AUTO Schattige Honda E rijdt zoals-ie 18 VRAAG ANTWOORD Met een uitermate aaibaar uiterlijk en elektrische aandrijving wil Honda een comeback maken in Europa. Dat de opvallende Honda E vermoedelijk duurder wordt dan de concurrentie, is volgens de Japanners van ondergeschikt belang. Gaan remlichten ook aan als je het gaspedaal loslaat? Lagere prijs voor onderhoudsbeurt van mijn Kia Niro Is advies van mijn garage terecht? De gebruikte materialen zijn top. Door het vele houtfineer ontstaat een fijne ambiance retro en zeer 'premium'. De ge bruikte materialen zijn van top kwaliteit, alles ziet eruit alsof het eeuwen mee kan en door het vele houtfineer ontstaat een fijne am biance. Honda's doel was om een lounge-achtige sfeer te creëren. De stoelen zijn gemaakt van gerecy cled polyester en we zien veel schermen. Er is een scherm voor alle gebruikelijke instrumenten (snelheidsmeter, toerenteller etc.), een scherm als binnenspiegel, schermen voor de buitencamera's en twee grote 12 inch touchscreens in het midden die met elkaar ver bonden zijn. Passagiers kunnen hier dingen opzoeken of aanpassen en dan doorschuiven naar de be stuurderskant. Stadsauto Alleen al uit de compacte afmetin gen blijkt dat dit model speciaal is ontwikkeld voor stedelijke gebie den. De Honda is slechts 3,90 meter lang, 1,57 meter breed en 1,51 meter hoog. Achterin blijkt de hoofd- en beenruimte beperkt. II onda vindt alles belang rijk aan de nieuwe Honda E, behalve de I prijs. Dat is dan ook zo'n beetje het enige wat we nog niet weten na een eerste kennismaking op het Duitse testcircuit van het Japanse merk. Feit is dat het nieuwste model alleen al op basis van zijn uiterlijk hebberig maakt. Waar komt die aantrekkings kracht nou precies vandaan? Vol gens Honda is het vooral zijn gui tige voorzijde, die doet denken aan de eerste generatie Honda Ci vic uit de jaren 70. De koplampen kijken lief en enigszins hulpeloos de wereld in en het grote glas oppervlak en de ietwat koddige proporties doen de rest. De lijnen van het productiemo del zijn wel wat minder radicaal dan die van de eerder getoonde conceptcar. Die was namelijk een driedeurs met brede wielen en een bredere carrosserie. Officieel is de auto waar we vandaag mee rijden nog steeds een prototype, maar Honda verzekert ons dat de auto alleen op microniveau nog wijzingen ondergaat. Een knopje of een bepaalde bekledingsstof wellicht, maar zeker geen grote zaken. En dus wordt de Honda E een vijfzitter met achterbank, vier deuren, verzonken handgrepen en iets kleinere wieltjes dan ge hoopt. Camera's die de buiten spiegels vervangen - net zoals bij de Audi e-Tron - zijn zonder meerprijs leverbaar. Het interieur oogt warm en vrijdag 5 juli 2019 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl Mijn Toyota Yaris Hybride remt soms zelf een beetje af als ik het gaspedaal loslaat, om uit de remmende wer king extra energie te win nen. Gaan de remlichten dan ook branden? Automo bilisten achter mij lijken er wel eens door te worden verrast. Deze vraag is na tuurlijk al helemaal van toe passing op volledig elektri sche auto's, waarin je soms het rempedaal helemaal niet meer hoeft te gebruiken. —Andre Boving Bij uw hybride gaan de rem lichten niet branden. Omdat het effect vergelijkbaar is met afremmen op de motor, zoals automobilisten dat al decen nialang doen. Ook dan ver traagt de auto en gaan de remlichten niet aan. Bij volle dig elektrische auto's met het zogenoemde 'one pedal dri ving' ligt dat anders. Inder daad hoef je daar soms het rempedaal niet eens aan te raken om volledig tot stil stand te komen. Bij die auto's gaan de remlichten wel aan. Knuffelbeertje Een lezer klaagde laatst in uw rubriek dat hij door Kia verplicht wordt om elk jaar voor controle en verversen van de motorolie en remolie van zijn Kia Niro naar de dealer te gaan. Dat zou hem circa €350 kosten. Ik heb ook een Kia Niro en betaal voor een onderhoudsbeurt €185. —Robert Karreman grote verschillen voorkomen. Al weet ik niet wat de betref fende garagehouders precies onder deze controle- en on derhoudsbeurten verstaan. Ook dat kan verschillen. Het is op zijn minst merk waardig dat er blijkbaar zulke Mijn auto heeft zojuist een zomercheck gehad. De monteur zei dat de distribu- tieriem moet worden ver vangen. Ook moet de olie worden ververst, omdat er een waarschuwingslampje brandt. Is het werkelijk nodig na vijf jaar die riem te vervangen? Ik rij vrij weinig; de kilometerstand is 59.015. —Inge Romunde U doet er verstandig aan dit advies op te volgen. Het ver eiste moment van vervanging van de distributieriem ver schilt per auto en is meestal in het instructieboekje te vin den, maar vijf jaar klinkt echt heel aannemelijk. Wie te lang met een versleten distributie- riem doorrijdt, loopt het risico op flinke motorschade. Die leidt altijd tot een dure repa ratie. En verder: als het waar schuwingslampje van de olie brandt, zou ik ook daar geen risico mee nemen en deze laten aanvullen of verversen. ERIK KOUWENHOVEN 1*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18