Mazelen bij negen kinderen op Urk
7
Dat lukt nooit,
waarschuwde een
mentor nog. Maar
de (oud-)studenten
zetten door. Nu is er
de Lightyear One, de
eerste familieauto op
zonne-energie. Het
prijskaartje? 119.000
euro exclusief btw.
Al honderd
bestellingen
Een zonneauto presente
ren bij zonsopkomst aan
zee. Enig gevoel voor
theater kan de jonge on
dernemers van start-up
Lightyear niet worden ontzegd. Op
een gigantisch draaiend podium in
de Theaterhangaar in Katwijk wor
den langzaam de groene ambities
achter de auto van de toekomst ont
huld. Steeds een nieuw tipje van de
sluier. En zo zien honderden inves
teerders, klanten, partners en jour
nalisten uit binnen- en buitenland
bij het ochtendgloren waar ze voor
gekomen zijn: hoe de eerste genera
tie van de Lightyear One er uit komt
te zien, een wereldprimeur. De auto
die de Tesla moet verslaan.
De beloftes zijn niet mals: een
volledig elektrische vijfdeurs ge
zinsauto die tot 20.000 kilometer
per jaar kan rijden op niets anders
dan zonne-energie. Een mooie auto
ook, waar een stekker straks in prin
cipe niet meer nodig is en die de
elektrische Tesla op vele punten
moet gaan overschaduwen. De pre
sentatie in Katwijk is ronkend. Maar
bij het slotstuk lijkt het allemaal te
werken, als de draaiende delen van
het podium openen en de Lightyear
One, met de opkomende zon in de
rug, het theater binnenrijdt.
In 2020 moet de auto op de Ne
derlandse wegen rijden. Daarmee
wordt de droom van een groepje
(ex-)studenten werkelijkheid. Nog
maar vier jaar geleden namen vijf
wielmotoren, waardoor er geen
energie verloren gaat tussen motor
en wielen. Het dak en de motorkap
zijn voorzien van 5 vierkante meter
aan zonnecellen met veiligheidsglas
dat zo sterk is dat een volwassen
persoon eroverheen kan lopen zon
der schade aan te richten.
Medeoprichter Tessie Hartjes
straalt van oor tot oor als ze even la
ter naast de auto staat. ,,Hier is door
het team zo ontzettend hard aan ge
werkt. Vaak tot diep in de nacht.
Het is een onbeschrijfelijk moment
om dit nu aan de wereld te laten
zien. Over twee weken gaat de auto
naar de windtunnel in Italië, zodat
we echt de aerodynamica kunnen
testen. We hebben dat al honderden
keren gesimuleerd en doorbere
kend, maar nu hebben we een echte
auto en kunnen we echt gaan tes
ten.'' Pas dan zal ook duidelijk wor
den of dit prototype alle beloftes
kan waarmaken.
Niet lukken
Carlo van de Weijer, directeur
Smart Mobility aan de TU Eindho
ven, kan ook bijna niet geloven wat
zijn ex-studenten in twee jaar tijd
hebben gerealiseerd. ,,Er zijn veel
momenten geweest waarop ik tegen
ze zei: dat gaat niet lukken. Maar tel
kens bewijzen ze mijn ongelijk en
dat is precies wat ik hoopte.''
Een van de geheimen van de
mensen achter Lightyear is volgens
Van de Weijer dat ze alles nét even
anders doen dan andere automer
ken. ,,Alles waarvan ze denken dat
anderen het beter kunnen, laten ze
door anderen doen. Daardoor kun
nen ze met een heel klein team toch
een heel goede auto maken en zie je
dat ze veel sneller zijn.''
Ruud Koornstra is een van de eer
ste kopers van de Lightyear One. De
nationale energiecommissaris vindt
het waanzinnig. ,,Het getuigt van lef
en doortastendheid dat ze dit op
zo'n on-Europese manier aanpak
ken. Ze omringen zich met de goede
mensen en combineren dat met een
goede samenwerking met 'ouder
wetse' ontwerpers. Zo nemen ze de
hele industrie mee naar de nieuwe
realiteit. Ze trappen makkelijker
heilige huisjes omver en zijn min
der gevangen in economische be
langen.''
ZONNEAUTO
technische studenten van de TU
Eindhoven deel aan de World Solar
Challenge in Australië. Het team
won dat wereldkampioenschap
voor voertuigen op zonne-energie
met de allereerste gezinsauto die al
leen nog de zon als brandstof had.
In 2016 richtten ze Lightyear op, een
bedrijfje dat zich ten doel stelde om
schone mobiliteit voor iedereen be
reikbaar te maken.
