EUWS 11 Handel in toetsvragen waarmee docenten examens opstellen sssrsr De droom van elke student: van tevoren weten welke vragen je krijgt op je examen, inclusief de antwoorden. Voor een paar tientjes wordt die kennis online verhandeld. woensdag 26 juni 2019 Het is een aantrekkelijke aanbieding: normaal 60 euro, nu maar 25. Daarvoor koop je een zogenoemde test bank van het vak accounting. ,,Erg handig om te gebruiken als oefening ter voorberei ding, de vragen kunnen letterlijk wor den gebruikt voor het tentamen'', is de wervende tekst die de student die het document heeft geüpload op Stuvia.nl erbij heeft gezet. Een test bank is een lijst met honder den toetsvragen (en de juiste ant woorden) die grote Engelstalige uitge verijen bij hun lesmethodes leveren. Die tests zijn 'uitsluitend bedoeld voor onderwijzend personeel'. De universitaire docenten kunnen er ten tamens en examens mee maken. „Voorkom dat studenten uw account gebruiken'', meldt de uitgever. Maar de vragenlijsten lekken tóch uit, ze worden handelswaar onder stu denten. Sommigen uploaden en ver- We willen niet dat studenten over die bestanden beschikken kopen ze voor prijzen van 6 euro tot enkele tientjes op websites als Stuvia, een site waar studenten zelfgemaakte samenvattingen van lesboeken verko pen. Andere studenten delen (of ver kopen) de bestanden in WhatsApp- en Facebookgroepen. De aanbieders maken er reclame voor: ,,Deze vragen komen vaak terug in examens.'' Hoe vaak dat laatste daadwerkelijk het geval is, valt niet te achterhalen. Oude examens zijn lang niet altijd vrijelijk beschikbaar. En als een les methode een nieuwe druk krijgt, ver andert ook de inhoud van de test bank. Wel staan er in oude, online te vinden (proef)examens vragen die vrijwel identiek zijn aan vragen uit test banks. Ook de antwoorden zijn hetzelfde. Op de Universiteit van Amsterdam (UvA) werd vorig jaar alarm geslagen toen een docent een tentamen Busi ness Research Methods voorbereidde en hoorde dat veel studenten over de vragenlijsten beschikten. Daarop heeft de docent de examencommissie in kennis gesteld. ,,We willen niet dat studenten over die bestanden be schikken. Het is ongewenst. We heb ben het breed onder de aandacht ge bracht van ons personeel'', stelt een woordvoerder. Een bron aan de universiteit vertelt dat bij een ander tentamen studenten ook beschikten over de test bank. Het tentamen werd opvallend goed ge maakt. Een docent over wie door studenten wordt beweerd dat hij dergelijke vra gen in tentamens gebruikt, wil daar niet op reageren. Wel stelt hij, in het algemeen, dat hij zich kan voorstellen dat docenten de vragen gebruiken. Maar, zegt hij ook, in die bestanden staan honderden vragen en op je exa men krijg je er maar een paar. Het is waarschijnlijk minder werk de lesstof te leren dan de vragen uit je hoofd te leren. 3000 dollar Dat is echter niet helemaal zoals het werkt. ,,Studenten leren niet alle vra gen en antwoorden uit hun hoofd, maar signaalwoorden: zodat ze weten dat bij een vraag over firma Cardinal het antwoord 3000 dollar hoort'', zegt Christine Cheng, assistent-professor Accountancy aan de Universiteit van Mississippi in de VS. Zij deed onder zoek naar het gebruik van test banks door studenten. Wat bleek: studenten die voor een tentamen met de vragen zo konden oefenen, scoorden 30 pro cent beter in de test. ,,Dat is oneerlijk tegenover de studenten die er geen ge bruik van maken. En als het bestude ren en begrijpen van de stof los komt te staan van het cijfer dat je haalt, kan dat gevolgen hebben voor de bedrij ven waar die studenten later komen te werken.'' Aanleiding voor het onderzoek van Cheng was een incident in Amerika in 2010. Aan de University of Central Flo rida bleken tweehonderd van de zes- honderd studenten Business Manage ment te beschikken over de vragen. De docent liet iedereen het examen over doen. In de facultaire studentenraad Eco nomie en Bedrijfskunde aan de UvA staat het gebruik van test banks hoog op de agenda. Docenten zijn volgens voorzitter Lubica Hamarova moeilijk te bewegen om de voorgekauwde vra gen links te laten liggen, omdat ze geen beter alternatief hebben. ,,Ze ge bruiken graag multiple choice, omdat de werkdruk hoog is en het aantal stu denten groeit. Docenten zeggen dat de vragen uit de test banks vaak gewoon het beste zijn. Er is geen discussie mo gelijk over de antwoorden, want ze zijn geleverd door de makers van het boek.'' Hamarova ziet dan ook (multiple choice) examenvragen voorbijkomen die vrijwel gelijk zijn aan de hapklare vragen, waarin soms slechts een detail is veranderd. Studenten nemen de gok: in plaats van een heel boek te le ren, storten ze zich op de vragen uit de test banks. ,,Zeker als ze eerder hebben gezien dat exact dezelfde vragen in een tentamen zitten.'' Een woordvoerder van Stuvia.nl, een van de sites waarop de vragenlijs ten worden gedeeld, wil geen moreel oordeel vellen. Wel verwijdert ze de vragen waar deze krant op wijst. ,,Dit mag niet verhandeld worden via ons, die lijsten zijn van de uitgevers, dus het is in strijd met het copyright.'' 1FRS edition, 2nd edition iest bank oS,1 GO -r. Vragen én antwoorden voor een paar tientjes Ellen van Gaaien Cyril Rosman Amsterdam -woordvoerder UvA Voorbeelden van vragenlijsten die te koop zijn. SCREENSHOTS 24 ITEMS Test bank CHAPTER 01 'F® Practice questiM Cb.p» ^ntair,sTrue Fal». Multiple Choice an TENTJ est bank van :ba"k van hoofdstuks, -- gical PSVchrvl ^ycnoiogu uc ,0'^calpSvchftl_.. öy Voorbeeld 1 van de 39 pagina's "man central A.VS: p '««n begint t0 the for"i «ten rh oUabow DIF; lc bram ANS: F osf:,1 factual o feïtopBi ,llt °P 5'1 ""''watrfö.! ""Aanging DIF: 10 "eek, old. - factual D_ tbs «II pi»118 indu5tr';Thls .TbelifeCCieofitscHIph^eHlbe ver/ long. B. It Wil' f'ce "P"1 PTOdUrt obsolescence k«S«—nin«i.«.l Phon. industry. Dit will have a lower need foe product differentiation. 21. TechtiPlPR'P*1 innwetions increase: PC 2 ft the gross dc,m«tic product*an economy- B. product life cycles. C the time required for product development and introduction.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 11