'Slecht: het duurde uren voor er eenduidige communicatie kwam' r 3 Totale chaos na urenlange 112-storing bij KPN Agenten die de straat op worden opgestuurd, brandweermensen die moeten uitrukken om van hun kazerne een opvanglocatie te maken en sociale media die worden ingezet om mensen in nood toch te kunnen helpen. Het was gisteren chaos na de KPN-storing. ,,Wat is het adres van uw moeder?'' Het is een vraag die een agent van een meld kamer nooit aan iemand zou stellen op Twitter, een plek waar de hele wereld alle berichten kan meelezen. Maar door de storing van al het telefoonverkeer bij KPN moet hij wel. Ook de alarmcentrale ligt plat. De vrouw maakt zich ongerust, blijkt uit haar melding die ze zojuist met de politie in alle openbaarheid heeft ge deeld. Haar moeder is gevallen, maar door de telefoonstoring kon het val- alarm niemand bereiken. Ze vermoedt dat de heup van haar moeder is gebro ken en deelt haar adres zodat er een am bulance naar toe kan. ,,Ik heb contact ge had met de ambulancedienst en ze zijn onderweg'', laat de centralist even later aan de vrouw weten. De situatie is tekenend voor de chaos die ontstaat. Hulpdiensten uit het hele land lijken niet goed te weten wat te doen nu het alarmnummer plat ligt en suggereren van alles om mensen in nood toch te kunnen helpen. Sommigen laten direct weten dat 112-meldingen nu via Twitter en Facebook gecommuni ceerd moeten worden. De politie Am sterdam roept mensen al snel op zelf naar een politiebureau, brandweerka zerne of ziekenhuis te komen als dat HOOGLERAAR mogelijk is, terwijl de ambulancedienst in de regio Twente laat weten dat ze op een vast telefoonnummer wel zijn te be reiken. Tiplijn Sommige mensen krijgen op hun mo biele telefoon een NL-Alert met een al ternatief nummer voor 112, maar dat wijkt weer af van het landelijke num mer dat begin van de avond op miljoe nen mobieltjes verschijnt. Dit nummer blijkt in eerste instantie ook nog eens fout - het is de tiplijn van De Telegraaf - waardoor er opnieuw een NL-Alert uit moet. De NL-Alert-chaos zaait bij zo veel mensen verwarring dat de meldka mer wordt overspoeld met nutteloze te lefoontjes en er weer een Twitterbericht uit moet mensen te vragen echt alleen bij spoed te bellen. De verbijstering bij veel mensen is groot, maar misschien wel het meest bij de vrienden van Hidde Maas (40). Ze- ven jaar geleden kreeg Maas een hart stilstand en was er ook een storing. Toen bleek dat er geen achtervang was voor het noodnummer en kregen zijn vrien den een bandje toen ze 112 belden. „Het is ongelooflijk dat het er nog steeds niet lijkt te zijn", zegt Alexander Boskamp. Prutserig. Een ander woord had Alexander Boskamp er niet voor toen hij gistermiddag een berichtje kreeg van een vriend dat KPN getroffen was door een storing. „Dat dit nu nog steeds kan. Ze lijken weinig te hebben geleerd." Voor de vrienden van Maas is het moment van deze nieuwe 112-storing extra pijnlijk; drie dagen terug was het precies zeven jaar geleden dat hun vriend overleed. Maas zakte op 21 juni 2012 in elkaar nadat hij een Amster dams café had verlaten waar hij zat. Hij belde rond kwart over twaalf een vriend op dat hij zich niet lekker voelde. Dat was precies tij dens de periode dat het alarmnummer 112 slecht bereikbaar was. Boskamp weet nog hoe een vriend minutenlang probeerde het alarm nummer te bereiken, maar stuitte op een bandje. „Als elke seconde telt zijn dat heel kostbare minuten. De hulp diensten waren er uiteindelijk pas na ruim een kwartier." In 2012 werd er onderhoud ge pleegd aan het interne telecom- systeem van de politie. De aan nemer had dat door moeten ge ven aan de instanties. Nu lijkt het te zijn mis gegaan bij provi der KPN. Voor Boskamp maakt het niet zoveel uit wat de oor- zaak van de storing deze keer is. ,,Misschien was dit te voorkomen geweest. Maar dat er na zeven jaar nog steeds geen achtervang is, dat kan echt niet.'' Hack dinsdag 25 juni 2019 GO Agent op Twitter: Wat is het adres van uw moeder? Raymond Boere Rotterdam Jt* Extr«m UBde#«ï sSïheeii SPofcl* o! emcMJer,c* Niet eerder zag hoogle raar Recht en Techniek Jan Smits (TU Eindhoven) zo'n massieve storing als vandaag bij KPN: ,,Dit is heel vreemd.'' Natasja de Groot Niels Klaassen Eindhoven De storing was na dik drie uur voorbij, maar Smits (inzet) breekt zich het hoofd over de toedracht. ,,Zo mas sief hebben we het niet eer der gezien. Dat duidt erop dat in het hart van het net- werk iets goed fout zit, bij hoofdcentrales. En dat de back-up dan ook tijde lijk niet werkte. Het is vreemd", meldt hij. Smits kent de details van de megastoring niet, maar stelt in algemene zin dat de alarmcen trale voor 112 normaal gesproken altijd bereikbaar moet blijven, via een back- up-systeem dat mede werd ingesteld na eerdere pro blemen: ,,Als jij met je KPN- telefoon 112 belt, moet een andere provider de storing herkennen en die lijn over nemen. Misschien dat dat vandaag nog wel gelukt is, maar vervolgens moet dat bel letje landen bij de 112-centrale. Als die ook bij KPN ligt, ging dat kennelijk niet. En dat hoort wel.'' Smits noemt de communi catie over alternatieve num mers - eerst lokaal, via ver schillende Veiligheidsregio's en daarna centraal - 'slecht'. ,,Dit scenario zou natuurlijk allang in je draai boeken moeten staan, nu duurde het uren totdat er eenduidige communicatie kwam. Maar soms ken je blijkbaar typische proble men niet, totdat ze zich een keer voordoen.'' Hij houdt het scenario van een sabotage-actie open, maar noemt een hack 'zeer onwaarschijnlijk'. ,,Maar overbelasting lijkt het dit maal niet geweest te zijn. Vaststaat dat we steeds af- hankelijker worden van techniek.'' Wat de precieze oorzaak is, weet KPN zelf ook nog niet. ,,Het had zeker niet mogen gebeuren dat 112 er ook uit lag'', reageert een zegsman. De alarmlijn werkt op een apart systeem waardoor die zou moeten blijven functio neren, ook als er landelijk een technische storing is. ,,112 is een dienst die KPN host voor het ministerie van Justitie en Veiligheid", licht hij toe. Er ligt volgens de KPN-woordvoerder wel een draaiboek klaar voor een noodsituatie als deze, maar wat daar precies in staat, kan hij niet zeggen. Het is niet de eerste keer dat het landelijke alarm nummer door een storing uit de lucht was. In 2012 ge beurde dat een paar keer achterelkaar. Dit mocht niet meer voorkomen, bena drukte de toenmalige minis ter Ivo Opstelten. De uitkomst was dat proce dures zouden worden aan gescherpt en alle meldin gen over storingen de hoogste prioriteit moesten krijgen. Brandweermannen in Zwijndrecht wachten buiten de kazerne om hulp te bieden bij eventuele calamiteiten. foto busink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 3