Bouw windmolens bij
de grens afgewezen
II
Fractie ABGH protesteert
tegen C02-belasting
7
BOUWPLAN WETHOUDER PLOEGAERT
Stap voor stap
ontwikkelt
Cadzand-Bad
zich tot de
badplaats waarvan
al zo'n vijftien jaar
geleden de
contouren zijn
geschetst. Er is nog
genoeg werk aan
de winkel.
Fitnesscentrum
in voormalige
pand van Aldi
^wethouder Peter
ml Ploegaert van
■■■V Sluis zit maan
dagochtend aan
^m de rand van één
van de pareltjes van het ver
nieuwde Cadzand-Bad, de in 2017
geopende jachthaven. Veel volk is
er nog niet, maar, weet Ploegaert
zeker, 'zondagmiddag zat het hier
vol'. ,,Zo'n jachthaven, met alle be
drijvigheid, trekt. Niemand had
vijf of tien jaar geleden kunnen
bedenken dat we dit voor elkaar
zouden krijgen."
In Cadzand-Bad is zo wel meer
tot stand gebracht wat begin deze
eeuw voor onmogelijk zou zijn ge
houden. Neem het afgelopen jaar
opgeleverde Strandhotel met zijn
opvallende toren, of de fietsboule-
vard over de duinenrij langs het
dorp. ,,Dat lijkt wel een landings
baan", zegt Ploegaert gekscherend,
,,maar omdat alles zo breed is,
kunnen fietsers en wandelaars er
goed uit de voeten, en dat in een
natuurlijke omgeving, met de dui
nen en zee."
Het vernieuwingsproject waar
aan in de badplaats wordt gewerkt,
heet niet voor niets Cadzand-Bad
Natuurlijk Stijlvol. Niemand wil
een tweede Knokke. Ploegaert
hoort wel eens de kritiek dat het
die kant op lijkt te gaan. Hij vindt
die niet terecht. ,,We houden de
schaal scherp in de gaten, steeds in
balans met de natuur."
Strandbalkon
Het Strandbalkon tussen strand
paviljoens Caricole en Moio, aan
de westkant van de badplaats, is
daar een voorbeeld van. Het fiets
pad is er recent verbreed, maar wel
ingeklemd tussen duinpartijen.
De rest van dit werk volgt zodra de
chique appartementengebouwen
van De Blanke Top klaar zijn. ,,Dat
zal eind dit jaar zijn", verwacht
Niemand had dit vijf
of tien jaar geleden
kunnen bedenken
Ploegaert. ,,De duinopgang wordt
dan ook vernieuwd. Steil blijft die
wel, zeg ik er direct maar bij."
Het Duinplein met de eerder
opgeknapte winkelgalerij, tegen
over het nieuwe Strandhotel,
wacht verder begin volgend jaar
een gedaantewisseling. Het VVV-
kantoor aan de oostrand van het
plein verdwijnt. Een locatie wordt
daarvoor nog gezocht. Voor de su
permarkt in de winkelgalerij zit
grotere nieuwbouw in de pen, aan
de westkant van het plein.
Parkeren blijft er mogelijk, maar
het idee is Cadzand-Bad op ter
mijn autoluw te maken. Ploegaert
denkt aan verzamelparkeerplaat-
sen aan de rand, waarvandaan
shuttlebusjes het dorp in- en uit
rijden.
Bouwvakkers zijn voorlopig niet
weg uit Cadzand-Bad. De Blanke
Top, Résidence Cadzand en Villa
Deauville zijn al ver gevorderd.
Nieuwbouw van appartementen
complex De Branding in neo-Nor-
mandische stijl staat op het punt
te beginnen naast het Strandhotel.
En dan zijn er nog plannen voor de
residenties Lichthuys Cadzand, C-
Sight en De Schelde (inclusief ho
tel) aan Boulevard De Wielingen,
waarvan de laatste twee vlakbij de
jachthaven. Er lopen nog procedu
res over, want hoe voller het er
gens wordt, des te sneller botsen
de belangen.
