AUTO
Schattige Honda E rijdt zoals-ie
18
VRAAG ANTWOORD
Met een uitermate aaibaar uiterlijk en elektrische
aandrijving wil Honda een comeback maken in Europa.
Dat de opvallende Honda E vermoedelijk duurder wordt
dan de concurrentie, is volgens de Japanners van
ondergeschikt belang.
Gaan remlichten
ook aan als je het
gaspedaal loslaat?
Lagere prijs voor
onderhoudsbeurt
van mijn Kia Niro
Is advies van mijn
garage terecht?
De gebruikte
materialen
zijn top. Door
het vele
houtfineer
ontstaat
een fijne
ambiance
retro en zeer 'premium'. De ge
bruikte materialen zijn van top
kwaliteit, alles ziet eruit alsof het
eeuwen mee kan en door het vele
houtfineer ontstaat een fijne am
biance. Honda's doel was om een
lounge-achtige sfeer te creëren. De
stoelen zijn gemaakt van gerecy
cled polyester en we zien veel
schermen. Er is een scherm voor
alle gebruikelijke instrumenten
(snelheidsmeter, toerenteller etc.),
een scherm als binnenspiegel,
schermen voor de buitencamera's
en twee grote 12 inch touchscreens
in het midden die met elkaar ver
bonden zijn. Passagiers kunnen
hier dingen opzoeken of aanpassen
en dan doorschuiven naar de be
stuurderskant.
Stadsauto
Alleen al uit de compacte afmetin
gen blijkt dat dit model speciaal is
ontwikkeld voor stedelijke gebie
den. De Honda is slechts 3,90
meter lang, 1,57 meter breed en 1,51
meter hoog. Achterin blijkt de
hoofd- en beenruimte beperkt.
II onda vindt alles belang
rijk aan de nieuwe
Honda E, behalve de
I prijs. Dat is dan ook
zo'n beetje het enige
wat we nog niet weten na een
eerste kennismaking op het
Duitse testcircuit van het Japanse
merk. Feit is dat het nieuwste
model alleen al op basis van zijn
uiterlijk hebberig maakt.
Waar komt die aantrekkings
kracht nou precies vandaan? Vol
gens Honda is het vooral zijn gui
tige voorzijde, die doet denken
aan de eerste generatie Honda Ci
vic uit de jaren 70. De koplampen
kijken lief en enigszins hulpeloos
de wereld in en het grote glas
oppervlak en de ietwat koddige
proporties doen de rest.
De lijnen van het productiemo
del zijn wel wat minder radicaal
dan die van de eerder getoonde
conceptcar. Die was namelijk een
driedeurs met brede wielen en
een bredere carrosserie. Officieel
is de auto waar we vandaag mee
rijden nog steeds een prototype,
maar Honda verzekert ons dat de
auto alleen op microniveau nog
wijzingen ondergaat. Een knopje
of een bepaalde bekledingsstof
wellicht, maar zeker geen grote
zaken.
En dus wordt de Honda E een
vijfzitter met achterbank, vier
deuren, verzonken handgrepen
en iets kleinere wieltjes dan ge
hoopt. Camera's die de buiten
spiegels vervangen - net zoals bij
de Audi e-Tron - zijn zonder
meerprijs leverbaar.
Het interieur oogt warm en
vrijdag 5 juli 2019
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
Mijn Toyota Yaris Hybride
remt soms zelf een beetje af
als ik het gaspedaal loslaat,
om uit de remmende wer
king extra energie te win
nen. Gaan de remlichten
dan ook branden? Automo
bilisten achter mij lijken er
wel eens door te worden
verrast. Deze vraag is na
tuurlijk al helemaal van toe
passing op volledig elektri
sche auto's, waarin je soms
het rempedaal helemaal niet
meer hoeft te gebruiken.
—Andre Boving
Bij uw hybride gaan de rem
lichten niet branden. Omdat
het effect vergelijkbaar is met
afremmen op de motor, zoals
automobilisten dat al decen
nialang doen. Ook dan ver
traagt de auto en gaan de
remlichten niet aan. Bij volle
dig elektrische auto's met het
zogenoemde 'one pedal dri
ving' ligt dat anders. Inder
daad hoef je daar soms het
rempedaal niet eens aan te
raken om volledig tot stil
stand te komen. Bij die auto's
gaan de remlichten wel aan.
Knuffelbeertje
Een lezer klaagde laatst in
uw rubriek dat hij door Kia
verplicht wordt om elk jaar
voor controle en verversen
van de motorolie en remolie
van zijn Kia Niro naar de
dealer te gaan. Dat zou hem
circa €350 kosten. Ik heb
ook een Kia Niro en betaal
voor een onderhoudsbeurt
€185. —Robert Karreman
grote verschillen voorkomen.
Al weet ik niet wat de betref
fende garagehouders precies
onder deze controle- en on
derhoudsbeurten verstaan.
Ook dat kan verschillen.
Het is op zijn minst merk
waardig dat er blijkbaar zulke
Mijn auto heeft zojuist een
zomercheck gehad. De
monteur zei dat de distribu-
tieriem moet worden ver
vangen. Ook moet de olie
worden ververst, omdat er
een waarschuwingslampje
brandt. Is het werkelijk
nodig na vijf jaar die riem te
vervangen? Ik rij vrij weinig;
de kilometerstand is 59.015.
—Inge Romunde
U doet er verstandig aan dit
advies op te volgen. Het ver
eiste moment van vervanging
van de distributieriem ver
schilt per auto en is meestal
in het instructieboekje te vin
den, maar vijf jaar klinkt echt
heel aannemelijk. Wie te lang
met een versleten distributie-
riem doorrijdt, loopt het risico
op flinke motorschade. Die
leidt altijd tot een dure repa
ratie. En verder: als het waar
schuwingslampje van de olie
brandt, zou ik ook daar geen
risico mee nemen en deze
laten aanvullen of verversen.
ERIK KOUWENHOVEN
1*