MIJN FOTO ZEELAND 11 Iedereen heeft wel een foto waar een verhaal achter zit. Dat verhaal tekenen wij graag op. Vandaag Franky Berhitu over zichzelf, zijn kleinzoon Marlehu en het overdragen van de Molukse cultuur. Een heftige foto is het, waar schuwt Franky Berhitu. Te gen een donkere achter grond kijken een opa en een klein zoon met ontbloot bovenlijf elkaar aan, met voor zich een tifa. Die opa is hijzelf, zijn kleinzoon heet Mar lehu. Het beeld is simpel maar sterk, en toch ook kwetsbaar. ,,Wat je eigenlijk ziet is overdracht. Van de Molukse cultuur van mij aan hem. Overdracht van emotie. Van liefde." Hij moet in zijn telefoon even zoeken. Want hoe bijzonder ook, de foto hangt niet aan de muur van de Middelburgse woonkamer. ,,Omdat ik geen soortgelijke foto's heb van mijn andere kleinkinde ren. En ik trek niemand voor, nie mand is belangrijker." Bovendien vindt hij de foto juist te heftig om aan de muur te han gen. ,,Dat komt bijvoorbeeld door de harmonie in het beeld: het blonde haar van Marlehu tegen over het blonde vel van mijn tifa, mijn donkere hoofd tegenover zijn donkere tifa. En door de manier waarop we elkaar aankijken." De handen van Marlehu - ver noemd naar de oudst bekende voorouder in de stamboom - be wegen: hij wil ook trommel spe len. ,,En ik leer hem dat. Die over dracht van de Molukse cultuur vind ik belangrijk. Al mijn kinde ren en kleinkinderen hebben een tifa. Het is één van de basisinstru menten van de Molukkers. Het ondersteunt, het roept op, het is een boodschapper. Niet alleen van ritmes, ook van emoties." Symbool Zelf trommelt Franky Berhitu (1955, geboren in Oostburg) al vanaf zijn twaalfde. Eerst nog op bongo's. ,,Echte tifa's hadden we toen nog niet in Nederland. Die kwamen pas na de oriëntatierei zen die Molukkers in de jaren ze ventig maakten. In 1985 ben ik ac tief tifa gaan spelen." Hij speelt elke dag, minstens een half uur, liefst voor het slapengaan. ,,Ik heb er heel veel. Mijn mooiste gebruik ik altijd op 25 april, de dag dat het uitroepen van de RMS wordt her dacht." Of Marlehu zijn tifa gaat bespe len, is zijn eigen keuze. ,,Al staat hij alleen maar als een symbool in de kamer, dan is het ook goed. Ik draag de Molukse cultuur over, maar ik stuur niet. Ik laat Marlehu zien waar hij vandaan komt. Wat hij ermee doet, is aan hem." De foto is gemaakt door Jaïr Pat tipeilohy uit Tiel en hing in 2016 in het Australische Melbourne op een foto-expositie met werk van kunstenaars uit de hele wereld over volkeren en culturen uit on der meer West-Papoea en de Mo- lukken. Dat maakt Franky Ber- hitunee, trots is niet het juiste woord. ,,Dat woord gebruik ik nooit, want trots komt van trotse ren. Ik vind het wel heel mooi dat door deze foto de Molukse cultuur op de kaart wordt gezet. Dat maakt me niet trots, maar dankbaar. Net zoals ik niet trots ben op Marlehu maar dankbaar, voor wie hij is en hoe hij is." donderdag 27 juni 2019 Simpel, sterk en kwetsbaar Maurits Sep Franky Berhitu en zijn klein zoon Marlehu met hun Molukse tifa's. De foto heeft op een inter nationale expositie in Melbourne gehangen. foto jaïr pattipeilohy M Franky Berhitu tussen zijn in strumenten in zijn woonkamer in Middelburg. foto lex de meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 39