Mazelen bij negen kinderen op Urk 7 Dat lukt nooit, waarschuwde een mentor nog. Maar de (oud-)studenten zetten door. Nu is er de Lightyear One, de eerste familieauto op zonne-energie. Het prijskaartje? 119.000 euro exclusief btw. Al honderd bestellingen Een zonneauto presente ren bij zonsopkomst aan zee. Enig gevoel voor theater kan de jonge on dernemers van start-up Lightyear niet worden ontzegd. Op een gigantisch draaiend podium in de Theaterhangaar in Katwijk wor den langzaam de groene ambities achter de auto van de toekomst ont huld. Steeds een nieuw tipje van de sluier. En zo zien honderden inves teerders, klanten, partners en jour nalisten uit binnen- en buitenland bij het ochtendgloren waar ze voor gekomen zijn: hoe de eerste genera tie van de Lightyear One er uit komt te zien, een wereldprimeur. De auto die de Tesla moet verslaan. De beloftes zijn niet mals: een volledig elektrische vijfdeurs ge zinsauto die tot 20.000 kilometer per jaar kan rijden op niets anders dan zonne-energie. Een mooie auto ook, waar een stekker straks in prin cipe niet meer nodig is en die de elektrische Tesla op vele punten moet gaan overschaduwen. De pre sentatie in Katwijk is ronkend. Maar bij het slotstuk lijkt het allemaal te werken, als de draaiende delen van het podium openen en de Lightyear One, met de opkomende zon in de rug, het theater binnenrijdt. In 2020 moet de auto op de Ne derlandse wegen rijden. Daarmee wordt de droom van een groepje (ex-)studenten werkelijkheid. Nog maar vier jaar geleden namen vijf wielmotoren, waardoor er geen energie verloren gaat tussen motor en wielen. Het dak en de motorkap zijn voorzien van 5 vierkante meter aan zonnecellen met veiligheidsglas dat zo sterk is dat een volwassen persoon eroverheen kan lopen zon der schade aan te richten. Medeoprichter Tessie Hartjes straalt van oor tot oor als ze even la ter naast de auto staat. ,,Hier is door het team zo ontzettend hard aan ge werkt. Vaak tot diep in de nacht. Het is een onbeschrijfelijk moment om dit nu aan de wereld te laten zien. Over twee weken gaat de auto naar de windtunnel in Italië, zodat we echt de aerodynamica kunnen testen. We hebben dat al honderden keren gesimuleerd en doorbere kend, maar nu hebben we een echte auto en kunnen we echt gaan tes ten.'' Pas dan zal ook duidelijk wor den of dit prototype alle beloftes kan waarmaken. Niet lukken Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility aan de TU Eindho ven, kan ook bijna niet geloven wat zijn ex-studenten in twee jaar tijd hebben gerealiseerd. ,,Er zijn veel momenten geweest waarop ik tegen ze zei: dat gaat niet lukken. Maar tel kens bewijzen ze mijn ongelijk en dat is precies wat ik hoopte.'' Een van de geheimen van de mensen achter Lightyear is volgens Van de Weijer dat ze alles nét even anders doen dan andere automer ken. ,,Alles waarvan ze denken dat anderen het beter kunnen, laten ze door anderen doen. Daardoor kun nen ze met een heel klein team toch een heel goede auto maken en zie je dat ze veel sneller zijn.'' Ruud Koornstra is een van de eer ste kopers van de Lightyear One. De nationale energiecommissaris vindt het waanzinnig. ,,Het getuigt van lef en doortastendheid dat ze dit op zo'n on-Europese manier aanpak ken. Ze omringen zich met de goede mensen en combineren dat met een goede samenwerking met 'ouder wetse' ontwerpers. Zo nemen ze de hele industrie mee naar de nieuwe realiteit. Ze trappen makkelijker heilige huisjes omver en zijn min der gevangen in economische be langen.'' ZONNEAUTO technische studenten van de TU Eindhoven deel aan de World Solar Challenge in Australië. Het team won dat wereldkampioenschap voor voertuigen op zonne-energie met de allereerste gezinsauto die al leen nog de zon als brandstof had. In 2016 richtten ze Lightyear op, een bedrijfje dat zich ten doel stelde om schone mobiliteit voor iedereen be reikbaar te maken. Investeerders