©NDERNEMER Ga ervoor. Marktplaats Marktplaats. De volgende stap naar gerichter inspelen op je markt. 'MKB steeds meer energieneutraal en circulair' O DELEN MET MAATSCHAP PELIJKE DOELEN LOONT deondernemer.nl 'Wellicht moet je geen zaken meer doen met bedrijven die niet voldoen aan de energie besparingplicht', prikkelt Rob van der Rijt. De schrijver van 'CO2-neutraal ondernemen, zo doe je dat!' vindt dat ondernemers meer de dialoog met elkaar moeten zoeken. CO2-neutraal ondernemen betekent kortweg dat je nul impact hebt op de opwarming van de aarde. Zo neem je wat klimaatondernemer Rob van der Rijt betreft 'je verantwoordelijkheid voor alle broeikasgassen die je als organisatie veroorzaakt'. De eigenaar van klimaatplein.com, het platform voor energiebewust ondernemen dat al meer dan een miljoen keer werd geraadpleegd, schreef het boek 'CO2-neutraal onderne men, zo doe je dat!'. Dat begint met energie besparen: ,,Ja, want alles wat je bespaart hoef je niet meer duurzaam op te wekken. Breng eerst in kaart waar je veel energie verbruikt. Zo kun je bij voorbeeld onnodig veel verbruik van fossiele brandstoffen voorkomen. Ook machines en verlichting die 's nachts aan blijven zijn zonde van het geld. Zoiets kun je gemakkelijk inregelen met tijdschakelaars. Hetzelfde geldt voor het juist instellen van klimaat installaties. Die kosten je niks en helpen je wél te bezuinigen op je energiever bruik." Dat het onderwerp meer gaat leven, komt ook door de handhaving van de energiebesparingsplicht. ,,Die bestaat al 25 jaar, maar werd voorheen onvoldoende gecontroleerd. Vanaf 1 juli moeten ondernemers ook informatie verschaffen over hun energiebesparing. Anders kan de overheid je daarop aanspreken." Ondernemers zouden daar wat Van der Rijt betreft verder in kunnen gaan. Door 'geen zaken meer te doen met bedrijven die niet voldoen aan de energiebesparingsplicht'. ,,Ener- giebewust is gewoon goed ondernemer schap en dat mag worden beloond. Het gaat ook beter. Ik zie signalen in het MKB dat ondernemers steeds meer energieneutraal en circulair denken, bijvoorbeeld om hun imago op te vijzelen. Vooral familiebedrijven doen dat, ook omdat ze weten dat het belangrijk is voor de volgende generatie." Toch staat Nederland voorlopig volgens Eurostat onderaan als het gaat om duurzame energie en worden de be spaardoelen van het Energieakkoord niet gehaald. Nog altijd maken we te weinig gebruik van windmolens, zonne panelen, biomassa. Ondernemers kun nen vooral samen veel betekenen, zoals blijkt uit het succes van klimaatplein.com. In dialoog ontstaan de beste ideeën. ,,Ga een persoonlijk gesprek aan met een deskundige, bijvoorbeeld een instal lateur. Bespreek het onderwerp ook met een andere ondernemer. Misschien heeft hij wat warmte over voor jou en heb jij voor hem een groot dak met zonnepanelen. Een soort uitruil van energie." Rob van der Rijt roept in boek op met elkaar in dialoog te gaan WIN-WIN WIE GOED DOET... Gerichter en dus slimmer adverteren, daar gaat het om bij Marktplaats. Want wij weten waar jouw doelgroep mee bezig is. Daardoor staatje advertentie altijd op de juiste plaats, voor de juiste mensen, op het juiste moment. Adverteer dus niet méér, maar slimmer. Bij Marktplaats. Ga naar marktplaats.nl/zakelijk volg ons op nffloa De Ondernemer verloot drie exemplaren van het boek CO2-neutraal ondernemen, zo doe je dat! Check deondernemer.nl/co2 'Energiebewust is gewoon goed ondernemerschap' Steeds meer kleine en middelgrote be drijven delen een deel van hun op brengst met maatschappelijke organisa ties. UNICEF verwelkomt sinds een jaar steeds meer kleinere partners. „We hebben een nieuwe vorm gevonden waarin we met dit soort bedrijven kunnen samenwerken - passend bij zowel ons als goed doel, als bij de bedrijven'', stelt Suzanne Laszlo, directeur van UNICEF Nederland. ,,We noemen deze bedrijven UNICEF Business Buddies. Samen met hen willen we zo veel mogelijk voor kinderen bereiken. Als UNICEF Business Buddie toon je aan dat je bedrijf maatschappelijk betrokken is. We hopen dat er veel bedrijven zullen volgen.'' De samenwerking is een win-win voor alle par tijen. Volgens onderzoek zijn werknemers gemid deld 13 procent productiever als een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat. Consumenten doen liever zaken met bedrijven die samenwer ken met goede doelen, en ook werknemers gaan met meer enthousiasme (43 procent) aan de slag voor een bedrijf dat betrokken is bij een goed doel. UNICEF Nederland ziet dat steeds meer bedrijven de organisatie willen steunen. Ben Heimensen, partner bij mth accountants adviseurs, onderdeel van het Business Buddies- programma: ,,Als werkgever van veel jong talent vindt mth de ontwikkeling van jongeren belang rijk. Het kunnen opgroeien in een omgeving waar je je talent kan ontwikkelen en inzetten zal de wereld beter maken. Daarom doen wij mee.'' Nicolet Bosschieter van PANCAKES Amsterdam: ,,Wij zijn een Amsterdams bedrijf en staan voor het gezegde 'wie goed doet, goed ontmoet'! Daarom zijn we UNICEF Business Buddie geworden. We doneren de opbrengst van ons betaalde toilet aan UNICEF. Zo hebben wij iets vervelends (betalen voor het toilet) omgebogen naar iets goeds (kinderen helpen). Iets dat helemaal past bij de visie van PANCAKES Amsterdam.'' Niet méér maar slimmer adverteren Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19