Wat neem je mee van thuis, en wat niet? Ik heb mezelf nooit de vraag gesteld welke rituelen en waarden ik van thuis zou meenemen 21 René Diekstra \u deze week deel vier in de bioscoop komt, denk ik terug aan de animatie film Toy Story 3. In die film verlaat de 17-jarige Andy zijn ouderlijk huis om te gaan studeren. Hij moet daarbij keuzes maken tussen wat hij wel en niet mee neemt. Van zijn talrijke speelgoedfiguren be sluit hij er één mee te nemen en de rest in een zak op zolder op te bergen. Zijn moeder vindt de zak, denkt dat het om vuilnis gaat en gooit 'm in de afvalcontainer. De gedumpte speel goedfiguren pikken dat niet, weten te ontsnap pen en gaan op zoek naar Andy. De film eindigt ermee dat Andy de speelgoedfiguren, die hem hebben teruggevonden, aan het jonge meisje Bonnie schenkt met wie ze een nieuw avontuur beginnen, in deel vier. Nadat hij afscheid heeft genomen, begint Andy aan zijn eigen toekomst. Wil je als jongere een nieuwe levensfase ingaan, zo maak ik op uit de film, dan kun je niet alles meenemen uit de vorige en moet je kiezen wat niet en wat wel mee te nemen. Na het zien van de film realiseerde ik me weer dat ik, toen ik als 17-jarige het huis uit ging, me ook bezig heb gehouden met welke spullen, zoals speelgoed, meubels en sportvoorwerpen, ik wilde meenemen. Maar de vraag welke gewoonten, rituelen of waarden ik wilde meenemen en welke ik thuis zou laten, heb ik me toen nooit gesteld. Een gesprek met mijn ouders daarover, bijvoorbeeld over hoe vaak we contact zouden hebben, waar ik hen van op de hoogte zou houden en waaraan ik wel of niet thuis zou (blijven) deelnemen of bijdragen, heeft ook nooit plaatsgevonden. Voor zover ik daarin keuzes maakte was dat vooral ad hoc en, denk ik, ook niet zelden onzorgvuldig. Dat moet mijn ouders herhaal delijk verdriet hebben gedaan en een breuk tus sen ons heeft zeker op de loer gelegen. Zover is het gelukkig niet gekomen. Maar echte vrien den zijn we, helaas, nooit geworden. Hoewel, zo blijkt uit onderzoek, juist in deze periode daar voor een levenslange grondslag gelegd kan wor den. Daarom adviseer ik jongeren en ouders die binnenkort uit elkaar gaan samen Toy Story 3 te kijken. En daarna dat gesprek wél te voeren. waarbij hij een soort kiekeboespel met zichzelf kan spelen.' Auw, daar priemt een peutervinger in je oog Aan haren trekken en in ogen en wangen prikken zijn geliefde baby spelletjes. In de meeste gevallen is je baby hiermee gewoon je gezicht aan het verkennen. Hij doet het niet om je kwaad te maken. ,,Als je kind in je oog prikt of in je wang knijpt, kun je zeggen: 'Dit vind ik niet zo fijn''', adviseert Ossen. „Vervolgens maak je met de hand van je kind de beweging die je wel wilt zien, bijvoorbeeld een zachte aai.'' Zeg niet tegen je kind dat het stout is omdat het aan je haren trekt. ,,Kin- deren, hoe klein ook, gedraagt zich naar wat wij van ze vinden. Als ze vaak horen dat ze stout zijn, gedragen ze zich ook vaker tegendraads.'' Ga vooral niet terugslaan of knijpen, tipt Verheul nog. ,,Wat je wel kunt doen, is je baby iets anders geven waar hij wel in kan knijpen. Het kan ook zijn dat je kind gewoon graag wil knijpen, en zo kun je in die behoefte voor zien.'' Spelen? De baby trekt liefst alles uit de kast Je favoriete roman, de atlas en je fotoalbums, een voor een trekt je kind alle boeken uit de kast. ,,Ook dit doet je baby waarschijnlijk omdat hij op ontdekkingstocht is'', zegt Ossen. ,,Hij wil alle boeken voelen en bekij ken. Het kan ook dat hij jouw reactie interessant vindt.'' Wat moet je ermee? Ossen: ,,Zeg op ooghoogte: 'Wat een mooie boeken zijn dat hè?' En dan: 'Dit boek is van mij, dat ga ik nu terugzetten. Hier zijn jouw boekjes, hier mag jij mee spelen.'' ,,Je kunt ook boeken in de kast zet ten waar je kind wel mee mag spelen, of speeltjes op de onderste plank zet ten'', vult Verheul aan. ,,Natuurlijk, je künt je kind leren om de boeken te laten staan, of om bijvoorbeeld maar één boek uit de kast te pakken in plaats van allemaal tegelijk. Sommige baby's zullen dit snappen, maar de meesten zijn hier nog niet aan toe. Dan ben je het waarschijnlijk hon derd keer per dag aan het uitleggen. Een kind kan niet in één keer alles. Het is daarom zo belangrijk om je als ouder te verdiepen in de ontwikke ling van een kind. Zo houd je de ver wachtingen reëel.'' Diekstra adviseert ouders en kinderen naar Toy Story 3 te kijken en te praten over een nieuwe levensfase. dinsdag 25 juni 2019 GO zo fijn, zeg je dan ILLUSTRATIE ANNE STALINSKI Reageren? rene.diekstra@persgroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21