NIEUWS 3
Belasting op gas
Subsidie e-auto
Drie varianten
Boven een grens
KABINET MAATREGELEN
De gasbelasting stijgt niet extreem,
benzinerijders worden gespaard en er komt een
beperkte CO2-taks voor vervuilende bedrijven. De
ergste klimaatpijn lijkt verdwenen.
Komende vrijdag is het zover: dan
presenteert het kabinet een pakket
aan klimaatmaatregelen tot 2030.
Een voorlopig akkoord van honder
den maatschappelijke organisaties
lag er al, maar nu geeft het kabinet
er zijn eigen, definitieve draai aan.
Over het voorlopige akkoord zei
VVD-fractievoorzitter Klaas Dijk-
hoff afgelopen januari: ,,De kans dat
ik dit akkoord letterlijk ga uitvoe
ren is nihil.'' Hij heeft woord ge
houden. Uit de kabinetsplannen
die tot nu toe zijn uitgelekt over de
definitieve klimaatdeal blijkt dat de
ergste klimaatpijn is verdwenen.
De coalitiepartijen lijken het ul
tieme compromis te hebben be
reikt, met voor ieder wat wils. Zo
hebben VVD en CDA uitonder
handeld dat benzinerijders en hui
zenhuurders enigszins worden
ontzien.
Rekeningrijden
D66 en Christenunie, warme voor
standers van klimaatmaatregelen,
krijgen hun vurig gewenste CO2-
taks voor de vervuilende industrie
en een vorm van rekeningrijden.
Veel Nederlanders schrokken zich
rot eind vorig jaar. De onderhande
lingen aan de klimaattafels met
maatschappelijke organisaties, on
der leiding van VVD-prominent Ed
Nijpels, leverden een ellenlange
lijst op van klimaatmaatregelen.
Vooral de dreigende stijging van de
energierekening en nóg duurdere
Coalitiepartijen
lijken het ultieme
compromis te
hebben bereikt
tankbeurten schoten in het ver
keerde keelgat van veel kiezers.
Het geluk was de laatste maan
den aan de zijde van de coalitie. Zo
is de verkoop van elektrische auto's
aan een flinke opmars bezig, waar
door torenhoge subsidies niet meer
nodig zijn. Ook was de VVD bereid
het politieke taboe op rekeningrij
den te doorbreken. Daarmee kan
minister Wiebes van Klimaat vrij
dag - na maandenlang soebatten -
dan toch een akkoord presenteren
dat ertoe leidt dat Nederland in
2030 bijna de helft minder kool
dioxide uitstoot dan in 1990.
ENERGIEREKENING
ELEKTRISCH RIJDEN
CO^TAKS/
REKENINGRIJDEN
woensdag 26 juni 2019
GO
Klimaatdeal: scherpe
kantjes zijn eraf gehaald
Peter Winterman
Edwin van der Aa
Den Haag
Huishoudens gaan de komende jaren
meer belasting betalen op gas, maar de
stijging wordt minder sterk dan eerder
was voorzien.
Het kabinet heeft besloten deze klimaat
maatregel te verzachten om gezinnen te
ontzien die minder makkelijk van het gas
kunnen afstappen. De lastenverschuiving
van stroom naar gas moet mensen een
financiële prikkel geven om bijvoorbeeld
hun gasfornuis in te ruilen voor een elek
trische kookplaat of te investeren in be
tere isolatie en een zuinigere verwarming.
Maar huishoudens die deze keuze minder
makkelijk kunnen maken, dreigden door
die maatregel een fikse lastenverzwaring
voor de kiezen te krijgen. De belasting op
gas gaat niet met 20 cent per kubieke
meter omhoog, zoals in het voorlopige kli
maatakkoord werd voorgesteld, maar met
10 cent. De verhoging wordt bovendien
geleidelijk doorgevoerd. Tegenover de
hogere belasting op gas staat een lagere
heffing op elektriciteit. Omdat bedrijven
meer energiebelasting gaan betalen, blijft
de stijging van de energierekening voor
huishoudens na 2020 beperkt.
Het kabinet gaat de verkoop van elektri
sche auto's stimuleren, maar lang niet
zo sterk als de klimaattafels vorig jaar
hadden bedacht.
Het kabinet wil overmatige subsidiëring
voorkomen en vooral elektrische auto's
uit de middenklasse bevorderen, zodat er
meer betaalbare tweedehands elektri
sche auto's op de markt komen. De lage
bijtelling gaat gelden voor elektrische au
to's met een cataloguswaarde van maxi
maal 40.000 euro. De geplande aan-
schafsubsidie van 6000 euro voor elek
trische auto's wordt naar verwachting ge
halveerd. Ook is het de bedoeling dat
tweedehands elektrische wagens aan
trekkelijker worden gemaakt door allerlei
extraatjes. Dat kan een 'oplaadtegoed' bij
aanschaf van de auto zijn of een garantie
op de levensduur van de batterijen.
De vervuilende industrie in Nederland
krijgt een beperkte CO2-belasting voor
de kiezen. Die taks loopt op van 30
euro per te veel uitgestoten ton CO2 in
2021 tot 125 a 150 euro in 2030.
Dat er een CO2-heffing voor de industrie
zou komen, was al bekend. Nu wordt dui
delijk op welke kosten de grote bedrijven
moeten rekenen. De CO2-heffing voor
bedrijven was lang een struikelblok in de
onderhandelingen voor het Klimaatak
koord. Regeringspartij VVD wilde er
eerst niet aan. Zo bedacht VVD-minister
Wiebes een ingewikkeld boetesysteem
voor vervuilers, maar daar maakten de
planbureaus in hun doorrekeningen ge
hakt van.
In het nieuwe kabinetsplan hoeven be
drijven geen CO2-belasting te betalen als
ze onder een bepaald uitstootniveau van
broeikasgas blijven. Wie boven die grens
komt, wordt per ton CO2 belast. Een
groot deel van de opbrengst krijgt de in
dustrie terug in de vorm van groene sub
sidies. De plannen gaan niet zover als
oppositiepartijen GroenLinks en PvdA
wilden. Maar de industrie heeft laten
weten niet blij te zijn: de grote bedrijven
waarschuwen dat banen in Nederland
mogelijk verdwijnen.
Het kabinet treft voorbereidingen voor
de invoering van rekeningrijden. Er lig
gen drie varianten op tafel, waarvan er
één de eindstreep moet halen.
Het gaat om een kilometerheffing voor
elektrische auto's - omdat zij geen ac
cijns betalen via fossiele brandstof -
een variabel systeem voor alle wagens
en een spitsheffing. Die laatste optie lijkt
kansloos, zeggen sommige ingewijden.
Zo is de VVD fel tegen. Rekeningrijden
zal niet eerder dan in 2026 worden inge
voerd. Eerst is nog jaren aan voorberei
ding nodig, als is gekozen voor een vari
ant. Dit kabinet had in het regeerak
koord afgesproken dat er wel proeven
mogen komen met betalen naar gebruik.
Maar het opzetten van een systeem voor
rekeningrijden voor personenauto's was
uit den boze. Onlangs gaf VVD-fractie-
leider Dijkhoff aan dat een vorm van re
keningrijden noodzakelijk wordt nu
steeds meer auto's elektrisch worden en
een taks bij de benzinepomp daardoor
niet meer aan de orde is. Extra toesla
gen en hogere accijns op benzine zijn in
het Klimaatakkoord van de baan.
CT ipmehs