NIEUWS 13 m m Wilhelmus van Nassouwe WÈ Scholieren moeten het Wilhelmus en zijn geschiedenis leren, besliste het kabinet in 2017. Daarna bleef het stil. De Universiteit Utrecht, het Meertens Instituut en Nationale Opera Ballet lanceren op eigen houtje een lesmethode. Utrecht Het is tegenwoordig zo een voudig om in korte tijd veel mensen te bereiken, bijvoorbeeld voor een pro testactie. Verzend een prikkelend bericht via sociale media en met een beetje geluk gaat het vi raal. Maar in de 16de eeuw ging dat een stuk lastiger. De protestantse Willem van Oranje gebruikte het huidige volkslied om een opstand te gen de katholieke Spaanse koning Fi- lips II op te zetten. Met een knipoog naar de populaire sociale media anno 2019 proberen de Universiteit Utrecht, het Meertens Instituut en Nationale Opera Bal let middelbare scholieren te interes seren voor het verhaal achter het Wil helmus. Toen Rutte III in 2017 in het regeerakkoord schreef dat alle leer lingen het volkslied plus historische context moeten leren, besloot hoog leraar Els Stronks (Nederlandse Let terkunde) dat er lessen moesten ko men. ,,De leerlingen kunnen zelfs met een jambox - een digitaal pro gramma om muziek te mengen - een eigen versie van het Wilhelmus pro duceren en insturen'', vertelt ze en thousiast. Want een les Wilhelmus moet ze een beetje verkopen. Scholen steiger- den toen ze de passage lazen die in het regeerakkoord staat. Het plan kwam uit de koker van de toenmalige CDA-leider Sybrand Buma. Stronks: ,,Scholen schrokken van die plicht. Via het Wilhelmus wil de regering to lerantie aanleren, maar dat doet ze door voor anderen te bepalen hoe het volkslied gelezen en begrepen moet worden. Maar het volkslied is juist op vele manieren te interpreteren. Wil lem van Oranje was weinig uitge sproken over hoe je vanuit een be- Leerlingen moeten het volkslied leren, zonder dat een mening wordt opgedrongen paalde religie moet denken, ook om dat dit gezien de tegenstellingen tus sen protestanten en katholieken na tuurlijk heel gevoelig lag. Het Wilhel mus dringt ook geen waarden op, het laat je juist zelf nadenken.'' Ondanks alle kritiek denkt de hoogleraar dat deze lessen wél met open armen worden ontvangen. ,,Wij willen dat leerlingen zich het volkslied zelf eigen kunnen maken, zonder dat er een mening wordt op- gedrongen. We willen laten zien dat die historische context helemaal niet zo vast ligt.'' Sollicitatiebrief In een documentaire leggen de ma kers uit waarom Willem van Oranje het volkslied liet schrijven. ,,Het is een soort sollicitatiebrief om als lei der van een opstand tegen koning Fi- lips II volgers te verzamelen'', legt Stronks uit. Om te voorkomen dat leerlingen gapend afhaken, zijn er moderne opdrachten. Zo moeten ze op zoek naar een liedje, bijvoorbeeld een rap, waarin de artiest ook zo'n protest uitdraagt. En er zit een quiz bij zodat de leerlingen kunnen ont dekken wat voor type Willem ze zelf zijn. Ook kunnen ze luisteren naar oude versies van het volkslied. Formeel hoeven scholen nog niet verplicht met het Wilhelmus aan de slag. Een woordvoerder van het mi nisterie van Onderwijs meldt dat het Wilhelmus in het nieuwe curriculum voor scholen komt, dat dit najaar in de planning zit. Bij het vak burger schap. ,,Daarbij past het denken over onze gezamenlijke identiteit en hoe het Wilhelmus als nationaal symbool daaraan bijdraagt.'' De lesmakers hebben geen idee hoeveel scholen nu al met hun Wil- helmusmethode aan de slag willen gaan. Stronks: ,,Ik denk dat ze het wel gaan gebruiken. Maar het is afwach ten.'' Kinderen zingen het Wilhelmus tijdens Ko ningsdag in Nieuwer- kerk aan den IJssel. Dit zegt het regeer akkoord donderdag 27 juni 2019 GO Wilhelmus leren? Best, maar wel op eigenwijze manier Ellen van Gaaien -Els Stronk, hoogleraar FOTO'S JAN KOK, WIKIPEDIA, FREEPIK tekst: Marnix van St. Aldegonde 1540 -1598) melodie: oude wijs 1. Wil hel - mus van Nas 6. Mijn schild en - de he sou - we ben ik van trou - wen zijt gij 0 bloed, het mijd Heer; op va - der -land ge trou we blijf it tot u zo wil— iibou -wen, ver -laat mi] inde nim - mer dood: een meer; dat ran - je ben ik blii - ven uw die stond, de naar van O vroom mag pao - je heb it al tijd ge eerd. drij-ven, die mij mijn hart door - wondt. 'We vinden het be langrijk kennis over onze gedeelde ge schiedenis, waar den en vrijheden te vergroten. Deze maken ons tot wat we samen zijn. In Nederland is ieder een gelijkwaardig, ongeacht geslacht, seksuele geaard heid of geloof. Tole rantie naar anders denkenden is de norm en kerk en staat zijn geschei den. In Nederland kun je kiezen welk geloof je wilt belij den, of om niet te geloven. Dit zijn waarden waar we trots op zijn en die ons maken tot wie we zijn. Het is van groot belang dat we die historie en waar den actief uitdra gen. Het zijn ankers van de Nederlandse identiteit in tijden van globalisering en onzekerheid. Op school leren kinde ren daarom het Wilhelmus, inclusief de context ervan.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 13