2 De Formule 1 is dit seizoen een reizend circus met tweewekelijks een zouteloze voorstelling. Mercedes staat op eenzame hoogte en spektakel blijft uit. Lewis Hamilton maakt zich zorgen. De Vries aan kop in F2 HUGO BORST FORMULE 1 GP VAN FRANKRIJK Column Op zijn negentiende is Matthijs de Ligt 28 jaar oud. We kunnen er met zijn allen niet over uit. De verde diger van Ajax heeft alles. Alles! En wat een leuke, spontane, eer lijke jongen. Die interviews van hem. Zo open, zo welbespraakt. Een verademing. Bij voor- en te genspoed vertelt hij meer dan we zelf zagen. Die jongen - die man - is uitge leerd bij Ajax. Heel Europa wil hem. Topclubs zijn bereid een transfersom van 75 miljoen euro op te hoesten. Als je overal terecht kan dan kies je natuurlijk voor een club in de Premier League of voor Barcelona of Real Madrid. In Engeland en Spanje zijn de sterkste voetbalcompeti ties, de ganse planeet volgt die. In die landen waar de allerbesten spelen kan De Ligt nog een paar procentjes beter worden. Wat wordt het? De Ligt houdt de kerk al maanden in het midden. Opdracht van zijn zaakwaarne mer Mino Raiola, een Italiaanse Nederlander die in Monaco woont. Die man is niet alleen puissant rijk, hij is machtig. Rai- ola heeft een reputatie, enfin, googelt u zelf even. Juventus werd al in januari ge noemd als mogelijke nieuwe club. Juve? Boeie! Die club heeft een abonnement op het kampioenschap en weet zelfs met Ronaldo de Champions League niet te winnen. Waarom zou De Ligt naar Italië willen? Het is lichtjaren geleden dat de Serie A tot de verbeelding sprak. Mooie tijden hoor. Diego Armando Maradona maakte Napoli kampioen. Toen ging Ruud Gullit naar AC Milan, Marco van Basten verhuisde van Amsterdam naar Milaan, weer een jaar later volgde Frank Rijk aard. AC Milan werd een geoliede machine waar de klasse van afdroop. Op zondagavond zagen we de samenvattingen in Studio Italia. De Serie A, dat was het voetbalwalhalla. Maar nu toch niet meer? Tja. Raiola is kind aan huis bij Juve. En bij Paris Saint-Germain. Dus komt PSG ook voorbij als mogelijke nieuwe werkgever van De Ligt. Gatver. Een patserige club met een abonnement op het kampioenschap en een vroege uitschakeling in de Champions League, zelfs met Neymar. Frankrijk kan toch nooit het be loofde land zijn voor zo'n ver standig, ambitieus mens? Het is zover. Met alle absolute topclubs is gesproken, onder handeld. De clubs waar tieners al jaren van dromen. Maar het schijnt toch Juventus te worden. De verhalen bij de clubs die af vielen komen nu los. Raiola over vraagt. Bij Liverpool weigert ma nager Jürgen Klopp om De Ligt meer te laten verdienen dan Van Dijk en Salah. Bij Barcelona vinden ze de sala riseisen van De Ligt schandalig, absurd. Bij Ajax fluisteren ze het achter hun hand: waarom kiest die keurig nette familie De Ligt voor zo'n zaakwaarnemer? (Ik vraag me al maanden af: waarom neem je - als je zo verschrikkelijk goed bent - überhaupt een ma kelaar? De Ligt verkoopt zichzelf wel.) Raiola schijnt voor De Ligt een jaarsalaris van 14 miljoen euro netto te eisen. Als het klopt is dat pervers. De Ligt is niet het defen sieve equivalent van Ronaldo en Messi, al gaat hij dat vast worden, over twee, drie seizoenen. Een dezer dagen komt er witte rook. Wordt het echt geen Pre mier League, geen Primera Divi sion? Niemand begrijpt dat. Waar ging het toch mis met die leuke, verstandige Matthijs? Op welk moment veranderde hij in een geldwolf? De Serie A was het walhalla, maar nu toch niet meer? Een ervaren Franse journalist had gisteren na een stief kwartiertje ge noeg gezien. Met het gedempte ge luid van voorbijrazende Formule 1- wagens op de achtergrond sloot hij even de ogen, wetende dat hem dat niet duur zou komen te staan. Een hazenslaapje verder had hij inder daad nog niet de minste opwinding gemist. Na een paar bochten was gister middag duidelijk wie de Grote Prijs van Frankrijk zou winnen. Als Le wis Hamilton op dat moment aan kop