NIEUWS 3 Belasting op gas Subsidie e-auto Drie varianten Boven een grens KABINET MAATREGELEN De gasbelasting stijgt niet extreem, benzinerijders worden gespaard en er komt een beperkte CO2-taks voor vervuilende bedrijven. De ergste klimaatpijn lijkt verdwenen. Komende vrijdag is het zover: dan presenteert het kabinet een pakket aan klimaatmaatregelen tot 2030. Een voorlopig akkoord van honder den maatschappelijke organisaties lag er al, maar nu geeft het kabinet er zijn eigen, definitieve draai aan. Over het voorlopige akkoord zei VVD-fractievoorzitter Klaas Dijk- hoff afgelopen januari: ,,De kans dat ik dit akkoord letterlijk ga uitvoe ren is nihil.'' Hij heeft woord ge houden. Uit de kabinetsplannen die tot nu toe zijn uitgelekt over de definitieve klimaatdeal blijkt dat de ergste klimaatpijn is verdwenen. De coalitiepartijen lijken het ul tieme compromis te hebben be reikt, met voor ieder wat wils. Zo hebben VVD en CDA uitonder handeld dat benzinerijders en hui zenhuurders enigszins worden ontzien. Rekeningrijden D66 en Christenunie, warme voor standers van klimaatmaatregelen, krijgen hun vurig gewenste CO2- taks voor de vervuilende industrie en een vorm van rekeningrijden. Veel Nederlanders schrokken zich rot eind vorig jaar. De onderhande lingen aan de klimaattafels met maatschappelijke organisaties, on der leiding van VVD-prominent Ed Nijpels, leverden een ellenlange lijst op van klimaatmaatregelen. Vooral de dreigende stijging van de energierekening en nóg duurdere Coalitiepartijen lijken het ultieme compromis te hebben bereikt tankbeurten schoten in het ver keerde keelgat van veel kiezers. Het geluk was de laatste maan den aan de zijde van de coalitie. Zo is de verkoop van elektrische auto's aan een flinke opmars bezig, waar door torenhoge subsidies niet meer nodig zijn. Ook was de VVD bereid het politieke taboe op rekeningrij den te doorbreken. Daarmee kan minister Wiebes van Klimaat vrij dag - na maandenlang soebatten - dan toch een akkoord presenteren dat ertoe leidt dat Nederland in 2030 bijna de helft minder kool dioxide uitstoot dan in 1990. ENERGIEREKENING ELEKTRISCH RIJDEN CO^TAKS/ REKENINGRIJDEN woensdag 26 juni 2019 GO Klimaatdeal: scherpe kantjes zijn eraf gehaald Peter Winterman Edwin van der Aa Den Haag Huishoudens gaan de komende jaren meer belasting betalen op gas, maar de stijging wordt minder sterk dan eerder was voorzien. Het kabinet heeft besloten deze klimaat maatregel te verzachten om gezinnen te ontzien die minder makkelijk van het gas kunnen afstappen. De lastenverschuiving van stroom naar gas moet mensen een financiële prikkel geven om bijvoorbeeld hun gasfornuis in te ruilen voor een elek trische kookplaat of te investeren in be tere isolatie en een zuinigere verwarming. Maar huishoudens die deze keuze minder makkelijk kunnen maken, dreigden door die maatregel een fikse lastenverzwaring voor de kiezen te krijgen. De belasting op gas gaat niet met 20 cent per kubieke meter omhoog, zoals in het voorlopige kli maatakkoord werd voorgesteld, maar met 10 cent. De verhoging wordt bovendien geleidelijk doorgevoerd. Tegenover de hogere belasting op gas staat een lagere heffing op elektriciteit. Omdat bedrijven meer energiebelasting gaan betalen, blijft de stijging van de energierekening voor huishoudens na 2020 beperkt. Het kabinet gaat de verkoop van elektri sche auto's stimuleren, maar lang niet zo sterk als de klimaattafels vorig jaar hadden bedacht. Het kabinet wil overmatige subsidiëring voorkomen en vooral elektrische auto's uit de middenklasse bevorderen, zodat er meer betaalbare tweedehands elektri sche auto's op de markt komen. De lage bijtelling gaat gelden voor elektrische au to's met een cataloguswaarde van maxi maal 40.000 euro. De geplande aan- schafsubsidie van 6000 euro voor elek trische auto's wordt naar verwachting ge halveerd. Ook is het de bedoeling dat tweedehands elektrische wagens aan trekkelijker worden gemaakt door allerlei extraatjes. Dat kan een 'oplaadtegoed' bij aanschaf van de auto zijn of een garantie op de levensduur van de batterijen. De vervuilende industrie in Nederland krijgt een beperkte CO2-belasting voor de kiezen. Die taks loopt op van 30 euro per te veel uitgestoten ton CO2 in 2021 tot 125 a 150 euro in 2030. Dat er een CO2-heffing voor de industrie zou komen, was al bekend. Nu wordt dui delijk op welke kosten de grote bedrijven moeten rekenen. De CO2-heffing voor bedrijven was lang een struikelblok in de onderhandelingen voor het Klimaatak koord. Regeringspartij VVD wilde er eerst niet aan. Zo bedacht VVD-minister Wiebes een ingewikkeld boetesysteem voor vervuilers, maar daar maakten de planbureaus in hun doorrekeningen ge hakt van. In het nieuwe kabinetsplan hoeven be drijven geen CO2-belasting te betalen als ze onder een bepaald uitstootniveau van broeikasgas blijven. Wie boven die grens komt, wordt per ton CO2 belast. Een groot deel van de opbrengst krijgt de in dustrie terug in de vorm van groene sub sidies. De plannen gaan niet zover als oppositiepartijen GroenLinks en PvdA wilden. Maar de industrie heeft laten weten niet blij te zijn: de grote bedrijven waarschuwen dat banen in Nederland mogelijk verdwijnen. Het kabinet treft voorbereidingen voor de invoering van rekeningrijden. Er lig gen drie varianten op tafel, waarvan er één de eindstreep moet halen. Het gaat om een kilometerheffing voor elektrische auto's - omdat zij geen ac cijns betalen via fossiele brandstof - een variabel systeem voor alle wagens en een spitsheffing. Die laatste optie lijkt kansloos, zeggen sommige ingewijden. Zo is de VVD fel tegen. Rekeningrijden zal niet eerder dan in 2026 worden inge voerd. Eerst is nog jaren aan voorberei ding nodig, als is gekozen voor een vari ant. Dit kabinet had in het regeerak koord afgesproken dat er wel proeven mogen komen met betalen naar gebruik. Maar het opzetten van een systeem voor rekeningrijden voor personenauto's was uit den boze. Onlangs gaf VVD-fractie- leider Dijkhoff aan dat een vorm van re keningrijden noodzakelijk wordt nu steeds meer auto's elektrisch worden en een taks bij de benzinepomp daardoor niet meer aan de orde is. Extra toesla gen en hogere accijns op benzine zijn in het Klimaatakkoord van de baan. CT ipmehs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 3