II 10 ZEELAND ATE DE JONG FILMMAKER TOONT INVLOED ZEEUWS-VLAAMSE JEUGD Filmmaker Ate de Jong (1953) duikt eindelijk weer eens op in zijn geboortestad Aardenburg. En hoe! Door mee te doen aan het plaatselijke kunstenfestival, dat zaterdag wordt geopend, laat hij zien wie Ate de Jong is: internationaal succesvol filmmaker, maar toch zeker en vooral ook Aardenburger. Hij is net neergestreken in het Archeologisch Museum aan de Marktstraat in Aar denburg, op een steenworp afstand van het huis in de Weststraat waar hij opgroeide. Een kist met gereedschap onder handbereik. Hamer, tangetjes, kopspijkers, punaises, lintjes, vis- draad. Voor even is hij, zoals ze dat in de filmwereld noemen, produc tion designer. Hij krijgt al gauw as sistentie van Frank van Eenen- naam - die woont in de buurt en is de echtgenoot van zijn nicht Es ther. Bij binnenkomst zegt hij: ,,Ha nonkel Ate." ,,We doen het een beetje ca sual", zegt Ate. En dus pendelen we tussen de keuken en de zolder van het museum: dat zijn de ruim tes waar hij zijn spullen kwijt kan. De keukenkamer heeft hij hele maal tot zijn beschikking. In de andere ruimtes benut hij open Met mijn 17 jaar was ik de jongste ooit die op de Filmacademie werd toegelaten plekken tussen de Romeinen en - op de eerste verdieping - de pane len die over de bevrijding gaan van Aardenburg, Eede en Sint Kruis in 1944. Hollywood Ate de Jong maakte meerdere films in Hollywood, won prijzen, woonde ruim twaalf jaar in Lon den, tussendoor twee jaar in West-Duitsland en een halfjaar in Zuid-Afrika. Hij was ook actief als filmjournalist voor binnen- en buitenlandse tijdschriften en kranten. In 2002 publiceerde hij roem die ik heb gekend." Tussen de krantenfragmenten heeft hij op een notitieblaadje steeds een her innering aan zijn jeugd toege voegd. Hij vertelt over het wonder dat hij als Aardenburgse knul werd toegelaten op de Filmacade mie in Amsterdam: ,,Ik had één film gezien in het Ledeltheater in Oostburg en meldde me aan. An ton Koolhaas was destijds de di recteur in Amsterdam. Wat ik nu vertel is een apocrief verhaal, maar Koolhaas zou gezegd hebben: die jongen heeft zulke eerlijke blauwe ogen, die moeten we hebben. Met mijn 17 jaar was ik de jongste ooit die werd toegelaten." 3. Bij elk paneel hangen attributen die naar zijn jeugd verwijzen. Een trompet - hij speelde vanaf zijn vierde piston in de Aardenburgse harmonie. Een medaille die hij won op de rollerbaan in IJzendijke, 1966 of 1967, hangt boven een hele bos filmfestivalkaarten. Er zijn la gere schoolrapporten uit de tweede klas - van hemzelf en van zijn twee jaar oudere broer Ruurd die op 17-jarige leeftijd aan een hartkwaal overleed: ,,Ruurd was mijn held. Ik vond dat de ver keerde was doodgegaan. Toen hij overleed viel opeens het besef van het leven als een mokerslag over me heen. Dat heeft me de streek uit gedreven." Zijn uit Friesland afkomstige vader was elektricien, hij kwam het verlies van zijn zoon niet te boven. Ate schrijft op één van de panelen over zijn vader: 'Liep krom als een hoepel, zijn denken verdwaald. Een trotse tv- reparateur veranderde in een ge broken man. Hij eindigde in de so ciale werkplaats te Oostburg, draaide lampjes in de kerstboom verlichting." Als de medaille van de rollen- koers is opgehangen, zegt hij: ,,Je bent niet vrij van het verleden. Dat moet ook niet. Je draagt het mee, herkent het, erkent het." menten. Er komt een hoofddoek in beeld. 'Gehaakt door mijn gerefor meerde tante', laat de filmmaker in een felgele tekst weten. Zo ko men er twaalf fragmenten voorbij uit films als Brandende liefde (1984), Highway to hell (1991), Drop dead Fred (1998) en Love is thicker than water (2016). Stukje bij beetje wordt duidelijk hoeveel Aarden- burgse jeugd er in alle films is ver werkt. 2. Aan de wanden, verspreid door het museum, hangen negen door hemzelf gefabriceerde panelen op A3-formaat. Elk paneel is een col lage van krantenartikelen gewijd aan één van zijn films: ,,Op die manier focus ik op het succes, de zijn eerste roman. Onlangs zag zijn thriller Onder de Rode Loper het licht. Voor de ex positie in Aardenburg heeft hij voor een driedi mensionale aanpak gekozen. Dat wil zeggen: 1. Inde keuken van het museum staat een tv die fragmenten toont van zijn films. Uit het begin van zijn car rière zien we Een vlucht regenwul pen (1981), Jeroen Krabbé in ge- sprek met twee ou derlingen. Zo kwamen ze in zijn jeugd ook bij Ate thuis in Aardenburg. En ze kregen net als in de film een koekje bij de thee. Dat laat hij weten via over de beelden heen ge monteerde tekstfrag- donderdag 27 juni 2019 Je raakt nooit los van je verleden Jan van Damme Aardenburg -Ate de Jong, filmmaker Ate de Jong, expo: paneel met (hangend) de lagere schoolrap porten van zijn broer Ruurd en van hemzelf. Het werk van Ate de Jong is te zien tijdens de tweede editie van de Biënnale Kunstenfestival Aar denburg, 29 juni tot 18 augustus. Veertig kunstenaars tonen werk op twaalf locaties: tien in Aarden burg en twee in het Vlaamse Mid delburg. De in Aardenburg geboren filmregisseur Ate de Jong exposeert in het Archeologisch Museum. Hij hangt collages op met krantenknipsels en foto's van zijn films samen met bijbehorende voorwerpen die daar een link mee hebbben. Deze hangt hij onder meer tussen de tentoonstelling van de Tweede We reldoorlog. FOTO BOAZ TIMMERMANS Ate de Jong, expo: medaille gewonnen bij de rollenkoers in IJzendijke, derde plaats, 1966 of 1967.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 38