2
De Formule 1 is dit seizoen een
reizend circus met tweewekelijks
een zouteloze voorstelling.
Mercedes staat op eenzame
hoogte en spektakel blijft uit. Lewis
Hamilton maakt zich zorgen.
De Vries aan
kop in F2
HUGO BORST
FORMULE 1 GP VAN FRANKRIJK
Column
Op zijn negentiende is
Matthijs de Ligt 28 jaar
oud. We kunnen er met
zijn allen niet over uit. De verde
diger van Ajax heeft alles. Alles!
En wat een leuke, spontane, eer
lijke jongen. Die interviews van
hem. Zo open, zo welbespraakt.
Een verademing. Bij voor- en te
genspoed vertelt hij meer dan we
zelf zagen.
Die jongen - die man - is uitge
leerd bij Ajax. Heel Europa wil
hem. Topclubs zijn bereid
een transfersom van 75 miljoen
euro op te hoesten. Als je overal
terecht kan dan kies je natuurlijk
voor een club in de Premier
League of voor Barcelona of Real
Madrid. In Engeland en Spanje
zijn de sterkste voetbalcompeti
ties, de ganse planeet volgt die. In
die landen waar de allerbesten
spelen kan De Ligt nog een paar
procentjes beter worden.
Wat wordt het? De Ligt houdt de
kerk al maanden in het midden.
Opdracht van zijn zaakwaarne
mer Mino Raiola, een Italiaanse
Nederlander die in Monaco
woont. Die man is niet alleen
puissant rijk, hij is machtig. Rai-
ola heeft een reputatie, enfin,
googelt u zelf even.
Juventus werd al in januari ge
noemd als mogelijke nieuwe
club. Juve? Boeie! Die club
heeft een abonnement op het
kampioenschap en weet zelfs
met Ronaldo de Champions
League niet te winnen. Waarom
zou De Ligt naar Italië willen?
Het is lichtjaren geleden dat
de Serie A tot de verbeelding
sprak. Mooie tijden hoor. Diego
Armando Maradona maakte
Napoli kampioen. Toen ging
Ruud Gullit naar AC Milan,
Marco van Basten verhuisde van
Amsterdam naar Milaan, weer
een jaar later volgde Frank Rijk
aard. AC Milan werd een
geoliede machine waar de klasse
van afdroop. Op zondagavond
zagen we de samenvattingen in
Studio Italia. De Serie A, dat was
het voetbalwalhalla. Maar nu
toch niet meer?
Tja. Raiola is kind aan huis bij
Juve. En bij Paris Saint-Germain.
Dus komt PSG ook voorbij als
mogelijke nieuwe werkgever van
De Ligt. Gatver. Een patserige
club met een abonnement op het
kampioenschap en een vroege
uitschakeling in de Champions
League, zelfs met Neymar.
Frankrijk kan toch nooit het be
loofde land zijn voor zo'n ver
standig, ambitieus mens?
Het is zover. Met alle absolute
topclubs is gesproken, onder
handeld. De clubs waar tieners al
jaren van dromen. Maar het
schijnt toch Juventus te worden.
De verhalen bij de clubs die af
vielen komen nu los. Raiola over
vraagt. Bij Liverpool weigert ma
nager Jürgen Klopp om De Ligt
meer te laten verdienen dan Van
Dijk en Salah.
Bij Barcelona vinden ze de sala
riseisen van De Ligt schandalig,
absurd. Bij Ajax fluisteren ze het
achter hun hand: waarom kiest
die keurig nette familie De Ligt
voor zo'n zaakwaarnemer? (Ik
vraag me al maanden af: waarom
neem je - als je zo verschrikkelijk
goed bent - überhaupt een ma
kelaar? De Ligt verkoopt zichzelf
wel.)
Raiola schijnt voor De Ligt een
jaarsalaris van 14 miljoen euro
netto te eisen. Als het klopt is dat
pervers. De Ligt is niet het defen
sieve equivalent van Ronaldo en
Messi, al gaat hij dat vast worden,
over twee, drie seizoenen.
Een dezer dagen komt er witte
rook. Wordt het echt geen Pre
mier League, geen Primera Divi
sion? Niemand begrijpt dat.
Waar ging het toch mis met die
leuke, verstandige Matthijs? Op
welk moment veranderde hij in
een geldwolf?
De Serie A was het
walhalla, maar nu
toch niet meer?
Een ervaren Franse journalist had
gisteren na een stief kwartiertje ge
noeg gezien. Met het gedempte ge
luid van voorbijrazende Formule 1-
wagens op de achtergrond sloot hij
even de ogen, wetende dat hem dat
niet duur zou komen te staan. Een
hazenslaapje verder had hij inder
daad nog niet de minste opwinding
gemist.
