeling en de onder
de vloer geplaatste accupakketten
van Panasonic.
Vlot
De motor zit achterin, maar het ge
wicht daarvan voel je niet. Wel ver
groot de achterwielaandrijving het
sportieve gevoel. Slap is de door
Honda gebouwde elektromotor niet:
met een vermogen van 150 pk en een
trekkracht van 300 Newtonmeter
bewegen we ons meer dan vlot over
de testbaan. De 1500 kilo wegende
Honda E accelereert in minder dan
acht seconden van nul naar 100 km/u
en zijn topsnelheid bedraagt 145
km/u. Die top is overigens elektro
nisch begrensd, want harder is ner
gens voor nodig, vinden de Japan
ners.
Helemaal leuk wordt het als we de
draaicirkel uitproberen. Doordat de
wielen niet worden gehinderd
door aandrijfassen of motordelen,
kunnen ze tot 45 graden uitslaan.
Daardoor blijven de achterwielen
nagenoeg op hun plek en draait de
Honda bijna om zijn as. De draai-
cirkel is met 4,3 meter op het ni
veau van een Smart, wat zeer han
dig is in de stad. Ook leuk is het om
de auto met één pedaal voort te be
wegen. Gas loslaten is afremmen,
nog meer loslaten is nog meer rem
men en wanneer je je voet van het
pedaal haalt, remt de auto uit alle
macht tot-ie stilstaat. Achter het
stuur zitten flippers waarmee je de
mate van regeneratie (het winnen
van energie uit de remkracht) kunt
reguleren.
Het accupakket van de E kan
voor 80 procent worden opgeladen
in een half uur tijd. Aangezien het
formaat 35,5 kWh is, heb je dan een
laadsnelheid van 56,8 kW nodig.
Dat maakt hem geschikt voor snel-
laden tot 100 kW. Met een volle
accu komt de auto 'meer dan 200
kilometer ver', stelt de Japanse
autofabrikant.
Prijskaartje
De Honda E maakt officieel zijn
entree tijdens de autoshow van
Frankfurt in september. In april
volgend jaar komt hij naar Neder
land. De grote vraag is natuurlijk
hoeveel hij gaat kosten. Naar ver
luidt zou de prijs boven de 40.000
euro uit komen. Daarmee prijst
Honda zich ogenschijnlijk uit de
markt met concurrenten als de veel
ruimere Hyundai Kona en Kia e-
Niro, die 450 kilometer ver komen
en ook rond de 40 mille kosten.
Maar Honda is niet bang voor de
Koreanen. ,,Wat heb je aan zoveel
rijbereik in een stadsauto? Wij
gaan voor luxe, beleving, pre
mium-kwaliteit en karakter, niet
voor de laagste prijs'', zegt Kohei
Hitomi, ontwikkelingschef van de
Honda E, zelfverzekerd. ,,We ma
ken een auto die je graag wilt heb
ben en die kopers kijken niet op
duizend euro.''
vrijdag 5 juli 2019
GO
voor in de stad
Infotainment en laadruimte zijn niet indrukwek
kend, maar de Qashqai rijdt fijn. fotos bart hoogveld
Soepele en zui
nige motor. Prima
weggedrag. Voldoende
zit- en bagageruimte.
Geen automati
sche stuurcorrec-
ties. Kan zelf niet on
line. Gebrekkige navi-
gatiestem.
Een soepele en zui
nige motor en prima
weggedrag kenmer
ken deze Qashqai.
Maar er zijn concur
renten die net wat
meer ruimte en com
fort bieden. Boven
dien is de uitrusting
hier en daar niet hele
maal bij de tijd.
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
M De Honda E rijdt soepel
en is mooi afgewerkt. Maar
voor zo'n kleine auto met
beperkte actieradius krijgt
ie een stevig prijskaartje.
FOTO HONDA