'Af zal Cadzand-Bad nooit zijn,
zoals niet één stad of dorp ooit 'af
is, maar, voorziet Ploegaert, ,,over
vijf d tien jaar zijn we wel een heel
eind op streek".
TERNEUZEN In het winkel
pand aan de Axelsestraat 165
in Terneuzen, waar tot april
2018 een Aldi-supermarkt was
gevestigd, komt een fitnesscen
trum.
Bij de gemeente Terneuzen is
een aanvraag voor een omge
vingsvergunning ingediend om
de voormalige supermarkt om te
bouwen tot een fitnesscentrum.
Om welk bedrijf het gaat, is nog
niet bekendgemaakt. In de aan
vraag wordt geen naam ge
noemd.
De Aldi verhuisde ruim een
jaar geleden van de Axelsestraat
165 naar het nieuwe winkelcen
trum Kennedylaan-West.
HULST De Tweede Kamer
moet op het hart gedrukt wor
den wat de invoering van de
CO2-belasting voor bedrijven
betekent voor de werkgelegen
heid in Zeeuws-Vlaanderen.
Dat vindt de fractie van Alge
meen Belang Groot Hulst
(ABGH). Het kabinet wil grote
industriële bedrijven een CO2-
belasting opleggen over een
deel van hun broeikasuitstoot.
De vorm waarin dit zal gebeu
ren, is nog niet bekend. ABGH
vreest alvast de gevolgen voor
met name de Kanaalzone, waar
ook veel Hulstenaren werken.
Investeringen in bijvoorbeeld
kunstmestfabriek Yara zouden
door de extra heffing wel eens
kunnen uitblijven. Het bedrijf
in Sluiskil-Oost sprak eerder
ook die angst uit. Banen kun
nen op de tocht komen.
ABGH denkt ook dat een CO2-
heffing weinig helpt. Het kan
leiden tot meer import van
goederen, waardoor juist weer
uitstoot ontstaat. De partij, de
grootste in de Hulster raad,
roept het college daarom op de
mogelijke gevolgen onder de
aandacht te brengen in Den
Haag. Hulst zou samen met
alle Zeeuwse gemeenten en de
provincie moeten optrekken.
De bouw van drie grote windtur
bines bij het Belgische Lap-
scheure-Damme, hemelsbreed
zo'n vijf kilometer van Sluis, is van
de baan. Het dagelijks provinciebe
stuur van West-Vlaanderen heeft
eind vorige week besloten een
door NV Aspiravi ingediende om
gevingsvergunning af te wijzen.
Het besluit kwam niet onver
wacht. Er lagen meerdere nega
tieve adviezen, onder meer van de
Vlaamse overheid en het gemeen
tebestuur van Damme. Ook de ge
meente Sluis had een bezwaar
schrift ingediend.
Officieel is het verzoek afgewe
zen omdat, volgens de visie van
West-Vlaanderen, voor de bouw
van grote windturbines twee bo
venlokale aanknopingspunten no
dig zijn, zoals een autosnelweg en
een industrieterrein. In het geval
van het project Lapscheure was er
slechts één aanknopingspunt, de
snelweg E34 Knokke-Zelzate.
Het verzet tegen de komst van
de windturbines was vrij massaal
onder omwonenden, aan de Belgi
sche en de Nederlandse kant van
de grens. Een speciaal actiecomité
werd opgericht: Red onze Damse
polder. De provincie West-Vlaan-
deren ontving in totaal 1572 be
zwaren.
dinsdag 25 juni 2019
Badplaats Cadzand groeit verder
Harmen van der Werf
Cadzand-Bad
Wethouder Peter Ploegaert met
op de achtergrond het Strandhotel
- Peter Ploegaert,
wethouder van Sluis
in Cadzand-Bad. foto boaz timmermans
Harmen van der Werf
Sluis