Bouw windmolens bij de grens afgewezen II Fractie ABGH protesteert tegen C02-belasting 7 BOUWPLAN WETHOUDER PLOEGAERT Stap voor stap ontwikkelt Cadzand-Bad zich tot de badplaats waarvan al zo'n vijftien jaar geleden de contouren zijn geschetst. Er is nog genoeg werk aan de winkel. Fitnesscentrum in voormalige pand van Aldi ^wethouder Peter ml Ploegaert van ■■■V Sluis zit maan dagochtend aan ^m de rand van één van de pareltjes van het ver nieuwde Cadzand-Bad, de in 2017 geopende jachthaven. Veel volk is er nog niet, maar, weet Ploegaert zeker, 'zondagmiddag zat het hier vol'. ,,Zo'n jachthaven, met alle be drijvigheid, trekt. Niemand had vijf of tien jaar geleden kunnen bedenken dat we dit voor elkaar zouden krijgen." In Cadzand-Bad is zo wel meer tot stand gebracht wat begin deze eeuw voor onmogelijk zou zijn ge houden. Neem het afgelopen jaar opgeleverde Strandhotel met zijn opvallende toren, of de fietsboule- vard over de duinenrij langs het dorp. ,,Dat lijkt wel een landings baan", zegt Ploegaert gekscherend, ,,maar omdat alles zo breed is, kunnen fietsers en wandelaars er goed uit de voeten, en dat in een natuurlijke omgeving, met de dui nen en zee." Het vernieuwingsproject waar aan in de badplaats wordt gewerkt, heet niet voor niets Cadzand-Bad Natuurlijk Stijlvol. Niemand wil een tweede Knokke. Ploegaert hoort wel eens de kritiek dat het die kant op lijkt te gaan. Hij vindt die niet terecht. ,,We houden de schaal scherp in de gaten, steeds in balans met de natuur." Strandbalkon Het Strandbalkon tussen strand paviljoens Caricole en Moio, aan de westkant van de badplaats, is daar een voorbeeld van. Het fiets pad is er recent verbreed, maar wel ingeklemd tussen duinpartijen. De rest van dit werk volgt zodra de chique appartementengebouwen van De Blanke Top klaar zijn. ,,Dat zal eind dit jaar zijn", verwacht Niemand had dit vijf of tien jaar geleden kunnen bedenken Ploegaert. ,,De duinopgang wordt dan ook vernieuwd. Steil blijft die wel, zeg ik er direct maar bij." Het Duinplein met de eerder opgeknapte winkelgalerij, tegen over het nieuwe Strandhotel, wacht verder begin volgend jaar een gedaantewisseling. Het VVV- kantoor aan de oostrand van het plein verdwijnt. Een locatie wordt daarvoor nog gezocht. Voor de su permarkt in de winkelgalerij zit grotere nieuwbouw in de pen, aan de westkant van het plein. Parkeren blijft er mogelijk, maar het idee is Cadzand-Bad op ter mijn autoluw te maken. Ploegaert denkt aan verzamelparkeerplaat- sen aan de rand, waarvandaan shuttlebusjes het dorp in- en uit rijden. Bouwvakkers zijn voorlopig niet weg uit Cadzand-Bad. De Blanke Top, Résidence Cadzand en Villa Deauville zijn al ver gevorderd. Nieuwbouw van appartementen complex De Branding in neo-Nor- mandische stijl staat op het punt te beginnen naast het Strandhotel. En dan zijn er nog plannen voor de residenties Lichthuys Cadzand, C- Sight en De Schelde (inclusief ho tel) aan Boulevard De Wielingen, waarvan de laatste twee vlakbij de jachthaven. Er lopen nog procedu res over, want hoe voller het er gens wordt, des te sneller botsen de belangen. 'Af zal Cadzand-Bad nooit zijn, zoals niet één stad of dorp ooit 'af is, maar, voorziet Ploegaert, ,,over vijf d tien jaar zijn we wel een heel eind op streek". TERNEUZEN In het winkel pand aan de Axelsestraat 165 in Terneuzen, waar tot april 2018 een Aldi-supermarkt was gevestigd, komt een fitnesscen trum. Bij de gemeente Terneuzen is een aanvraag voor een omge vingsvergunning ingediend om de voormalige supermarkt om te bouwen tot een fitnesscentrum. Om welk bedrijf het gaat, is nog niet bekendgemaakt. In de aan vraag wordt geen naam ge noemd. De Aldi verhuisde ruim een jaar geleden van de Axelsestraat 165 naar het nieuwe winkelcen trum Kennedylaan-West. HULST De Tweede Kamer moet op het hart gedrukt wor den wat de invoering van de CO2-belasting voor bedrijven betekent voor de werkgelegen heid in Zeeuws-Vlaanderen. Dat vindt de fractie van Alge meen Belang Groot Hulst (ABGH). Het kabinet wil grote industriële bedrijven een CO2- belasting opleggen over een deel van hun broeikasuitstoot. De vorm waarin dit zal gebeu ren, is nog niet bekend. ABGH vreest alvast de gevolgen voor met name de Kanaalzone, waar ook veel Hulstenaren werken. Investeringen in bijvoorbeeld kunstmestfabriek Yara zouden door de extra heffing wel eens kunnen uitblijven. Het bedrijf in Sluiskil-Oost sprak eerder ook die angst uit. Banen kun nen op de tocht komen. ABGH denkt ook dat een CO2- heffing weinig helpt. Het kan leiden tot meer import van goederen, waardoor juist weer uitstoot ontstaat. De partij, de grootste in de Hulster raad, roept het college daarom op de mogelijke gevolgen onder de aandacht te brengen in Den Haag. Hulst zou samen met alle Zeeuwse gemeenten en de provincie moeten optrekken. De bouw van drie grote windtur bines bij het Belgische Lap- scheure-Damme, hemelsbreed zo'n vijf kilometer van Sluis, is van de baan. Het dagelijks provinciebe stuur van West-Vlaanderen heeft eind vorige week besloten een door NV Aspiravi ingediende om gevingsvergunning af te wijzen. Het besluit kwam niet onver wacht. Er lagen meerdere nega tieve adviezen, onder meer van de Vlaamse overheid en het gemeen tebestuur van Damme. Ook de ge meente Sluis had een bezwaar schrift ingediend. Officieel is het verzoek afgewe zen omdat, volgens de visie van West-Vlaanderen, voor de bouw van grote windturbines twee bo venlokale aanknopingspunten no dig zijn, zoals een autosnelweg en een industrieterrein. In het geval van het project Lapscheure was er slechts één aanknopingspunt, de snelweg E34 Knokke-Zelzate. Het verzet tegen de komst van de windturbines was vrij massaal onder omwonenden, aan de Belgi sche en de Nederlandse kant van de grens. Een speciaal actiecomité werd opgericht: Red onze Damse polder. De provincie West-Vlaan- deren ontving in totaal 1572 be zwaren. dinsdag 25 juni 2019 Badplaats Cadzand groeit verder Harmen van der Werf Cadzand-Bad Wethouder Peter Ploegaert met op de achtergrond het Strandhotel - Peter Ploegaert, wethouder van Sluis in Cadzand-Bad. foto boaz timmermans Harmen van der Werf Sluis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 54