Investeerders geloofden in hun
verhaal. Inmiddels heeft het bedrijf
130 mensen in dienst. Op de Auto-
motive Campus in Helmond, waar
Lightyear zich vestigde, is ook al een
productiehal gebouwd.
Lightyear wil de twee grootste
nadelen van elektrische auto's op
lossen: de actieradius en het laad
proces. Deze zonneauto kan lange
tijd rijden zonder gebruik te maken
van een laadpaal. De batterij gaat
zo'n 600 tot 800 kilometer mee, af
hankelijk van het gebruik. De
Lightyear One kost 119.000 euro ex
clusief btw. De wagen wordt aange
dreven door vier onafhankelijke
Bof, mazelen, rode hond
Zeven van de negen met mazelen
besmette kinderen op Urk zitten bij
elkaar in de klas. ,,De situatie is on
der controle'', zegt directeur Wil
lem Weerstand van de Frits Bode-
school.
De andere zieke kinderen zitten
elders op school. De volwassene
heeft niets met de Frits Bodeschool
te maken. Enkele besmette kinde
ren in groep 2 volgen overigens
weer gewoon de lessen. Volgens
GGD Flevoland behoren de tien be
smette Urkers tot twee families.
,,De exacte relatie kan ik niet aange
ven'', zegt ggd-woordvoerder Sven
van der Burg.
Voor grote paniek zorgt het
nieuws niet op Urk. Het stelt Urkers
enigszins gerust dat de besmette
dorpsgenoten tot twee families be
horen, zo blijkt uit een rondgang
door het dorp. Het maakt de boel
overzichtelijk, vrees voor een grote
uitbraak is er niet. ,,Al is het een
nare ziekte'', zegt een verkoopster
van De winkel van Joke, met veel
kinderkleding. ,,Een kind van mijn
schoonzus heeft jaren geleden ook
de mazelen gehad. Die was gewoon
ingeënt trouwens.''
Bij Zorggroep Oude en Nieuwe
Land, met vestigingen op Urk, zijn
'enkele tientallen' telefoontjes bin
nengekomen, zegt woordvoerster
Annette Jansen. ,,Mensen willen
bijvoorbeeld weten of ze hun kin
deren vervroegd moeten inenten''.
Volgens de ggd is daar geen reden
toe bij kinderen jonger dan 14
maanden.
Cluster
Woordvoerder Van der Burg van
GGD Flevoland benadrukt dat er
sprake is van een 'cluster', geen uit
braak van de mazelen. ,,In dat laat
ste geval komt het op meerdere
plekken voor bij mensen die geen
link hebben. Die band is er hier
wel.'' In 2013 en daarvoor kwam de
ziekte vaker voor op Urk. Slechts
58,5 procent van de kinderen op
Urk heeft alle prikken. De ggd be
aamt dat 'dit inderdaad een aan
dachtsgebied' is.
Juist deze week constateerde het
RIVM dat de vaccinatiegraad lande
lijk het afgelopen jaar niet verder is
gedaald en is gestabiliseerd op ruim
90 procent. De overheid ziet mini
maal 95 procent als een veilige
dekking. Een hoge vaccinatie
graad verkleint de kans op
uitbraken van ziekten zoals
mazelen. In de afgelopen
jaren was er een groeiende
groep ouders die hun kinderen niet
liet vaccineren, uit angst voor bij
werkingen of wegens religieuze re
denen.
4
woensdag 26 juni 2019
esa
Jelle Krekels
Eindhoven
Nieuwe uitdager van
Het prototype van de
Lightyear One werd giste
ren onthuld in Katwijk. De
batterij gaat zo'n 600 tot
800 kilometer mee. foto hh
Alleen voor wie voldoende
kapitaal en geduld heeft is
de Lightyear bereikbaar. De
auto komt eind 2020 op de
markt en kost 119.000 euro
exclusief. btw. Al honderd
mensen reserveerden er
een. Hoe sneller de techno
logie, hoe meer mensen de
auto kopen en hoe sneller
hij ook toegankelijk wordt
voor lagere inkomens. De
auto kan ook worden ge-
leased vanaf 1879 euro per
maand via LeasePlan.
Het team
van de TU
Eindhoven
met de Stella
Lux. Ze won
nen met de
zonneauto in
2015 de World
Solar Chal
lenge voor
gezinswagens
in Australië.
FOTO BART VAN
OVERBEEKE
Hoe hoog is het inentingsgehalte
voor bmr in uw gemeente?
Op Urk hebben tien mensen ma
zelen: een volwassene en negen
kinderen. Dat meldde de GGD
Flevoland, die de situatie nauw
lettend in de gaten houdt.
Herre Stegenga
Urk
95%
90
85
75
70
Kinderen vanaf
14 maanden krijgen
de bmr-inenting. bron: rivm/localfocus