Economie koelt iets af, olieprijs verder omlaag ECONOMIE 19 Air France: Zaat genoemd als financieel-directeur Ook aan de Nederlandse benzine pompen is de brandstofprijs de af gelopen maand met zo'n tien cent gedaald. De beslissing van de Opec, het kartel van olieproducerende lan den, en Rusland was geen verras sing. Er was al rekening gehouden met het gegeven dat er geen extra beperking van de productie zou komen. De vorige keer dat tot een pro ductiebeperking werd besloten, werkte het trucj e nog wel. De olie prijs liep op tot boven de 70 dollar per vat. Om daarna weer terug te vallen. De olieproducenten proberen de prijs opnieuw omhoog te krij gen. Maar minder olie oppompen is een lastig verhaal. Want lang niet alle landen houden zich aan de beperkingen die onderling worden afgesproken. Degene die het wel doet, ziet de concurrentie met de winst weglopen. Importen Productiebeperkingen zijn ook steeds minder effectief vanwege de schalieolieproducenten in de VS. Die pompen direct meer olie op als de prijzen stijgen en vullen zo het gat dat andere landen laten vallen. Bovendien produceert de VS zoveel olie en gas op dat het land steeds minder afhankelijk is van importen uit Opec-landen. Dat zorgt voor minder vraag naar olie. Ook in de rest van de wereld loopt de economische groei terug. De vaart is er een beetje uit in de Chinese economie en ook in Eu ropa gaat het minder goed. Dat drukt de vraag naar olie. In China zorgt de handelsoorlog met de VS voor een rem op de groei. De ex port naar de VS is behoorlijk te ruggelopen. Ook de import uit Noord-Amerika daalde. Europa heeft daar niet van kun nen profiteren. Dat komt omdat consumenten in China minder zijn gaan uitgeven nu de econo mie wat minder loopt. En dat be tekent ook minder bestedingen aan westerse luxeproducten als Louis Vuitton- tassen of Duitse Mercedessen. SLang niet alle landen houden zich aan de beperking van de olieproductie In Europa draait de economie ook al minder hard vanwege de han delsoorlog. Eerder deze week maakte de VS bekend opnieuw Europese goederen voor miljarden te gaan belasten vanwege de staatssubsidies voor de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Daar komt de onzekerheid over de brexit nog bij. Die onzekerheid zorgt ervoor dat bedrijven minder investeren en consumenten voor zichtiger worden. Zelfs in Neder land, waar de economie nog steeds op volle toeren draait, zijn de ondernemers wat voorzichti ger geworden. Die ontwikkelingen zorgen er voor dat de vraag naar olie veel minder hard stijgt dan werd ver wacht. Dus blijft er meer dan ge noeg olie op de markt en daalt de prijs. De Franse zustermaatschap pij van KLM neemt na 29 jaar afscheid van zijn huidige financieel topman Marc Ver- spyck en ziet in Zaat een geschikte opvol ger. Dat meldt althans de Franse zakenkrant La Tribune, zonder duidelijk te maken waar die informatie vandaan komt. De benoeming zou opvallend zijn, vanwege de eerder span ningen tussen het Neder landse en het Franse deel van luchtvaartcombinatie Air France-KLM. KLM vreesde verlies van invloed toen zijn topman Pieter Elbers op de schopstoel leek te zitten. De Fransen waren op hun beurt verbolgen over de onaange kondigde aankoop van een belang in Air France- KLM door de Neder landse overheid. Zaat werkt nu nog als controller voor Air France-KLM. Mo- gelijk is zijn benoe- 1 ming een geste richting het Nederlandse kamp bin nen het concern. Ook is het mogelijk dat de luchtvaart combinatie een sterkere greep wil op de financiële resultaten van Air France, die de voorbije jaren achterbleven bij die van KLM. airconditioning natuurlijk, de techniek beheersen ze, alleen