geloofden in hun verhaal. Inmiddels heeft het bedrijf 130 mensen in dienst. Op de Auto- motive Campus in Helmond, waar Lightyear zich vestigde, is ook al een productiehal gebouwd. Lightyear wil de twee grootste nadelen van elektrische auto's op lossen: de actieradius en het laad proces. Deze zonneauto kan lange tijd rijden zonder gebruik te maken van een laadpaal. De batterij gaat zo'n 600 tot 800 kilometer mee, af hankelijk van het gebruik. De Lightyear One kost 119.000 euro ex clusief btw. De wagen wordt aange dreven door vier onafhankelijke Bof, mazelen, rode hond Zeven van de negen met mazelen besmette kinderen op Urk zitten bij elkaar in de klas. ,,De situatie is on der controle'', zegt directeur Wil lem Weerstand van de Frits Bode- school. De andere zieke kinderen zitten elders op school. De volwassene heeft niets met de Frits Bodeschool te maken. Enkele besmette kinde ren in groep 2 volgen overigens weer gewoon de lessen. Volgens GGD Flevoland behoren de tien be smette Urkers tot twee families. ,,De exacte relatie kan ik niet aange ven'', zegt ggd-woordvoerder Sven van der Burg. Voor grote paniek zorgt het nieuws niet op Urk. Het stelt Urkers enigszins gerust dat de besmette dorpsgenoten tot twee families be horen, zo blijkt uit een rondgang door het dorp. Het maakt de boel overzichtelijk, vrees voor een grote uitbraak is er niet. ,,Al is het een nare ziekte'', zegt een verkoopster van De winkel van Joke, met veel kinderkleding. ,,Een kind van mijn schoonzus heeft jaren geleden ook de mazelen gehad. Die was gewoon ingeënt trouwens.'' Bij Zorggroep Oude en Nieuwe Land, met vestigingen op Urk, zijn 'enkele tientallen' telefoontjes bin nengekomen, zegt woordvoerster Annette Jansen. ,,Mensen willen bijvoorbeeld weten of ze hun kin deren vervroegd moeten inenten''. Volgens de ggd is daar geen reden toe bij kinderen jonger dan 14 maanden. Cluster Woordvoerder Van der Burg van GGD Flevoland benadrukt dat er sprake is van een 'cluster', geen uit braak van de mazelen. ,,In dat laat ste geval komt het op meerdere plekken voor bij mensen die geen link hebben. Die band is er hier wel.'' In 2013 en daarvoor kwam de ziekte vaker voor op Urk. Slechts 58,5 procent van de kinderen op Urk heeft alle prikken. De ggd be aamt dat 'dit inderdaad een aan dachtsgebied' is. Juist deze week constateerde het RIVM dat de vaccinatiegraad lande lijk het afgelopen jaar niet verder is gedaald en is gestabiliseerd op ruim 90 procent. De overheid ziet mini maal 95 procent als een veilige dekking. Een hoge vaccinatie graad verkleint de kans op uitbraken van ziekten zoals mazelen. In de afgelopen jaren was er een groeiende groep ouders die hun kinderen niet liet vaccineren, uit angst voor bij werkingen of wegens religieuze re denen. 4 woensdag 26 juni 2019 esa Jelle Krekels Eindhoven Nieuwe uitdager van Het prototype van de Lightyear One werd giste ren onthuld in Katwijk. De batterij gaat zo'n 600 tot 800 kilometer mee. foto hh Alleen voor wie voldoende kapitaal en geduld heeft is de Lightyear bereikbaar. De auto komt eind 2020 op de markt en kost 119.000 euro exclusief. btw. Al honderd mensen reserveerden er een. Hoe sneller de techno logie, hoe meer mensen de auto kopen en hoe sneller hij ook toegankelijk wordt voor lagere inkomens. De auto kan ook worden ge- leased vanaf 1879 euro per maand via LeasePlan. Het team van de TU Eindhoven met de Stella Lux. Ze won nen met de zonneauto in 2015 de World Solar Chal lenge voor gezinswagens in Australië. FOTO BART VAN OVERBEEKE Hoe hoog is het inentingsgehalte voor bmr in uw gemeente? Op Urk hebben tien mensen ma zelen: een volwassene en negen kinderen. Dat meldde de GGD Flevoland, die de situatie nauw lettend in de gaten houdt. Herre Stegenga Urk 95% 90 85 75 70 Kinderen vanaf 14 maanden krijgen de bmr-inenting. bron: rivm/localfocus

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7