k m i Ew J 'Wat de foto's gruwelijk maakt, is wat ze in ons hoofd doen' 4 7 MIGRANTEN VIA RIO GRANDE NAAR VS /*i^SSgk >r ,7 WORLD PRESS De trieste foto van Óscar Ramirez en zijn dochtertje Valeria, liggend aan de oever van de Rio Grande, schokt Amerika en de rest van de wereld. Het beeld van de twee, verdronken op weg naar een onzekere toekomst in de VS, staat symbool voor de migratiecrisis. Vader Óscar (25), met zijn familie gevlucht uit El Salvador en gefrus treerd omdat een asielaanvraag weken zou gaan duren, besloot af gelopen zondag de sprong te wa gen en zwom met de bijna 2 jaar oude Valeria naar de Amerikaanse zijde van de grensrivier. Daar zette hij het kind op de oever en keerde hij terug om zijn vrouw Tania Va nessa Avalos te halen. De peuter liet zich echter in het water vallen, toen haar vader weg zwom, vertelt de moeder in tra nen. Martinez keerde om en wist zijn dochtertje nog te grijpen, maar het water greep hen en sleurde het tweetal mee. ,,Toen het meisje in het water lag, probeerde hij bij haar te komen'', zegt Rosa Ramfrez, de moeder van de omge komen vader, die haar zoon smeekte niet naar de VS te gaan. ,,Maar toen hij haar wilde pakken, ging hij zelf onder en kwam er niet meer uit. Hij heeft haar in zijn shirt gestopt en vermoedelijk tegen zichzelf gezegd: 'Ik ben zover geko men' en besloten samen te ster ven." De foto, genomen door journa- list Julia Le Duc, en gepubliceerd door de Mexicaanse krant La Jor nada, toont keihard de gevaren waarmee vluchtelingen vanuit Centraal Amerika te maken krij gen. En de wanhoop waarmee zij de armoede en het geweld in hun land hopen te ontvluchten. Het beeld van het meisje, dat tij dens hun laatste moment haar arm om haar vader heeft geslagen, zorgt voor het oplaaien van de discussie. De Amerikaanse regering heeft op aandringen van president Trump, die de grens het liefst volledig zou afsluiten met zijn zo gewenste Mexicaanse muur, de procedures voor asielaanvragen vanuit Mexico zo ingewikkeld en traag gemaakt dat het hele traject in het extreem ste geval vele maanden en soms zelfs jaren kan duren. Om die re den kiezen migranten, zoals Óscar Ramfrez en zijn gezin, steeds vaker voor afgelegen en gevaarlijke rou tes om de zuidelijke grens over te komen. De oversteek werd tientallen mi granten onlangs noodlottig. Zo werden dit weekend twee baby's, een peuter en een vrouw dood aangetroffen in een park nabij de grens. Hitte en uitputting werden hen fataal. Elders stierven drie kin- deren en een volwassene op de Rio Grande, nadat hun vlot kapseisde. Het oversteken van de grensrivier is een levensgevaarlijke onderne ming, omdat hij door smeltwater uit de bergen de hoogste stand in 20 jaar heeft bereikt en is veran derd in een verraderlijke stroom. Lokale activisten proberen asiel zoekers ervan te weerhouden de kolkende watermassa over te ste ken. Isabel Turcios, een Francisca ner non die aan de grens migran ten helpt, vertelt aan Mexicaanse media dat het aantal vluchtelingen blijft toenemen en menigeen zijn De vluchtelingen denken dat God helpt en trekken geen reddingsvesten aan of haar leven wil riskeren voor een toekomst in Amerika. ,,Mensen worden steeds wanhopiger en kunnen en willen niet meer wach ten. Ze hebben maar één doel: oversteken. Desnoods zonder enige vorm van bescherming. Red- dingsvesten aantrekken? Dat doen ze niet, in de veronderstelling dat God ze bij hun levensgevaarlijke oversteek helpt." Mexico is onder druk van han delssancties door Amerika inmid dels begonnen de migrantenpro- blematiek aan te pakken. De Mexi caanse president Manuel López Obrador zei de dood van Óscar en dochtertje Valeria 'zeer te betreu ren'. Hij noemt sancties absurd en maakt zich grote zorgen over het toenemende aantal afwijzingen van migranten door de VS. ,,Steeds meer mensen sterven in de woes tijn of rivieren." Woest Vorig jaar kwamen in totaal 283 migranten om het leven. De foto van de overleden vader en dochter roept wisselende reacties op. De Mexicaanse schrijver Alma Delia Murillo typeert het tragische beeld als 'een pijnlijk symptoom van de systematische mislukking van sa menlevingen'. Ze reageerde woest op suggesties op sociale media dat de overleden migranten 'idioten zijn die door eigen schuld en het nemen van onnodige risico's stier ven'. „Niemand vlucht voor de lol", benadrukt ze. ,,Het is een gruwelijk beeld'', zegt Maureen Meyer, specialist op het gebied van immigratie bij een Latijns-Amerikaanse mensen rechtenorganisatie in Washington. ,,En het laat duidelijk de echte ge varen zien die het Amerikaanse migratieprogramma veroorzaakt.'' donderdag 27 juni 2019 GO Oscar Ramfrez uit El Salvador is met zijn dochtertje Valeria verdronken bij het oversteken van de Rio Grande naar de VS. foto ap Samen verdronken, op weg naar een onzekere toekomst David van der Heeden Rotterdam —Isabel Turcios, non Toen directeur Lars Boering van World Press Photo het beeld gisteren zag, wist hij meteen: hier is iets bijzonders mee aan de hand. Annemieke van Dongen Amsterdam De foto van de Mexicaanse foto graaf Julia Le Duc ging snel vi raal op sociale media. Lars Boe ring: „Veel nieuwssites namen hem over. Het verhaal op de foto illustreert wat er gebeurt met mi granten op de grens tussen Mexico en de VS. Daar berichten de media wel over, maar wat zijn de consequenties van die over steek? Deze foto laat dat zien. Een kind dat verdrinkt komt hard aan.'' De foto die de migrantencrisis in Amerika samenvat, doet denken aan het beeld dat in september 2015 het symbool werd van de vluchtelingencrisis in Europa: dat van de verdronken peuter Aylan op een Turks strand (foto 1). Op redacties maakten beide fo to's veel discussie los. Gaat het niet te ver om een foto van een dood kind te plaatsen? Boering vindt van niet. „Grafisch is op beide foto's niets gruwelijks te zien. Ja, elke dood is gruwelijk, maar kranten plaatsen veel gru welijkere foto's. Wat deze foto's gruwelijk maakt, is wat ze in onze hersenen doen.'' Wat heeft een foto nodig om echt iconisch te worden. Ze moeten vaak getoond worden, zodat ze in ons collectieve ge heugen hét beeld worden van een belangrijk nieuwsfeit, zegt Boering. ,,Het napalmmeisje (foto 2) stond voor alle oorlogs foto's in Vietnam, de tankman (foto 3) werd het symbool van de Tiananmenprotesten.'' V*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7