gaat, kan zijn naam al op de be ker worden gegraveerd. Voor de zesde maal dit seizoen kwam hij als eerste over de finish. De twee an dere keren won zijn ploeggenoot Valtteri Bottas. Slechts bij één race, twee weken geleden in Canada, was er geen '1-2'tje' voor Mercedes. Het dreigt één van de saaiste Formule 1-jaargangen ooit te wor den. Michael Schumacher was in 2002 al op 21 juli zeker van zijn vijfde wereldtitel. Dat zal Hamilton niet lukken, omdat Bottas meestal tweede wordt. Maar het moet raar lopen wil het kampioenschap niet ruim voor het einde beslist zijn. Dat is slecht nieuws voor de sport, voor het miljoenenmerk ZEGE IN FRANKRIJK Formule 1. Het regende gisteren opnieuw cynische berichten op sociale media over het gebrek aan spanning in de race. De tribunes van Circuit Paul Ricard, toch al ma tig gevuld dit weekeinde, raakten steeds wat leger naarmate de finish in zicht kwam. Oppermachtig Want buiten het feit dat Mercedes ook dit seizoen oppermachtig is, gebeurt er daarachter meestal ook bar weinig. Een stevige botsing in bocht 1, het voelt als eeuwen gele den. Een tactische meesterzet om de concurrentie te verrassen? Vaak simpelweg onmogelijk. Er waren gisteren een paar felle gevechten, zeker, maar het ging om de plekken 7 en daarachter. Max Verstappen begon en eindigde als vierde, na wat schermutselingen in de eerste ronde was het voor hem een kwes tie van 'gewoon naar huis rijden'. ,,En volgende week in Oostenrijk word ik zonder crash weer vierde of vijfde." Een opmerking die de hui dige voorspelbaarheid van de For mule 1 pijnlijk blootlegt. Hamilton kreeg na afloop de vraag van een Engelse tabloid of hij bij zo veel dominantie niet de nei ging krijgt te gaan showboaten of overweegt te vertragen voor wat meer spanning. ,,Vond je het zo saai", vroeg Hamilton. ,,Snap ik, het was ook saai. Dit zijn niet de races waar de fans het meest van genie ten. Ik roep Ferrari op om de aan sluiting met ons te vinden, zodat we meer spannende races krijgen." Dat de pijn dieper zit erkent Ha milton, hij maakt zich ook zorgen. ,,Maar geef ons coureurs daar alsje blieft niet de schuld van. Wij schrij ven de reglementen niet en gaan niet over het geld. Tot voor kort wa ren we niet eens welkom als er over de toekomst van de sport werd ge praat. Er zijn afgelopen jaren veel verkeerde beslissingen genomen. Daardoor zit de F1 in een vicieuze cirkel. Er moet van bovenaf worden ingegrepen, anders verandert er niets." Voor het seizoen 2021 veranderen de reglementen. Hamilton woonde deze maand voor het eerst een FIA- sessie om daarover mee te denken. ,,Dat is het goede nieuws, wij cou reurs zijn voor het eerst echt ver enigd en hebben een stem. Maar vraag je me ofik vertrouwen haalde uit die bijeenkomst? Er moet nog veel gebeuren, we zijn ver verwij- Hopelijk wordt er nu eindelijk geluisterd naar de coureurs. Wij weten wat wel en niet werkt. derd van hoe de sport er in 2021 uit zou moeten zien. Denk aan regels over de aerodynamica, zodat auto's elkaar beter kunnen volgen. Maar ook aan budgetten, het format van de raceweekeinden, de verbinding met de fans. Hopelijk wordt er ein delijk naar ons rijders geluisterd. Wij zitten in die auto en weten wat wel en wat niet werkt." maandag 24 juni 2019 GO Geldwolf Hamilton wil Rik Spekenbrink Le Castellet LE CASTELLET Nyck de Vries heeft de leiding geno men in het klassement in de Formule 2. De 24-jarige cou reur uit Sneek was zaterdag de rapste in de hoofdrace op het circuit van Paul Ricard in Le Castellet. De Vries startte vanaf de vierde plek. Na een uitstekende start nam hij de leiding in de wedstrijd en die stond hij niet meer af. In de stand nam de Nederlan der de eerste plaats over van Nicholas Latifi, die gisteren wel weer een paar punten op hem terugpakte met een zesde plek in de sprintrace. Daarin eindigde De Vries als tiende. Hij heeft nu 121 punten verzameld, Latifi 109. -Lewis Hamilton (34)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 30