Na een paar bochten was gister
middag duidelijk wie de Grote Prijs
van Frankrijk zou winnen. Als Le
wis Hamilton op dat moment aan
kop gaat, kan zijn naam al op de be
ker worden gegraveerd. Voor de
zesde maal dit seizoen kwam hij als
eerste over de finish. De twee an
dere keren won zijn ploeggenoot
Valtteri Bottas. Slechts bij één race,
twee weken geleden in Canada,
was er geen '1-2'tje' voor Mercedes.
Het dreigt één van de saaiste
Formule 1-jaargangen ooit te wor
den. Michael Schumacher was in
2002 al op 21 juli zeker van zijn
vijfde wereldtitel. Dat zal Hamilton
niet lukken, omdat Bottas meestal
tweede wordt. Maar het moet raar
lopen wil het kampioenschap niet
ruim voor het einde beslist zijn.
Dat is slecht nieuws voor de
sport, voor het miljoenenmerk
ZEGE IN FRANKRIJK
Formule 1. Het regende gisteren
opnieuw cynische berichten op
sociale media over het gebrek aan
spanning in de race. De tribunes
van Circuit Paul Ricard, toch al ma
tig gevuld dit weekeinde, raakten
steeds wat leger naarmate de finish
in zicht kwam.
Oppermachtig
Want buiten het feit dat Mercedes
ook dit seizoen oppermachtig is,
gebeurt er daarachter meestal ook
bar weinig. Een stevige botsing in
bocht 1, het voelt als eeuwen gele
den. Een tactische meesterzet om
de concurrentie te verrassen? Vaak
simpelweg onmogelijk. Er waren
gisteren een paar felle gevechten,
zeker, maar het ging om de plekken
7 en daarachter. Max Verstappen
begon en eindigde als vierde, na
wat schermutselingen in de eerste
ronde was het voor hem een kwes
tie van 'gewoon naar huis rijden'.
,,En volgende week in Oostenrijk
word ik zonder crash weer vierde of
vijfde." Een opmerking die de hui
dige voorspelbaarheid van de For
mule 1 pijnlijk blootlegt.
Hamilton kreeg na afloop de
vraag van een Engelse tabloid of hij
bij zo veel dominantie niet de nei
ging krijgt te gaan showboaten of
overweegt te vertragen voor wat
meer spanning. ,,Vond je het zo
saai", vroeg Hamilton. ,,Snap ik, het
was ook saai. Dit zijn niet de races
waar de fans het meest van genie
ten. Ik roep Ferrari op om de aan
sluiting met ons te vinden, zodat
we meer spannende races krijgen."
Dat de pijn dieper zit erkent Ha
milton, hij maakt zich ook zorgen.
,,Maar geef ons coureurs daar alsje
blieft niet de schuld van. Wij schrij
ven de reglementen niet en gaan
niet over het geld. Tot voor kort wa
ren we niet eens welkom als er over
de toekomst van de sport werd ge
praat. Er zijn afgelopen jaren veel
verkeerde beslissingen genomen.
Daardoor zit de F1 in een vicieuze
cirkel. Er moet van bovenaf worden
ingegrepen, anders verandert er
niets."
Voor het seizoen 2021 veranderen
de reglementen. Hamilton woonde
deze maand voor het eerst een FIA-
sessie om daarover mee te denken.
,,Dat is het goede nieuws, wij cou
reurs zijn voor het eerst echt ver
enigd en hebben een stem. Maar
vraag je me ofik vertrouwen haalde
uit die bijeenkomst? Er moet nog
veel gebeuren, we zijn ver verwij-
Hopelijk wordt er nu
eindelijk geluisterd
naar de coureurs. Wij
weten wat wel en niet
werkt.
derd van hoe de sport er in 2021 uit
zou moeten zien. Denk aan regels
over de aerodynamica, zodat auto's
elkaar beter kunnen volgen. Maar
ook aan budgetten, het format van
de raceweekeinden, de verbinding
met de fans. Hopelijk wordt er ein
delijk naar ons rijders geluisterd.
Wij zitten in die auto en weten wat
wel en wat niet werkt."
maandag 24 juni 2019
GO
Geldwolf
Hamilton wil
Rik Spekenbrink
Le Castellet
LE CASTELLET Nyck de
Vries heeft de leiding geno
men in het klassement in de
Formule 2. De 24-jarige cou
reur uit Sneek was zaterdag
de rapste in de hoofdrace op
het circuit van Paul Ricard in
Le Castellet. De Vries startte
vanaf de vierde plek. Na een
uitstekende start nam hij de
leiding in de wedstrijd en die
stond hij niet meer af.
In de stand nam de Nederlan
der de eerste plaats over van
Nicholas Latifi, die gisteren
wel weer een paar punten op
hem terugpakte met een
zesde plek in de sprintrace.
Daarin eindigde De Vries als
tiende. Hij heeft nu 121 punten
verzameld, Latifi 109.
-Lewis Hamilton (34)