is de communicatie wat lastig. En ze zijn wat makkelijker, zegt Bakker voorzichtig. Komin: ,,Ze moeten nog wennen aan de Nederlandse maatstaven." Nieuwe koelmonteurs komen er niet zomaar. ,,Ik wist vroeger niet eens dat het beroep bestond'', zegt Komin. „Timmerman, dat kende je. Loodgieter, elektricien. Maar koelmonteur? Nee. Dan kies je dus ook niet voor die opleiding.'' Eigen opleiding Bij het ROC Amsterdam gaat de opleiding monteur warmtetech- niek pas van start bij voldoende aanmeldingen. Ede is de dichtst bijzijnde plek waar de opleiding loopt. ,,Maar daar moet je hele da gen naar school. Dat willen tech nici niet. Die willen even wat le ren, dan weer aan de slag, dan weer wat leren, enzovoort.'' Dus komt IJskoud in september met een eigen opleiding koeltechniek, in samenwerking met het ROVC, een commerciële aanbieder. Een paar modules, en dan kan elke deelnemer met een diploma aan de bak. Bakker doet dit werk al 21 jaar. Hij kwam bij IJskoud toen Fokker failliet ging. ,,Het is elke dag an ders'', zegt hij. ,,Je rijdt de hele Randstad door, en ziet elke dag an dere klanten.'' Komin: „Vroeger zaten we veel in de horeca. Die mensen zijn je vergeten zodra je het probleem ge fikst hebt. De bedrijven die we nu hebben, ziekenhuizen, hotels, die herkennen de vakman.'' Ook slager Peter Woorts is blij met ze. Als alles weer draait, komt hij aanzetten met een paar ossen- worsten, als bedankje. Prima op temperatuur. staat 1,8. Zo koud is het nu in de koeling. Niks aan de hand dus. Maar de ruimte boven is inderdaad een stuk warmer. De boosdoener staat op het dak. Of laten we eerlijk zijn: de echte boosdoener is het dak zelf. Veel te warm geworden. Komin legt het systeem van koelen uit: in de koelinstallatie be neden neemt een chemisch kou- demiddel de warmte van de om geving op en geeft daar kou voor af. De warmte die dan in de koel- buizen opgeslagen zit, wordt door de compressoren geleid en moet uiteindelijk buiten worden afgege ven. Maar als het buiten te warm is, kan de machine zijn warmte niet kwijt. En hier, op het dak, is het tegen de vijftig graden. Wat wil je: het is een plat dak in de volle zon, bedekt met zwarte pla ten. Oudere koelapparatuur gaat uit van een daktemperatuur van 28 graden, de nieuwere apparatuur werkt alweer met 32 graden. Hoe dan ook, het is daarboven (te) heet. Bakker herstart de installatie en koelt extra met water. Morgen wordt het kouder, dat scheelt, maar de verwachting is dat de op warming van de aarde heel, heel veel meer werk gaat opleveren. Niet alleen doordat koelingen be zwijken onder hoge buitentempe raturen, maar ook voor de energie transitie: voor warmtepompen heb je koeltechnici nodig. Bij IJskoud zouden ze zo nog vijf monteurs kunnen gebruiken - dat is een kwart van hun personeels bestand erbij. ,,We hebben nu ge lukkig een paar Syriërs'', zegt hij. Die hadden vroeger zelf allemaal Ik wist vroeger niet eens dat het beroep bestond. Elektricien, timmerman, dat kende je. Maar koelmonteur? Nee woensdag 3 juli 2019 GO De grote olieproducenten heb ben afgesproken geen extra olie op te pompen. De hoop dat die mededeling tot hogere prij zen zou leiden kwam niet uit, de prijs daalde verder. Peet Vogels Rotterdam PARIJS Luchtvaartmaat schappij Air France zou er se rieus over nadenken om de Nederlander Steven Zaat aan te stellen als nieuwe finan cieel directeur. Sander Bakker op het dak van slagerij Woorts in Abcoude. FOTO MARC DRIESSEN -Henk Komin, directeur IJskoud Het absolute nulpunt, -273 gra den Celsius, is pas echt koud, aldus aircospecialist Henk Komin. „Alles daarboven is warm. Of warmer.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19