EUWS 11
Handel in toetsvragen waarmee docenten examens opstellen
sssrsr
De droom van elke student:
van tevoren weten welke vragen je
krijgt op je examen, inclusief de
antwoorden. Voor een paar tientjes
wordt die kennis online verhandeld.
woensdag 26 juni 2019
Het is een aantrekkelijke aanbieding:
normaal 60 euro, nu maar 25. Daarvoor
koop je een zogenoemde test bank van
het vak accounting. ,,Erg handig om te
gebruiken als oefening ter voorberei
ding, de vragen kunnen letterlijk wor
den gebruikt voor het tentamen'', is de
wervende tekst die de student die het
document heeft geüpload op Stuvia.nl
erbij heeft gezet.
Een test bank is een lijst met honder
den toetsvragen (en de juiste ant
woorden) die grote Engelstalige uitge
verijen bij hun lesmethodes leveren.
Die tests zijn 'uitsluitend bedoeld
voor onderwijzend personeel'. De
universitaire docenten kunnen er ten
tamens en examens mee maken.
„Voorkom dat studenten uw account
gebruiken'', meldt de uitgever.
Maar de vragenlijsten lekken tóch
uit, ze worden handelswaar onder stu
denten. Sommigen uploaden en ver-
We willen niet
dat studenten
over die
bestanden
beschikken
kopen ze voor prijzen van 6 euro tot
enkele tientjes op websites als Stuvia,
een site waar studenten zelfgemaakte
samenvattingen van lesboeken verko
pen. Andere studenten delen (of ver
kopen) de bestanden in WhatsApp-
en Facebookgroepen. De aanbieders
maken er reclame voor: ,,Deze vragen
komen vaak terug in examens.''
Hoe vaak dat laatste daadwerkelijk
het geval is, valt niet te achterhalen.
Oude examens zijn lang niet altijd
vrijelijk beschikbaar. En als een les
methode een nieuwe druk krijgt, ver
andert ook de inhoud van de test bank.
Wel staan er in oude, online te vinden
(proef)examens vragen die vrijwel
identiek zijn aan vragen uit test banks.
Ook de antwoorden zijn hetzelfde.
Op de Universiteit van Amsterdam
(UvA) werd vorig jaar alarm geslagen
toen een docent een tentamen Busi
ness Research Methods voorbereidde
en hoorde dat veel studenten over de
vragenlijsten beschikten. Daarop
heeft de docent de examencommissie
in kennis gesteld. ,,We willen niet dat
studenten over die bestanden be
schikken. Het is ongewenst. We heb
ben het breed onder de aandacht ge
bracht van ons personeel'', stelt een
woordvoerder.
Een bron aan de universiteit vertelt
dat bij een ander tentamen studenten
ook beschikten over de test bank. Het
tentamen werd opvallend goed ge
maakt.
Een docent over wie door studenten
wordt beweerd dat hij dergelijke vra
gen in tentamens gebruikt, wil daar
niet op reageren. Wel stelt hij, in het
algemeen, dat hij zich kan voorstellen
dat docenten de vragen gebruiken.
Maar, zegt hij ook, in die bestanden
staan honderden vragen en op je exa
men krijg je er maar een paar. Het is
waarschijnlijk minder werk de lesstof
te leren dan de vragen uit je hoofd te
leren.
3000 dollar
Dat is echter niet helemaal zoals het
werkt. ,,Studenten leren niet alle vra
gen en antwoorden uit hun hoofd,
maar signaalwoorden: zodat ze weten
dat bij een vraag over firma Cardinal
het antwoord 3000 dollar hoort'', zegt
Christine Cheng, assistent-professor
Accountancy aan de Universiteit van
Mississippi in de VS. Zij deed onder
zoek naar het gebruik van test banks
door studenten. Wat bleek: studenten
die voor een tentamen met de vragen
zo konden oefenen, scoorden 30 pro
cent beter in de test. ,,Dat is oneerlijk
tegenover de studenten die er geen ge
bruik van maken. En als het bestude
ren en begrijpen van de stof los komt
te staan van het cijfer dat je haalt, kan
dat gevolgen hebben voor de bedrij
ven waar die studenten later komen te
werken.''
Aanleiding voor het onderzoek van
Cheng was een incident in Amerika in
2010. Aan de University of Central Flo
rida bleken tweehonderd van de zes-
honderd studenten Business Manage
ment te beschikken over de vragen. De
docent liet iedereen het examen over
doen.
In de facultaire studentenraad Eco
nomie en Bedrijfskunde aan de UvA
staat het gebruik van test banks hoog
op de agenda. Docenten zijn volgens
voorzitter Lubica Hamarova moeilijk
te bewegen om de voorgekauwde vra
gen links te laten liggen, omdat ze
geen beter alternatief hebben. ,,Ze ge
bruiken graag multiple choice, omdat
de werkdruk hoog is en het aantal stu
denten groeit. Docenten zeggen dat de
vragen uit de test banks vaak gewoon
het beste zijn. Er is geen discussie mo
gelijk over de antwoorden, want ze
zijn geleverd door de makers van het
boek.''
Hamarova ziet dan ook (multiple
choice) examenvragen voorbijkomen
die vrijwel gelijk zijn aan de hapklare
vragen, waarin soms slechts een detail
is veranderd. Studenten nemen de
gok: in plaats van een heel boek te le
ren, storten ze zich op de vragen uit de
test banks. ,,Zeker als ze eerder hebben
gezien dat exact dezelfde vragen in
een tentamen zitten.''
Een woordvoerder van Stuvia.nl,
een van de sites waarop de vragenlijs
ten worden gedeeld, wil geen moreel
oordeel vellen. Wel verwijdert ze de
vragen waar deze krant op wijst. ,,Dit
mag niet verhandeld worden via ons,
die lijsten zijn van de uitgevers, dus
het is in strijd met het copyright.''
1FRS edition, 2nd edition
iest bank
oS,1
GO
-r.
Vragen én antwoorden
voor een paar tientjes
Ellen van Gaaien
Cyril Rosman
Amsterdam
-woordvoerder UvA
Voorbeelden
van vragenlijsten
die te koop zijn.
SCREENSHOTS
24 ITEMS
Test bank CHAPTER 01 'F®
Practice questiM Cb.p» ^ntair,sTrue Fal».
Multiple Choice an
TENTJ
est bank van
:ba"k van hoofdstuks,
--
gical PSVchrvl
^ycnoiogu uc
,0'^calpSvchftl_.. öy
Voorbeeld 1 van de 39 pagina's
"man central
A.VS:
p
'««n begint t0
the
for"i «ten rh
oUabow
DIF;
lc bram
ANS: F
osf:,1
factual o
feïtopBi ,llt °P 5'1 ""''watrfö.!
""Aanging
DIF:
10 "eek, old.
- factual D_
tbs «II pi»118 indu5tr';Thls
.TbelifeCCieofitscHIph^eHlbe
ver/ long.
B. It Wil' f'ce "P"1 PTOdUrt
obsolescence
k«S«—nin«i.«.l Phon.
industry.
Dit will have a lower need foe product
differentiation.
21. TechtiPlPR'P*1 innwetions increase: PC 2
ft the gross dc,m«tic product*an
economy-
B. product life
cycles.
C the time required for product development and
introduction.